PDA

View Full Version : Welke gitaar adviseren jullie?



fairytale
8 februari 2014, 15:17
Hallo allemaal,

Ik wil beginnen met gitaar spelen en daarom een gitaar aanschaffen. Ik ben op zoek naar een western akoestische gitaar. Mijn budget is niet heel groot, het liefst rond de 100 euro maar als jullie een goede tip hebben kan het ook rond de 200 euro zijn. Wat raden jullie aan? Ik heb ook wel op marktplaats gekeken, maar vind het moeilijk te beoordelen omdat ik er zo weinig vanaf weet. Ik woon in Amsterdam, dus het liefst een winkel daar. Heel erg bedankt!

Rizz
8 februari 2014, 15:59
Welkom!

Een gitaar aanschaffen is iets heel persoonlijks, dat geldt voor zowel de bespeelbaarheid als het geluid..

Allereerst, wat wil je voor body? Groot, klein. Ligt er een beetje aan hoe groot je zelf bent, al hoeft dat ook geen beperking te zijn..

Wil je zoiets: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m773242821-tanglewood-tw133asm-parlour-blues-gitaar.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer of degene uit mijn handtekening, is een beetje hetzelfde principe. De eerste heeft een erg specifiek geluid, moet je een beetje liggen. Of wil je zoiets:http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m775171138-tanglewood-tw-15-tlx-steelstring-gitaar.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr.

De eerste hebben wat minder volume, maar zijn erg geschikt voor fingerstyle en losse snarenwerk, de laatste wat meer voor slaggitaar, al kan het natuurlijk allebei..

Als je naar een winkel gaat, neem dan iemand mee die gitaar kan spelen en die een beetje rekening houdt met jouw wensen.. beluister de gitaar van alle kanten en voel of de gitaar jou ligt. Laat je gitaren aanreiken en maak daaruit een keuze..

Succes!

Eric van Esch
8 februari 2014, 16:00
Als je nieuw wilt dan is deze zeker de moeite waard en je kan er geen buil aan vallen.

http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/yamaha-f310-akoestische-folk-gitaar-naturel/product-details.html?gclid=COORlonlvLwCFazHtAodsigAZQ

Tweedehands is natuurlijk meer waar voor je geld, dan zou je bijvoorbeeld naar een Yamaha FG700/720/730 kunnen zoeken, die is net weer een stapje hoger en zijn gitaren waar je jaren op vooruit kan.

Overigens er zijn natuurlijk meer merken die goede gitaren hebben, o.a. Cort, maar ik kan je daar niet heel veel verder mee helpen. Heb alleen ervaring met Yamaha's in jouw klasse, heb zelf een Yamaha FG700S waar ik erg tevreden over ben.

Ibanetbezig
8 februari 2014, 16:04
Ik zou indien mogelijk je budget wat oprekken.
Voor rond de 350 euro kun je een goed gitaar kopen (nieuw)

Ik heb zelf een Ibanez AW250ECE (350 euro)
Voor het geld een super gitaar.
Wellicht een gebruikte Ibanez kopen.

Let er op dat je een gitaar neemt met Solid top.

Rizz
8 februari 2014, 16:08
Ik zou indien mogelijk je budget wat oprekken.
Voor rond de 350 euro kun je een goed gitaar kopen (nieuw)

Ik heb zelf een Ibanez AW250ECE (350 euro)
Voor het geld een super gitaar.
Wellicht een gebruikte Ibanez kopen.

Let er op dat je een gitaar neemt met Solid top.

Welnee, is nergens voor nodig, tweedehands kan je prima kopen en dan heb je een gitaar van 350 euro nieuw voor de helft..

Massief bovenblad ben ik het dan wel mee eens, al heb ik hier een oude gelamineerde Japanner hangen die echt niet onder doet voor een moderne gitaar, een waar kanon! Om te leren spelen is het echter niet nodig en je kan altijd later nog een betere kopen als de hobby blijft hangen.. Bespeelbaarheid is wel erg belangrijk, zorg dat je op een afgestelde gitaar speelt! Het zou zonde zijn als je het spelen opgeeft, omdat je op een waardeloos spelende gitaar speelt, waar makkelijk wat aan te doen is!

Maar, blijkt wel, ik ben absoluut geen fan van Ibanez en Ibanetbezig (leuke nick! :ok: ) wel, dus dat wijst al op smaakverschil..

LaurentB
8 februari 2014, 16:46
Tweedehands is zeker leuk, maar dan moet je beslist iemand meenemen die er verstand van heeft. Tegenwoordig kun je tot 200 euro beslist goed bruikbare gitaren krijgen om op te beginnen, die niet slecht klinken of spelen. Yamaha en Cort zijn inderdaad goede merken wat dat betreft.

