PDA

View Full Version : conservatorium



Robin...
11 februari 2014, 19:03
Ik zit nu al een tijdje werktuigbouwkunde te doen. Nou loop ik in de problemen, omdat ik gewoon geen tijd meer heb door de muziek. Ik word telkens gevraagd om in de studio te spelen of in coverbandjes wat bij te verdienen. Ook heb in paard van troje een leuk optreden staan in de grote zaal. Nou heb ik me MBO niet afgemaakt (ik zit nu in de 2de klas). Nou heb ik gehoord dat ik ook gewoon een HBO opleiding kan doen met een AOB test van een man die op Codarts lesgeeft. Ik ga volgende week nog met hem praten over de opleiding, en of ik in 4 maanden tijd de toelatingseisen in orde heb met een snelcursus. Hij zegt dat ik het gewoon moet proberen. Nou lijkt conservatorium wat voor mij aangezien ik geen problemen heb om niet beroemt te worden ofzo. Ik wil alleen maar muziek maken. Wat maakt niet uit, want ik zie alles als een uitdaging. Een soort van sessiemuzikant wil ik worden. Alleen ik ben nog steeds bang om niet aangenomen te worden. Veel mensen zeggen dat ik het kan en moet gaan doen. Maar zelf ben ik nog een beetje onzeker of ik het ga halen. Ik weet ook niet hoe zo'n toelatingsexamen gaat. Ik weet niet of jullie daarover wat kunnen vertellen, over hoe ze een gitarist bekijken en aannemen.

Hier een stukje van een bandje waarin ik speel. Dit is m'n leuke bandje waar eigenlijk alles kan en gewoon een beetje gejammed word. Ook live doen we dit.

Om een beetje een idee te geven hoe ik speel.

https://soundcloud.com/john-moan-2/john-moan-one-live-jam

Gearjunkie
11 februari 2014, 19:18
Tja, ik zou toch neigen om WTB eerst af te ronden vanuit toekomstperspectief gedacht....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dirk_Hendrik
11 februari 2014, 19:24
Doen waar je hart ligt. Zolang je je maar realiseert dat de wereld geplaveid is met goede muzikanten en muziek in de afgelopen jaren niet beter is gaan betalen.

Robin...
11 februari 2014, 19:29
Tja, ik zou toch neigen om WTB eerst af te ronden vanuit toekomstperspectief gedacht....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Het probleem is dat dat juist misgaat. Ik heb het daar gewoon niet meer naar me zin. Het voelt als een gevangenis waar als ik 's avonds vrij ben alleen maar gitaar speel. Met 5 projecten is het ook super moeilijk te combineren. Ik wil juist niet naar de toekomst kijken, want ik heb nog nooit wat kunnen voorspellen. Ik zie meestal wel wat op me pad komt. 2 jaar geleden had ik nog niet het gevoel wat ik nu heb met gitaarspelen. Het was m'n hobby maar nu word het steeds meer werk in plaats van hobby wat ik geweldig vind. Ik voel gewoon nu dat ik er klaar voor ben, Ik wil nu ook alleen beter worden.

Robin...
11 februari 2014, 19:31
Doen waar je hart ligt. Zolang je je maar realiseert dat de wereld geplaveid is met goede muzikanten en muziek in de afgelopen jaren niet beter is gaan betalen.

Dat weet ik. Je moet ook een aardig netwerk hebben om aan de bak te komen.

Plant
11 februari 2014, 19:36
Dat weet ik. Je moet ook een aardig netwerk hebben om aan de bak te komen.

Ik lees:


Ik word telkens gevraagd om in de studio te spelen of in coverbandjes wat bij te verdienen. Ook heb in paard van troje een leuk optreden staan in de grote zaal.

Blijkbaar heb je dat netwerk dus ;)

Robin...
11 februari 2014, 19:51
Ik lees:



Blijkbaar heb je dat netwerk dus ;)

Het probleem is ook niet mijn toekomst. Het probleem is ik wil meer leren maar hoe kom ik op zo'n conservatorium. En ben ik goed genoeg?

Plant
11 februari 2014, 20:18
Het probleem is ook niet mijn toekomst. Het probleem is ik wil meer leren maar hoe kom ik op zo'n conservatorium. En ben ik goed genoeg?

Ah, verkeerd begrepen. Vroeger moest je bij mijn weten een toelatingsexamen doen. Hoe dat nu zit weet ik niet.

terrasbeest
11 februari 2014, 20:57
Wie weet is gitaar wel helemaal uit de mode tegen het moment dat je met conservatorium klaar bent. Had een buurman die het overkomen is : had accordeon en klarinet gestudeerd. Was vanzelfsprekend geen fan van the Beatles and Co;).

Robin...
11 februari 2014, 21:30
Wie weet is gitaar wel helemaal uit de mode tegen het moment dat je met conservatorium klaar bent. Had een buurman die het overkomen is : had accordeon en klarinet gestudeerd. Was vanzelfsprekend geen fan van the Beatles and Co;).

Als vrouwen het aantrekkelijk blijven vinden lijkt me het sterk dat het uit de mode gaat. Gitaar is net zoals bier. Het gaat nooit uit de mode. Live bands vallen wel een beetje weg bij dj's moet ik zeggen. Maar zelfs dat valt wel mee. Zodra ik mijn akoestisch gitaar erbij pak en de liefdesnummers erbij pak ben je binnen. Heb laatst een nummer geschreven die ik nu altijd gebruik. En dan zeg ik er nog bij dat die speciaal voor haar is. Nou dan smelten ze voor je. maar even ontopic

http://www.codarts.nl/NL/muziek/POP/downloads/MicrosoftWord-Hoofdvakgitaar.doc.pdf

http://www.codarts.nl/NL/muziek/POP/content/info/toelatingseisen/POP-INFO-080114-toelatingseisen.php

Hier heb ik de toelatingseisen. Wat ik al kan afstrepen en wat ik al kan.

