PDA

View Full Version : NGD Fender CP 60s stratocaster



soup
12 februari 2014, 16:04
Afgelopen paar weken heb ik redelijk wat GAS gekregen voor een strat na het bekijken van enkele Frusciante filmpjes. Voornamelijk omdat het clean me aansprak. Vorige week een CP 60 getest die me niet echt overtuigde (kwam misschien ook door de gebruikte amp). Uiteindelijk dit weekend toch besloten om eentje te bestellen omdat ik zoveel goede reviews had gelezen over de pickups/kwaliteit/... van de gitaar, ook in vergelijking met de USA modellen. Deze middag al ontvangen (zondagavond bestelling geplaatst bij Thomann en vandaag woensdag al binnen) en heb er nog maar een half uurtje opgespeeld maar het bevalt me echt. Normaal wou/zou ik voor een Jazzmaster of een Baja telecaster gegaan zijn maar ik wou even iets a-typisch (voor mij dan). Ben nooit echt een fan geweest van de stratocaster omdat ik het niet lekker vond spelen. Dus hopelijk verandert dit wat aan mijn stijl van spelen of gebruik van geluiden.

De ES-335 is een 63 50th anniversary VOS die ik een 2-tal maanden geleden heb gekocht. Een dijk van een gitaar qua sound, feel en geur met een dunne hals die erg smooth speelt. Enkele jaren geleden nog naar een vintage 335 walnut gekeken maar nooit de stap gezet omdat je zoiets toch moet kunnen uitproberen.

De strat is trouwens Sonic Blue maar in de zon en met mijn instellingen komt hij redelijk wit over.


http://img401.imageshack.us/img401/6646/0qln.jpg

http://img849.imageshack.us/img849/881/l2bs.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/726/nz2y.jpg

http://img801.imageshack.us/img801/7186/psa9.jpg

LRS
12 februari 2014, 17:18
Lekker hoor! Gefeliciteerd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

vulvasonic
12 februari 2014, 20:40
Mijn ervaring is dat je op iedere gitaar leert spelen, ongeacht het model. En met de ES en deze strat, icm de rest van je spul, zul je toch ook het grootste deel van het muzikale spectrum kunnen moeten aanroepen. Ik denk dat je een hele goede keuze hebt gemaakt, maar dat zou ik ook hebben gezegd als je een AVRI telecaster had gekocht (en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen). En iets in me zegt me dat je dat zelf ook wel weet, maar dat je nou eenmaal heel graag je spulletjes wilt laten zien, waarna iedereen gaat zitten kwijlen bij het zien van zoveel moois. :D

En weet je?
Dat mag!!! Je hebt een prachtige set met een paar prachtige gitaren en eigenlijk verdient jouw hele setje een reeks schitterende foto's die je vervolgens met veel trots mag presenteren in het inmiddels reeds behoorlijkgrote 'Post je collectie topic!!!' :)

Ennuuuu....., gefeliciteerd!!!!!!
Trouwens een witte strat is geil, maar eentje in Sonic Blue is om gek van te worden, zo geil!!! :crazyhappy:

soup
12 februari 2014, 20:58
Haha bedankt. Ik ben in 2002 begonnen en heb jarenlang op een Epiphone G400 gespeeld, dan een Gibson SG (ik heb beide gitaren nog) en die ES is pas mijn 3de elektrische gitaar. Nooit iets in de tussentijd gekocht buiten een akoestische gitaar, dus ik vond het wel tijd om eindelijk mijn droomgitaar te kopen. Redelijk stapsgewijs, dus het is er niet zomaar plots gekomen.

vulvasonic
12 februari 2014, 21:31
Geeft ook niks. En al was het wél zo! Niemand hoeft zich hier te verantwoorden voor de aanschaf van een gitaar. En weet je? Het achterliggende verhaal is mijns inziens bijna altijd mooi.

