PDA

View Full Version : 52-60 Les Pauls in nederland?



lespaulnmarshall
9 februari 2014, 20:13
Ik weet dat er een aantal 52ers zijn. Zag er een bij TFOA een tijdje geleden, er staat er een op marktplaats en een staat bij max guitars. Dan weet ik nog dat elco gelling en de eigenaar van max guitar allebei een 60' les paul hebben. Zijn er nog meer in NL? Is er in NL ook een echte 58' of 59'?
Ik vraag dit enkel uit nieuwsgierigheid eigenlijk, ik was gewoon benieuwd.
Thanks!
Edit: er schijnt ook nog een nederlander te zijn die een 57 goldtop heeft die ooit van greg martin is geweest en ik ken ook nog iemand met een 52-59 conversion

Majmun
9 februari 2014, 20:33
Bestaat al een topic over.

lespaulnmarshall
9 februari 2014, 20:51
Excuses in dat geval, heb je een linkje toevallig?

Majmun
9 februari 2014, 20:54
Geen excuses nodig, maar als je zoekt op "burst" en "Nederland", dan zal je hem vast vinden.

lespaulnmarshall
9 februari 2014, 21:03
Ok, ga het proberen thanks. Had eigenlijk van tevoren even moeten zoeken. Maar op de meeste fora zijn de zoekmachines haast nutteloos.

lespaulnmarshall
9 februari 2014, 23:32
Heb het topic gevonden, maar het gaat meer over de lp van robbert van max guitar dan over bursts in nederland in het algemeen...

Orpheo
10 februari 2014, 01:36
ja hoor, die zijn er. ik heb zelf gespeeld op een '55 LP special tv yellow, een '57 2 pup goldtop, '59 custom 3 pup en een 58 sunburst. Leuk speelgoed.

the sure thing
10 februari 2014, 09:16
Ik ken iemand die een originele eind 50er LP gold top heeft. Zelf ook op gespeeld (alleen onversterkt)

Agent_Smith
10 februari 2014, 12:06
Een vriend van me heeft een aantal (stuk of 4 ofzo) LP's uit die periode.

lespaulnmarshall
10 februari 2014, 17:34
Nooit gedacht dat er nog tamelijk veel zouden zijn. Blijkbaar wel dus. Weet iemand ook of er een 59' LP standard in nederland te vinden is?

keef
11 februari 2014, 16:10
Ik word niet heel veel wijzer van die andere thread... So here we go.

Naast de '60s van Maf Guitars en Eelco Kwelling is er ook de LP Custom van Sjors Kooymans, die hij van een Tielman bro heeft gekocht (niet Andy, RIP).

Hans Hollestelle heeft (of had) een burst - welk jaar weet ik niet. Zou me niet verbazen als hij meer 50s LPs heeft.

Adje V. kocht een 1958 burst in LA in de late eighties toen hij bij Whitesnake kwam. Die is me via een dealer enkele jaren terug aangeboden (voor een best mooie prijs), maar ik hoorde daarna dat Ad zich bedacht had.

Iemand in de randstedelijke regio heeft (of had) een '57 goldtop, darkback met zwart plestik (ook jaren terug op gitaarsjoos getoond/te koop aangeboden). Leuk ding, maar hij was er zelf geloof ik niet echt laaiend over. Hij heeft ook een conversion, die ik niet heb gezien. Daar zijn er zeker een paar meer van in het land (waaronder ondergetekende's gitaar van het jaar 2011).

Ik hoor ook dat in het zuiden een verzamelaar met meer dan 1 burst zou wonen, maar dat is van horen.

Een onzer leden heeft een memorabele 52 of 53 goldtop met een Strat hardtailbrug...raar maar ueberkoel.

En dan komt er zo afentoe iets op Mplaats langs - laatst een fifties 3 pup Custom, een 52 GT die al sinds langere tijd wordt aangeboden. En dealers hebben soms wat - the F****ship of Acoustics bijvoorbeeld.

Over de ouwe Juniors en Specials verder maar niets - die zijn er genoeg.