-goed ontwikkeld muzikaal gehoor

Ik kan veel nummers uitzoeken binnen een paar minuten. Ik hoor wat voor akkoorden het zijn. of er een 9tje enz. inzit hoor ik haast direct.

-horen van intervallen en akkoorden.

Gaat me goed af. Ik kan hier nog wat mee oefenen om er beter in te worden. Als hier tips voor zijn????????

-kennis van ladders majeur mineur Dorisch harmonisch

Weet ze allemaal maar gebruik ze meestal naast de pentatonische ladder. Dus om een extra mood neer te zetten of voor riffjes. Ligt er gewoon aan hoe ik wil spelen op dat moment. Ik gebruik ze ook alleen als het toegevoegde waarden heeft aan het stuk muziek. Met 5 noten kun je namelijk al best veel vind ik.

-kennis van akkoorden.

Laatste tijd veel aan gedaan. Ik kan bijna alle akkoorden spelen. 6 7 9 13 en kan nu ook veel splitakkoorden. Zijn ze onbekend kan ik ze alsnog uitzoeken ter plekken door de theorie.

-goed beheersing van noten schift.

Okeeeey dan hier gaan we de mist in. Toen ik 8 was en begon heb ik dat wel gedaan maar nu compleet achter mij gelaten, omdat ik haast alles op gehoor doe. Dus hoe pak ik dit snel op? En hoe ver moet ik daarmee komen binnen 4 maanden?

-Martijn-
11 februari 2014, 23:05
Zo te lezen ben je aardig muzikaal, waarom niet gewoon proberen of ze je toelaten? En anders probeer je toch een MBO muziekopleiding?

Maar...

Ik heb het daar gewoon niet meer naar me zin. Het voelt als een gevangenis waar als ik 's avonds vrij ben alleen maar gitaar speel.
Hoe denk je dat dat is als je later 40 uur in de week in de supermarkt achter de kassa zit, pakketjes rondbrengt, borden serveert, paprika's plukt of iets dergelijks? Ik zou eerst je werktuigbouwdiploma halen.

Harry
12 februari 2014, 09:26
ik vind dat laatste wel een hele goede toevoeging. Ben zelf aan de voorzichtige kant en heb destijds voor een opleiding en een baan gekozen, waardoor ik, naast een 40-urige werkweek, min of meer kan doen wat ik wi.

Maar de gitaar is dus werkelijk uit de mode geweest, toen zat jij nog met een rammelaar in de box, maar het was echt zo. Nirvana heeft de boel weer een beetje gered. Dus dat kan zo weer terugkomen.

peter_heijnen
12 februari 2014, 10:30
Robin, staar je niet blind op die eisen, dat zijn vooral uitgangspunten waarvan zeker zal worden afgeweken indien daar aanleiding voor is. Aanleiding kan zijn dat de commissie enthousiast van je spel is.

Wat betreft niet goed kunnen lezen: dat is geen halszaak maar wordt wel een probleem als je er door achterop raakt of wanneer anderen op jou moeten wachten. Wat ik je aanraad is om nu zo snel mogelijk op zoek te gaan naar iemand die je solfegeles geeft en en dan zeker iemand uit de lichte muziek hoek. Dat is een andere praktijk dan klassiek. Maar vooral, regel het vandaag nog!!

Wat betreft je spel hoor ik veel goede dingen maar daarnaast ook het allermeest voorkomende kenmerk van jong volwassen spel: het naar voren willen spelen. Probeer wat meer achterin, of mss beter gezegd 'er in', te gaan hangen.

Verder valt me aan de demo vooral negatief op dat je begeleiding in de bassolo even hard is als tijdens de andere stukken. Dat is een doodzonde want het wijst onweerlegbaar op het niet luisteren naar de ander. Die bassolo moet in de opname hoorbaar zijn zonder dat een geluidsman jouw gitaar zachter hoeft te zetten. Ook als de bas te wollig is is het een must dat jij in zijn solo daar onder blijft.

Ik zou me zeker aanmelden en in de tussentijd hard aan het werk gaan op vooral die drie punten: solfege, minder voorin willen spelen (maw beter IN de groove), luisteren en samenspelen met 'de ander'.

Voor de rest is je niveau wat het is, daar ga je in de korte tijd die je hebt niet veel winst mee boeken, die drie punten kunnen het verschil wel maken.

Succes!

Edit: het sessiemuzikant worden is niet een heel goede reden om die opleiding te doen. Sessiemuzikant zijn heeft vooral te maken met mentaliteit. Je moet bijv de hele dag shit die je wellicht nauwelijks aanstaat kunnen spelen, heel kort door de bocht ik weet ;), en na een tijdje heb je dat wel gezien als het niet bij je past. De allermeesten gaan na de opleiding vooral lesgeven. De opleiding is een goed startpunt voor je netwerk als docent en sessiemuzikant.

