PDA

View Full Version : Versterkers kapot door hoge piek spanning ?



Tunes
7 februari 2014, 14:36
Een kennis van mij heeft in een jaar tijd zijn tweede (buizen) versterker kapot.
De eerste was nieuw gekocht en van de enne op de andere dag doe deze niks meer (zelfs geen aan/uit lampje), bleek nogal wat aan kapot te zijn.

Nu heeft hij weer een versterker welke na een dag vol draaien het gewoon doet en dezelfde avond wil hij hem aanzetten en ook deze keer helemaal niets.
O ja deze versterker was nieuw uit de doos.
Versterker is nog niet nagekeken, dus voor het zelfde geld is het een los contactje (zekering is al vervangen).

Beide versterkers zijn kapot gegaan in dezelfde woning en voor zover ik weet ook in het zelfde spotcontact.
1 keer is toeval, twee keer ?

Nu ga ik haast denken dat er mogelijk iets niet helemaal lekker is met de stroom (te hoge pieken?) of zal het gewoon domme pech zijn.
Valt dit na te gaan/meten ?

cluseau
7 februari 2014, 18:15
Twee keer is ook toeval.

Versterkers gaan echt niet zo snel stuk door een spanningspiek als die al voor zou komen. En dan is er altijd nog een zekering.

jerome
7 februari 2014, 18:34
Wel een keer met een optreden gehad dat onze bassist zijn stroom via een 220 Volt contactblok kreeg waar op een gegeven moment eventjes 380 Volt op stond. Toen was zijn zekering wel te laat... Rookwolk uit zijn Trace Elliot, jammer joh...
Overigens kwam er ook bij de 4 PA eindversterkers aan de rechterkant een rookwolk uit! Ook daar waren de zekeringetjes blijkbaar niet afdoende
Hupsakee, in een keer €11.000 schade...

cluseau
7 februari 2014, 18:57
Wel een keer met een optreden gehad dat onze bassist zijn stroom via een 220 Volt contactblok kreeg waar op een gegeven moment eventjes 380 Volt op stond....

Dat is geen piek meer he. ;)

Dirk_Hendrik
7 februari 2014, 19:23
Een week of wat geleden kwam ik bij de bouwmarkt overspanningspiekbeveiligers tegen. Dito afgeprijsd en dus heel aantrekkelijk. Tot in me realiseerde dat ik in m'n hele leven nog nooit een apparaat heb gehad wat door die oorzaak kassieweile was gegaan.

nico verduin
7 februari 2014, 19:29
Bij mij ook nog nooit...... Ooit een TV in 1969 in Australië. Maar dat kwam door een veldmuis die in het hoogspanningsgedeelte kwam. Dus daar was het een interne piek :)

jerome
7 februari 2014, 19:35
Dat is geen piek meer he. ;)

Wij vonden het anders best wel een flinke piek... ;)

Plant
7 februari 2014, 20:20
Blikseminslag... dat is pas een piek.

cluseau
7 februari 2014, 20:32
Wij vonden het anders best wel een flinke piek... ;)

Hoe definieer jij een piek?

Voor mij is een piek van zeer korte duur waarbij kort ook weer relatief is. Zo is voor elektriciteit enkele mSec. een korte piek maar voor het saldo op een betaalrekening kan het zijn dat na de storting van het salaris ineens alle rekeningen worden afgeschreven. Daar is die ene dag dat je rijk was een korte piek. Komtie een beetje binnen?

Tunes
7 februari 2014, 21:34
Okee zo te lezen is het dus twee keer pech, nou ja eerst de versterker maar ff nakijken.
Misschien is het heel simpel een los contact, maandag morgen foutje.
Hopelijk is het zoiets.

Tunes
7 februari 2014, 22:37
Net de versterker binnen en wat blijkt, WEL een zekering door.
Hij bleek er twee te hebben en de verkeerde vervangen, de zekering van de spanning (daar waar je de spanningskabel er in steekt) was lekker zwart.

Meteen een vraag hierover, is dat normaal (als in kan af en toe voorkomen) dat die door gaat of moet ik mij alsnog zorgen maken ?

Morgen maar ff uitgebreid testen, maar voor nu gaat hij weer aan.

Plant
7 februari 2014, 22:49
Is er verder niets kapot dan?
Zit wel de juiste zekeringwaarde en -type er in? Zit er in wat vermeld staat bij de houder?

Tunes
7 februari 2014, 23:07
Daar zal ik morgen even naar kijken, meer licht en een brilletje op.
Maar ik had zelf ook de gedacht dat de zekering net iets te licht kan zijn.

Voor de rest lijkt de versterker helemaal okee, maar morgen even heel goed uit testen.
Hij had er overigens ook gewoon eerst een dik uur over gespeeld, daarna uit gezet en een uur later wilde deze dus niet meer aan.

Btw die zekering bij de spanningskabel is die voor de ingaande spanning of kan het ook iets interns zijn ?

