PDA

View Full Version : speakers aansluiten



bertcts
9 februari 2014, 21:20
Hallo allemaal,

Even een vraag.
Ik wil 6 speaker van 16ohm (8inch) in een speaker cabinet bouwen.
De kast zelf is klaar maar nu komen nog de speakers.

Maar hoe moet ik die aansluiten?
Op internet kwam ik een link tegen van 4 16ohm speakers, maar werkt dit bij 6 speakers net zo?

http://www.premierguitar.com/ext/resources/files/DIY-PDFs/vintage-Marshall-4x12-series_parallel-1920x1080-2.pdf

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt!

Gearjunkie
9 februari 2014, 21:50
Welke impedantie wil je versterker zien? 4, 6 en 16 Ohm?
Bedraad 3 sets van 2 speakers parallel. Dan heb je 3x 8 Ohm.
Zet nu 2 van deze sets in serie met elkaar, wordt 16 Ohm.
Nu zet je de set van 4 speakers parallel met de set van 2 speakers. Kom je op 5 1/3 Ohm uit. Zet je versterker dan op 8 Ohm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

bertcts
9 februari 2014, 21:59
Hoe bedoel je precies?

Ik kan met mn amp switchen tussen

1x4 / 2x8
1x8 / 2x16
1x16

Gearjunkie
9 februari 2014, 22:00
zie mijn edit


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gearjunkie
10 februari 2014, 20:07
Alhoewel, beter 2 sets van 3 speakers parallel zetten en die twee sets in serie verbinden. Impedantie blijft dan 5,33 Ohm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

bertcts
10 februari 2014, 20:56
Dankjewel!

Heb het schema zoals je beschreven hebt uitgetekend en ga het z.s.m. proberen.

bertcts
12 februari 2014, 21:37
Ik heb mijn speakers trouwens voor de zekerheid even doorgemeten.
Op de achterkant staat 16ohm aangegeven, maar met de meter kom ik op ongeveer 11ohm uit.

Dit heeft denk ik ook nog effect op het uiteindelijke aantal ohms?

nico verduin
12 februari 2014, 22:20
Ik heb mijn speakers trouwens voor de zekerheid even doorgemeten.
Op de achterkant staat 16ohm aangegeven, maar met de meter kom ik op ongeveer 11ohm uit.

Dit heeft denk ik ook nog effect op het uiteindelijke aantal ohms?Dan heb je de juiste meting :)
Jij meet de weerstand van het koperdraad. Echter het is een spoel en die heeft ook nog een wisselstroom weerstand.

guitarnijboer
12 februari 2014, 22:20
[QUOTE=Gearjunkie;3060211]Welke impedantie wil je versterker zien? 4, 6 en 16 Ohm?
Bedraad 3 sets van 2 speakers parallel. Dan heb je 3x 8 Ohm.
Zet nu 2 van deze sets in serie met elkaar, wordt 16 Ohm.
Nu zet je de set van 4 speakers parallel met de set van 2 speakers. Kom je op 5 1/3 Ohm uit. Zet je versterker dan op 8 Ohm.[\QUOTE]


Het probleem hier is dat twee speakers veel harder gaan dan de overige 4 omdat het vermogen ongelijk verdeeld wordt.
Als je perse 6 speakers wilt aansluiten die elk 16 ohm zijn krijg je nooit exact de impedantie van je versterker. Dit is op zich niet zo heel erg, maar zorg er wel voor dat alle 6 speakers even veel vermogen krijgen en dus even hard gaan. Dit doe je door 2 sets van 3 speakers parallel te zetten. ( 2 x 16//16//16 = 5,3 ohm) deze twee speakerparen zet je dan in serie. 5,3 + 5,3 = 10,6 ohm. Je kunt je speaker dan veilig aansluiten op je 8 ohm uitgang.

fredjuh
12 februari 2014, 23:27
Die aansluitmethode van 3 maar || en 2 maal serie is inderdaad de enige plausibele optie. De 10,6 Ohm cab die je dan krijgt zou ik zowel in de 8 Ohm uitgang als de 16 Ohm uitgang proberen terwijl de versterker zijn volle vermogen ontwikkelt en luisteren wat je het fijnst vindt klinken. Binnen de elektrische marges gaat het erom wat je mooi vindt klinken.

nico verduin
13 februari 2014, 11:17
Nee maar Fredjuh........ hij leeft nog :) School afgerond ? :)

fredjuh
14 februari 2014, 15:53
Yess, het leeft!

Ik was een tijdje geblokkeerd zonder reden en het bouwen stond een beetje stil. Nu ben ik weer lekker bezig, nieuwe amp gebouwd, oscilloscoop gekocht.
Ik ben nu 19 en studeer Werktuigbouwkunde en Rechten in respectievelijk Delft en Leiden. Ik ben ook gaan zweefvliegen.
Ik heb met opgetrokken wenkbrauwen terug teruggelezen waar ik op mijn dertiende al allemaal mee bezig was!
Tot zover mijn herintroductie. Binnenkort upload ik wel weer wat huisvlijt. :)

bertcts
15 februari 2014, 17:22
Alles (volgens mij) aangesloten zoals het beschreven word. Als ik nu de weerstand van het koperdraad doormeet, kom ik aan het eind vd rit, dus alles in totaal, uit op 7,6 ohm.

Klopt dit? Zoja, dan word alles definitief aangesloten en gaan we dr wat geluid doorheen jagen.

Foto's zullen uiteindelijk ook verschijnen

nico verduin
15 februari 2014, 17:33
yep. impedantie zal iets van 10.x ohm zijn

bertcts
15 februari 2014, 22:54
Alles aangesloten, ingebouwd en toen was het tijd voor wat herrie.
Aangenaam verrast, zeer tevreden over het geluid.

In de komende weken komt de bekleding en verdere afwerking aan de beurt, maar hier een foto van hoe het nu is.

http://www.mijnalbum.nl/Album=IQ776ZDD#Y7FKKWQD