Riny
12 februari 2014, 10:36
Uiteraard gaat mijn idee ook uit naar, maak ik je WTB af en zie dan verder.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik er spijt van heb mijn hart en gevoelens niet gevolgd te hebben want ik had in mijn jonge jaren die zelfde ambitie en ook volop werk kunnen hebben in de muziek in de '60, '70, '80er jaren.
Mocht ik het persoonlijk over doen, in de tijd dat live bands een goed leven hadden, had ik toch mijn hart gevolgd.
Nu is deze tijd met al die, voor mij, maffe Dj's die de markt van muzikanten helemaal kapot maken, zou ik de eerder aangegeven WTB afmaken en daarna de muziekrichting verder ontwikkelen.
Op oudere leeftijd kan men nog altijd de richting van het conservatorium opzoeken, tenminste wat is oud?.

Succes met je moeilijke keuze.

arjanb01
12 februari 2014, 10:55
Waarom conservatorium ? Als je genoeg zelf kan schnabbelen, maak inderdaad je studie af, zoek een goeie baan in de WTB (al valt dat met de huidige crisis niet mee, maar na 2018 zal de bouw voldoende hersteld zijn) en doe studio en invalwerk erbij. Kan makkelijk.
Ik ken veel conservatorium afgestudeerden die er helemaal mee gestopt zijn omdat fulltime muziekmaken niet op te brengen was met een gezin en kinderen. Mijn oude gitaarleraar heeft zijn oude beroep van technisch tekenaar zelfs weer opgepakt en doet muziek als hobby erbij en dat pas op zijn 45e !
Dromen is leuk, maar daar kan je niet van vreten.

peter_heijnen
12 februari 2014, 11:12
Robin, ik heb nog een extra aandachtspunt: niet luisteren naar mensen die geen idee hebben zoals arjanb01. Arjan kan totaal niet putten uit eigen ervaring zoals hij zelf aangeeft. Wel schijnt hij veel mensen te kennen en weet dan op basis van hearsay precies wat goed voor jou is.

muziekschuur
12 februari 2014, 11:41
Een harde eis is dat je noten kan en/of wil lezen...

peter_heijnen
12 februari 2014, 11:44
Een harde eis is dat je noten kan en/of wil lezen...
Zucht..... :(

denis.hermans
12 februari 2014, 11:59
Ik weet absoluut niet of je hier iets mee bent- ik ben maar een zeer bescheiden slaapkamer gitarist- maar niet geschoten is altijd mis :

Een goede methode om de hals van de gitaar beter te leren kennen op basis van het notenschrift is m.i. MODERN METHOD FOR GUITAR van WILLIAM LEAVITT (3 delig).

Deze methode biedt het voordeel dat je als gevorderde muzikant geen kinderliedjes hoeft te gaan spelen maar leert je (o.a) echt goed lezen. Vrij snel wordt gewerkt met omkeringen van akkoorden etc.
Er zijn cd's beschikbaar bij het boek, deel 1 is verkrijgbaar met dvd (aanrader !). Dit alles afhankelijk van de uitgave.
Alle studies zijn "origineel" en hebben een jazzy ondertoon. Alles zeer degelijk en ernstig.

Als het misschien iets sneller moet gaan : Music Reading for Guitar van David Oakes.
Dit werk is alleen gericht op het leren lezen van gitaar in verschillende posities (eerste hoofdstuk leert vijfde positie). Mi. ook minder systhematisch. Het zichtlezen is mi ook minder diepgaand : geen meerstemmige harmonieën, terwijl dit bij Modern Method wel het geval is. Geen cd.

Hopelijk ben je hier iets mee en anders excuses voor mijn overbodige post.

Verder : succes met je keuze !

Mvg,

Denis

peter_heijnen
12 februari 2014, 12:10
Leavitt is een standaard. Ik zou alleen, gezien de korte tijd die nog rest, dit doen icm een leraar.

denis.hermans
12 februari 2014, 12:16
Ah , misschien was mijn tip dan toch niet nutteloos.

Nog een kleine opmerking - zonder Peter Heijnen tre willen tegenpreken- de dvd bij deel 1 is ook wel zeer goed moest het budget een beetje krap zijn voor een leraar...al kan natuurlijk niets een goede leraar vervangen.

arjanb01
12 februari 2014, 12:20
Robin, ik heb nog een extra aandachtspunt: niet luisteren naar mensen die geen idee hebben zoals arjanb01. Arjan kan totaal niet putten uit eigen ervaring zoals hij zelf aangeeft. Wel schijnt hij veel mensen te kennen en weet dan op basis van hearsay precies wat goed voor jou is.

Inderdaad Peter, ik weet niet waarover ik praat, ik ken die gitaarleraar ook helemaal niet ondanks dat ik er bijna 10 jaar les van heb gehad. Je hebt helemaal gelijk.:stop:
Gewoon conservatorium doen, TS, dromen moet een mens, toch ? Ik geef mijn mening maar en als jij vindt dat die nergens op gebaseerd is is dat ook weer een mening van jou. Want hoe kan jij bewijzen dat ik ongelijk heb ?
Maar ik heb het gevoeld dat je mij monddood wil maken op dit forum, zo erg let je op al mijn uitspraken, Peter. Heel jammer....
Anyway, les dvd's zijn ook zeker nuttig om te gebruiken je kennis te verruimen.

Robin...
12 februari 2014, 12:59
even op alle reacties reageren. Bedankt hiervoor.

