PDA

View Full Version : HNGD Tokai Les Paul.



jutter
10 februari 2014, 12:45
Na een aantal Gibsons Les Pauls gehad te hebben, heb ik Les Pauls afgezworen. Ik vind ze (na verloop van dagen, soms weken);
a) modderig en dichtgesmeerd geluid hebben ( een LP moet in mijn beleving juist helder en warm klinken)
b) irritante, ergerlijke bijgeluiden hebben (wat niemand er uit kon krijgen, zelfs de beste LP kenners niet)
c) waardeloze elektronica hebben ( bij mij werd de elektronica vervangen voor een RS kit)
d) de prijs voor het aangebodene ligt veel te hoog
e) mijn mening is dat de body massief moet zijn en niet een brok gatenkaas

Dat zijn mijn redenen om never meer een Gibson Les Paul te kopen.
Totdat forumlid Henk laatst een Tokai LP had gekocht! Ik werd weer verliefd en was eigenlijk best wel benieuwd hoe deze zou klinken: je weet maar nooit of ik ooit nog eens de LP tegen zou komen die wel aan mijn verwachtingen zou voldoen....
Ik heb contact opgenomen met Henk omdat deze beauty op MP stond. De deal was snel gesloten! Weer thuis gekomen direct aangesloten op mijn versterker. Oei, dit kon hem wel eens zijn wat ik al jaren zoek! Helder en toch warm, bijterig op het brugelement, tussenstandje klinkt mooi strak en dat heerlijke 'houtgeluid' is er duidelijk en het halselement warm en helder zonder dichtgesmeerd te worden! Even een nieuw setje snaren erop (ik speel altijd op heavy bottoms), afstellen naar mijn wensen en gáán! Volgend jaar wordt ze 30 jaar en ik vind haar er nog keurig uit zien! Ik moet zeggen, en ik zal hier Gibsons liefhebbers enorm voor het hoofd stoten, dat ik de Tokai met kop en schouders vind uitsteken boven de Gibsons die ik gehad heb en in mijn handen gehad heb...

De gitaar is bekend hier op het forum maar ze verdient het om alsnog een keer geplaatst te worden!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Tokai/TOKAI004_zps5f38a50c.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Tokai/TOKAI006_zpsd4dd059e.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Tokai/TOKAI010_zps341517f9.jpg

Dutch66
10 februari 2014, 14:12
Na een aantal Gibsons Les Pauls gehad te hebben, heb ik Les Pauls afgezworen. Ik moet zeggen, en ik zal hier Gibsons liefhebbers enorm voor het hoofd stoten, dat ik de Tokai met kop en schouders vind uitsteken boven de Gibsons die ik gehad heb en in mijn handen gehad heb...


Oh..Oh, Jutter geeft niet op...

Word dat niet een beetje een dure hobby zo ; "Amerikaantje pesten".. :seriousf:

Mooie plank trouwens.

arjanb01
10 februari 2014, 15:31
Mooi, Lex. Welkom bij de club ! De Tokai van mij komt eind april/in de loop van mei pas binnen. Een nieuwe dus.
Als ik deze zie dan begint het te kriebelen. En wel houden die plank en anders dan geef je hem onmiddellijk aan mij. -:)

YannickH
10 februari 2014, 15:39
Knap ding! Ik snap je helemaal in je gibson verhaal!
Die nieuwe troep van hun is echt geen gibson meer te noemen.

cat's eyes
10 februari 2014, 16:20
Gefeliciteerd.




Ik moet zeggen, en ik zal hier Gibsons liefhebbers enorm voor het hoofd stoten, dat ik de Tokai met kop en schouders vind uitsteken boven de Gibsons die ik gehad heb en in mijn handen gehad heb...


Voor mij beperkt zich dat niet enkel tot de Gibson modellen.

SloeGin
10 februari 2014, 16:22
Proficiat!
Welke LS is het juist?

arjanb01
10 februari 2014, 16:31
Proficiat!
Welke LS is het juist?

Wat zie ik in je handtekening ? Tokai LS150 ? Heb je die te koop of bezit je die nog steeds ?

jutter
10 februari 2014, 16:55
Proficiat!
Welke LS is het juist?

LS60. Maar wel een hele lekkere!

jutter
10 februari 2014, 16:59
Gefeliciteerd.





Voor mij beperkt zich dat niet enkel tot de Gibson modellen.

