PDA

View Full Version : Whammy en Guitar Rig



muse12
12 februari 2014, 22:23
Ik ben opzoek naar een computer programma waarmee ik de Digitech Whammy kan controleren. Bedoeling is dat in de computer een lijst aan signalen wordt opgebouwd en deze vervolgens stuurt naar de Whammy en daarmee het geluid verandert zoals dat zou gebeuren als de whammy op reguliere wijze wordt gebruikt. Dit is met name handig als er driftig gewisseld moet worden tussen diverse octaven wat nauwelijks bij te benen is met de voet.

Nu begreep ik dat Guitar Rig 5 een geschikt programma is om een Whammy na te bootsen maar is het ook mogelijk signalen vanuit Guitar Rig naar de Whammy toe te sturen?

B~Rock
13 februari 2014, 09:57
Lijkt me dat het met iedere MIDI sequencer kan. Normaalgesproken kun je met zo goed als ieder opname programme ook midi signalen uitsturen. Het is zaak dat je die signalen programeert en via een midi kabel naa je whamnmy stuurt. Met de midi track kun je dan de pitchbend controleren (de stand van het expressiepedaal zeg maar). Vereist uiteraard wel dat je in sync met de midi track speelt.

Terminus
13 februari 2014, 13:47
De Whammy IV accepteert MIDI signaal, als je een geluidskaart met MIDI-output hebt kun je dan waarschijnlijk met Guitar Rig MIDI versturen naar de Whammy.

Dirk_Hendrik
13 februari 2014, 20:58
Het is de vraag wat de TS in gedachte heeft. Wat hij schrijft klinkt als het zoeken naar een sequencer maar niet weten dat dat zo heet. En als het geen MIDI zou zijn zou ik ook niet echt weten watvoor signalen je naar een Whammy moet sturen om em op commando pitch ongein uit te laten voeren.

muse12
16 februari 2014, 21:43
Het gaat precies om wat Dirk_Hendrik zegt. Dat in Guitar Rig wordt aangegeven wat de Digitech Whammy moet doen en dat zal dan doormiddel van midi-signalen naar de Whammy worden verstuurd.

Ik vraag mij alleen af of Guitar Rig daar geschikt voor is. Ik kan namelijk in Guitar Rig wel een Digitech Whammy nabootsen, netzo als diverse delay effecten en distortions. Idee dat Guitar Rig meer een modelling versterker is (zoals line 6 dat heeft) waarbij je computer wordt gebruikt als versterker in plaats van een fysieke versterker.

paulusdeBKB
17 februari 2014, 11:55
Ik begrijp nog niet goed wat je wilt doen:
- pitch-shiften op de maat, als in: in time met het tempo van een groove of liedje?
- of wil je een soort auto-pitch-shift met instelbaar tempo, zoals de rate van een tremolo of chorus?

Ik heb Guitar Rig niet zelf (en ook geen Whammy), maar toch mijn 2 centen:
In Guitar Rig Pro kun je gebruik maken van zgn 'modifiers' (zie: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guitar/guitar-rig-5-pro/overview/tools/ en dan een stukje naar beneden scrollen). Als je een van deze modifiers zo kunt instellen dat hij de pitch van het ingebouwde Whammy-effect bedient, dan kun je doen wat je voor ogen hebt. Je hebt dan je hardware Whammy niet nodig. Voor recording-doeleinden ben je dan klaar.

Heb je Guitar Rig nog niet en gaat het je om een recording-situatie dan kun je in je DAW een pitch-shift effect invoegen op het kanaal of subgroep van je keuze, en daarvan de shift-parameter automatiseren. In Logic Pro kun je dat automatiseren doen door een lijntje in te tekenen; in andere sequencing software zal het ook wel ongeveer zo werken.

Voor live gebruik wordt het wat lastiger als je geen computer op het podium wilt. Je hebt dan een apparaat nodig dat de benodigde informatie via MIDI doorstuurt naar je Whammy. Als jullie spelen met een click track, dan zou ik het eens voorleggen aan het bandlid dat de clicktrack bedient. Is een clicktrack geen optie, dan moet je op zoek naar een apart kastje dat de gewenste control-informatie aan je Whammy kan doorgeven én beschikt over tap tempo. Misschien iets in de trant van een AKAI MPC1000?

Je kunt ook het productassortiment van Zoom even doorspitten: hun G9.2tt en G7.1ut floor modelers hebben een expressiepedaal, een Whammy-effect én een feature die ze ARRM noemen: Auto Repeat Realtime Modulation. Dat is een waveform die je kunt gebruiken om elke gewenste parameter van elk gewenst effect te moduleren. Je kunt kiezen uit zaagtand, sinus, blok etc. Als je deze functie mapt op de pitch-parameter van het Whammy-effect, krijg je waarschijnlijk het beoogde resultaat. Via de tap tempo kun je het dan allemaal in sync met je liedje laten lopen. De G9.2tt en G7.1ut zijn al wat ouder en tweedehands wel te vinden. Misschien hebben de nieuwere apparaten van Zoom deze ARRM functie ook, maar op de Zoom website kon ik dat zo snel niet vinden. Je zult daarvoor even in de pdf handleidingen moeten spitten.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Liquid_Metal
17 februari 2014, 16:42
Het is de vraag wat de TS in gedachte heeft. Wat hij schrijft klinkt als het zoeken naar een sequencer maar niet weten dat dat zo heet. En als het geen MIDI zou zijn zou ik ook niet echt weten watvoor signalen je naar een Whammy moet sturen om em op commando pitch ongein uit te laten voeren.