Trouwens, is dit je eerste gitaar met single coils? De eerste die je zelf bezit bedoel ik dan?
Was dat niet schrikken toen je 'm thuis inplugde? :D

Mijn eerste electrische gitaar was er eentje met humbuckers (imitatie SG). Het dingetje was na een jaar al aan vervanging toe. En ik vond dat ik toe was aan het echte werk. In die tijd betekende dat dat je een Gibson of een Fender moest hebben. Eigenlijk wilde ik een Gibson SG, maar om allerlei redenen die ik je zal besparen, kwam ik uiteindelijk thuis met een hele echte Amerikaanse Fender Stratocaster. Trots als een hond met 7 lullen kwam ik thuis (ik woonde nog bij mijn ouders in), ik rende naar mijn kamer, ik sloot mijn hele echte Fender Stratocaster aan, ik sla vol trots een accoord aan en........

...... ik hoor een ontstellend lullige 'prrringg'.


En ik dacht...: "prrringg???" :eek:

WTF?!?!?! :nervous:

Ik was gewend een overdonderende en overweldigend 'MMBWWWRRRRÈÈÈÈÈÈÈÈÈNNNGGGGGG!!!!' te horen!!!
Ik dacht écht ff dat ik helemaal gek werd!

Maar ja, later bleek dan dat dát dus het grote verschil was tussen humbuckers en single coils. Ik wist niet wat me overkwam.

Kijk, jij speelt alweer een tijdje, maar ik wist dus helemaal nergens iets van. Ach, goeie ouwe tijd. :D

soup
12 februari 2014, 22:01
Ik verbaasde me wel over die single coils, in de goede zin dan. Klinkt namelijk erg dik met een fuzz, misschien niet zo dik maar wel iets meer definitie. Delays klinken ook beter, ik hoor ze langer/duidelijker.

LGK
12 februari 2014, 22:40
Gefeliciteerd hoor! :cheerup:

Ik heb een tijdje geleden ook op een CP strat gespeeld, en toen vergeleken met een Am standard strat. En die CP strat beviel me toen meer dan die uit de USA. Erg fijne gitaren, daar ga je geen spijt van krijgen.

Maar die Gibson :lovelove:
Wauw, wat een mooi setje heb je zo bij elkaar!

jutter
12 februari 2014, 23:30
Gefeliciteerd!

Ik heb hem ook! Heb heel wat Fender Strats USA gehad, ook de CS. Elke strat verdween weer snel van het toneel. Totdat ik vorig jaar de CP60 kocht... Ik speel er elke dag met heel veel plezier op!

lauke_101
13 februari 2014, 00:02
Gefeliciteerd! Heb zelf ook alweer een ruime 5 jaar dezelfde strat in dezelfde kleur, topgitaar! Doet het gewoon altijd goed en ligt met opnemen als vanzelf goed in de mix. Enne, mooie ES ook trouwens ;)

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

apekop
13 februari 2014, 00:34
Gefeliciteerd! Inderdaad prima gitaren die CP 60's. Toch een paar nadelen die ik heb ondervonden. Niet om je te ontmoedigen want het is echt een prima strat. Misschien heb je er zelf geen last van of misschien heb je er iets aan:

1) de brugzadels van de B en met name de hoge E snaar zakken uit zichzelf. Die moet je dus regelmatig weer omhoog draaien. Hier hebben wel meer strats last van, dus misschien niet iets typisch voor de CP 60's.
2) de snaren lopen niet helemaal goed over de pooltjes van de elementen, met name bij de hoge E. Goed te zien en te horen bij de nek pickup. Eigenlijk vreemd dat ze die maat pickups hebben gekozen want die zijn dus eigenlijk gek genoeg iets te groot.
3) scherpe randen van de pickup pooltjes. Ook hier hebben veel strats en andere gitaren last van. Persoonlijk hou ik meer van afgevlakte pooltjes aangezien ik voor 90% met mijn vingers speel rechts.
4) pooltjes van de elementen bij de G en D snaar staan een stuk hoger waardoor deze snaren iets harder klinken t.o.v. de B en E snaar. Dit zie je ook weer bij veel andere strats.

lauke_101
13 februari 2014, 08:34
1) Heeft de mijne geen last van hoor, maargoed. Je kunt de schroefjes eruit halen, drupje screwlock of nagellak erop en er weer in schroeven, gefikst!

2) Wederom niet op de mijne? Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of je dat echt hoort, tenzij de snaar er een centimeter naast loopt.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

apekop
13 februari 2014, 10:16
2) Wederom niet op de mijne? Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of je dat echt hoort, tenzij de snaar er een centimeter naast loopt.

