PDA

View Full Version : Expressie pedal?



ellisvertellis
7 februari 2014, 10:29
Hallo,

Ik heb hem eindelijk binnen, de Neunaber Stereo Reverb!

Ik wilde de stereo versie omwille van de "Pedal customizer" functie, maar vooral ook voor de expressie pedaal aansluit mogelijkheid. Da's de eerste keer dat ik zo iets wil gebruiken en ik heb niet echt een idee wat zoiets moet kosten, waar ik op moet letten bij aankoop, welke merken goed zijn enz..

Kan iemand mij iets aanbevelen? Moet niet veel meer kosten dan 100 euro (tweedehands), maar mag ook geen lichtgewicht plastieken rommel zijn.

Ben benieuwd!

Ellis

peter_heijnen
7 februari 2014, 10:32
http://www.bax-shop.nl/sustain-pedaal-expressiepedaal/roland-ev-5-expressie-pedaal/product-details.html

Lichtgewicht plastic kwaliteit! De mijne is ongeveer 15 jaar oud en werkt nog steeds feilloos.

ellisvertellis
7 februari 2014, 11:34
Twee vraagjes:

stoort het niet dat het zo'n lichtgewicht is? Het moet ook bruikbaar zijn live, dus niet enkel in studio…
als ik naar de aansluiting kijk, zie ik 1 jackplug, terwijl de Neunaber twee minijacks heeft. Ik neem aan omdat het een stereo pedaal is… Wat doe je dan? Omzetkabeltje?

guitaraddict
7 februari 2014, 11:44
Heb inderdaad gehoord dat die Roland het beste pedaal moet zijn dat ook lang meegaat !

Ik sta op het punt er een te kopen voor mijn Eventide H9.

Ik wil de rotary van langzaam naar snel kunnen schakelen.


Peter , jij hebt ook zo'n pedaal zag ik , weet jij hoe dat moet ?

bvd , Alf

peter_heijnen
7 februari 2014, 12:34
Twee vraagjes:

stoort het niet dat het zo'n lichtgewicht is? Het moet ook bruikbaar zijn live, dus niet enkel in studio…
als ik naar de aansluiting kijk, zie ik 1 jackplug, terwijl de Neunaber twee minijacks heeft. Ik neem aan omdat het een stereo pedaal is… Wat doe je dan? Omzetkabeltje?
De neunaber heeft twee dedicated x-pedaal inputs die je op een enkele zeer onwaarschijnlijke situatie na onafhankelijk van elkaar wilt gebruiken. Beide gaatjes simultaan bedienen met 1 x pedaal is dus wellicht niet wat je wil, in principe zijn die twee gaatjes bedoeld voor twee x-pedalen. Neunaber geeft zelf de ev5 aan als 'goed getest icm de wet'.

De ev-5 wordt al bijna 20 jaar live getest op ontelbare podia, de resultaten zijn vooralsnog erg bemoedigend. Het is nog steeds wachten op een eerste negatief resultaat voor een 100% gedegen eindconclusie. ;)

peter_heijnen
7 februari 2014, 12:42
Heb inderdaad gehoord dat die Roland het beste pedaal moet zijn dat ook lang meegaat !

Ik sta op het punt er een te kopen voor mijn Eventide H9.

Ik wil de rotary van langzaam naar snel kunnen schakelen.


Peter , jij hebt ook zo'n pedaal zag ik , weet jij hoe dat moet ?

bvd , Alf
Je hoeft de ev5 alleen maar aan te sluiten en die werkt dan meteen zonder calibreren. Wel moet je de juiste parameter nog toewijzen, op het yt kanaal van eventide staat vast een filmpje waar ze dat helemaal voordoen.

ellisvertellis
7 februari 2014, 13:36
Bedankt Peter! Was verhelderend!

obiwanjacobi
7 februari 2014, 13:50
Yep. EV-5 rules. Heb er al jaren twee (de oudste is zo oud dat ik niet met zekerheid kan zeggen wanneer ik die gekocht heb).