Plant
8 februari 2014, 17:55
Let er op dat je een gitaar neemt met Solid top.

In de 100 Euro prijsklasse nieuw vind je dat niet zoveel. En als dat al zo is, is daar echt niet het mooiste hout voor gebruikt en is het klankmatig echt niet automatisch beter.

Benjamin Jast
8 februari 2014, 18:34
Zal hier ook maar eens in posten. Ben vandaag es gaan kijken en heb mijn oog laten vallen op een Cort Earth 100. Vind de klank ervan super. Goede keuze?

Rizz
8 februari 2014, 18:44
Zal hier ook maar eens in posten. Ben vandaag es gaan kijken en heb mijn oog laten vallen op een Cort Earth 100. Vind de klank ervan super. Goede keuze?

Als beginnersgitaar niets mis mee! Het dikgedrukte geeft aan dat hij voor jou is...

LaurentB
8 februari 2014, 19:17
Is een nette gitaar voor het geld, die Cort. Niks mis mee.

vulvasonic
9 februari 2014, 07:22
Vrijwel alle staalsnarige akoestische gitaren van tussen de 100 en de 200 euro zijn kut. Er is best iets leuks te vinden voor dat geld, maar daar heb je mazzel voor nodig, geduld, iemand met ervaring en de bereidwillendheid om voor je op zoek te gaan en te testen en dan is de kans ook nog vrij groot dat de topkam ronduit slecht is uitgesneden en dat er een waslijst is aan kleine klusjes die gedaan moeten worden om het ding een beetje bespeelbaar te krijgen. Ik wil niet lullig overkomen, maar het is BIJNA NIET TE DOEN! Je vingers gaan absoluut naar de kloten, want het speelt loodzwaar. Het klinkt nooit echt lekker, want die goedkope krengen zijn hooguit voor 7 minuten aan één stuk zuiver te houden en zelfs dán ben je nog niet in staat om er iets zuiver klinkends uit te toveren, want je bent al blij als je een E accoord kunt aanslaan, zonder dat je de helft van de snaren afdempt of valstrekt.

IK ZEG DIT NIET OM JE TE DEMOTIVEREN, IK ZEG DIT JUIST OM TE VOORKOMEN DAT JE GEDEMOTIVEERD RAAKT!!!

En dan ga ik nu iets heel geks zeggen. Iets wat de meesten (ook hier op dit forum) wellicht niet zullen begrijpen. Maar goed, ik zal het toch proberen uit te leggen.
Even een paar feiten op een rijtje:
1 - Je moet helemaal bij het begin beginnen. Hou er rekening mee dat alles wat je probeert per definitie kut klinkt. Vooral gedurende het eerste jaar!
2 - Je weet heel goed wat je mooi vindt en wat je wilt leren spelen. Hoe graag je dit ook wilt, realiseer je jezelf aub heel goed dat een foutloos gespeeld 'Boer er ligt een kip in 't water, boer' al een waanzinnige overwinning op jezelf zal zijn. Geloof me, daar word je niet vrolijk van.
3 - Muziek kunnen spelen is fantastisch. Muziek LEREN spelen is een ramp voor jezelf en voor je omgeving.
4 - Om iets te kunnen leren zul je vooral veel TIJD hierin moeten investeren. Mensen kunnen je tips geven, je kunt lessen nemen, je kunt dingetjes opzoeken op het internet, maar uiteindelijk draait het om TIJD. Los van het feit dat je die tijd moet hebben, kan ik je zeggen dat er niets vervelenders is dan heel veel tijd te investeren in 'Slaap kindje, slaap', of maanden achtereen 'The House of the Rising Sun'.
Bij feit nummer 4 hoort dan ook tip nummer 1:
- Laat ze allemaal naar de kloten lopen!!!!! Dat je veel tijd moet investeren is een FEIT! Maar hou het in vredesnaam leuk voor jezelf. Zoek een paar accoordjes uit en ga liedjes schrijven. Maakt niet uit wat. Het hoeft niet goed te zijn. Dat onderscheid leer je later vanzelf maken. Muziek maken draait om PASSIE. Alleen (en daar ben ik van overtuigd), ALLÉÉN als je gepassioneerd bent in dat wat je doet, zul je in staat zijn om 4, 5, 6, of zelfs 7 uur per dag gitaar te spelen. Die passie zul je nooit ontwikkelen met 'Slaap kindje, slaap'. Schrijf teksten, zing mee met wat je doet, máák iets!!! En maak je vooral niet druk om 'of je op die manier wel iets leert'. Geloof me, dat is de ENIGE manier waarop je iets leert. Reken maar dat jij gedreven zult zijn om je eigen liedjes perfect te spelen. Dat is van jou, je zult wel moeten! Je bent pas tevreden als je je eigen song helemaal perfect kunt spelen en zingen. Dus niet alleen de nootjes, maar ook al je gevoel, de dynamiek, de timing, ALLES!!! Je legt verdomme je ziel op straat. Reken maar dat je daarvan leert!
Als je 4 weken lang hebt zitten zwoegen op één of andere kutcover, die sowieso al verkeerd op het net stond, waardoor het tóch altijd al een beetje vreemd klonk en je speelt het nog fout ook, dan voel je de gedrevenheid om het nógmaals te spelen en het beter te doen steeds verder van je afglijden. En vroeg of laat krijg je de neiging je gitaar te pakken en het ding, dwars door de dichtstaande raam heen, naar buiten te flikkeren van 3 hoog. De meeste weten zich die woede nog te bedwingen, maar de lust om ooit die gitaar nog eens op te pakken is voorgoed verdwenen.