Zonder MIDI zou het hardwarematig moeten en dan zul je rare dingen moeten doen. Als de Whammy op MIDI reageert is het inderdaad een koud kunstje met een sequencer en MIDI output op de computer.
Ik denk dat Guitar Rig dat niet kan, maar je kunt misschien wel in Cubase, Reaper of elk ander opnameprogramma een MIDI track programmeren die dat uitstuurt.

Dirk_Hendrik
17 februari 2014, 20:50
OK,
Ik ben een mastodont, dinosaurus, etc. Als ik een bepaald geluid wil pak ik een pedaal of een versterker en als ik verder wil tweaken een paar opamps en wat diodes, een buis, wat BBD chips....

maar in essentie... go hardware. Geen software. De gedachte met een computer op een podium te moeten staan voor m'n geluidskeuze vind ik enger dat een erotische date met Erica T. Veel te veel Murphy factor.

En dus moest ik even dito werken. Wat was guitar rig ook al weer. genoeg mensen die me gevraagd hebben of het niets voor me was maar waarom zou ik een Tubescreamer uit ene computer halen als ik er ook gewoon eentje kan pakken en inprikken..

Een software modeling applicatie die vele versterker en effectsims bevat. Moi! Dat was exact wat ik me herinnerde. En dus, tenzij Native Instruments een deal maakt met Digitech voor de algoritmes van de XP100, Whammy IV of Whammy V, of met IVL technologies voor de Whammy I en II, zal er nooit een echte modeling versie van een Digitech Whammy komen.

Maar ook met de nieuwe uitleg van de TS blijft de vraag: wat wil je nou gaan doen. Vertel dus iets over de uiteindelijke toepassing

muse12
18 februari 2014, 13:28
De bedoeling is dat de digitech whammy in wisselend tempo commando's krijgt om de verschillende mogelijkheden van het whammypedaal te gebruiken. De eerste opzet die ik ingedachten heb is het wisselen tussen octave +1 naar 0 en octave -1 en dat in gevarieerde volgorden. Hiervoor wil ik de whammy aansluiten op de computer om de computer aan de whammy aan te geven wat de whammy moet doen: (+1 / 0 / -1 / +1 / -1 / 0 e.d.)

Een modeller zoek ik dus niet want ik heb een digitech whammy maar zoek software voor de pc waarmee ik zogenaamde CC1 commando's naar de whammy kan sturen. De computer 'speelt' dan de commando's af waarmee de whammy bediend wordt waardoor het geluid dat de whammy ingaat dusdanig wordt bewerkt alsof je zelf het whammy pedaal bedient.

Ik hoop dat jullie er nog iets van begrijpen.

B~Rock
18 februari 2014, 13:59
Zoals ik zei, een sequencer dus...

Dirk_Hendrik
18 februari 2014, 15:32
Precies. En dat guitar rig vergeten.

ruezzz
19 februari 2014, 00:50
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt,

Op de Mac zou ik dat met Logic doen, op de PC met bijvoorbeeld Cubase.
Daar kun je naast audio-sporen ook midi-tracks programmeren om intern virtuele instrumenten (als synths en drums) mee aan te sturen. Maar je kunt deze midi-tracks ook gebruiken om via Midi Out (via midi-interface) commando's naar externe apparatuur te sturen.
Zo zag ik een MUSE tribute-band (Musest meen ik) die backingtracks gebruikte in Logic en hierin zat per song
ook een midi-track waarmee ze een led-paneel aanstuurden. (Via een midi-out naar dmx converter).
De midi-info zorgde dan voor diverse patronen en kleuren op het led-paneel, netjes gesynced met de muziek.

Wat ik begrijp heeft Matthew Bellamy een Korg Kaos Pad op zijn gitaar waarmee hij in feite handmatig midi-info naar zijn whammy of andere filters stuurt. Voor bijvoorbeeld 'Map of the Problematique' zal zijn whammy-pedal ook aangestuurd worden door een sequencer (waarschijnlijk Logic).
Als je midi-info via Cubase uitstuurt naar de whammy, kun je deze bijvoorbeeld complete arpeggio arrangementen laten afspelen of simpele program-changes per songsegment.
Vereiste is wel dat je (of de hele band) dan met click met de complete track meespeelt...

Op Youtube staat ook het een en ander, ook wat losse apparaten / pedals:

http://www.youtube.com/watch?v=3dB1Erb-l68

http://www.youtube.com/watch?v=QtAxs0ZeKGU

Cubase als sequencer, hier staat het proces precies beschreven:
http://www.youtube.com/watch?v=N-j4oJ7yLOM

paulusdeBKB
19 februari 2014, 11:04
Cool! Kennelijk bestaat er ook een apparaatje waarmee je dat zonder computer live kunt besturen: de Molten MIDI 2 http://www.moltenvoltage.com/index.html

muse12
28 februari 2014, 00:38
Hartelijk dank voor jullie reacties. In combinatie met midi-usb-stekker en aansluiting op Cubase is het gelukt.

Lomeos
20 maart 2014, 13:07
Ik gebruik een iPad, met de line6 midi mobile 2 en de app Genome midi sequencer om dat te toen. Behoorlijk mobiel, al gebruik ik het alleen om thuis mee te klooien. Wel leuke effecten mee te bereiken.