Dan moet je nog eens goed kijken hoe je hoge E snaar over de pooltjes van je nekelement loopt. Check ook het plaatje ook op de Fender website (met vergrootglas) en bijna alle andere foto's die ik van de CP 60's zie op internet en vergelijk het met een andere willekeurige strat op de site dan zie je dat hoge E er langs loopt. Op een of andere manier lopen de elementen niet gelijk met de pooltjes, met name dus nekelement hoge E snaar. Wellicht hebben ze voor het nekelement exact dezelfde maat gebruikt als brugelement terwijl de snaren bij de nek dichter bij elkaar staan. Of misschien is de snaarafstand op de CP 60's anders dan bij andere strats. Ik vind de hoge E en B snaar in verhouding dunner en zachter klinken zelfs met de elementen aan die kant hoger, dus ik hoor het wel.

http://www.fender.com/series/classic-player/classic-player-60s-stratocaster-rosewood-fingerboard-candy-apple-red/

jutter
13 februari 2014, 10:34
Dan moet je nog eens goed kijken hoe je hoge E snaar over de pooltjes van je nekelement loopt. Check ook het plaatje ook op de Fender website (met vergrootglas) en bijna alle andere foto's die ik van de CP 60's zie op internet en vergelijk het met een andere willekeurige strat op de site dan zie je dat hoge E er langs loopt. Op een of andere manier lopen de elementen niet gelijk met de pooltjes, met name dus nekelement hoge E snaar. Wellicht hebben ze voor het nekelement exact dezelfde maat gebruikt als brugelement terwijl de snaren bij de nek dichter bij elkaar staan. Of misschien is de snaarafstand op de CP 60's anders dan bij andere strats. Ik vind de hoge E en B snaar in verhouding dunner en zachter klinken zelfs met de elementen aan die kant hoger, dus ik hoor het wel.

http://www.fender.com/series/classic-player/classic-player-60s-stratocaster-rosewood-fingerboard-candy-apple-red/

Klopt wat je zegt. Veel strats hebben van die eigenaardigheden die niet kloppen. Maar vergeet niet: de strat van vandaag is nog steeds dezelfde als 50-60 jaar geleden en die waren ook verre van perfekt! Maar dat is tevens ook weer de charme van een strat! Wil je meer een perfekte strat dat zou je moeten kijken naar modernere versies maar ook bijvoorbeeld naar PRS etc.

soup
13 februari 2014, 10:38
Wat is trouwens een upgrade die ik sowieso moet doen, huidige tremolo blok vervangen door eentje van staal en dan nog iets?

jutter
13 februari 2014, 10:39
Wat is trouwens een upgrade die ik sowieso moet doen, huidige tremolo blok vervangen door eentje van staal en dan nog iets?

Waarom zou je hem upgraden?

soup
13 februari 2014, 10:46
Omdat ik heb gelezen dat een stalen blok in plaats van een zinken blok effect heeft op het geluid.

jutter
13 februari 2014, 11:16
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de ene gitarist tegen de andere zei: 'joh, jij hebt er een stalen blok in dat hoor je zo".... Het zal best wel waarneembaar zijn maar ik denk dat jouw strat zoals hij nu is, precies goed is!

lauke_101
13 februari 2014, 11:25
Hmm ja op de Fender site zie ik het duidelijker dan bij m'n eigen stratje, maar om nou te zeggen dat ik het hoor als ik speel... Misschien ben ik ook wel gezegend met een weinig kritisch gehoor ;)

Tremblok zal ongetwijfeld invloed hebben, hij maakt direct contact met de snaren dus dat lijkt me evident. Waarom ook niet eens proberen, kost weinig tijd/geld om hem te vervangen. Mocht je het doen, post je bevindingen dan even :)

denis.hermans
13 februari 2014, 11:53
Gefeliciteerd met je gitaar. Ik heb net dezelfde en ik vind het een echte topper (zeker gelet op de prijs en eigenlijk zowieso).

Enige "nadeel" dat ik bij dit model kan bedenken is dat je geen toegang hebt tot de truss rod zonder de nek los te schroeven, maar goed dit hoort dan bij het vintage karakter !