EN WAT NU DAN?!?!?!

Je koopt die gitaar en je doet precies wat ik je vertelde. Ik kan je daar wekenlang over blijven vertellen, zonder een pauze te laten vallen. Je kunt me altijd PM'en voor advies.
Voor wat betreft die gitaar, zorg dat er iemand is die met je meegaat. Iemand die er verstand van heeft. Als je niemand kent die aan die beschrijving voldoet, dan is er altijd wel iemand op dit forum die jou kan adviseren en desnoods met je mee de winkels in gaat, onderhandeld en zorgt dat je iets krijgt wat goed is. Schroom niet. VRAAG HET!!!!!!

Nog één ding over die gitaar. Staar je niet blind op die staalsnarige akoestische. Een nylonsnaar (Spaanse gitaar) zal qua prijs niet veel uitmaken, maar ze frustreren een stuk minder snel. Ik ben serieus. Als je (vrijwel) nooit eerder gitaar hebt gespeeld, dan snijden de snaren in je vingers. Letterlijk. Dat is geen pretje. Dat hou je niet lang vol. Je kunt op de gitaar een hoop verbloemen door je spel te verfraaien met een lichte vibrato (komt nog wel - is een bepaalde techniek). Die techniek is goed en pijnloos te doen op een klassieke gitaar. Op een 'slechte' staalsnaar ga je door de grond!
Een ander voordeel van een nylonsnaar is dat de afstanden tussen de snaren wat groter zijn. Dat LIJKT een nadeel, maar de meesten ervaren het juist als een voordeel. Het correct neerzetten van een accoord is een heel gepriegel. Op een staalsnaar, waar alles dichter op elkaar zit is dat nog veel erger het geval. Je struikelt over je eigen vingers. En die stalen snaren spelen toch al zoveel zwaarder. Heel frustrerend.

Eigenlijk is er maar één probleem. Je hebt (waarschijnlijk niet voor niets) al de beslissing gemaakt dat je een staalsnaar wilt en geen nylonsnaar. Snap ik. Ik ben ook helemaal van de staalsnaar. Het punt is alleen dat ik wil dat jij enthousiast blijft. De eerste fase van het leren spelen is de allermoeilijkste en teven de allerbelangrijkste. Als je in dat eerste jaar afhaakt, kun je het schudden. Tegelijkertijd, als je de lol er in weet te houden, dan leer je in dat eerste jaar meer dan je ooit nog zult leren.
In mijn visie is het daarom handig om het jezelf zo leuk, inspiratief en eenvoudig (pijnloos) mogelijk te maken. Als je eenmaal door dat eerste jaar (1,5 jaar?) heen bent, dan heb je nog zoveel tijd om over te stappen naar een staalsnaar. En het mooie is dat al de nadelen van de staalsnaar, die ik zojuist noemde, nu ineens je voordelen geworden zijn. Je moet even wennen aan de grotere trekkracht van de snaren, maar je hoeft niet opnieuw te beginnen. Het is letterlijk niets meer dan even wennen. En de vingers die in de knoop lijken te komen zitten? Je zult merken dat de kleinere afstanden nu juist in je voordeel gaan werken. Je hebt meer ruimte om andere dingetjes erbij te doen.

Enfin, het is half 8 in de ochtend. Tijd om te gaan slapen.

Heeeeeeel veel succes met je keuzes!!! :)