Kijk ook even op marktplaats. Soms vragen ze te veel (vind ik) maar er zijn er ook die voor een paar tientjes er vanaf willen...

onrust nv
8 februari 2014, 09:36
De moog EP-2 heb ik ziet er solide uit, heb alleen twijfel over de snaar waarmee de potmeter word bediend.....Maar geen slijtage gevoelige plastic tandwielen(en die snaar dan?).

http://www.musiciansfriend.com/accessories/moog-ep-2-expression-pedal

Maar blijkbaar is de nieuwe versie zonder snaar. Had ik al verteld dattie ondanks zijn plastic behuizing aanvoelt alsof je er spijkers mee in de muur kan rammen?

http://www.bax-shop.nl/expressiepedaal/moog-ep-3-universeel-expressiepedaal/product-details.html

Minijacks op expressie ingang, hmmmm lijkt mij niet zo stevig, een keer met je voet de jacks schampen en......Weet je trouwens zeker dat de CV ingang niet 2 mono minijacks is?(want stereo potmeters hebben altijd een afwijking van elkaar)

ellisvertellis
8 februari 2014, 16:47
De moog EP-2 heb ik ziet er solide uit, heb alleen twijfel over de snaar waarmee de potmeter word bediend.....Maar geen slijtage gevoelige plastic tandwielen(en die snaar dan?).

http://www.musiciansfriend.com/accessories/moog-ep-2-expression-pedal

Maar blijkbaar is de nieuwe versie zonder snaar. Had ik al verteld dattie ondanks zijn plastic behuizing aanvoelt alsof je er spijkers mee in de muur kan rammen?

http://www.bax-shop.nl/expressiepedaal/moog-ep-3-universeel-expressiepedaal/product-details.html

Minijacks op expressie ingang, hmmmm lijkt mij niet zo stevig, een keer met je voet de jacks schampen en......Weet je trouwens zeker dat de CV ingang niet 2 mono minijacks is?(want stereo potmeters hebben altijd een afwijking van elkaar)

Is die Moog EP-2 dan nog aan te raden? Of zou je voor versie 3 gaan dan?

onrust nv
9 februari 2014, 15:20
Is die Moog EP-2 dan nog aan te raden? Of zou je voor versie 3 gaan dan?

De mijn met draad werkt, ik weet alleen dat hij meer bastardproof is dan de EP-1 en heb geen klachten kunnen vinden. De EP-3 werk op tandwiel daarvan weet ik wel dat het slijtage gevoelig is. Nu zal er bij moog w/s geen speling in het mechanisme zitten, dus ik weet het eigenlijk niet zo goed. Beide versies zijn zwaar misschien dat de EP-3 wat precieser is????

edit http://www.moogmusic.com/products/accessories/ep-3-expression-pedal

de 3 want de kabel is los

ellisvertellis
10 november 2014, 13:53
Bon, ik ben ondertussen heel wat wijzer geworden wat expressie pedalen betreft. Eerst wat bevindingen (misschien heeft iemand er iets aan) en dan een bijkomende vraag.

- De alomgeprezen Roland EV-5 gaat de deur uit. Heb een nieuwe gekocht die na een half jaar al begon te kraken. Gratis gerepareerd door Boss (garantie).

Dit expressiepedaal is uitgerust met een 10k pot, en de Moogerfooger die ik er mee wilde bedienen heeft liever een 25k tot 50k pot. Wat is het verschil? Het werkbare bereik van het pedaal, oftewel de "sweep range" is bij een 10k pot te kort voor fijner gebruik, zoals het inblenden van een bepaald effect. Bij de EV-5 is het al gauw alles of niks. De eerste paar cm doet hij niet veel, dan kantelt heel de boel, om vervolgens de laatste paar cm weer helemaal niet te benutten.

Hetzelfde probleem op de Neunaber Wet: eerst lang niks en dan plots heel veel.

Heb vergeleken met een Roland FV-500H en (hoewel ook uitgerust met een 10k pot) het verschil in bruikbare sweep is groot! Veel preciezer te bedienen dus. Ook een pak steviger en kwalitatiever, maar de prijs is ook gewoon het dubbele.