Mvg,

Denis

Rick trodat
13 februari 2014, 11:55
Gefeliciteerd! Inderdaad prima gitaren die CP 60's. Toch een paar nadelen die ik heb ondervonden. Niet om je te ontmoedigen want het is echt een prima strat. Misschien heb je er zelf geen last van of misschien heb je er iets aan:

1) de brugzadels van de B en met name de hoge E snaar zakken uit zichzelf. Die moet je dus regelmatig weer omhoog draaien. Hier hebben wel meer strats last van, dus misschien niet iets typisch voor de CP 60's.
2) de snaren lopen niet helemaal goed over de pooltjes van de elementen, met name bij de hoge E. Goed te zien en te horen bij de nek pickup. Eigenlijk vreemd dat ze die maat pickups hebben gekozen want die zijn dus eigenlijk gek genoeg iets te groot.
3) scherpe randen van de pickup pooltjes. Ook hier hebben veel strats en andere gitaren last van. Persoonlijk hou ik meer van afgevlakte pooltjes aangezien ik voor 90% met mijn vingers speel rechts.
4) pooltjes van de elementen bij de G en D snaar staan een stuk hoger waardoor deze snaren iets harder klinken t.o.v. de B en E snaar. Dit zie je ook weer bij veel andere strats.


Klinkt allemaal als standaard strat.

De hoogte van de pickups is vanwege de curve van de hals. De diverse hoogtes zouden juist moeten helpen om de volumes meer in balans te krijgen. Echter omdat in de loop der tijd aan deze keuze werd getwijfeld, zie je in diverse pickups ( ook van fender) allerlei hoogtes, of gewoon platte magneten, geld ook voor scherpe randjes.

Die brugzadels is niet specifiek die zadels hoor. Elke zadel zakt uiteindelijk van een stratocaster en heeft simpelweg gewoon te maken met de werking van metaal. Je kan dit oplossen door nieuwe brugzadels en stelschroefjes te kopen echter ik had het ook ( hoge E) en daar heb ik een minimaal drupje lijm in gedaan ( gaten) en toen de schroefjes erin gedraaid. Stellen is nog steeds zoals gebruikelijk en hij zakt niet meer. Maar let wel op dat het ( heel) weinig is, het niet op je snaar komt, of tussen het zadel en je brug.

apekop
13 februari 2014, 11:57
Klopt wat je zegt. Veel strats hebben van die eigenaardigheden die niet kloppen. Maar vergeet niet: de strat van vandaag is nog steeds dezelfde als 50-60 jaar geleden en die waren ook verre van perfekt! Maar dat is tevens ook weer de charme van een strat! Wil je meer een perfekte strat dat zou je moeten kijken naar modernere versies maar ook bijvoorbeeld naar PRS etc.

Geen enkele strat is perfect inderdaad. Maar toch stoorde me dit op de CP 60's. De snaarvolumes zijn mijns inziens niet helemaal goed in balans (E snaar en B snaar zachter zoals genoemd) en dat kan veroorzaakt worden doordat de snaren niet helemaal lekker over de pooltjes lopen. Met name bij sommige bendings op de hoge E was dit goed te horen, die zakken dan wat in volume. Toch vind ik dit vreemd omdat de elementen volgens mij vrij standaard zijn. Dan zou je zeggen dat de snaarafstanden bij een CP 60's anders zijn? of wellicht wordt bij andere strats voor de nek positie meestal een iets smaller element gebruikt dan voor de brugpositie?

Een modernere strat is niks voor mij. Een PRS vind ik ook geen strat eerlijk gezegd. Ik greep toch altijd naar mijn Haar strat, deze is ook zeker niet perfect, maar inspireert me gewoon meer. Vandaar dat de CP 60's gisteren is vertrokken. Wellicht ga ik op zoek naar een Custom Shop Fender, maar dat is weer een rib uit je lijf.


