PDA

View Full Version : Gibson ES 335 Larry Carlton



Murdock
8 februari 2014, 10:53
Kan mijn Les Paul Custom evt. ruilen voor een es 335 Larry Carlton, nu speel ik alleen maar
classic rock en weet niet of de carlton geschikt is voor dit genre, anderzijds Alex Lifeson van Rush speelt nogen
steeds op zijn es 335 , dus het moet in principe wel kunnen.

Wat vinden jullie hiervan??

Hotpepper01
8 februari 2014, 11:20
Als je het echt zelf wil en er 100% van overtuigd bent dat het voor jou goed is, dan moet je het doen. Bij twijfel, zou ik het niet doen. En ik meen wat twijfel te lezen...

arjanb01
8 februari 2014, 11:22
Mooie ruildeal hoor. Zijn wel totaal verschillende gitaren. Massief versus gitaar met open delen in de body. De es zal wat opener klinken dan je lp custom.
Hangt er helemaal vanaf welke stijl en mate van vervorming je gebruikt.

Murdock
8 februari 2014, 11:38
Gebruik niet echt veel vervorming ,fulltone ocd half open + evt. booster

jutter
8 februari 2014, 12:13
Classic rock? Ik zou het wel weten: doen! Wat is er nu mooier dan classic rock te spelen op een ES met een beetje vervorming! Geluid is wat, zoals Arjan ook al zei, opener. Zalig, je waant je in de hemel!

Tristan
8 februari 2014, 12:26
Ik weet het niet zeker.
Het hangt er heel erg vanaf wat je zoekt of wat je mist in de gitaar die je nu hebt denk ik.
Een maat van mij, Michael AE (zit ook hier op het forum), heeft een Larry Carlton ES335 en het is een geweldige gitaar, als degene waar je je oog op hebt laten vallen net zo goed is dan heb je er in ieder geval geen slechte deal aan volgens mij.
Maar goed, het belangrijkste is dus dat je even langsgaat om dat ding te checken natuurlijk.

Pepe
8 februari 2014, 12:29
Waarom ruilen? Niet tevreden met je LP?

Dat je een voorbeeld weet te vinden van iemand die classic rock speelt op een 335 zegt JUIST dat de gitaar niet bijster daarvoor geschikt is.
Je moet dat dan niet gaan omdraaien he.

frekie
8 februari 2014, 12:45
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je achter je hebt staan, 1X12 combootje of een Marshall muur. De ene ES335 gitaar zingt ook eerder rond dan de andere, hangt o.a. samen met het al dan niet massieve middenblok. Goed testen op volume!

the sure thing
8 februari 2014, 13:20
Dave Grohle of hoe hij ook heet van the Foo Foghters speelt rock op een ES-model

Pepe
8 februari 2014, 13:30
.. en Page speelt op een Danelectro en Steve Howe op een es 175, ik bedoel maar.

Natuurlijk kan je alles op een 335 spelen maar het heeft een heel andere feel dan een LP. Ik denk dat dat een grotere factor is dan een wat dunner geluid.
Dat is iets wat jij alleen kan bepalen.

Murdock
8 februari 2014, 13:35
Waarom ruilen? Niet tevreden met je LP?

Dat je een voorbeeld weet te vinden van iemand die classic rock speelt op een 335 zegt JUIST dat de gitaar niet bijster daarvoor geschikt is.
Je moet dat dan niet gaan omdraaien he.

Misschien raar dat ik het zeg, maar speel altijd op een jem, de les paul gebruik ik weinig, vindt de hals te smal

mountainman
8 februari 2014, 14:01
Die Larry Carlton heeft een slim taper 60s hals. Als je geen smalle hals wil dan kun je beter op zoek gaan naar een ES 335 met een 50s hals. Alleen kom je die niet vaak tegen.

arjanb01
8 februari 2014, 14:07
Deze dan:
http://m.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m770292465-the-heritage-h535-koffer-gibson-custom-es335-es-335.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Lijkt me geen 60s neck. Eerder een 50s neck.

RS-Rik
8 februari 2014, 14:39
Ted Nugent speelt op n byrdland met aardige gain.


Holle gitaar met stevig geluid is hele goede combinatie. Zolang je geen chugga chugga metal wilt kun je op een 335 heel veel.

Dutch66
8 februari 2014, 15:13
Als je de andere "partij" goed kent, is misschien een weekje proberen een optie?
ik bedoel hij gaat van een ES naar een Custom ook zo'n beetje van de ene naar
de andere kant van het spectrum...

Murdock
8 februari 2014, 15:15
Ted Nugent speelt op n byrdland met aardige gain.


Holle gitaar met stevig geluid is hele goede combinatie. Zolang je geen chugga chugga metal wilt kun je op een 335 heel veel.

Klopt, heb zojuist fotos bekeken , gitaar verkeerd in mind condition, is nooit de deur uitgeweest, ga het waarschijnlijk wel doen, mocht ie niet bevallen kan ik hem in deze staat zo weer doorverkopen.

