PDA

View Full Version : Barst rondom de nekhiel bij LP



Cinaed666
12 februari 2014, 18:40
Beste,

Ik heb een 70s japanse lawsuit LP, en ik merkte vandaag dat er een haarlijn barstje in de verf rondom de nekhiel zit, en ik maak me wat zorgen. Vooral omdat ik dat ontdekt net na mijn heel enthousiaste vader me hielp mijn nieuw strapbuttons erin te draaien, en ze was ook wat ontstemt, wat ze volgens mij enkele uren voordien toch niet was. Kan iemand mij gerust stellen? Ik las al dat dat iets is wat vaker voorkomt bij gibsons, maar ik ben vrij paranoļa over die gitaar. :???:

http://oi61.tinypic.com/pvhg2.jpg

Majmun
12 februari 2014, 18:53
Dat ziet eruit als een barst in de lak bij de bevestiging neck-en-body op de gitaar. Mijn LP is bijna zo goed als nieuw, maar toch heeft hij die barst ook. Geen zorgen.

DarknessAwaits
12 februari 2014, 19:16
Het hout geeft natuurlijk meer mee dan de lak, dus dan krijg je al wel snel zo'n verschijnsel. Maar als ik de foto zo zie vind ik het er toch ook wel ernstig uit zien. Eventjes wachten op de experts dus. (Stijn?)

Tabula Rasa
12 februari 2014, 19:19
Lijkt me gewoon de verbinding. Heb ik ook op een van mijn gitaren. Nog steeds geen beweging in te krijgen

Brum
12 februari 2014, 19:22
Is het nitro lak? In dat geval bijna op zeker dat er niks aan het handje is. Is gewoon de lak die is gaan barsten op de verbinding nek-body. Ik heb het zelf ook bij een SG en ook zo vast als een rots.

arjanb01
12 februari 2014, 19:23
Hoe zou dat komen? Heeft de hals misschien een opdoffer gehad?

Cinaed666
12 februari 2014, 20:29
Is het nitro lak? In dat geval bijna op zeker dat er niks aan het handje is. Is gewoon de lak die is gaan barsten op de verbinding nek-body. Ik heb het zelf ook bij een SG en ook zo vast als een rots.

Ik denk inderdaad dat het nitro is, gezien de leeftijd en het feit dat er op andere onschuldigere plaatsen ook enkele chips in zijn.

Cinaed666
12 februari 2014, 20:29
Hoe zou dat komen? Heeft de hals misschien een opdoffer gehad?

Geen idee! Ik verdacht mijn vader van een beetje bruut ermee geweest zijn.

stijnkenens
12 februari 2014, 22:34
Komt wel meer voor.
Waar zit de schroef van de strap button juist?

En inderdaad, lak is harder dan hout, dus het hout vangt de schok op, en de lak barst, net daar waar geen goede lijmverbinding zit.
In dit geval een kopshouten lijmnaad (dat plakt niet echt goed aan elkaar)
Binnenin zit alles stevig verlijmd, maar net op die plek kan er eens wat beweging ontstaan.

Gebeurd ook wel als je gitaar een te grote temperatuurschok ondergaat.



s.

Orpheo
13 februari 2014, 04:02
Stijn: dank voor je goede uitleg. Ik kan haast al je posts overnemen en bundelen als een gitaarbouwers-almanak.

jaccowon
13 februari 2014, 04:56
Jaren 70 Japanse gitaar met fret edge binding = hoogst waarschijnlijk idd nitro finish.
Wat voor merk is het?

Dutch66
13 februari 2014, 09:36
Nou Pa lekker dan, onherstelbaar beschadigd....., fijn hoor dankjewel!

Zal ik vast op jouw kosten een nieuwe bestellen?

(enne..., nee deze hou ik wel voor aan de muur ofzo.....)

;)

Cinaed666
13 februari 2014, 11:19
Jaren 70 Japanse gitaar met fret edge binding = hoogst waarschijnlijk idd nitro finish.
Wat voor merk is het?

't is een El Maya!

Jammer van die barst dus, maar ik ben al blij dat het niets ernstig is.


Nou Pa lekker dan, onherstelbaar beschadigd....., fijn hoor dankjewel!

Zal ik vast op jouw kosten een nieuwe bestellen?