Thanks!

Je zal wel gelijk hebben hoor. Maar als ik denk aan Fender en PRS dan zijn die heel goed bezig en dan blijft Gibson toch wel achter.

jutter
10 februari 2014, 17:01
Knap ding! Ik snap je helemaal in je gibson verhaal!
Die nieuwe troep van hun is echt geen gibson meer te noemen.

Dat vind ik nou ook. Als je toch iets moois wilt kopen dan koop je toch een gitaar van echt en massief hout en niet één van gatenkaas en samengeperst karton?!

jutter
10 februari 2014, 17:02
Mooi, Lex. Welkom bij de club ! De Tokai van mij komt eind april/in de loop van mei pas binnen. Een nieuwe dus.
Als ik deze zie dan begint het te kriebelen. En wel houden die plank en anders dan geef je hem onmiddellijk aan mij. -:)

Dat je zolang kunt/wilt wachten! En nee, die plank hou ik nog even..... :seriousf:

YannickH
10 februari 2014, 18:05
Dat vind ik nou ook. Als je toch iets moois wilt kopen dan koop je toch een gitaar van echt en massief hout en niet één van gatenkaas en samengeperst karton?!

inderdaad maar gibson denkt alleen nog maar aan geld en niet aan de kopers.

SloeGin
10 februari 2014, 18:48
Wat zie ik in je handtekening ? Tokai LS150 ? Heb je die te koop of bezit je die nog steeds ?
Die heb ik en gaat nooit meer weg ;)

Maar wel uit 2007, perfecte neck voor mij.
De Tokai's uit de gouden jaren '78-'82 hebben naar het schijnt een dikkere nek. Zelf wel nog niet kunnen vergelijken jammer genoeg.

jutter
10 februari 2014, 19:04
inderdaad maar gibson denkt alleen nog maar aan geld en niet aan de kopers.

Ik zie dat je een '91er Standard hebt. Hoe bevalt hij?

arjanb01
10 februari 2014, 19:15
Die heb ik en gaat nooit meer weg ;)

Maar wel uit 2007, perfecte neck voor mij.
De Tokai's uit de gouden jaren '78-'82 hebben naar het schijnt een dikkere nek. Zelf wel nog niet kunnen vergelijken jammer genoeg.

Oké, die 150 er is vervangen door de 160 er en die heb ik besteld in plaintop versie.
Mocht je de jouwe wegdoen weet ik je te vinden😉

Lexvandoef
10 februari 2014, 19:15
Leuke aanwinst man! Ik moet wel zeggen dat ik weleens mooiere/subtielere bursts gezien heb, of ligt dat aan de foto's?

Anyway, congratz, die japanse les pauls kunnen best wel goed zijn :).

jutter
10 februari 2014, 19:38
Leuke aanwinst man! Ik moet wel zeggen dat ik weleens mooiere/subtielere bursts gezien heb, of ligt dat aan de foto's?

Anyway, congratz, die japanse les pauls kunnen best wel goed zijn :).

Komt echt door de foto's hoor! Moet me nodig eens gaan verdiepen in de instellingen van de camera, dan worden de foto's vast mooier. Nu lijkt het wel een cheapo burst maar dat is hij in werkelijkheid zeker niet!

jutter
10 februari 2014, 19:39
Oké, die 150 er is vervangen door de 160 er en die heb ik besteld in plaintop versie.
Mocht je de jouwe wegdoen weet ik je te vinden��

En ik ook!

YannickH
10 februari 2014, 19:55
Ik zie dat je een '91er Standard hebt. Hoe bevalt hij?

goed. lekker zwaar en superlage actie. niet modderig maar heel open van toon (vergeleken met alle 8 gibsons die ik al gehad heb)
mijn 97 LP custom was een prachtgitaar maar had een kutgeluid helaas.

de 91 LP is trouwens gemaakt op de dag dat ik geboren ben. daarom dat ik hem wou.
hij zit zeker in mijn top 5 beste gitaren die ik al gehad heb.

jaccowon
13 februari 2014, 05:10
Gefeliciteerd met je Tokai. Leuk om meer liefhebbers te zien!



De Tokai's uit de gouden jaren '78-'82 hebben naar het schijnt een dikkere nek. Zelf wel nog niet kunnen vergelijken jammer genoeg.