Mijn drummer zit ik op koninklijk conservatorium in Den Haag en gaat me helpen met alle dingen die ik krijg voor mijn toelatingsexamen. En een gitarist die ik goed ken en wel eens mee speel heb ik volgende week een afspraak mee. Samen gaan we dan kijken wat er mogelijk is en een planning maken. Hij geeft ook les op het conservatorium in Rotterdam. Ik ga geen namen noemen. Dat boekje ga ik even opzoeken en zo snel mogelijk aan beginnen. Ik weet dat ik vaak duwend zit te spelen @peter heijen. Hier ben ik ook al mee bezig. Dit was de eerste opnamen met de band. Normaal heb ik liever dat ik even terug luister en dat ik me dan kan aanpassen hieraan. Meestal ga ik dan wat naar achter zitten en dan hang ik er al meestal in. Tip van een drummer die al veel heeft bereikt en een goeie vriend van me is. Zo doe ik het ook meestal in de studio. Ook zijn we telkens bezig met opnames maken van gewoon een simpele shuffle groove en dan blijven we focussen op de timing. Dit doen we dan 10 minuten lang met harder en zachter spelen zo dat we niet versnellen of langzamer gaan spelen. Dit is ook meer een jam bandje en repetities gebruiken we meer als oefeningen om alles strak te krijgen op maandag. En op de zondag gaan we ideetjes maken door te jammen voor opnames die we later gaan maken met verschillende muzikanten.

Als ik ergens voor ga kan ik dingen snel leren. Ik heb bijvoorbeeld in de studio een gypsy stijl nummer moeten spelen. 2 weken in mijn kamer opgesloten en toch klinkt het super leuk. En gelijk op het volgende. Gypsy stijl is ook niet mijn ding maar ik zie het toch als een uitdaging om het te leren. En dat vind ik zo leuk aan sessiemuzikant zijn.

Maar voor mijn gevoel ben ik niet goed genoeg voor wat ik allemaal mag doen. Het is gewoon dat ik toevallig mensen heb leren kennen. Daarom wil ik conservatorium doen. Om wel op het niveau te komen en om nog beter te worden. Want gitaar spelen blijft kilometers maken. Hoe meer je speelt hoe beter je word.

Tunes
12 februari 2014, 13:02
Eigenlijk is het heel makkelijk, maar je moet er wel wat voor doen.
Je geeft aan dat je nu geen tijd voor de muziek hebt terwijl het aanbod er wel is, de studie kost te veel tijd en zoals ik lees moeite.
Draai het dan om, ga nu voor de muziek maar besef heel goed dat iets er naast leren van belang is.
Dus nu voor de muziek gaan en, dat is voor doorzetten, daarnaast een studie in de uren die over hebt.
Een studie kan ook uit diverse cursussen bestaan.

peter_heijnen
12 februari 2014, 13:07
Inderdaad Peter, ik weet niet waarover ik praat
Een waar woord Arjan.

Dat je 10 jaar les van je leraar hebt gehad betekent niet dat je kijk hebt op het conservatorium of op de toelating daarvoor. Dat zowel je leraar als al die anderen die jij 'kent' na het conservatorium niet aan de bak komen/blijven zegt wat over die mensen. Het zegt niets over het conservatorium noch over ts' kansen om op het conservatorium te komen. Overigens heb ik niets opgevangen over de gezinsplanning van ts, maar daar weet jij vast wel weer meer van aangezien je het thema aansnijdt.

Ts vraagt niet om een mening, hij vraagt om helderheid. En als het nou om de aanschaf van een pedaaltje ging, had het me niet zoveel kunnen schelen. Maar daar gaat het dus niet om.

Robin...
12 februari 2014, 13:08
Eigenlijk is het heel makkelijk, maar je moet er wel wat voor doen.
Je geeft aan dat je nu geen tijd voor de muziek hebt terwijl het aanbod er wel is, de studie kost te veel tijd en zoals ik lees moeite.
Draai het dan om, ga nu voor de muziek maar besef heel goed dat iets er naast leren van belang is.
Dus nu voor de muziek gaan en, dat is voor doorzetten, daarnaast een studie in de uren die over hebt.
Een studie kan ook uit diverse cursussen bestaan.

Het is meer andersom. Ik maak tijd voor de muziek maar dat gaat ten koste van de studie die ik doe. En dus lijkt het me dan beter om een muziekopleiding te doen om het te combineren. Ik heb met mijn studiefinanciering 8 jaar om een willekeurige opleiding af te maken. Dat kan dus ook een muziekopleiding zijn. Ik wist alleen niet dat je van een mbo opleiding niet afgemaakt door middel van een aob test naar hbo kon.

peter_heijnen
12 februari 2014, 13:10
Maar ik heb het gevoeld dat je mij monddood wil maken op dit forum, zo erg let je op al mijn uitspraken, Peter. Heel jammer....
Teveel eer ken je je jezelf nu toe. Ik heb totaal geen problemem met jou, des te meer met de onzin die je meer dan eens bazelt. En geloof me maar dat ik de meeste keren niet eens reageer.

Robin...
12 februari 2014, 13:14
Een waar woord Arjan.

Dat je 10 jaar les van je leraar hebt gehad betekent niet dat je kijk hebt op het conservatorium of op de toelating daarvoor. Dat zowel je leraar als al die anderen die jij 'kent' na het conservatorium niet aan de bak komen/blijven zegt wat over die mensen. Het zegt niets over het conservatorium noch over ts' kansen om op het conservatorium te komen. Overigens heb ik niets opgevangen over de gezinsplanning van ts, maar daar weet jij vast wel weer meer van aangezien je het thema aansnijdt.

Ts vraagt niet om een mening, hij vraagt om helderheid. En als het nou om de aanschaf van een pedaaltje ging, had het me niet zoveel kunnen schelen. Maar daar gaat het dus niet om.

