PDA

View Full Version : Waar zouden jullie voor gaan??



Dirtypool
3 juli 2003, 17:58
Hoi, in de categorie handzame oefenversterkertjes.....

Silverface Champ
Blackface Champ
Tweed Champ
Peavey Classic 20 (tweed natuurlijk)

of de Champ Tweed die van Weelden nog heeft staan voor ruim 900€ (gemaakt naar originele specificaties)

Grtz Richard

PeArLjAm
3 juli 2003, 19:22
De tweed champ is wel erg vet natuurlijk maar wel prijzig!! Wat zou een blackface champ kosten, lijkt me namelijk wel leuk om zon ding te hebben. Ik zou eigenlijk een leuk blackface combotje willen scoren, misschien in september op de vintagebeurs in veenendaal.

Al
3 juli 2003, 19:51
Hoi, in de categorie handzame oefenversterkertjes.....

Silverface Champ
Blackface Champ
Tweed Champ
Peavey Classic 20 (tweed natuurlijk)

of de Champ Tweed die van Weelden nog heeft staan voor ruim 900€ (gemaakt naar originele specificaties)

Grtz Richard

Vote: Tweed Champ.

900,= voor een clone is (heel!) erg duur. Kan je een echte voor krijgen.

Het is een simpel circuit. Stuk of 10 weerstanden, 6 condensatoren, paar buizen, pots en wat hardware.



Al

Dirtypool
3 juli 2003, 20:02
Ja, vond ik ook al aan de prijzige kant, kan ik zelfs wel 2 voor krijgen denk ik met een beetje mazzel.
Ze worden de laatste tijd alleen vrij weinig te koop aangeboden en de meeste verkopers verdommen het ook nog eens een keer over de grens te kijken. Helaas

Maar motiveer, Al. :)

pimmetje
3 juli 2003, 20:29
Als 't echt alleen tussen die 4 moet gaan, zou ik voor tweed of blackface champ gaan. De prijs moet de doorslag geven en 900 euro voor een neppert is idd veel te duur. Silverface kan ook leuk zijn, maar dan moet je iets meer aandacht aan de aankoop besteden.

Maar als je naar dat soort versterkertjes zit te kijken, kan je ook 'ns kijken naar valco, supro, masco en nog wel meer merken. Ik heb zelf een Erwood ampje van zo'n dikke 60 jaar oud dat 't ZEER naar behoren doet. Da's net iets anders dan een champ, maar 't scheelt niet overdreven veel... push pull met 2 6F6G buizen. Met verpakken, verzenden, douanerechten en btw mee net iets meer dan 250 euro voor kwijt.

Ook heb ik een 'merk onbekend' ampje uit diezelfde periode (eind jaren 30 / begin jaren 40) met 8" field coil speaker en een circuit dat veel meer champ-achtig is voor nog niet de helft van die prijs over laten komen. Circuit is met een 80 rectifier, een 6SJ7 voortrap en een 6F6 eindtrap. Deze heeft alleen nog wel wat aandacht nodig om 't goed en veilig te gaan doen.

Maar ok... gewoon dus niet alleen op die standaard merken blindstaren. Er zijn voldoende jaren 50 en 60 ampjes op ebay.

Al
4 juli 2003, 17:44
Ja, vond ik ook al aan de prijzige kant, kan ik zelfs wel 2 voor krijgen denk ik met een beetje mazzel.
Ze worden de laatste tijd alleen vrij weinig te koop aangeboden en de meeste verkopers verdommen het ook nog eens een keer over de grens te kijken. Helaas

Maar motiveer, Al. :)

Een oude tweed met authentieke parts trekt me wel aan. Een stukje sfeer dus met daaraan gekoppeld een stuk karakter uit een belaalde tijd. Toch wel een klassieker omdat in de jaren 60 geregeld gebruik van zo'n amp is gemaakt voor opnames. (w.o. E. Clapton)

Thuis speel ik altijd over een grotere amp. Ik heb wel klein spul maar ik vind een grotere bak op huiskamernivo fijner dan een kleine versterker met een kleine speaker.

Al

PeeVee
7 juli 2003, 16:36
Defenitely SILVERFACE!

Niet zo duur, makkelijk om zelf wat mee te doen (beetje "tweeden"), blackface circuit is volgens mij (vrijwel) gelijk aan silverface circuit (als dat uberhaubt bestaat). Output trafootje is zo piepklein dat ik ze toch geknepen vind klinken (ook met grotere speaker config b.v. 2 x 12). Leuk voor de heb, maar niet echt bruikbaar... Ik vind Princeton Reverb ideaal huiskamer ampie!

Mr.Jay
7 juli 2003, 19:22
Defenitely SILVERFACE!

Niet zo duur, makkelijk om zelf wat mee te doen (beetje "tweeden"), blackface circuit is volgens mij (vrijwel) gelijk aan silverface circuit (als dat uberhaubt bestaat). Output trafootje is zo piepklein dat ik ze toch geknepen vind klinken (ook met grotere speaker config b.v. 2 x 12). Leuk voor de heb, maar niet echt bruikbaar... Ik vind Princeton Reverb ideaal huiskamer ampie!

met MIJN ( uit ervaring ) kanttekening > Let op dat je GEEN CHAMP silverface van NA 1979 koopt > Het CAB is dan van spaanplaat en klinkt ronduit SLECHT in de bassen. Een houten CAB van dáárvoor klinkt VEEL beter hier , ik heb de mijne ervoor snel verkocht toen ik het verschil hoorde.
Bij zo'n klein ampie ( lees : soundje ) maakt dirt enorm veel uit, aan mooie toon.

Jay

PeeVee
8 juli 2003, 11:13
Helemaal met Jay eens... vergeten te zeggen... Overigens, als het geld geen rol zou spelen (maar ik neem aan dat dat wel het geval is), dan vind ik een tweed of blackface Champie natuurlijk wel mooier.

Het is echter zo'n eenvoudig ampie dat de sound van bf en sf niet wezenlijk anders zou zijn. Tweed Champ is wat rauwer, maar dat geluid is ook uit een "gewone" Champ te krijgen door tone stack te bypassen, zelfs voor non-techneuten makkelijk te doen; één weerstandje doorknippen of lossolderen (kun je later weer makkelijk vast maken).

Er wordt dan niets meer van het signaal naar aarde afgevoerd, wat je erin stopt, dat krijg je er ook uit: geinige sound!