Nee hoor dat varieert enorm. Ik heb ze gehad van gemiddelde 1958 tot gemiddelde 1960 burst halsdikte (ref. BOTB).
Maar ze zijn nooit zo geschouderd als bijvoorbeeld een 1980-81 Greco Super Real.

wireman
15 februari 2014, 08:27
Het zal vast al wel ergens staan, maar hoe verhoudt Tokai zich met Burny?

jaccowon
15 februari 2014, 10:50
Ligt eraan welke tijdsperiose voor Burny je bedoelt.
Tijdslijn Burny producerende fabrieken:
1975-1978 Terada
1978 Terada, Tokai en Chushin
mid 1980-mid 1981 Terada
mid1981-begin 1985 Kasuga
begin 1985-1986 Matsumoku
1987-2002 Dyna (1992 sommige modellen door Fujigen en vanaf 1998 alleen hoge modellen door Dyna€
2003-2012 Tokai (alleen hoge modellen)

wireman
16 februari 2014, 13:44
Heel mooi hoor... Maar wat is dan goed en wat is dan slecht?
Matsumoku en Fujigen zegt me veel, maar de rest?

jaccowon
16 februari 2014, 14:15
Zonder vervelend te klinken; die vraag is te open

frekie
17 februari 2014, 09:56
Interessante post Jacowon! Ik wist niet dat Tokai en zelfs Uncle Mat Burny's hebben gebouwd. Opmerkelijk want Tokai bouwde zelf immers ook fijne GLP kopietjes.

Majmun
17 februari 2014, 10:16
goed. lekker zwaar en superlage actie. niet modderig maar heel open van toon (vergeleken met alle 8 gibsons die ik al gehad heb)
mijn 97 LP custom was een prachtgitaar maar had een kutgeluid helaas.

de 91 LP is trouwens gemaakt op de dag dat ik geboren ben. daarom dat ik hem wou.
hij zit zeker in mijn top 5 beste gitaren die ik al gehad heb.

Het feit dat hij zo goed is, komt doordat ik diezelfde gitaar vóór jou heb gehad.

jaccowon
17 februari 2014, 10:35
Was heel aan het begin van het bestaan van Tokai LP productie. Ink serial Tokai's met Burny of Fernandes stone logo met serienummers tussen 8000200 en 8000650. Burny of Fernandes FLG-60 modellen, equivalent van de 1978 Tokai LS-50, veel 2P neck modellen. Niet de beste Tokai's. Heb er zelf ook een gehad.

http://i945.photobucket.com/albums/ad294/jaccowon/Burny%20FLG70%20GT%201978/DSCN3917.jpg (http://s945.photobucket.com/user/jaccowon/media/Burny%20FLG70%20GT%201978/DSCN3917.jpg.html)

E-J
18 februari 2014, 12:18
Het zal vast al wel ergens staan, maar hoe verhoudt Tokai zich met Burny?

Zowel Tokai als Burny maakten/maken gitaren in alle prijsklasses, van budgetmodellen naar hele dure custom shoppers. In het kort: ieder model heeft een benaming plus een nummer, dat correspondeerde met de prijs in duizenden yen (soms honderden, bijvoorbeeld bij de Greco's van begin jaren '80). Een Tokai LS-50 kostte bijvoorbeeld 50.000 yen, een Burny FLG-240 240.000. Over het algemeen beginnen de echt leuke Les Pauls uit begin jaren '80 bij modelreeksen '80' en meer, tegenwoordig is dat al gauw '160'.

Buiten mijn 1980 Tokai LS80 heb ik geen andere oude Japanse LPtjes gehoord. Wel een goedkope Ibanez LP kopie uit midden jaren '70 maar dat was in veel opzichten geen Les Paul te noemen.

arjanb01
18 februari 2014, 12:40
Zowel Tokai als Burny maakten/maken gitaren in alle prijsklasses, van budgetmodellen naar hele dure custom shoppers. In het kort: ieder model heeft een benaming plus een nummer, dat correspondeerde met de prijs in duizenden yen (soms honderden, bijvoorbeeld bij de Greco's van begin jaren '80). Een Tokai LS-50 kostte bijvoorbeeld 50.000 yen, een Burny FLG-240 240.000. Over het algemeen beginnen de echt leuke Les Pauls uit begin jaren '80 bij modelreeksen '80' en meer, tegenwoordig is dat al gauw '160'.