(enne..., nee deze hou ik wel voor aan de muur ofzo.....)

;)

http://www.thomann.de/be/gibson_lpcstbk.htm :sssh:

jaccowon
13 februari 2014, 11:22
El Maya, Chushin made dus?
Nog een foto van de hele gitaar? :-)

Idd geen zorgen, mijn oude Japanners zitten vol met zulke barsten. De nitro die ze gebruikten is niet dezelfde nitro als de oude Gibsons.

Cinaed666
13 februari 2014, 15:46
El Maya, Chushin made dus?
Nog een foto van de hele gitaar? :-)

Idd geen zorgen, mijn oude Japanners zitten vol met zulke barsten. De nitro die ze gebruikten is niet dezelfde nitro als de oude Gibsons.
http://i60.tinypic.com/9srxiv.jpg
Spot het nieuwe stukje hardware ;) Qua fabriek weet ik het niet, al dacht ik dat ze uit Kobe, Japan kwam.

jaccowon
13 februari 2014, 17:03
Mooi hoor!

Kobe? Ken geen Japanse fabriek in Kobe. De vorm van de headstock is toch echt typisch voor Chushin en die fabriek ligt toch echt in het Nagano gebied, net als Matsumoku en Fujigen.

stijnkenens
13 februari 2014, 17:35
Idd geen zorgen, mijn oude Japanners zitten vol met zulke barsten. De nitro die ze gebruikten is niet dezelfde nitro als de oude Gibsons.

En daarmee bedoel je wat?

Nitro cellulose is in het algemeen altijd hetzelfde, want als je het anders mengt krijg je tnt, celluloid, of pelicule.

Er staan gradaties in kwaliteit, maar dat is voor alle leveranciers en gitaarbouwers elke keer weer gissen.

Een oude gibson zit evengoed vol lak barsten, dus die vlieger gaat niet op !


s.

Cinaed666
13 februari 2014, 17:48
Mooi hoor!

Kobe? Ken geen Japanse fabriek in Kobe. De vorm van de headstock is toch echt typisch voor Chushin en die fabriek ligt toch echt in het Nagano gebied, net als Matsumoku en Fujigen.
Na het eens gegoogled te hebben zijn er blijkbaar discussies waarvan El Maya's vandaan komen, ze hadden een "eigen" fabriek in Kobe, maar blijkbaar kwamen er ook van Chushin Gakki. Ik heb in elk geval geen idee.

jaccowon
13 februari 2014, 19:07
En daarmee bedoel je wat?

Nitro cellulose is in het algemeen altijd hetzelfde, want als je het anders mengt krijg je tnt, celluloid, of pelicule.

Er staan gradaties in kwaliteit, maar dat is voor alle leveranciers en gitaarbouwers elke keer weer gissen.

Een oude gibson zit evengoed vol lak barsten, dus die vlieger gaat niet op !


s.

Daarmee bedoel ik dat het waarschijnlijk een mix is wat Japanners gebruikten en niet pure nitro. Want het aged niet zoals Gibson nitro; wel veramberingvan de top coat maar niet de fijne verwering, hoogstens een barst zoals boven zichtbaar. Het lijkt harder en chipt meer. Ook, op de nitro van Tokai na, is het zo goed als niet weg te vegen met aceton. Wat het dan voor nitro lak het precies is, laat ik aan de experts over maar dit zijn mijn hands-on bevindingen. In ieder geval heb ik het over gitaren die catalog spec'd zijn met nitro finish.

Cinaed666
14 februari 2014, 11:52
Aan de andere kant zit er ook een mini-barstje in de vernis van de fret edge binding, loopt mooi door langst alle kanten dus.

HaroldA
14 februari 2014, 12:00
Kobe? Ken geen Japanse fabriek in Kobe. De vorm van de headstock is toch echt typisch voor Chushin en die fabriek ligt toch echt in het Nagano gebied, net als Matsumoku en Fujigen.

De Maya's zijn toch echt in Kobe, Japan gebouwd, maar die fabriek is verloren gegaan bij een aardbeving ergens in de jaren 90?

geert1976
14 februari 2014, 12:25
Rokkoman--> Maya = budgetspul uit Kobe
Rokkoman --> Elmaya= Chu Shin = het betere spul

Overigens hebben Elmaya's gewoon poly lak, geen nitro