Klinkt allemaal als standaard strat.
De hoogte van de pickups is vanwege de curve van de hals. De diverse hoogtes zouden juist moeten helpen om de volumes meer in balans te krijgen. Echter omdat in de loop der tijd aan deze keuze werd getwijfeld, zie je in diverse pickups ( ook van fender) allerlei hoogtes, of gewoon platte magneten, geld ook voor scherpe randjes.


klopt wat je zegt van die halscurve, maar bij deze elementen is het weer te veel doorgeschoten en staan ze echt te hoog voor mijn gevoel (ook in vergelijking met sommige andere strat pickups) wat juist voor onbalans zorgt i.p.v. balans.

jutter
13 februari 2014, 12:18
Geen enkele strat is perfect inderdaad. Maar toch stoorde me dit op de CP 60's. De snaarvolumes zijn mijns inziens niet helemaal goed in balans (E snaar en B snaar zachter zoals genoemd) en dat kan veroorzaakt worden doordat de snaren niet helemaal lekker over de pooltjes lopen. Met name bij sommige bendings op de hoge E was dit goed te horen, die zakken dan wat in volume. Toch vind ik dit vreemd omdat de elementen volgens mij vrij standaard zijn. Dan zou je zeggen dat de snaarafstanden bij een CP 60's anders zijn? of wellicht wordt bij andere strats voor de nek positie meestal een iets smaller element gebruikt dan voor de brugpositie?

Een modernere strat is niks voor mij. Een PRS vind ik ook geen strat eerlijk gezegd. Ik greep toch altijd naar mijn Haar strat, deze is ook zeker niet perfect, maar inspireert me gewoon meer. Vandaar dat de CP 60's gisteren is vertrokken. Wellicht ga ik op zoek naar een Custom Shop Fender, maar dat is weer een rib uit je lijf.



klopt wat je zegt van die halscurve, maar bij deze elementen is het weer te veel doorgeschoten en staan ze echt te hoog voor mijn gevoel (ook in vergelijking met sommige andere strat pickups) wat juist voor onbalans zorgt i.p.v. balans.


Begrijp ik je goed dat je de CP60 verkocht hebt?

Rick trodat
13 februari 2014, 12:23
Geen enkele strat is perfect inderdaad. Maar toch stoorde me dit op de CP 60's. De snaarvolumes zijn mijns inziens niet helemaal goed in balans (E snaar en B snaar zachter zoals genoemd) en dat kan veroorzaakt worden doordat de snaren niet helemaal lekker over de pooltjes lopen. Met name bij sommige bendings op de hoge E was dit goed te horen, die zakken dan wat in volume. Toch vind ik dit vreemd omdat de elementen volgens mij vrij standaard zijn. Dan zou je zeggen dat de snaarafstanden bij een CP 60's anders zijn? of wellicht wordt bij andere strats voor de nek positie meestal een iets smaller element gebruikt dan voor de brugpositie?

Een modernere strat is niks voor mij. Een PRS vind ik ook geen strat eerlijk gezegd. Ik greep toch altijd naar mijn Haar strat, deze is ook zeker niet perfect, maar inspireert me gewoon meer. Vandaar dat de CP 60's gisteren is vertrokken. Wellicht ga ik op zoek naar een Custom Shop Fender, maar dat is weer een rib uit je lijf.



klopt wat je zegt van die halscurve, maar bij deze elementen is het weer te veel doorgeschoten en staan ze echt te hoog voor mijn gevoel (ook in vergelijking met sommige andere strat pickups) wat juist voor onbalans zorgt i.p.v. balans.

De reden dat haar strats zo goed zijn is het hout en de keuze van de elementen. Hij gebruikt hele goede nekken vooral, die vaak heel dik zijn ( en dat maakt dat de gitaar zo resonant is). Op de nek zit vaak geen finish maar wat tru oil, heel dun en dan icm met goede pickups ( voodoo, lollar) en dan heb je al snel een dijk van een strat. Persoonlijk zou ik em dan wel gewoon kant en klaar kopen, want hoe goed de bouwer ook mag zijn, elke gitaar is anders en het resultaat weet je pas als je ermee speelt.

apekop
13 februari 2014, 14:08
Begrijp ik je goed dat je de CP60 verkocht hebt?

Ja, gisteren verkocht. Ik wil ook al een tijdje een custom shop. Enkele geprobeerd die me goed bevielen, maar ja die prijs....