Om te reageren hierop. Ik zit niet echt te wachten op toekomst plannen. Ik weet dat ik later misschien een gezin heb, maar daar kijk ik nu nog niet naar. Ik wil gewoon later doen wat ik leuk vind en dat is gitaar spelen. Ook al betekent dat dat ik niet een groot huis zal bezitten. Het gaat meer om dat je gelukkig bent. Dit is voor mij niet aan materiaal gebonden meer om wat je doet lijkt het mij.

Robin...
12 februari 2014, 13:15
Teveel eer ken je je jezelf nu toe. Ik heb totaal geen problemem met jou, des te meer met de onzin die je meer dan eens bazelt. En geloof me maar dat ik de meeste keren niet eens reageer.

Doe is lief tegen elkaar <3

arjanb01
12 februari 2014, 13:15
Teveel eer ken je je jezelf nu toe. Ik heb totaal geen problemem met jou, des te meer met de onzin die je meer dan eens bazelt. En geloof me maar dat ik de meeste keren niet eens reageer.

Dan kan je bijna het hele forum opdoeken, als jij vindt dat ik onzin praat. Maar daar gaat dit topic niet over volgens mij....
Laten we het gewoon gezellig houden, Peter.
Je hebt trouwens een prima CV als ik google erop nasla, met grote artiesten in theater gewerkt, respect daarvoor. Dus eigenlijk zou je het helemaal niet nodig moeten hebben, iedereen die onzin verkondigt op je nummer te moeten zetten, toch ?

On topic: ik ben benieuwd hoe de definitieve plannen worden van de TS en hoe hij het zal vergaan op het conservatorium.

peter_heijnen
12 februari 2014, 13:27
Dus eigenlijk zou je het helemaal niet nodig moeten hebben, iedereen die onzin verkondigt op je nummer te moeten zetten, toch ?

Heb ik ook niet nodig en daarom doe ik dat ook niet. Jij spant met jouw uitspraken gewoon de kroon en daar reageer ik op. Het gaat me er niet om om iemand op zijn nummer te zetten, zo komt het op jou over. Ik probeer anderen te behoeden voor fouten en ik zie jouw uitspraken te vaak als een mogelijke en vooral onnodige oorzaak daarvoor.

En laten we eerlijk zijn, ik ben echt niet de enige die negatief op jouw uitspraken reageert, wellicht wel de hardste. Zet je dat dan niet aan het denken?

arjanb01
12 februari 2014, 13:39
Heb ik ook niet nodig en daarom doe ik dat ook niet. Jij spant met jouw uitspraken gewoon de kroon en daar reageer ik op. Het gaat me er niet om om iemand op zijn nummer te zetten, zo komt het op jou over. Ik probeer anderen te behoeden voor fouten en ik zie jouw uitspraken te vaak als een mogelijke en vooral onnodige oorzaak daarvoor.

En laten we eerlijk zijn, ik ben echt niet de enige die negatief op jouw uitspraken reageert, wellicht wel de hardste. Zet je dat dan niet aan het denken?

Nee, zet me niet aan het denken, want er zijn ook mensen op dit forum die het met sommige dingen die ik roep wel eens zijn.
Maak je niet druk om uitspraken van anderen, ook al zijn ze nog zo dom en onzinnig. Ook ik praat soms onzin, waarbij ik achteraf denk dat ik iets niet had moeten zeggen en dat geef ik dan ook ruiterlijk toe. Maar als ik me om alle domheid die voorkomt in het leven, of het nou op fora is of ergens anders, dan zou ik niet gelukkiger worden.
Laat me lekker lullen hier, ook al slaat het soms nergens op, Peter, gewoon niet aan storen.

peter_heijnen
12 februari 2014, 13:52
Om onzin te lullen kun je naar Off Topic, in de inhoudelijke subfora wordt je daarvoor aangepakt en terecht.

Ik heb ook een bonus voor je: ik kom helemaal nooit in Off Topic!

Pepe
12 februari 2014, 14:27
Ik zie het probleem niet, ga gewoon doen wat je vind wat je moet doen.

Ik ben vrij laat, 23, na een grafische opleiding met conservatorium begonnen en toen ik er wel klaar mee was Vrij Doctoraal aan de universiteit in Nijmegen en ik werk nu al weer een jaar of 15 bij een televisiezender als designer. En het is helemaal niet uitgesloten dat ik volgend jaar weer iets anders doe. En ik treed nog steeds veel op, altijd gedaan.

Robin...
12 februari 2014, 14:37
Ik weet absoluut niet of je hier iets mee bent- ik ben maar een zeer bescheiden slaapkamer gitarist- maar niet geschoten is altijd mis :

Een goede methode om de hals van de gitaar beter te leren kennen op basis van het notenschrift is m.i. MODERN METHOD FOR GUITAR van WILLIAM LEAVITT (3 delig).

Deze methode biedt het voordeel dat je als gevorderde muzikant geen kinderliedjes hoeft te gaan spelen maar leert je (o.a) echt goed lezen. Vrij snel wordt gewerkt met omkeringen van akkoorden etc.
Er zijn cd's beschikbaar bij het boek, deel 1 is verkrijgbaar met dvd (aanrader !). Dit alles afhankelijk van de uitgave.
Alle studies zijn "origineel" en hebben een jazzy ondertoon. Alles zeer degelijk en ernstig.

