PDA

View Full Version : Nieuwe Bogners



Pepe
8 februari 2014, 02:19
https://www.bax-shop.nl/images/Bogner_serie_pedalen_Nieuwsbericht.jpg

.... de pedalen zijn geïnspireerd door de Engelse studio consoles en Rupert Neve heeft voor Reinhold Bogner speciale transformers voor deze serie ontwikkeld. Wat kan zo'n transformator doen voor een overdrive pedaal, hoe werkt dat? Heeft echt niemand daar ooit eerder aan gedacht of is het allemaal marketing bogus?

Einzeln
8 februari 2014, 12:06
Van de Neve website:
Why Transformers?

A complete discussion on transformers is out of place at this point but a technical discussion will be posted at a later date. Here it is helpful to review some of the essentials where it will be seen that a design needs to be viewed as a whole, not simply from the point of view of a single component.

The fine subtleties of circuit design relating to sonic performance are gradually becoming more clearly understood. For example, research has shown conclusively that frequencies above 20 kHz affect the way in which humans perceive sound quality. But, long before scientific evidence emerged a substantial body of musicians and engineers knew that equipment with apparently the same technical measurements could sound very different.

Incredibly small amounts of musically dissonant odd harmonics have a disastrous effect on the sound quality. Extraneous noise or interference that finds its way into a signal path seriously impairs performance of the whole chain.

Many control rooms make use of outboard gear that is not well protected from external signals. Poor grounding of such equipment can be a serious problem. “Electronically balanced” circuits much used in modern equipment, can give very good measurements on the test bench but they do not provide adequate rejection of the stray fields found in every working environment.

Input and output circuits must be freed from ground dependence so that only the “wanted” signal enters and leaves the processing path. Transformers are the ideal solution. The sweet and silky sound of my classic old favorite consoles was achieved with big transistors and large high quality transformers. Rupert Neve Designs Portico modules achieve similar quality today without the bulk or the cost.

In order that modules can work together as would be expected (i.e. in a proprietary console configuration) without producing hum, R.F. interference, or other interactions, the connecting interfaces, grounding, levels and impedances must receive careful attention. Each Portico module is a complete integral signal processor that delivers its specified performance independently. This is one of the reasons we use transformers.

Pepe
8 februari 2014, 12:25
Sja.... dat is een vrij algemeen wikipedia achtig stukje, het refereert nergens aan een overdrive pedaal?

Einzeln
8 februari 2014, 12:43
Het zegt iets over oneven harmonischen. Reden dat het nooit eerder gedaan is zal met de prijs te maken hebben. Voor zover ik begrijp is goede audiotransformator duur.

muziekschuur
8 februari 2014, 12:55
Het is al wel gedaan hoor.....

Pepe
8 februari 2014, 13:15
Het zegt iets over oneven harmonischen. Reden dat het nooit eerder gedaan is zal met de prijs te maken hebben. Voor zover ik begrijp is goede audiotransformator duur.

Ik dacht altijd dat Carnhill de transformators maakte in die Neve consoles en die zijn vrij prijzig dus het verbaast me dat Neve dat blijkbaar ook kan maken voor peanuts voor Bogner want die transformator die er in zit zal geen 100 dollar kosten.
Afgezien daarvan, een transformator kan iets betekenen voor een schoner signaal, het balanceren of omzetten daarvan maar hebben die dingen iets te maken met de kwaliteit van clipping zelf?

Mijn kennis is nul komma 01 dus ik vraag het maar want ik krijg sterk een beeld van een buisje in een batterij overdrive.

mountainman
8 februari 2014, 14:49
Hebben deze transformers echt geen power nodig of was dit een ongelukkig geformuleerde uitspraak?


Premier Guitar: I noticed you don't have any AC power adapter hookup, how are these being powered?

Bogner: The transformer doesn't need any power, it just couples the signal. As much like in an amplifier before, the audio signal goes to the speaker cabinet. There's an output transformer which translates the audio signal to the speaker. The same thing we use there, it doesn't need any more power or anything, current draws, just like any other pedals.


http://www.youtube.com/watch?v=Bp1CKKK5dNE

Einzeln
8 februari 2014, 15:24
Hier zie je wel degelijk een spanningsingang.
http://www.youtube.com/watch?v=h8GYoOooHjI

Dirk_Hendrik
8 februari 2014, 15:29
Zonder die betreffende trafo's in hun toepassing te zien kun je er geen jota over zeggen wat hun invloed is. Maar met alle texten die ik bovenstaand lees krijg ik wet een heftig mojo gevoel. Juist omdat er wel heel veel over Neve gebabbelt wordt maar het totaal in het vage wordt gelaten wat die toepassing nou precies is.

Einzeln
8 februari 2014, 15:54
Bogner heeft het over toevoegen van oneven harmonischen.

Dirk_Hendrik
8 februari 2014, 17:24
De reden dat men houdt van het clippinggedrag van buizenversterkers is omdat het softe clippen even harmonischen geeft. Hard clippen geeft oneven harmonischen. Dat zijn simpele Fourierreeksen. Dat betekent dus ook dat een klank met veel oneven harmonischen snel als lelijk wordt beschouwd. Een viool is zo'n voorbeeld. Het is daar erg afhankelijk van de speler om, met z'n techniek, die balans van boventonen, te sturen. Een piano is een voorbeeld van relatief veel even harmonischen in de klank. Het is erg gemakkelijk om uit een piano een mooi klinkende klank te halen.

Oneven harmonischen door een trafo toe te voegen.... moet ik over nadenken... kernverzadiging = compressie en compressie = clipping....... maar ik laat m'n geld nog even op de mojobet staan.

Einzeln
8 februari 2014, 17:40
hahahahaha

Einzeln
8 februari 2014, 17:41
Dan is die trafo om de oneven harmonische tegen te houden. Zal nog eens luisteren wat ie zegt.