De reden dat haar strats zo goed zijn is het hout en de keuze van de elementen. Hij gebruikt hele goede nekken vooral, die vaak heel dik zijn ( en dat maakt dat de gitaar zo resonant is). Op de nek zit vaak geen finish maar wat tru oil, heel dun en dan icm met goede pickups ( voodoo, lollar) en dan heb je al snel een dijk van een strat.

Die van mij heeft geen ongelakte hals en de hals is ook niet dik. Wel is hij ooit terug gemoeten naar Haar omdat de E snaar de hele tijd langs de hals schoot. De hoge snaar liep erg dicht langs de zijkant van de hals vrij en de fretten waren niet helemaal goed. Niet helemaal goed doorgetrokken tot de zijkant van de hals en aan de zijkant te veel afgevlakt. Na enig aandringen van mij en tegenpruttelen van hem heeft hij hem toen toch opnieuw gefret. Nu is het nog een beetje, maar wel wat minder erg. Dus inderdaad geen strat is perfect ook geen Haar.

Rick trodat
13 februari 2014, 15:04
Ja, gisteren verkocht. Ik wil ook al een tijdje een custom shop. Enkele geprobeerd die me goed bevielen, maar ja die prijs....



Die van mij heeft geen ongelakte hals en de hals is ook niet dik. Wel is hij ooit terug gemoeten naar Haar omdat de E snaar de hele tijd langs de hals schoot. De hoge snaar liep erg dicht langs de zijkant van de hals vrij en de fretten waren niet helemaal goed. Niet helemaal goed doorgetrokken tot de zijkant van de hals en aan de zijkant te veel afgevlakt. Na enig aandringen van mij en tegenpruttelen van hem heeft hij hem toen toch opnieuw gefret. Nu is het nog een beetje, maar wel wat minder erg. Dus inderdaad geen strat is perfect ook geen Haar.

Zo zie je maar, koop nooit een custom built strat, die nog niet af is. IIG tegenwoordig lakt hij de halzen niet meer met nitro, maar gaat alles direct in de olie, tenzij er specifiek om gevraagd wordt. Maar goed we dwalen af.

apekop
13 februari 2014, 15:06
Zo zie je maar, koop nooit een custom built strat, die nog niet af is.

hoe bedoel je die nog niet af is? Ik heb hem gewoon in een winkel gekocht, niet bij Haar zelf....

overigens toen hij terug moest voor de nieuwe fretten heeft hij de hals zelf ongevraagd gelakt, waarom weet ik niet. Had voor mij niet gehoeven eigenlijk.

Rick trodat
13 februari 2014, 16:29
hoe bedoel je die nog niet af is? Ik heb hem gewoon in een winkel gekocht, niet bij Haar zelf....

overigens toen hij terug moest voor de nieuwe fretten heeft hij de hals zelf ongevraagd gelakt, waarom weet ik niet. Had voor mij niet gehoeven eigenlijk.

Oke bijzonder dat je de gitaar dan überhaupt hebt gekocht, of kwam dit tijdens het testen niet naar boven, of is het probleem later ontstaan?

apekop
13 februari 2014, 18:38
Oke bijzonder dat je de gitaar dan überhaupt hebt gekocht, of kwam dit tijdens het testen niet naar boven, of is het probleem later ontstaan?

Was me in eerste instantie tijdens het testen niet opgevallen, maar later ging het me toch storen dat die snaar bij vibratos steeds langs de hals schoot. Het bleek aan die fretten te liggen.

soup
21 februari 2014, 19:52
Wat heb ik fout gedaan waardoor mijn brug zo staat? Mijn tremolo blok staat nu in plaats van evenwijdig met tegen het hout aan en steekt er zo uit. Staat in E gestemd.