Oh ja - nog een toegift: een vage polaroid uit een Vlaardingse huiskamer waar ik me in 1980 bevond, met wat leuk oud hout.

http://images.lilypix.com/albums/userpics/10029/58_burst.jpg

geert1976
12 februari 2014, 01:16
even een verbetering:

Sjors heeft de 3 pup LP in 1969 gekocht bij Gerritsen in Den Haag, daar was de gitaar ingeruild door 1 van de jongens van Tielman Bros.
Hij heeft hem dus niet direct 1 op 1 gekocht van de jongens van Tielman.

Oranjeaap
13 februari 2014, 00:16
Die burst op die polaroid zou ik graag eens in mijn handjes willen houden.

keef
13 februari 2014, 14:48
Die burst op die polaroid zou ik graag eens in mijn handjes willen houden.

Het was de eerste burst die ik ooit in mijn handjes hield - een '58 met een heel typische bordeauxrode kleur, die ik nooit meer ben tegengekomen op deze gitaren. Ik was als groen studentje zo onder de indruk dat ik er bijna niet op durfde spelen.. Waar ie nu is, weet ik niet. We kunnen het ook niet meer vragen.

Met de maker van de foto - mogelijk de eigenaar van de gitaren - is het nog tot een rechtszaak gekomen. Ik bestelde een 50s Les Paul Special via hem in de US, die in splinters werd gereden toen een heftruck op het vliegveld bij Frankfurt de gitarenkrat waar hij inzat raakte (volgens mij een kompleet lulverhaal). Mijn deposit kreeg ik na eindeloze smoezen niet terug. Na een vonnis is de deurwaarder gedurende een aantal jaren bezig geweest om het bedrag te incasseren, wat uiteindelijk is gelukt.

Na jouw post zocht ik zijn naam weer eens op - Peter B., lokale gitaarheld en leraar, wereldberoemd in Vlaardingen, blijkt een jaar geleden te zijn overleden...

arjanb01
13 februari 2014, 14:52
Het was de eerste burst die ik ooit in mijn handjes hield - een '58 met een heel typische bordeauxrode kleur, die ik nooit meer ben tegengekomen op deze gitaren. Ik was als groen studentje zo onder de indruk dat ik er bijna niet op durfde spelen.. Waar ie nu is, weet ik niet. We kunnen het ook niet meer vragen.

Met de maker van de foto - mogelijk de eigenaar van de gitaren - is het nog tot een rechtszaak gekomen. Ik bestelde een 50s Les Paul Special via hem in de US, die in splinters werd gereden toen een heftruck op het vliegveld bij Frankfurt de gitarenkrat waar hij inzat raakte (volgens mij een kompleet lulverhaal). Mijn deposit kreeg ik na eindeloze smoezen niet terug. Na een vonnis is de deurwaarder gedurende een aantal jaren bezig geweest om het bedrag te incasseren, wat uiteindelijk is gelukt.

Na jouw post zocht ik zijn naam weer eens op - Peter B., lokale gitaarheld en leraar, wereldberoemd in Vlaardingen, blijkt een jaar geleden te zijn overleden...

Mooi verhaal, helemaal met die deurwaarder erbij. Ging zeker om veel geld anders doe je dit niet. Spijtig dat je hem nooit gehad hebt anders was het een hele leuke investering geweest.

keef
13 februari 2014, 14:57
Thanks - verbeteringen zijn altijd goed.

Deze site stelt dat de Sjors LP niet bij Gerritsen (van de beruchte Gerrinez gitaren) is gekocht, maar bij Nico Servaas (“maakt niet uit, als je hem maar meeneemp, hahaha!”):

http://www.golden-earring-museum.nl/articles/art0520.htm

keef
13 februari 2014, 15:02
Mooi verhaal, helemaal met die deurwaarder erbij. Ging zeker om veel geld anders doe je dit niet. Spijtig dat je hem nooit gehad hebt anders was het een hele leuke investering geweest.