Hotpepper01
8 februari 2014, 16:41
Foto's ja...we vinden het ook wel leuk om mee te kijken en zijn dol op plaatjes. Laat ze allebei maar eens zien..

Murdock
8 februari 2014, 17:02
Hoe gaat dat ook al weer ???

Hotpepper01
8 februari 2014, 17:10
Met de derde knop van rechts in de quick reply modus

FruscianteFan
8 februari 2014, 17:40
Waarom ruilen? Niet tevreden met je LP?

Dat je een voorbeeld weet te vinden van iemand die classic rock speelt op een 335 zegt JUIST dat de gitaar niet bijster daarvoor geschikt is.
Je moet dat dan niet gaan omdraaien he.
Zijn toch zat gitaristen die dat doen?

peter_heijnen
8 februari 2014, 18:13
Classic rock op een es is super. Dat er maar weinig classic rock op is gespeeld komt voor een deel door dat de ES 'natuurlijk' minder cool was destijds dan een LP. Ik herinner me ook een interview waarin van Halen zegt dat ie in de begintijd het allerliefst op een ES speelde maar dat mocht in VH niet van David Lee Roth. :)

Murdock
8 februari 2014, 20:09
Classic rock op een es is super. Dat er maar weinig classic rock op is gespeeld komt voor een deel door dat de ES 'natuurlijk' minder cool was destijds dan een LP. Ik herinner me ook een interview waarin van Halen zegt dat ie in de begintijd het allerliefst op een ES speelde maar dat mocht in VH niet van David Lee Roth. :)

Denk zelf , dat de grotere omvang er ook debet aan is

Sjoerdo
9 februari 2014, 14:11
Denk zelf , dat de grotere omvang er ook debet aan is

Heb dit gelezen in de biografie over Van Halen.

Was inderdaad omdat het niet cool was (kleine Eddie met grote es zal ook zeker hebben bijgedragen aan het niet coole plaatje :) )

Vervolgens heeft hij die PAF humbucker uit de es gesloopt en in zijn eerste zelfbouw gezet, wat later de frankenstrat werd (was eerst alleen zwart wit gestreept met standaard fender tremelo systeem)...

arnoldtims
9 februari 2014, 15:00
Ik ben altijd voor een ES dus ruilen dat ding, en als je nu toch met een high gain op wilt spelen dat stop je de holtes toch dicht met schuim of zo:hide:

Michael AE
9 februari 2014, 15:36
Ik heb inderdaad een Larry Carlton ES en ik speel er rock mee. Het is niet alleen prima te doen, het klinkt fantastisch. Gewoon proberen, dan weet je pas of het iets voor jou is.

Even wat anders; er is geen enkele elektrische gitaar op deze planeet te vinden die alleen maar bruikbaar is voor één type muziek. Natuurlijk zijn er archetypische sounds die in bepaalde muziek geregeld terug komen, maar als jij rockabilly wil spelen op een Ibanez, of metal op een Gretsch, dan moet je dat vooral gewoon doen.

Tristan
10 februari 2014, 00:29
Hmm, voor bepaalde Metal lijkt een Baritone Gretsch me echt geweldig! :D

Brum
10 februari 2014, 01:10
Holle gitaar met stevig geluid is hele goede combinatie. Zolang je geen chugga chugga metal wilt kun je op een 335 heel veel.

Ik heb Brent Hinds van Mastodon op een ES zien spelen, toch aardig wat chunka chunka werk hoor.;) Een semi-hollow gaat ook prima met een flinke dosis gain, wel mits noise gate denk ik. Een full hollow wordt een lastiger verhaal. Maar dat de eerste keus meestal een solid body is bij zwaardere stijlen kan ik ook goed inkomen.

vulvasonic
10 februari 2014, 05:10
Ik heb Brent Hinds van Mastodon op een ES zien spelen, toch aardig wat chunka chunka werk hoor.;) Een semi-hollow gaat ook prima met een flinke dosis gain, wel mits noise gate denk ik.
Ik heb ongelofelijk veel (pret)metal op m'n ES-347 gespeeld op vol volume, flinke bak gain en ook een behoorlijke dosis 'chunka chunka werk'. Dat klinkt supervet. Kan mijns inziens niets tegenop. En die noise gate heb ik nooit nodig gehad.

Dus... :D

Murdock
10 februari 2014, 12:50
Ik heb inderdaad een Larry Carlton ES en ik speel er rock mee. Het is niet alleen prima te doen, het klinkt fantastisch. Gewoon proberen, dan weet je pas of het iets voor jou is.

Even wat anders; er is geen enkele elektrische gitaar op deze planeet te vinden die alleen maar bruikbaar is voor één type muziek. Natuurlijk zijn er archetypische sounds die in bepaalde muziek geregeld terug komen, maar als jij rockabilly wil spelen op een Ibanez, of metal op een Gretsch, dan moet je dat vooral gewoon doen.

Ja, kan ik inkomen, maar aankomende zaterdag komt de beste man,we gaan elkaars gitaar behoorlijk aan de tand voelen, mocht het over en weer bevallen , dan gaan we tot ruil over, ben erg benieuwd!!!