PDA

View Full Version : zelf A/B box maken



davidof
7 februari 2014, 18:05
Hallo

Met een (2) bistabiele footswitch, 3 jackplugs wil ik een A/B switch maken. De bedoeling is dat ik dus kan wisselen tussen 2 amps.

Nu vraag ik mij ook af of het mogelijk is om door 2 amps tegelijk te spelen, dat het op een of andere manier niet gevaarlijk is om 2 amp inputs met elkaar te verbinden..? En blijft mijn signaal hetzelfde?

Tabula Rasa
7 februari 2014, 18:07
Zoek eens op ABY box.

Pepe
7 februari 2014, 18:09
Tuurlijk kan je 2 ingangen verbinden, waarom niet? Maar dat is niet wat je doet met een A/B switch he..

davidof
7 februari 2014, 18:16
Tuurlijk kan je 2 ingangen verbinden, waarom niet? Maar dat is niet wat je doet met een A/B switch he..

Ik wil gewoon iets dat kan switchen tussen 2 amps.

Daarnaast leek het mij handig om door die 2 amps tegelijk te kunnen spelen, en omgekeerd 2 gitaren door 1 amp te sturen ;)

Pepe
7 februari 2014, 19:13
Dan kan je een A/B gebruiken met een switch waarmee je de schakelaar omzeilt

AoDf
7 februari 2014, 19:43
Een A/B switch kan je wel maken met enkel je passieve componenten, zoals je footswitch en je jacks. Een A/B/Y box waarmee je je signaal kan splitten naar 2 amps zou ik niet doen met alleen passieve componenten. Hoe het technisch precies werkt kan ik niet benoemen maar het heeft met buffering van je signaal te maken. Als je twee uitgangen tegelijk wilt aansturen moet je je signaal bufferen (met actieve gevoedde componenten) om zo je signaal op beide uitgangen op peil te houden.

HaroldA
7 februari 2014, 20:22
Een A/B switch kan je wel maken met enkel je passieve componenten, zoals je footswitch en je jacks. Een A/B/Y box waarmee je je signaal kan splitten naar 2 amps zou ik niet doen met alleen passieve componenten. Hoe het technisch precies werkt kan ik niet benoemen maar het heeft met buffering van je signaal te maken. Als je twee uitgangen tegelijk wilt aansturen moet je je signaal bufferen (met actieve gevoedde componenten) om zo je signaal op beide uitgangen op peil te houden.

Nou, nee ... wat je wel wil is de grounds galvanisch scheiden om ground-loops te voorkomen. Buffers zouden niet nodig moeten zijn, tenzij je alleen maar true bypass-pedalen hebt.

http://www.geofex.com/FX_images/spltr2.gif

AoDf
7 februari 2014, 20:33
Nou, nee ... wat je wel wil is de grounds galvanisch scheiden om ground-loops te voorkomen. Buffers zouden niet nodig moeten zijn, tenzij je alleen maar true bypass-pedalen hebt.

Halveert je gitaarsignaal niet als je simpelweg splitst, zonder buffering o.i.d.?

HaroldA
7 februari 2014, 20:36
Halveert je gitaarsignaal niet als je simpelweg splitst, zonder buffering o.i.d.?

Ja, maar met een buffer (of een ingeschakeld effect) ervoor niet, zoals ik al schreef.

davidof
8 februari 2014, 00:09
Hmm dat lijkt me toch al iets teveel elektronica voor die extra functie (die ik mss nooit nodig heb), dan moet ik ook meteen met batterijen/voeding beginnen werken. Ik zou dan wel 2 gitaren door 1 versterker kunnen sturen, zonder actieve componenten te moeten gebruiken.

HaroldA
8 februari 2014, 00:13
Ik zou dan wel 2 gitaren door 1 versterker kunnen sturen, zonder actieve componenten te moeten gebruiken.

