PDA

View Full Version : De rosewood vs maple toets discussie.



Michael AE
9 februari 2014, 17:14
Ik las weer eens de zoveelste discussie over rosewood en maple toetsen op strats en sommigen claimden dat de verschillen gigantisch zijn en dat ze het elke keer zouden kunnen horen.

Ik geloof dat als je iemand een gitaar in zijn handen geeft, dat ie het kan voelen, maar horen is iets compleet anders.

http://www.petelacis.com/2010/07/08/alder-vs-swamp-ash-maple-vs-rosewood-and-a-neck-swap-the-definitive-comparison-with-audio-clips/

Hier een leuk vergelijk met wat clips. Je hoort hier inderdaad verschillen, maar die zijn op mijn laptop speakers niet archetypisch rosewood of maple. Ik hoor hier gewoon twee verschillende necks op twee verschillende bodies.

Volgens mij kun je twee dezelfde gitaren al van elkaar onderscheiden, ook al hebben ze precies dezelfde specs.

Ik denk dus niet dat je bepaalde eigenschappen altijd aan een rosewood of maple toets kunt wijten.

Hoe denkt gitaarnet over dit onderwerp?

heavy-metal-thunder
9 februari 2014, 18:08
It's all in the fingers


OK, da's te kort door de bocht. Maar vingers, amp, speakers en cabinet maken een groter verschil uit.

DarknessAwaits
9 februari 2014, 18:52
Dat is toch geen argument om geen voorkeur te hebben voor maple of rosewood of het klankverschil ertussen als significant te bestempelen?

Michael AE
9 februari 2014, 19:03
Ja, het is inderdaad zo dat het klankverschil tussen een Fender Twin Reverb of een Engl Fireball groter is dan het verschil tussen een rosewood en maple fingerboard, maar dat is inderdaad niet heel erg relevant voor de discussie.

Het gaat echt puur om de sound van een fingerboard. Kun je stellen dat een rosewood board altijd op een bepaalde manier de klank zal beïnvloeden of niet? Ik denk dat de constructie van de neck en de gebruikte houtsoorten net zo veel verschil in klank kunnen opleveren als een rosewood fretboard of een maple fretboard of een all maple neck dat kunnen. Ik denk dus niet dat een rosewood fretboard altijd meer laag heeft, of meer midden, of een zoeter hoog, etc. Volgens mij moet je dit gewoon per gitaar bekijken en kun je geen conclusies stellen over het gebruikte fretboard materiaal, maar ik kan me vergissen.

vulvasonic
9 februari 2014, 19:05
Ooooow, wat jammer! De iPad maakt geen gebruik van Flash en de iPhone ook niet. Nu kan ik wel achter de iMac gaan zitten, maar ik lig reeds met m'n blote arie in bed en ik bed niet van plan daar vandaag nog uit te komen. Ik kan de voorbeelden dus niet horen, maar ik ben wel heeeeeel nieuwsgierig.

En waarom ben ik dan zo nieuwsgierig? Wel, ik heb meerdere gitaren en nog meer gitaren gehad. En ik ben er van overtuigd dat al mijn gitaren met een one piece maple neck een bepaalde klank hadden, losstaand van alle andere geluidskarakteristieken, die te onderscheiden waren van mijn overige gitaren. En het is subtiel. Het gekke is dat de algemene veronderstelling is dat een gitaar met een 'esdoorn toets' (one piece maple neck) een bepaalde 'bite' heeft. Een 'fellere attack'. Ik ben daar dan misschien een woesteling in, maar op mijn gitaren was dat zeer zeker NIET het geval. Integendeel. Sterker, ik heb om die reden uiteindelijk bewust gekozen enkel nog gitaren te kopen met een rosewood of ebben toets. Ik heb er een aantal verkocht en ik heb er nog twee over. Op één van die twee liggen geen snaren en elementen meer (vreemd genoeg is dat nou juist de enige volledig esdoorn hals gitaar die ik heb en die waanzinnig goed klinkt!!!) en de andere klinkt nog steeds, mwja, best kut eigenlijk. Maar ja, het is mijn eerste echte en ik ben ervan overtuigd dat het in de combinatie hout/elementen moet liggen. Ik ga er absoluut nog eens mee experimenteren.

En dan is er nog iets mafs. Ik heb ooit een 1 op 1 vergelijk gedaan tussen twee stratocasters die in ALLE opzichten van elkaar verschilden, ingeprikt op dezelfde versterker. Ik kon gewoon geen verschil waarnemen, terwijl de hals bij lange na niet het enige verschil was tussen de twee gitaren!

Mijn eigen kleine persoonlijke conclusie, opgedaan vanuit mijn eigen kleine persoonlijke ervaringen is dan ook dat er in het algemeen gezegd zou kunnen worden dat er waarneembare verschillen zijn, maar dat dat lang niet altijd hoorbaar is. :D

Ik duik morgen echt wel even achter de Mac. :D

heavy-metal-thunder
9 februari 2014, 20:33
zoals zelf al direct mee gaf, dat ik te kort door de bocht ging. Maar ik vond het verschil zo klein dat ik al zeer snel gestopt ben met luisteren. ik ben (te) weinig bezig met zo'n zaken, als het goed klinkt en de gitaar ligt lekker in m'n hand dan is het voor mij al lang goed.

cat's eyes
9 februari 2014, 20:35
Ik vind dat dunne laagje rosewood op mijn maple nek wel mooier. ;)

Mitch
9 februari 2014, 21:30
Alleen maple neck/ebben toets met long tenon, die zijn goed. Met tonechambers in de topkam.
Tot zover de Gitaarnet consensus.









Slotje? :D

hoofd
9 februari 2014, 21:46
It's all in the fingers


OK, da's te kort door de bocht. Maar vingers, amp, speakers en cabinet maken een groter verschil uit.

Ach, met de lading shit die ik tussen gitaar en versterker gooi, maakt 't ook geen reet meer uit welke vingers de gitaar beroeren.. Of 't nou Sid Vicious of John Petrucci is, met mijn zooi klinkt alles als dezelfde bak ruis. :ok:

Duhsjaak
9 februari 2014, 21:50
Alleen maple neck/ebben toets met long tenon, die zijn goed. Met tonechambers in de topkam.
Tot zover de Gitaarnet consensus.









Slotje? :D

OK, Muiderslotje.
En je vergeet nog te melden, dat er een linkshandige Mexicaan in de VS een schroefje in de tuner heeft gedraaid. Een blinde hoort dat nog.

Maar verder ben ik het er helemaal mee eens.
Vriendélijke groet, Gus

Braindead
9 februari 2014, 21:54
Ik vind het wel lekker als een gitaar een goede attack heeft. Of dat nu met Ebben, maple of zelfs rosewood gebeurt zal me minder interesseren, zolang de gitaar het maar heeft. Over het algemeen neig ik toch wel naar maple en ebben toets maar ik vind dat er ook gewoon mooier uitzien en lekkerder aanvoelen (voor zover dat te voelen is :) ).