PDA

View Full Version : Vraagje over gitaar met tremolobrug



rudolf
7 februari 2014, 11:26
Ik sta op het punt mijn eerste gitaar met tremolobrug aan te schaffen. Een PRS SE Custom 24. Een echte was me toch iets te duur. :D

Nou vraag ik me alleen het volgende af: ik speel in mijn bandje veel nummers met verschillende stemmingen. Dan weer in E, dan weer drop D, D#, D. Ik heb ooit eens gehoord dat een gitaar met een zwevende brug best lastig te stemmen is. Klopt dit of is dit een fabeltje?

Dit is eigenlijk is eigenlijk het enige wat me tegenhoud om deze gitaar aan te schaffen en ik ben het vergeten te testen helaas. Dus verlos me :)

Gearjunkie
7 februari 2014, 11:31
Ja dat is geen fabeltje.
An sich is stemmen niet lastig, maar omstemmen met zwevende brug is schier onmogelijk, tenzij je een kwartier sleuteltijd plant tussen de nummers.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
7 februari 2014, 11:42
Beste optie is niet zwevend, maar dive-only in E afstellen. Wanner je dan naar een lagere stemming stemt is ie nog steeds dive-only, alleen moet je wat harder duwen . Of een soort stopper achterinc, zoals een tremel-no als ik het me goed herinner.

peter_heijnen
7 februari 2014, 13:18
Ik sta op het punt mijn eerste gitaar met tremolobrug aan te schaffen. Een PRS SE Custom 24. Een echte was me toch iets te duur. :D
Tussen 'echt' en SE zit tegenwoordig ook de S2 serie. Dat zijn gitaren met de specs van de dure series, maar gemaakt mbv een nieuwe kostenbesparende fabricagelijn waarbij zo veel mogelijk mensenwerk wordt overgenomen door machines. De mira s2 wil ik graag een keertje checken, vind hem zelfs mooier dan de 'echte' mira.

Als je veel wilt omstemmen en als dat vooral ook nog eens snel moet, kun je iid beter geen zwevende brug hebben.

rudolf
7 februari 2014, 14:41
hmm dan ga ik er nog eens een weekendje over denken. Heb ook nog een Les Paul die ik dan zou kunnen gebruiken voor het omstemmen, maar heb voor bv repetities niet echt zin om steeds 2 gitaren mee te nemen.

Dilemma :)

DarknessAwaits
7 februari 2014, 15:54
Wil je de nieuwe gitaar kopen om een gitaar met tremelo te hebben of is het hebben van een tremelo gewoon bijzaak en wil je gewoon die gitaar kopen? In het laatste geval kun je altijd de tremelo gewoon vastzetten en merk je er verder niets van.

JanVrm
7 februari 2014, 16:00
PRS SE Custom 24: heb ik nu iets meer dan een jaar en zonder meer een van mijn beste aankopen.
BANG FOR THE BUCK! Ooit bedoeld als backup gitaar maar om live te spelen en repeteren, gewoon mijn nr. 1 geworden. Zelfs originele pick ups zijn prima, evenals de tuners. Had vooraf ingecalculeerd die te vervangen door locking tuners en DiMarzio's of SD's ...helemaal niet nodig!

Wat betreft het ontstemmen. Je kunt de brug vastzetten of dive only instellen zoals eerder gemeld.

Orpheo
7 februari 2014, 19:29
die s2 serie lijkt leuk, maar speelt echt beroerd. voelt aan als een plastic dinkytoy. sowieso. PRS is zwaar overpriced. Ik kwam op NAMM gitaren tegen van 5000 euro met dikke fret buzz en een sound zo dood en levenloos als het gezicht van Lindsay Lohan. Zou liever een Fender kopen :o

rudolf
7 februari 2014, 23:39
Wil je de nieuwe gitaar kopen om een gitaar met tremelo te hebben of is het hebben van een tremelo gewoon bijzaak en wil je gewoon die gitaar kopen? In het laatste geval kun je altijd de tremelo gewoon vastzetten en merk je er verder niets van.

Tremolo was eigenlijk in eerste instantie bijzaak. Maar nu die erop zit wil ik 'm ook gebruiken (mocht ik deze gitaar kopen) Dus ik ga 'm niet vastzetten.