Misschien... Ze waren toen ongeveer 800 (sterke) buks in de US, en ik bestelde m voor 3 duzend even keiharde guldens, waarvan 1100 aanbetaling. Met Microsoft aandeeltjes had je alleen nog dikker gescoord...

arjanb01
13 februari 2014, 15:18
Wat een tijd. 3000 gulden was veel voor die tijd. Nu zijn ze 25 tot 3000 euro waard, dus dat rendement krijg je bij aandelen of de bank echt niet !
Wat een galbak die jou eigenlijk een beetje belazerd heeft, anders had je een lekkere aanvulling op je pensioen gehad !

orangerocker
13 februari 2014, 23:32
Er zijn blijkbaar relatief veel forumleden die wel eens op een of meer van deze lp's gespeeld hebben maar toch lees ik niet de verhalen die ik verwachtte te lezen. Je zou verwachten zaken te horen als 'beste gitaar ooit bespeeld/gehoord' of iets in die trend als je kijkt naar de bedragen die voor deze gitaren worden neergelegd. Is dit Hollandse forum te nuchter daarvoor in vergelijking met enkele amerikaanse fora waar maar al te graag met superlatieven wordt gesmeten? Of zijn deze gitaren echt niet zo bijzonder als de hype je wilt doen laten geloven?

Ik heb wel eens over een originele strat uit 1964 gespeeld die ik goed vond klinken, maar ik miste het bijzondere wat ik verwachtte te horen bij een 'vintage' instrument. Geldt dit ook voor de 52-60 les pauls, is het met name vraag en aanbod en de hype die prijs opdrijven? Of heb ik het verkeerd (wat ik stiekem toch wel hoop) en zijn deze gitaren echt zo bijzonder? Ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hiervan zeggen!

stijnkenens
14 februari 2014, 00:11
Die prijzen hebben helemaal niets met bespeelbaarheid en of klank te maken, maar zijn enkel opgeklopte getalletjes voor en door verzamelaars en handelaars.

Heb ooit een klant in het atelier gehad die het geld en de zin had om een 50's tele te kopen.
Als beroepsmuzikant vond hij een oude tele het summum.
Na heel België, Nederland en Noord Frankrijk te hebben rondgereisd, is hij van een kale reis terug gekomen: geen van allen (en dat waren er meer dan 10) kon aan zijn veel recentere (ik dacht begin jaren 2000) raken ...

Dus hij heeft dat idee laten varen en een vintage amp en wat vintage pedalen gekocht :D Die hij wel goed vond klinken.


s.

Venlonaer
14 februari 2014, 00:11
Ik ben geen deskundige. Maar er is toen zelfs een vergelijking bij DWDD geween ik vond de reissue zeker niet onderdoen voor het oudje. Sterker nog ik vond hem wellicht wel beter.

Kan ook niet anders. Met de jaren worden de technieken ook beter. Dus je krijgt (met een goede quality control) erg goede gitaren die zeker goed klinken.

Wat wel zo is, is dat een oudje natuurlijk iets magisch over zich heen heeft. En dat wil je 'horen'. Maar als je ze blind zou testen. Highly doubt it of je het verschil zult horen.

keef
14 februari 2014, 14:22
Ik ben geen deskundige. Maar er is toen zelfs een vergelijking bij DWDD geween ik vond de reissue zeker niet onderdoen voor het oudje. Sterker nog ik vond hem wellicht wel beter.

Kan ook niet anders. Met de jaren worden de technieken ook beter. Dus je krijgt (met een goede quality control) erg goede gitaren die zeker goed klinken.

Wat wel zo is, is dat een oudje natuurlijk iets magisch over zich heen heeft. En dat wil je 'horen'. Maar als je ze blind zou testen. Highly doubt it of je het verschil zult horen.

Iedereen is een deskundige, omdat het om je eigen oren en handen gaat. Ik heb veel plezier beleefd aan deze Utube clip en de discussies daaromheen en raad m graag aan:

http://www.youtube.com/watch?v=Lpfs1M4HV6s

Een deel van de klank van een gitaar betreft overtonen die je vaak niet op een vidiootje kan ervaren, maar 'in het echt' wel kunnen overtuigen. Iemand in het publiek hoort dat natuurlijk niet, maar voor de speler kan dat inspirerend zijn. Daarnaast kan je de 'feel' van de oude meuk natuurlijk niet op een filmpje ervaren. Dat laatste kan ook een belangrijke factor zijn om te kiezen voor vintage.

Ja - je hebt oude rommel en nieuw goed spul. Maar komt alles bij elkaar - geluid, bespeelbaarheid en looks - dan is vintage de weg. Voor mij tenminste - maar ik doe als senior niet aan hevvie metal of zevensnarige wereldoorlogdriemuziek. Dus jor mailetsj mee verrie...