Buiten mijn 1980 Tokai LS80 heb ik geen andere oude Japanse LPtjes gehoord. Wel een goedkope Ibanez LP kopie uit midden jaren '70 maar dat was in veel opzichten geen Les Paul te noemen.

Ibanez LP's uit die tijd zijn er totaal niet mee te vergelijken. De meeste Ibanezzen hadden een geschroefde hals toch ? Of hadden ze ook gelijmde halzen en hoe duur waren die toen ? Je komt gelijmde halzen van Ibanez bijna niet tegen tweedehands.

jutter
18 februari 2014, 13:37
Zowel Tokai als Burny maakten/maken gitaren in alle prijsklasses, van budgetmodellen naar hele dure custom shoppers. In het kort: ieder model heeft een benaming plus een nummer, dat correspondeerde met de prijs in duizenden yen (soms honderden, bijvoorbeeld bij de Greco's van begin jaren '80). Een Tokai LS-50 kostte bijvoorbeeld 50.000 yen, een Burny FLG-240 240.000. Over het algemeen beginnen de echt leuke Les Pauls uit begin jaren '80 bij modelreeksen '80' en meer, tegenwoordig is dat al gauw '160'.

Buiten mijn 1980 Tokai LS80 heb ik geen andere oude Japanse LPtjes gehoord. Wel een goedkope Ibanez LP kopie uit midden jaren '70 maar dat was in veel opzichten geen Les Paul te noemen.

Dan is die van mij een budgetmodel??? Mijn God, hoe goed mogen die dure Tokai's dan wel niet zijn als ik mijn LS60 al met kop en schouders boven Gibson uit vind steken?

Nou vind ik 'budget' maar een raar woord. Net alsof de kwaliteit minder zal zijn. Doet me denken aan de Japanese Vintage Squiers uit het begin van de jaren '80. Bleek veelal beter te zijn dan de Fender USA models.

arjanb01
18 februari 2014, 13:53
Dan is die van mij een budgetmodel??? Mijn God, hoe goed mogen die dure Tokai's dan wel niet zijn als ik mijn LS60 al met kop en schouders boven Gibson uit vind steken?

Nou vind ik 'budget' maar een raar woord. Net alsof de kwaliteit minder zal zijn. Doet me denken aan de Japanese Vintage Squiers uit het begin van de jaren '80. Bleek veelal beter te zijn dan de Fender USA models.

Of de duurdere Tokais beter zijn dan de jouwe kom je maar op 1 manier achter en dat is halverwege dit jaar ff een bakkie bij me doen en jou gitaar meenemen en dan een shoot out te doen, Lex ;)

jutter
18 februari 2014, 13:55
Of de duurdere Tokais beter zijn dan de jouwe kom je maar op 1 manier achter en dat is halverwege dit jaar ff een bakkie bij me doen en jou gitaar meenemen en dan een shoot out te doen, Lex ;)

Durf je het wel aan Arjan? :D

E-J
18 februari 2014, 13:55
Dan is die van mij een budgetmodel??? Mijn God, hoe goed mogen die dure Tokai's dan wel niet zijn als ik mijn LS60 al met kop en schouders boven Gibson uit vind steken?

Nou vind ik 'budget' maar een raar woord. Net alsof de kwaliteit minder zal zijn. Doet me denken aan de Japanese Vintage Squiers uit het begin van de jaren '80. Bleek veelal beter te zijn dan de Fender USA models.

Ik denk dat Jacco over het eerste het beste een antwoord kan geven, daar hij veel ervaring heeft met de verschillende modellen.

Qua verschillen in specificaties met de LS80+: de LS50 heeft de kop in een iets andere hoek staan (14 t.o.v. 17 graden), poly laklaag (niet per se slechter), andere pickups (nu vind ik die standaard in de LS80 zitten ook niet bepaald geweldig). Zie voor meer informatie deze website:
http://www.tokaiguitar.de/1.php?pageid=13&tplid=2

Je LS50 zou ik zeker geen budgetgitaar noemen. Ik vind een dergelijke benaming meer passend bij gitaren t/m 300-400 euro, en heeft in mijn optiek niets te maken met de kwaliteit.

arjanb01
18 februari 2014, 14:03
Durf je het wel aan Arjan? :D

Joh, met de handen op de rug en de ogen dicht, makkie wordt dat :sssh:
Maar eerst maar es afwachten wanneer en of die binnen komt.