Als het misschien iets sneller moet gaan : Music Reading for Guitar van David Oakes.
Dit werk is alleen gericht op het leren lezen van gitaar in verschillende posities (eerste hoofdstuk leert vijfde positie). Mi. ook minder systhematisch. Het zichtlezen is mi ook minder diepgaand : geen meerstemmige harmonieën, terwijl dit bij Modern Method wel het geval is. Geen cd.

Hopelijk ben je hier iets mee en anders excuses voor mijn overbodige post.

Verder : succes met je keuze !

Mvg,

Denis

Hartstikke bedankt voor het boekje van William Leavitt. Heb het even gedownload en ik schiet er doorheen en de noten komen redelijk snel weer terug. Denk dat ik het wel ga redden met notenschrift binnen 4 maanden. Heb al een planning gemaakt hoe ik dit ga aanpakken. Dus elke dag een x aantal oefeningen.

denis.hermans
12 februari 2014, 15:10
Zonder dank.

Ik denk trouwens dat je nog een ander boek hebt dan datgene wat ik bedoelde want Modern Method is geen dun boek"je"..

Waarschijnlijk heb je de reading studies van LEAVITT ?

Hoe dan ook : succes met de studie

arnoldtims
12 februari 2014, 15:57
Even los van de discussie.
Verdomt leuke jam, met een mooie eerlijke lead sound.
Ook helemaal los van de discussie maar ergens anders word er een discussie over verschil in sound tussen een maple of rosewood toets gevoerd.
En om mij even te testen, ik denk te horen dat je op een gitaar (strat) met een maple toets speelt. Is dat zo?
(ik hoop van wel want ik denk dat ik het verschil wel hoor, is het niet zo dan is dat ook weer ontkracht)

showband
12 februari 2014, 16:04
als je gevraagd wordt ben je goed genoeg.


Ik weet dat ik vaak duwend zit te spelen @peter heijen. Hier ben ik ook al mee bezig. Dit was de eerste opnamen met de band. Normaal heb ik liever dat ik even terug luister en dat ik me dan kan aanpassen hieraan. Meestal ga ik dan wat naar achter zitten en dan hang ik er al meestal in. Tip van een drummer die al veel heeft bereikt en een goeie vriend van me is. Zo doe ik het ook meestal in de studio. Ook zijn we telkens bezig met opnames maken van gewoon een simpele shuffle groove en dan blijven we focussen op de timing. Dit doen we dan 10 minuten lang met harder en zachter spelen zo dat we niet versnellen of langzamer gaan spelen. Dit is ook meer een jam bandje en repetities gebruiken we meer als oefeningen om alles strak te krijgen op maandag. En op de zondag gaan we ideetjes maken door te jammen voor opnames die we later gaan maken met verschillende muzikanten.

bovenstaande verhaal is waardeloos.
je laat een stuk gitaarspel horen.
en gaat daarna vertellen dat je normaal gesproken beter speelt.

Dat werkt niet.

Robin...
12 februari 2014, 16:22
Even los van de discussie.
Verdomt leuke jam, met een mooie eerlijke lead sound.
Ook helemaal los van de discussie maar ergens anders word er een discussie over verschil in sound tussen een maple of rosewood toets gevoerd.
En om mij even te testen, ik denk te horen dat je op een gitaar (strat) met een maple toets speelt. Is dat zo?
(ik hoop van wel want ik denk dat ik het verschil wel hoor, is het niet zo dan is dat ook weer ontkracht)

Sorry ik moet je helaas teleurstellen, het is een rosewood neck. Als je interesse heb hoe ik het heb opgenomen. Ik gebruike AKG p220 groot membraam mic voor mijn fender super sonic 60w met 1-1.5 meter afstand. Geeft ook het eerlijkste geluid (hier was het iets teveel daarom hoor je waarschijnlijk maple omdat je wat laag mist) Voor de rest als pedalen alleen een ts9 en een fulltone fulldrive 2 mosfet gebruikt. Iets teveel drive ook en je mist een mic pre amp dus daarom klinkt het een beetje digitaal helaas. Ik had de versterker ook wat harder moeten zetten. Ik heb veel betere tonen gehad in de studio. Ik heb het ook thuis nog een beetje in de mix gezet door een eddie kramer plug in te gebruiken en wat aan de eq gezeten voor gitaar.

Verder is de mythe niet ontkracht. Maple en rosewood hoor je en je speelt er anders op. Maar andere factoren zijn ook belangrijk. Hoe is het opgenomen en wat is er achteraf gedaan is in de eq heeft een grotere impact.

Robin...
12 februari 2014, 16:25
als je gevraagd wordt ben je goed genoeg.



bovenstaande verhaal is waardeloos.
je laat een stuk gitaarspel horen.
en gaat daarna vertellen dat je normaal gesproken beter speelt.

Dat werkt niet.

Heb ik dat gezegd dan?? Sorry maar ik heb alleen gezegd dat ik er mee bezig ben door met mijn bandje te oefenen en op te nemen met simpele shuffle grooves en in ieder geval ervan bewust ben en me best te doen om er beter in te worden.

Robin...
12 februari 2014, 16:27
Zonder dank.

Ik denk trouwens dat je nog een ander boek hebt dan datgene wat ik bedoelde want Modern Method is geen dun boek"je"..

Waarschijnlijk heb je de reading studies van LEAVITT ?