Ik raad in elk geval de Boss EV-500H aan.



- Ik ben van plan de Moog EP-3 te proberen, vanwege de 'juiste" pot die erin zit, netjes afgestemd op de Moogerfooger. Als dat uiteindelijk beter blijkt te werken wat sweep range betreft, heb ik 2 opties:

a) ik koop de Moog EP-3
b) ik koop nog een Boss EV-500H en vervang de 10k potmeter die er in zit door een 25/50k exemplaar.

Heeft er iemand een idee of het moeilijk is die potmeter te vervangen in zo'n expressiepedaal?
Waar koop je zo'n 25k potmeter dan?

Alvast bedankt!

ellisvertellis
11 november 2014, 22:25
Niemand? 123...

Duhsjaak
11 november 2014, 22:58
Niemand? 123...

Nee hoor. Eerlijk gezegd weet ik er helemaal geen bal van.
Ik had in geloof 1967 een Schaller treble booster en dito distortion.

Die heb ik een jaar of 7 geleden aan een petekind gegeven.

Toen heb ik jaren geroepen dat de enige pedalen die ik gebruik in mijn auto zitten.
En nu lees ik met plezier jouw stukjes, en die van Onrust die ik best een beetje mis.
Afijn, ik lees dat dus en hoop dat ik er wat van opsteek.
Alleen de term expressie pedaal vind ik al een vondst. Ik heb een Boss harddisk recorder waar zo'n ding ingeprikt kan worden, maar eerlijk gezegd ben ik er na zes jaar nog niet uit waarom ik dat zou doen.

Niet om op te scheppen, ik heb 1.760 liedjes geschreven zonder expressie pedaal en probeer aan dé hand van jouw verhaal te snappen of ik mezelf voor die paar lullige tientjes tekort heb gedaan.
Mijn eerste indruk is van niet. Maar ik ben graag bereid te leren.

Vriendelijke groet, Gus

ellisvertellis
12 november 2014, 08:24
Hehe, ik moet ook de eerste nog tegenkomen die een liedje op een expressiepedaal heeft geschreven.
In de band heb ik de rol van muzikale sfeerschepper. Eindeloze reverbs en ringmodulators zijn vaste kost en om die effecten een beetje te sturen gebruik ik een expressie pedaal. Vergelijk het met een soundtrack van een theaterstuk als je wil.
Mocht ik piano kunnen spelen, had waarschijnlijk een synthesizer ipv een gitaar...

Duhsjaak
12 november 2014, 11:32
Ah.... op zo'n manier. Ik kwam juist even kijken om te zien of ik je niet helemaal ongewild had gekwetst.
Heb ondertussen ook wat gegoogled en mijn stommigheid wat opgepoetst.

Het is beslist niet mijn bedoeling geweest om je belachelijk te maken. Laat ik dat nog even zeggen.
Als jouw plaats in het geluid van de band is dat je juist gebruik er van maakt, des te beter.

Ik hoop dat je eens wat post van je band. Lijkt me heel leuk.
En dank voor de uitleg.
Vriendelijke groet, Gus

ellisvertellis
12 november 2014, 13:09
Ah.... op zo'n manier. Ik kwam juist even kijken om te zien of ik je niet helemaal ongewild had gekwetst.
Heb ondertussen ook wat gegoogled en mijn stommigheid wat opgepoetst.

Het is beslist niet mijn bedoeling geweest om je belachelijk te maken. Laat ik dat nog even zeggen.
Als jouw plaats in het geluid van de band is dat je juist gebruik er van maakt, des te beter.

Ik hoop dat je eens wat post van je band. Lijkt me heel leuk.
En dank voor de uitleg.
Vriendelijke groet, Gus

Ben niet snel gekwetst hoor. Comments zoals de jouwe doen mij soms wel de echte reden van mijn pedalenliefhebberij inzien: gebrek aan diepgaande muzikale kennis moet gecompenseerd worden. Iets creëren wat anderen niet meteen uit hun apparatuur kunnen/willen halen geeft mij het gevoel een unieke klank te genereren, wat op zich weer voor voldoening zorgt. :ok:

Begin volgend jaar zouden wij iets moeten kunnen laten horen. Momenteel nog druk repeterende. Ik hou je op de hoogte! En alvast bedankt voor de interesse!