Lexvandoef
18 februari 2014, 14:17
Buiten mijn 1980 Tokai LS80 heb ik geen andere oude Japanse LPtjes gehoord. Wel een goedkope Ibanez LP kopie uit midden jaren '70 maar dat was in veel opzichten geen Les Paul te noemen.

Je hebt mijn Orville by Gibson les paul toch gehoord Emiel?

E-J
18 februari 2014, 14:21
Je hebt mijn Orville by Gibson les paul toch gehoord Emiel?

Oja! Lekker ding is dat :)

jaccowon
18 februari 2014, 14:29
Ik heb een aantal vintage LS-50s en 60s gehad en velen bespeeld alsmede meerdere LS-80s/100s/120s en naar mijn mening begin je verschil te merken in kwaliteit bij de LS-80, zoals Emiel zegt. Het verschil zit hem vooral in consistentie van kwaliteit; bij de mid en hogere modellen meer kans op een echt goede gitaar. Verder zijn het de specificatieverschillen die de prijs bepalen.

jutter
18 februari 2014, 14:43
Ik heb een aantal vintage LS-50s en 60s gehad en velen bespeeld alsmede meerdere LS-80s/100s/120s en naar mijn mening begin je verschil te merken in kwaliteit bij de LS-80, zoals Emiel zegt. Het verschil zit hem vooral in consistentie van kwaliteit; bij de mid en hogere modellen meer kans op een echt goede gitaar. Verder zijn het de specificatieverschillen die de prijs bepalen.

Dan moet ik een waanzinnige goede LS60 hebben, anders kan ik het niet verklaren! Het enige wat beter zou kunnen zijn de pups. Ik ben zoekende hiernaar....

arjanb01
18 februari 2014, 15:54
Dan moet ik een waanzinnige goede LS60 hebben, anders kan ik het niet verklaren! Het enige wat beter zou kunnen zijn de pups. Ik ben zoekende hiernaar....

Mogelijkheden te over om de pu's te wisselen. Hangt er maar net vanaf wat voor sound je wil. Ik lees goeie verhalen over Kloppmanns:

http://www.kloppmann-electrics.de/pickups/

Maar ja, die zijn net zo duur als de helft van je aanschafwaarde van die gitaar. Moet je willen.... Zo'n gitaar verdient wel een dure set hummies, maar zoals ik zei, hangt er maar net vanaf welke sound je in je LP zoekt.

jaccowon
18 februari 2014, 16:04
Ik heb Kloppmann 58s in mijn 1979 Tokai LS-80 en ook een Kloppmann 59 in brugpositie van mn 1981 Tokai ES-100. Waanzinnig goede pickups maar idd erg duur. Ik had in PM Alex Wizz aangeraden; net zo goed maar iets minder duur. Of in nog wat schappelijkere prijscategorie RD VR-P1 of Shed Blues & Two's. Passen allemaal goed bij wat voor geluid hij wil bewerkstelligen.

E-J
18 februari 2014, 16:32
Wizz en Shed zijn de laatste tijd flink duurder geworden. Ik kocht een jaar geleden een setje Shed's (PAF Daddy) voor 180 pond. Nu zijn ze al 220...

Sandy Stiff
22 februari 2014, 20:04
Gefeliciteerd met je plank! Komt bij mij vandaan, via Henk :cooler:

Hendriks
22 februari 2014, 20:29
Gefeliciteerd met je plank! Komt bij mij vandaan, via Henk :cooler:
Moi , hoe is het met de Jr.?

Sandy Stiff
22 februari 2014, 21:55
Top Henk, hele fijne bak! Beetje dunne hals maar dat went en ik denk aan het verplaatsen van de draagbandknop naar de bovenste hoorn. Fijne p90, superbruikbaar.
Binnenkort laat ik m kennis maken met een oude Plexi. Ns kijken hoe dat huwelijk verloopt

Hendriks
22 februari 2014, 23:20
Top Henk, hele fijne bak! Beetje dunne hals maar dat went en ik denk aan het verplaatsen van de draagbandknop naar de bovenste hoorn. Fijne p90, superbruikbaar.
Binnenkort laat ik m kennis maken met een oude Plexi. Ns kijken hoe dat huwelijk verloopt
Top, gaat vast lekker over die plexy.