Plant
7 februari 2014, 23:41
Naar verwachting is dat de primaire zekering, dus nog voor de trafo. Vaak zit dat bij de gecombineerde lichtnet entree / zekeringhouder al meteen verbonden.

Bij inschakelen van een versterker loopt er kortstondig een piekstroom om de elco's te laden, ook primair voor de trafo loopt dan kortstondig een hogere stroom. Een zekering mag alleen daardoor niet doorbranden. Als de zekering het alleen precies op dat moment begeeft is ie niet goed gedimensioneerd of zit er een verkeerd type in, b.v. een 'F' i.p.v. 'T' of 'slo-blo'.

Tunes
21 februari 2014, 11:03
Na de dat er een nieuwe zekering in is geplaatst (een T type van 1.6) heeft de versterker het een week prima gedaan, behoorlijk intentsief gebruik.
Echter gisteren bericht dat de zekering weer door is.
Ik heb dezelfde versterker thuis staan, met dezelfde zekering er in en tot nu toe (2 weken) geen enkel probleem.

Wat te doen alvorens erger te gaan denken:

1) Toch een iets zwaadere zekering er in, zoja hoeveel zwaarder is raadzaam.
2) Eventueel de versterkers een tijdje ruilen, kijken of die van mij daar ook zo door de zekering gaat en die van hem bij mij wel goed blijft.

Ik zit te denken aan eerst 1 en mocht het probleem zich dan nog voor doen 2.

Overigens vertelde de persoon mij gisteren dat hij, met een microfoon op een andere versterker maar wel het zelfde stopcontact er spanning op de microfoon zat (da's nooit leuk). Zou er dan mogelijk een aardings probleem zijn.

Ik heb hem gezegd dat hij eens moet proberen om e.a. op b.v. een stopcontact in de badkamer aan te sluiten, aangezien die altijd goed geaard moeten zijn.

Rinze
21 februari 2014, 11:20
Er wordt erg veel aangeknoeid met aanleg van electra. Ik heb intussen wel geleerd om er nooit zomaar van uit te gaan dat een geaard stopcontact ook echt en goed geaard is, zeker bij oudere huizen. Al meegemaakt dat de hoofdschakelaar verbrand was, bleek de aarde draad nergens op aangesloten. Hangt ook van de bodem en de vochtigheid daarvan af, één aardepen is lang niet altijd genoeg, vertelde me de installateur toen.

Mijn ouders kocht in de jaren tachtig een huis van een paar jaar oud, door een aannemer gezet. Bleek dat de electra heel slecht was gedaan, kleurcodes klopten niet, schakelaars die ipv op de heenweg op de terugweg de stroom onderbraken, etc.

Heb daardoor wel een paar dingen geleerd: "meten is weten", check je spanningszoeker voor je hem gebruikt, en 220 op je donder is niet bevorderlijk voor je gevoel van welbevinden.

cluseau
21 februari 2014, 11:22
Lijkt me beter naar de oorzaak te zoeken ipv een zwaardere zekering te plaatsen. Je loopt met een zwaardere zekering risico op meer schade (kostbare trafo).

En wat randaarde betreft:

Je komt de gekste dingen (prutswerk) tegen. Momenteel een apparaat op de bank waar volgens huidige normen een euro chassisdeel in is gemaakt, tenminste zo lijkt het. Een mooi nieuw Euro netsnoer er aan maar helaas is de randaarde aansluiting inwendig helemaal niet aangesloten. Ik heb zoiets van "als je niet weet waar je mee bezig ben blijf er dan met je poten vanaf" want nu is de indruk gewekt met een veilig apparaat te werken. Het gevolg is dat je je niet druk maakt om fouten te maken want het ding is immers toch geaard. In werkelijkheid kun je dus geroosterd worden. En dit is niet bepaald de eerste keer dat ik zoiets tegenkom. Sorry maar kan me ontzettend boos maken als men het leven van anderen op het spel zet door dit soort domme aktie's.





edit: Kijk, Rinze is me net voor. Nog maar eens een signaal dat er maar wat aangekloot wordt.

Tunes
21 februari 2014, 11:33
Okee eerst controleren dus, nu woont de gozer in een huurflat en is zelf redelijk a-technisch.
En uit zijn verhaal maakte ik op dat het mannatje wat daar voor dit soort dingen zorgt niet heel veel beter is.
Om te beginnen kan hij natuurlijk het stopcontact open maken en kijken of de aarde draad uberhaubt wel aangesloten is, maar wordt het al lastiger.

HaroldA
21 februari 2014, 12:14
Ik ben in een flauwe bui. Hier een plaatje van een hoge piek:

http://www.ijsselmonde-online.nl/nex/sites/default/files/nieuws/plaatjes/hoogste_keerstboom1.jpg

... lijkt me niet dat de spanning daarvan versterkers kapot maakt.