Ik heb de snaren vervangen en het fretboard schoongemaakt en heb 0.10's gebruikt behalve voor de D-snaar (3de vanboven) heb ik een 0.12 gebruikt omdat ik een foutje had gemaakt bij het bevestigen van de snaren. Ik heb nu even de spanning van de snaren gehaald en nu staat hij terug normaal maar niet in tune natuurlijk. Dus wat moet ik doen? Standaard werd hij geleverd met 0.10's en ik heb er terug 0.10's opgezet buiten die ene snaar.


http://img836.imageshack.us/img836/204/rcxy.jpg


http://img853.imageshack.us/img853/5959/i3l1.jpg

http://img703.imageshack.us/img703/633/6r0h.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/1633/ex1a.jpg

apekop
21 februari 2014, 20:31
Waarschijnlijk heb je nu toch iets andere dikte snaren waardoor de brug omhoog komt, is normaal. Je kan de tremelo veren wat strakker draaien dan komt de brug weer meer tegen de body aan. 012 voor een D snaar? dat is wel heel dun, bedoel je niet de G snaar? waarschijnlijk komt het door die snaar, dus als je daar de juiste dikte op zet (026) dan trekt de brug weer goed.

Zo'n zwevende brug kan wel hoor, ik heb het ook bewust zo, maar bij jou staat hij wel heel overdreven hoog.

soup
21 februari 2014, 23:12
Het setje dat ik heb gebruikt zijn D'addario's light top/heavy bottom 0.10 - 0.52.

E .010
B .013
G .017
D .(030) -> vervangen door .032 heavy gauge
A .042
E .052

De origele D snaar (.030) heb ik vervangen met .032 omdat ik hem namelijk in het gaatje van de E-snaar had gestoken en dan had ik er al een stuk afgeknipt . Foutje dus.

Heeft die ene snaar dan echt zoveel effect op de brug?

Op het pakje staat dit namelijk:

Light top/heavy bottom: .030 inch 0.76mm - Tension 11.34kg
Heavy gauge: .032 inch 0.81mm - Tension 12.74kg

Eko
22 februari 2014, 12:07
Soup,
Een setje heavy bottom betekent dat er dikkere snaren op zitten bij de lage E /A en D. Die trekken iets meer spanning om op dezelfde stemming te komen. Je kunt er een veer bij zetten of de schroeven in de klauw iets aandraaien.
Een standard set heeft 0.049 , of daar in de buurt , als dikste snaar. dat scheelt zo`n 10% dus.

jutter
22 februari 2014, 12:11
Ik speel ook met heavy Bottoms. Moest de eerste keer ook de veren ietsje strakker zetten. De zadeltjes moeten, als je hem zwevend wilt hebben, parallel lopen met de bovenkant van de body.

soup
23 februari 2014, 17:07
Soup,
Een setje heavy bottom betekent dat er dikkere snaren op zitten bij de lage E /A en D. Die trekken iets meer spanning om op dezelfde stemming te komen. Je kunt er een veer bij zetten of de schroeven in de klauw iets aandraaien.
Een standard set heeft 0.049 , of daar in de buurt , als dikste snaar. dat scheelt zo`n 10% dus.
Weer wat bij geleerd, bedankt! Heb de veren wat strakker gezet en nu is alles is weer in orde.

soup
26 oktober 2014, 15:27
Ik zit hier aan mijn bureau, probeer wat te spelen/oefenen en hij glijdt op mijn broek weg tegen de rand van mijn bureau aan. Echt helemaal niet hard, op een paar cm van de rand en nu zit er dit deukje in de lak. Zucht...

Dat is het nadeel van deze lak, als er een deuk in zit ziet het er echt zo lelijk uit. :(

http://i60.tinypic.com/2rm71g8.jpg

Majmun
26 oktober 2014, 15:48
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?166874-Relic-services-in-nederland

soup
26 oktober 2014, 16:07
Ik moest al aan dat topic denken. :( Jammer dat het geen nitro lak is, dan had ik het minder erg gevonden.

Tabula Rasa
26 oktober 2014, 16:26
Rondom afplakken, vullen met secondelijm en afwerken.

soup
26 oktober 2014, 16:34
Hoe vul ik dat, onder de lak of er gewoon over? Ik ken er weinig van.

lauke_101
26 oktober 2014, 16:47
Of gewoon zo laten, vroeg of laat krijg je het toch met elke gitaar.

Ik had bijna hetzelfde ongelukje met mijn CP60 al binnen een week nadat ik ze had. Deed pijn, maar gelukkig speelt ze er niet minder om :)

Tabula Rasa
26 oktober 2014, 16:53
Laagjes secondelijm in het gat totdat het net iets hoger is dan de rest. Gladschrapen, schuren, polijsten.