Nee, 1 gitaar -> 2 amps. Andersom moet je een (actieve) mixer maken.

http://www.casperelectronics.com/images/simpleCircuits/mixer_sc.gif

Stoffel43
8 februari 2014, 10:51
Waarom gebruik je niet gewoon deze? Bijna niks electronicaketen. Deze pedaal wordt verkocht voor precies datgene dat jij vraagt...

http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/morley/morley_aby_channel_switcher_sch.pdf_1.png

HaroldA
8 februari 2014, 13:01
Waarom gebruik je niet gewoon deze? Bijna niks electronicaketen. Deze pedaal wordt verkocht voor precies datgene dat jij vraagt...

http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/morley/morley_aby_channel_switcher_sch.pdf_1.png

Ja ... en het Internet staat vol met meldingen van brom en schakelplops. Zonder buffers ben je ook de helft van je signaal kwijt.

Het kan werken, en dan ben je lekker goedkoop uit, maar ik zou er niet zomaar een podium mee op gaan.

Stoffel43
8 februari 2014, 20:49
Ik gebruik zelf de morley abc switch en heb hier nog geen enkel probleem mee gehad. Vroeger 2 gitaren op 1 versterker. Nu soms ook 1 gitaar met 3 uitgangen, zijnde de top boost ingang van de ac15h1tv, de ef86 ingang van dezelfde versterker en deze zelfde ingang maar dan via een boss gt-8. Werkt perfect en zonde brom...

davidof
10 februari 2014, 00:35
Maar ik begrijp niet waarom je dit actief moet maken met batterij?

Kan het niet gewoon simpel zijn:

Gitaar signaal --> Wisselcontact (footswitch )

Positie 1 --> naar Output 1
Positie 2 --> naar Output 2


Zou dat niet werken? Waarom zou er verlies op zitten? Je stuurt toch gewoon je gitaarsignaal door?

Speeddemon
10 februari 2014, 15:55
Zou dat niet werken? Waarom zou er verlies op zitten? Je stuurt toch gewoon je gitaarsignaal door?
Je gitaarsignaal is hoog-ohmig, en dus meer onderhevig aan/gevoelig voor signaalverlies dan een laag-ohmig signaal. Met een buffer ertussen verander je het signaal in laag-ohmig.
Geloof me, ik heb zelf jarenlang allerlei custom schakelkastjes gebouwd; 1x een passieve ABY gebouwd om te schakelen tussen 2 verschillende versterkers en dat gaf problemen met aardlussen.
Oplossing: buffer/splitter erin (actief) en geďsoleerde output jacks (kunstof) gebruiken.

Dat zo'n Morley of een andere passieve ABY goed werkt bij iemand is meer geluk dan iets anders.

davidof
11 februari 2014, 19:46
Dit lijken mij toch 2 niet gevoedde A/B switches?

http://www.ericjohnson.com/images/pedals/pedalboard-2006.jpg

HaroldA
11 februari 2014, 21:47
Ik stop met reageren, ok?

davidof
11 februari 2014, 22:33
Ik stop met reageren, ok?

lol oké! doe dat dan ook niet!

Speeddemon
11 februari 2014, 23:06
Dit lijken mij toch 2 niet gevoedde A/B switches?

http://www.ericjohnson.com/images/pedals/pedalboard-2006.jpg
Ja...A/B switches. Geen ABY switches. Big difference. Legde ik en Harold (e.a.) je reeds uit.
Bij een A/B switch wordt je signaal maar van 1 punt naar 1 punt (A of B) geschakeld. Geen splitting, buffering of wat dan ook nodig.

davidof
12 februari 2014, 00:44
Ja...A/B switches. Geen ABY switches. Big difference. Legde ik en Harold (e.a.) je reeds uit.
Bij een A/B switch wordt je signaal maar van 1 punt naar 1 punt (A of B) geschakeld. Geen splitting, buffering of wat dan ook nodig.

Bedankt!!!