Hoe dan ook : succes met de studie

Nope, ik heb de 127 pagina tellende vol 1 boekje

arnoldtims
12 februari 2014, 16:48
dank voor je antwoord, de mythe is misschien niet ontkracht maar wel dat ik het verschil hoor.:(
Gelukkig zeg je erbij dat er wat meer hoog zit in je sound.
Wat trouwens overeind blijft is dat ik je een goede gitarist vind met een mooi relaxt spel en sound.

denis.hermans
12 februari 2014, 17:01
@ Robin : Ah dan toch !
Het is wel zo dat deel 1 vrij lang en diepgaand in de eerste en tweede positie blijft. De volledige verkenning van de gitaarhals -op basis van de verworven kennis- gaat verder in deel 2. Dus misschien moet je dat ook wel incalculeren bij je studie qua benodigde tijd. Succes in ieder geval!!!

Robin...
12 februari 2014, 17:17
dank voor je antwoord, de mythe is misschien niet ontkracht maar wel dat ik het verschil hoor.:(
Gelukkig zeg je erbij dat er wat meer hoog zit in je sound.
Wat trouwens overeind blijft is dat ik je een goede gitarist vind met een mooi relaxt spel en sound.

Super bedankt voor het compliment :)


@ Robin : Ah dan toch !
Het is wel zo dat deel 1 vrij lang en diepgaand in de eerste en tweede positie blijft. De volledige verkenning van de gitaarhals -op basis van de verworven kennis- gaat verder in deel 2. Dus misschien moet je dat ook wel incalculeren bij je studie qua benodigde tijd. Succes in ieder geval!!!

Yes heb ik ingecalculeerd. Ik probeer ongeveer 5-10 blz per dag te doen. Dus per maand 1 boekje. Dan heb ik nog een maand speling als er iets mocht gebeuren qua tijd tekort of een dag dat je geen zin hebt in gitaar.

Pepijn van der Burgt
12 maart 2014, 17:28
Hallo Robin,

ik heb zelf een propedeuse Jazz op het Fontys Conservatorium en een bachelor Pop van het CvA op zak.
Ik was ook bang dat de markt al lang verzadigd zou zijn maar ik kan je vertellen dat dat best meevalt.
Zeker als het gaat om sessiewerk, daarin is altijd vraag naar goeie, hardwerkende muzikanten.
"Hardwerkend" is wel de sleutel, een gefocuste, voorbereide gitarist die zich snel kan aanpassen zal vaker gebeld worden dan een waanzinnig virtuoze luiwammes.

Maar al die mensen die denken dat je 40 uur per week vakken moet vullen, daar moet je niet naar luisteren, er zijn zo veel manieren om van muziek je werk te maken. Goed, er zijn er veel die lessen geven om de huur te kunnen betalen, maar daar is in mijn ogen niks mis mee. Je staat er echt versteld van als je ziet hoe veel alumni (vooral van popopleidingen) momenteel heel lekker bezig zijn in muzikaal Nederland. De afgelopen editie van Noorderslag was er voor minstens driekwart mee gevuld.

En over dat goed kunnen lezen: dat hangt echt af van welke richting je kiest. Op een popopleiding is dat namelijk niet aan de hand. Ja, leadsheets moet je kunnen nailen, maar bladmuziek heb ik als zijnde professioneel gitarist misschien eens per twee jaar voor mijn neus.

Kortom, doe wat je voelt, werk hard, blijf gefocust in wat je ook doet en geniet vooral van het muziek maken, in welke hoedanigheid dan ook.

Succes!

Duhsjaak
12 maart 2014, 21:56
Hallo Robin,

ik heb zelf een propedeuse Jazz op het Fontys Conservatorium en een bachelor Pop van het CvA op zak.
Ik was ook bang dat de markt al lang verzadigd zou zijn maar ik kan je vertellen dat dat best meevalt.
Zeker als het gaat om sessiewerk, daarin is altijd vraag naar goeie, hardwerkende muzikanten.
"Hardwerkend" is wel de sleutel, een gefocuste, voorbereide gitarist die zich snel kan aanpassen zal vaker gebeld worden dan een waanzinnig virtuoze luiwammes.

Maar al die mensen die denken dat je 40 uur per week vakken moet vullen, daar moet je niet naar luisteren, er zijn zo veel manieren om van muziek je werk te maken. Goed, er zijn er veel die lessen geven om de huur te kunnen betalen, maar daar is in mijn ogen niks mis mee. Je staat er echt versteld van als je ziet hoe veel alumni (vooral van popopleidingen) momenteel heel lekker bezig zijn in muzikaal Nederland. De afgelopen editie van Noorderslag was er voor minstens driekwart mee gevuld.

En over dat goed kunnen lezen: dat hangt echt af van welke richting je kiest. Op een popopleiding is dat namelijk niet aan de hand. Ja, leadsheets moet je kunnen nailen, maar bladmuziek heb ik als zijnde professioneel gitarist misschien eens per twee jaar voor mijn neus.

Kortom, doe wat je voelt, werk hard, blijf gefocust in wat je ook doet en geniet vooral van het muziek maken, in welke hoedanigheid dan ook.

Succes!

En what a way om je visite kaartje af te geven.
Ik ben het in heel grote lijnen mee eens.
Wat niks zegt.

In mijn familie lopen er verschillende mensen rond die een studie wiskunde met conservatorium hebben gecombineerd.

Die zie ik met enige regelmaat, hard werkend, door allemaal dooie componisten heen ploegen. Dat mag, als dat is wat je happy maakt, maar daar wordt keten aangeduid als 'luim'.

Niet mijn kopje thee. Ik kan in verhouding tot deze krachten nauwelijks spelen, maar doe dat al een leven lang met veel plezier.

Het gaat mij dus niet alleen om het technische resultaat, maar ook om de fun factor, die ik veel belangrijker vind dan de X factor.

