PDA

View Full Version : Verklaring volumeverschil?



Input79
8 februari 2014, 16:35
Iemand die kan uitleggen hoe het komt dat er een volumeverschil is tussen de verschillende standen op mijn 3-way switch. In de neck en bridge positie is het volume ongeveer gelijk maar als ik hem op de middelste stand zet ( bridge en neck samen) is er een duidelijke volume vermindering.....

snaarplukker
8 februari 2014, 16:39
Stel dat je pickups beiden een weerstand van 5K Ohm hebben. Als je ze beiden aan hebt (middenstandje) dan meet je een weerstand van 2,5 K Ohm. Hierdoor klinkt de gitaar iets minder hard.

Plant
8 februari 2014, 21:26
Pickups staan uit fase?

Plant
8 februari 2014, 21:29
Stel dat je pickups beiden een weerstand van 5K Ohm hebben. Als je ze beiden aan hebt (middenstandje) dan meet je een weerstand van 2,5 K Ohm. Hierdoor klinkt de gitaar iets minder hard.

Onzin. Alleen de uitgangsimpedantie wordt minder, de afgiftespanningen niet.
Als jouw stelling klopt dan zouden de tussenstanden 2 en 4 van een strat ook minder in volume zijn.

Mitch
8 februari 2014, 21:32
Als het naast een stuk zachter ook wat neuziger klinkt dan staan ze niet in fase inderdaad.

Orpheo
8 februari 2014, 21:42
Onzin. Alleen de uitgangsimpedantie wordt minder, de afgiftespanningen niet.
Als jouw stelling klopt dan zouden de tussenstanden 2 en 4 van een strat ook minder in volume zijn.

Onzin. Iedereen weet dat weerstand de beste, nee de enige maat is voor output.

Plant
8 februari 2014, 21:48
Onzin. Iedereen weet dat weerstand de beste, nee de enige maat is voor output.

Voor 1 wikkeling (element) ja.
Dit gaat over het parallel zetten van 2 elementen en dan zou de output door het parallel zetten ineens halveren.
Dan zou iedere tussenstand op elke gitaar daar last van hebben.
Onzin dus.

Mitch
8 februari 2014, 21:59
Orpheo is ironisch. Hij heeft immers zo vaak gepleit voor betere info/specs/omschrijvingen. Dat zou ieder forumlid moeten weten, ook zonder smilie.




Just kidding.

piezo
8 februari 2014, 22:43
Het juiste antwoord is eenvoudig:

1) vóóràl omdat ieder element nu 2 belastingen "ziet":
- de versterker met + potmeters met samen pakweg 200 KOhm vervangings"weerstand"
- het àndere element met 6 tot 12 KOhm "weerstand"
en dus een deel van het signaal van elk element gewoon via de weg van de minste weerstand (het andere element) afvloeit naar aarde.
2) ook deels doordat de snaartrilling boven de 2 elementen verschillend is en een aantal frequenties elkaar dus geheel of gedeeltelijk uitdoven.

jan7
8 februari 2014, 23:11
Why does the volume drop to an extreme and the bass frequencies disappear when I switch the pickups so both are on?

The pickups are out of phase with each other. An easy test to be sure of this—assuming you have a volume control for each pickup—is to roll both volumes all the way up and then roll one volume back slowly while playing. If the volume jumps up dramatically and the bass fills in for a short time as you roll it down the pickups are certainly out of phase.


Why do I get a slightly lower volume when I run both pickups at once?

Some slight drop in volume, drive, and bass is normal when you have two pickups on at the same time and they are wired in parallel which is how most guitars are wired , when the two pickups are wired in series—somewhat unusual—the pickups will get slightly louder than a single pickup and you'll get more drive and bass. Resistance is cut in half when you wire two pickups in parallel and inductance drops—this makes output and bass decrease, resistance doubles when two pickups are wired in series and inductance rises.


I hear a volume drop when I'm in the 2 or 4 position on my Strat. Is that normal?

Yes, that is typical of the Strat 2 & 4 position. Anytime you wire two pickups in parallel and use them together you get some drop in volume and bass.

http://www.lollarguitars.com/mm5/merchant.mvc?Screen=guitar-pickups-faq

Input79
8 februari 2014, 23:23
Het juiste antwoord is eenvoudig:

1) vóóràl omdat ieder element nu 2 belastingen "ziet":
- de versterker met + potmeters met samen pakweg 200 KOhm vervangings"weerstand"
- het àndere element met 6 tot 12 KOhm "weerstand"
en dus een deel van het signaal van elk element gewoon via de weg van de minste weerstand (het andere element) afvloeit naar aarde.
2) ook deels doordat de snaartrilling boven de 2 elementen verschillend is en een aantal frequenties elkaar dus geheel of gedeeltelijk uitdoven.


Eenvoudig ;-)
Snap er niks van.....

Rizz
8 februari 2014, 23:29
Eenvoudig ;-)
Snap er niks van.....

Ik ook niet, maar als ik het goed lees, zitten je draadjes verkeerd om..

Plant
9 februari 2014, 12:40
Het juiste antwoord is eenvoudig:

1) vóóràl omdat ieder element nu 2 belastingen "ziet":
- de versterker met + potmeters met samen pakweg 200 KOhm vervangings"weerstand"
- het àndere element met 6 tot 12 KOhm "weerstand"
en dus een deel van het signaal van elk element gewoon via de weg van de minste weerstand (het andere element) afvloeit naar aarde.

