PDA

View Full Version : Piezo brug klassieke gitaar



Hendriks
7 februari 2014, 14:57
Ik ben vandaag in het bezit gekomen van een Vantage solid electro acoustic (?).
Deze heeft een probleem met de Piezo , de snaren zouden ongelijk in volume klinken , ik heb het nog niet kunnen proberen ,want de brug zadel ontbreekt.
Nu heb ik gelezen dat een verschil in volume per snaar kan komen omdat een brugzadel niet goed is geplaatst.
Wat te doen ? Nieuw brugzadel kopen en eerst proberen , of ook gelijk een nieuwe piezo erin , het plaatsen hiervan lijkt mij nog een flinke opgave.
De brugzadel is iets meer dan 2 mm ,is dit een standaard maat?
http://imageshack.com/a/img543/7823/phjv.jpg
http://imageshack.com/a/img835/5441/28ad.jpg

stijnkenens
7 februari 2014, 16:20
Zorg dat de bodem van de zadel sleuf perfect vlak is, en ook de onderkant van het zadel.
Het zadel mag niet knellen in de sleuf want anders geeft het de trillingen niet door naar de piezo.

Zorg er ook voor dat de laatste omwikkeling van de snaar achter het blokje zit, zoals bij de D snaar.
zeker bij de niet omwonden snaren kan het anders wel eens lossen !



s.

Koot
7 februari 2014, 17:28
Klassiek brugzadel is in de regel 2,3 mm. Hoewel andere maten natuurlijk ook kunnen voorkomen. Even goed opmeten dus met een schuifmaat of anders met een ander te dun zadel en voelermaatjes erbij. En anders een te dik brugzadelbeentje kopen en op de juiste dikte schuren met fijn schuurpapier op een plankje geplakt.
Steelstring brugzadels zijn vaak 3 mm of iets dikker.

Ik zou niet meteen zo'n hele nieuwe peizo set gaan kopen en plaatsen.
En ook al zou je dat wel doen, een brugzadel heb je zowiezo nodig. Dus begin alleen daar mee

Hendriks
7 februari 2014, 17:34
Bedankt mannen , ik ga eerst maar een zadel bestellen , wat is verstandig? Plastic,been?

ErikH
7 februari 2014, 17:46
Ik zou voor been gaan. Lijkt me een goede upgrade van het plastic wat er vast in zat. Been zou de trillingen beter door moeten geven. Op ebay heb je al voor een euro of zo een buffelbenen kam die je alleen nog wat hoeft bij te werken. Zal bij de lokale muziekwinkel een euro of 5 kosten schat ik.

stijnkenens
7 februari 2014, 18:05
En anders een te dik brugzadelbeentje kopen en op de juiste dikte schuren met fijn schuurpapier op een plankje geplakt.

Ik schuur mijn zadels en topkammen met een korrel 80 op maat, en daarna afwerken met fijner.
Als je been op maat begint te schuren met een korrel 200 ben je volgend jaar nog niet klaar.

Trouwens: beenstof nooit weg blazen, maar altijd stofzuigen, dat is niet zo gezond voor uw longen !



s.

Hendriks
7 februari 2014, 18:22
Dan ga ik been bestellen , ik heb nog wat beenstof nodig voor een topkam reparatie :).