Want als muziek maken niet zo vreselijk leuk was, dan zouden we toch honderd redenen weten te bedenken om iets leukers te gaan doen?

Voor de rest, een top bijdrage. En van harte welkom.
For Your information: ik leerde gitaar spelen van een oude blues neger en om techniek ga ik mij in een volgend leven bekommeren.
Welkom bij de club!!!
Vriendelijke groet, Gus

showband
13 maart 2014, 09:30
Met alle respect, ik zie zeker dat afgestudeerden een paar jaar prima werk hebben. Maar je HBO papier is meestal ook voor na je 30ste. je hebt vorig jaar je studie afgerond. En bent pas 5 jaar als conservatorium persoon in het veld. Wat maakt dat jij vind dat je carriere ook in de toekomst zich zo voort kan zetten? ik noem maar wat. Zie jij veel 55 jarige mensen zo bezig?

3/4 conservanten op Noorderslag is geen indicatie wat mij betreft qua toekomstbeeld. Noorderslag is allesbehalve een goedbetalende gig die aangeeft hoe jouw werkperspectief er uit ziet. Maar meer een aanduiding dat die 3/4 nog bezig zijn om in het circuit een plek te zoeken.

Robin...
26 mei 2014, 19:15
Alle eerst excuses dat ik de laatste tijd niet heb gereageerd.

Ik heb de laatste tijd extra hard gewerkt aan m'n gitaarspel. Veel collega's en vrienden hebben mijn geholpen om tot een nieuw niveau te komen met solfège les, ritme en noten schrift. Ik was voorbereid en kon de theorie van de auditie makkelijk doen alleen ik kreeg een mail van het conservatorium dat ze niet het vertrouwen hadden in iemand met een vmbo opleiding en het niet aan mijn gitaarspel lag. Maar omdat andere leerlingen in het verleden van het vmbo ook al moeite hadden en uiteindelijk het niet konden halen. Maar goed mijn tweede poging was dus de Herman Brood academie. Met veel zelfvertrouwen omdat ik de laatste paar maanden te gekke dingen heb mogen doen zoals in Paard van Troje grote zaal spelen en weer nieuwe projecten als sessiemuzikant albums opnemen voor zangers. Maar toch vonden hun mijn gitaarspel geen eigen identiteit hebben en geen kleur. Ik moet werken aan eigen pop en rock repertoire en aan mijn idioom werken. Ik heb helaas geen auditie mogen doen. Ik had dit niet gedacht en vele collega's ook niet. Dus iemand die wat meer mensen kent als mij heeft ik opgegeven voor auditie bij een andere opleiding. Ik ga binnenkort al auditie doen dus ik ben benieuwd.

Nog op de vorige reacties terug te komen.

Ik ben ervan overtuigt dat als je je best doet dat je overal terecht kan. Overal waar ik speel moet je een goeie indruk achterlaten. Ik heb nu steeds meer projecten waar voor ik gevraagd word. Ik componeer nu ook samen met me produceren en kan alles daarvan nu redelijk betalen. Er komt een tourtje eind dit jaar waar een evenement bureau die optredens gaat regelen voor een zanger. Deze zomer ook weer de studio in met allemaal conservatorium muzikanten. M'n coverband heeft al veel aanvragen voor optredens. Dus ik ben benieuwd hoe het verder loopt. En ik denk dat dit niet allemaal komt door een virtuoos te zijn maar meer door altijd op tijd komen. Mee helpen en inzet tonen maar ook voorbereiden. Thuis alles doornemen voor de volgende opdrachten. Kortom iemand waar je op kan rekenen.

FruscianteFan
28 mei 2014, 11:47
Het is natuurlijk balen dat je nog niet bent aangenomen. Maar bedenk ook dat dergelijke opleidingen bedoelt zijn om de boel aan het rollen te krijgen: uiteindelijk zul je vooral zelf hard moeten werken en volgens mij doe je dat al.

Robin...
28 mei 2014, 16:34
Het is natuurlijk balen dat je nog niet bent aangenomen. Maar bedenk ook dat dergelijke opleidingen bedoelt zijn om de boel aan het rollen te krijgen: uiteindelijk zul je vooral zelf hard moeten werken en volgens mij doe je dat al.

Ik vind het alleen verrot dat ik de boel al aan het rollen heb gekregen. En dat redelijk veel leerlingen op die scholen nog geen ene cent verdiend hebben aan hun muziek. En dat ik samen met mijn producer nummers verkoop die ik schrijf met hem en dat ze vertellen dat mijn eigen muziek best wel pril is. Ik vraag me af of ze daadwerkelijk geluisterd hebben op de HBA en niet gewoon mijn 75 euro aan inschrijfgeld hebben gepakt. Ook op de open dag heb ik gitaristen daar zien spelen die verkeerde toonladders pakte (majeur ladder op een mineur akkoorden progressie). En dan denk je ook bij je zelf van, ben ik dan een gitarist die onder hun niveau zit van de school. Kortom jammer....

FruscianteFan
28 mei 2014, 16:51
Des te meer reden om schijt te hebben aan die opleidingen... als je je zonder ook voldoende kunt ontwikkelen en, niet onbelangrijk, er al van kunt rondkomen, dan is dat alleen maar mooi!

muziekschuur
28 mei 2014, 16:59
Gaan waarvoor je wilt is een goed ding.
Blijkbaar gaat je dat al goed af.....

Keep on truckin son...

Ik ben niet zo'n fan van muziekscholen....