Er wordt geredeneerd alsof het bijgeschakelde element een passieve belasting is en er i.c.m. de inwendige weerstand van het ene element een spanningsdeling plaatsvind. Het zijn echter allebei spanningsbronnen die beide stroom kunnen leveren aan een belasting, als je die parallel zet halveert niet simpelweg de uitgangsspanning.

Zou je 2 precies gelijke elementen op exact dezelfde plaats kunnen monteren (kan natuurlijk niet, maar stél), dan zouden beide elementen precies hetzelfde signaal afgeven en als je dat parallel zet zakt er niets in. Tussen de elementen onderling loopt immers geen stroom als ze precies hetzelfde afgeven en ze belasten elkaar niet.


2) ook deels doordat de snaartrilling boven de 2 elementen verschillend is en een aantal frequenties elkaar dus geheel of gedeeltelijk uitdoven.

Daar zit o.a. de crux. We hebben het over wisselspanningsbronnen en door de verschillende plaatsen onder de snaren hebben de spanningen faseverschillen en werken de spanningen met elkaar mee of ze werken elkaar tegen. Verder zijn 2 elementen in de praktijk ook meestal niet gelijk wat betreft afgiftespanning. Uit die 2 faktoren komen hoorbare volumeverschillen.

Plant
9 februari 2014, 15:14
Zou je 2 precies gelijke elementen op exact dezelfde plaats kunnen monteren (kan natuurlijk niet, maar stél), dan zouden beide elementen precies hetzelfde signaal afgeven en als je dat parallel zet zakt er niets in. Tussen de elementen onderling loopt immers geen stroom als ze precies hetzelfde afgeven en ze belasten elkaar niet.

Ik ga dit nog leuker maken. In de praktijk met een belasting eraan stijgt de spanning zelfs ietsje. Te weinig om te horen, maar toch.

Als je 2 exakt gelijke elementen op dezelfde plaats parallel zet, blijven ze samen dezelfde spanning afgeven. De inwendige weerstanden van deze elementen staan ook parallel dus die halveert (daarin hebben jullie gelijk). Die inwendige weerstanden vormen wel een spanningsdeler met de verdere elektronica (potmeters e.d.). Doordat de resultante van de 2 inwendige weerstanden lager wordt, verlies je hier ietsje minder spanning over en staat er ietsje meer spanning over de elektronica naar buiten.
Je zult in de praktijk het geluid niet harder horen worden, daarvoor hebben de inwendige weerstanden van de spoelen te weinig invloed op de spanningsdeling.

Input79
9 februari 2014, 20:02
Moet eerlijk bekennen dat ik ondertussen al afgehaakt heb ;-)
Is me allemaal wat heel technisch.
Anders gooi ik het morgen eens open en post ik een foto???

Kakihara
9 februari 2014, 20:23
Misschien dat ze in serie geschakeld worden, of zeg ik nu iets vreemd? Een volumedrop is wel eens gebruikelijk bij een serie-schakeling. Is dat middenstandje ruis-arm of zelfs ruisvrij?

Plant
9 februari 2014, 22:36
Moet eerlijk bekennen dat ik ondertussen al afgehaakt heb ;-)
Is me allemaal wat heel technisch.
Anders gooi ik het morgen eens open en post ik een foto???

Afhaken is natuurlijk niet de bedoeling ;)

Aan een foto zien we niet veel vrees ik. Maar



Iemand die kan uitleggen hoe het komt dat er een volumeverschil is tussen de verschillende standen op mijn 3-way switch. In de neck en bridge positie is het volume ongeveer gelijk maar als ik hem op de middelste stand zet ( bridge en neck samen) is er een duidelijke volume vermindering.....

Een duidelijk volumeverschil. Dus de twee standen met ieder element afzonderlijk klinken luider. Klinkt het ook 'dunner'?

Als dat zo is, dan staan de elementen in de gecombineerde stand uit fase. Als je dat niet wilt moet je de draadjes van 1 van de elementen omdraaien.

Input79
10 februari 2014, 15:29
Ok bedankt ...
Klinkt inderdaad ook iets dunner.
Is er een reden dat ze uit fase staan? Ruis? Brom?

Plant
10 februari 2014, 15:34
Het kan bewust gedaan om precies deze klank te krijgen. Peter Green had ook op z'n Les Paul de elementen in de tussenstand uit fase.

Welke gitaar is het overigens? En is deze origineel of zijn er ooit pickups vervangen?

Input79
10 februari 2014, 18:51
Gitaar is een squier vintage modified telecaster thinline waar de vorige eigenaar zowat alles vervangen heeft. Andere brug, locking tuners, andere pick-ups (mini humbucker in de neck positie) ....

Gearjunkie
10 februari 2014, 19:01
De pickups passen dan kwa output misschien niet goed bij elkaar. Of zoals gezegd staan ze uit fase met elkaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
11 februari 2014, 12:52
Gitaar is een squier vintage modified telecaster thinline waar de vorige eigenaar zowat alles vervangen heeft. Andere brug, locking tuners, andere pick-ups (mini humbucker in de neck positie) ....

Combinatie humbucker - single coil? En wordt dan het geluid nog zachter dan het single coil signaal alleen?

Ik zou bij de volgende snaarwissel even de slagplaat lichten en van 1 element de signaaldraden omdraaien en luisteren wat dat in de tussenpositie doet.

Nogmaals, het kan een bewuste keuze zijn om het zo aan te sluiten, het kan ook onkunde zijn.