PDA

View Full Version : Rs guitarworks (cts) audio pots



wireman
11 februari 2014, 15:32
Vorige week bestelde ik bij MaxGuitar een aantal RS Guitarworks Pots.. Twee Superpots en twee audio pots. Waarom?.. Omdat men die dingen de hemel inprijst en ze tig keer beter dan de standaard pots moeten zijn.. Kosten zijn te overzien dus even mn les paul een kick in the nuts geven.. De LP is heerlijk hoor.. maar erg wollig.. Dit zou de mid-hoog met laag verhouding wat moeten verbeteren.. proberen waard als je de recencies zo leest! Een kennis heeft nog wat oude bumblebee caps liggen en die moeten ook al zorgen voor een serieuze verbetering.. nu zitten de standaard mini ceramic caps erin en zitten de standaard CTS pots er nog in.. (allen wel al 500 k als ik het goed heb.. de beduidende verbetering van 300 naar 500 K zal ik niet ervaren denk ik, maar het moet iig een stuk beter worden met dit spul.. Gisteren kwam het hele zwikkie binnen. Nu heb ik keurig de twee superpots die er zeer solide en netjes uitzien (voor zover je iets kan zien aan een simpele pot) maar wat me opviel is dat de twee audio pots verschillen.. De ene heeft de bekende brass shaft en de ander een alu shaft, verder is de bakelieten plaat iets anders van kleur.. Het lijkt wel een totaal andere pot. Typeaanduiding is ook anders.. wel 500 k.. dat wel.. Ook 3 van de 4 verpakkingen waren al open geweest en de labels klopten niet.. Waardes daarentegen wel.. maar.. toch maar even met Max bellen..

Nu kreeg ik via de telefoon te horen.. ´geen probleem, stuur maar op, dan krijg je een andere´
via de mail kreeg ik een repliek van Robbert zelf waarin hij schreef dat deze alu-shaft pots beter moeten zijn dan de ´oude´ brass shaft.. Daarbij nog de opmerking ´ik heb ze zelf ook in mn gitaar´ en ´ik ben erg kritisch´.. Kan wel, maar weet iemand hier iets van? Ik vind het zelf namelijk vreemd omdat de alu shaft pot minder solide en ´anders´ over komt.. lijkt ook lichter (wat uiteraard door de koper-alu verhouding komt.. Ik weet niet...

Weet iemand of RS inderdaad andere pots distributeerd met een alu shaft die ´beter´ moeten zijn dan het klassieke model?

QJJ
11 februari 2014, 18:38
Google levert dit op: We also had the cheap aluminum shaft replaced with brass for better durability

https://store.rsguitarworks.net/rs-guitarworks-280k-superpot-solid-shaft/dp/183

Gaat over de superpots, maar de aanpassing zal ook wel voor de audiopots gelden.

wireman
15 februari 2014, 08:18
Gezien het overweldigende aantal reacties zal het menigeen aan den kringspier oxideren, maar gezien de 150 plus views toch maar even een update voor hen die benieuwd is..

Inmiddels heeft de eigenaar van Max de hele correspondentie doorgeschoven naar de verkoper die ik bij het eerste kontakt had. Uiteindelijk is men me tegemoet gekomen en kon ik zonder extra kosten een nieuwe ´oude´ brass shaft RS pot bestellen. De alu shaft pot heb ik gehouden.. puur om eens te checken waar het verschil nou zit.. Ik blijf erbij dat deze pot niets met RS te maken heeft en een reguliere CTS betreft. (en JA ik weet dat de pots van RS allemaal CTS pots zijn, maar ik bedoel een standaard CTS in een RS zakje) Zo gezegd zo gedaan.. Een dag later lag ie in de bus. Mijn vraag is helaas nog niet beantwoord, maar ik heb nu twee ´oude´ en een ´nieuwe´ liggen.. Ik ben dus van plan om het zelf te gaan ondervinden. Mocht ik wat meer weten, dan kom ik uiteraard weer op de lijn.

Tristan
15 februari 2014, 10:11
Zo, dus zelfs RS Guitarworks is tegenwoordig aan het bezuinigen zo lijkt het, geen goede zaak.
Dat de alu shafts minder van kwaliteit zijn is algemeen bekend en juist een van de redenen dat die "boutique" handeltjes zijn ontstaan zoals RS Guitarworks en noem het maar op, de nieuwe premium CTS pots hebben bijvoorbeeld ook brass shafts.
Dit gezegd hebbende ben ik geen fan van het RS spul, als je wollig klinkende elementen hebt is het misschien leuk dat extra (mid)hoog die de hogere waarde geeft maar naar mijn ervaring is het geen goede combinatie met van die helder klinkende bejubelde PAF clones, waaronder die van RS Fralin zelf.
Een maat van mij heeft ze nu in zijn Japan Tele gezet, in combinatie met NoCaster pickups, dat vind ik ook geen goede combi, het geeft naar mijn idee een lelijke piek in het midhoog, de gitaar zelf is (vrijwel) net zo goed als een USA Vintage '52 Reissue Tele dus daar ligt het volgens mij niet aan.

wireman
15 februari 2014, 11:52
Bij mij gaan ze in een full mahogany Custom met classic ´57 pups.. een nogal wollige combi dus.. Ik heb goede hoop dat ie wat opener gaat klinken.. U hoort van ons..