Duhsjaak
12 november 2014, 19:55
Ben niet snel gekwetst hoor. Comments zoals de jouwe doen mij soms wel de echte reden van mijn pedalenliefhebberij inzien: gebrek aan diepgaande muzikale kennis moet gecompenseerd worden. Iets creëren wat anderen niet meteen uit hun apparatuur kunnen/willen halen geeft mij het gevoel een unieke klank te genereren, wat op zich weer voor voldoening zorgt. :ok:

Begin volgend jaar zouden wij iets moeten kunnen laten horen. Momenteel nog druk repeterende. Ik hou je op de hoogte! En alvast bedankt voor de interesse!

Rage against the machine had een gitarist die vrij weinig solo's speelde in de traditionele zin van het woord maar wel in ieder nummer een passend bliepje of iets anders deed. Super creatief! Hierdoor is dit een van de weinige bands die ik echt zal proberen te zien als ze een reünie gaan doen. Terwijl ik daar doorgaans niks moet hebben.

Ik zelf kan alleen (zegt Harald, die wel heel goed kan spoelen) heel rudimentaire dingen spelen. Geloof me, dat is absoluut niet de reden van mijn commentaar geweest. Zonder dat ik weet wat jij doet: Jij speelt serieus beter.
Kan alleen zijn, dat ik minstens zo veel plezier heb, omdat ik mij absoluut geen zorgen maak. Ik heb gewoon lol.

Het is vast en zeker/zeker en vast alleen mijn eigen hang up geweest. En mijn gebrek aan kennis van pedalen.
En dat gebrek aan kennis is echt ook net zo groot als mijn nieuwsgierigheid.
Vriendelijke groet, Gus

jasses
18 november 2014, 10:26
- Ik ben van plan de Moog EP-3 te proberen, vanwege de 'juiste" pot die erin zit, netjes afgestemd op de Moogerfooger. Als dat uiteindelijk beter blijkt te werken wat sweep range betreft, heb ik 2 opties:

a) ik koop de Moog EP-3
b) ik koop nog een Boss EV-500H en vervang de 10k potmeter die er in zit door een 25/50k exemplaar.


Ik ben benieuwd naar je bevindingen, hou ons op de hoogte! Ik ben zelf (in alle rust) op zoek naar een expressiepedaal, dat zou moeten gaan dienen voor verschillende effecten (line6, eventide, boss, moog). Na wat zoekwerk denk ik dat de boss fv500h voor allen zou moeten werken (internet is soms wat tegenstrijdig rond dit onderwerp). Maar gezien voor mij de controle op de moogerfooger het belangrijkst is, wil ik wel je eindoordeel horen om me op af te stemmen...

ellisvertellis
18 november 2014, 11:54
Ik zal mijn bevindingen posten. Heb nog een kadocheque gevonden van Muziek en Visie (Bax Shop) twv 50 euro die ik vergeten was :crazyhappy:, dus zaterdag wil ik de Moog EP-3 testen icm de ringmodulator en mijn reverb pedaal.

Duhsjaak
9 december 2014, 09:55
Ik zal mijn bevindingen posten. Heb nog een kadocheque gevonden van Muziek en Visie (Bax Shop) twv 50 euro die ik vergeten was :crazyhappy:, dus zaterdag wil ik de Moog EP-3 testen icm de ringmodulator en mijn reverb pedaal.

Ik zag dat je elders iets hebt gepost over het doorkoppelen van fuzzpedalen etc.

Daardoor was ik een beetje nieuwsgierig wat er van je expressiepedaal was geworden.
Vandaar deze bump.

Misschien ben ik gewoon nieuwsgierig? Zal ook niet de eerste keer zijn.
Vriendelijke groet, Gus

ellisvertellis
9 december 2014, 10:12
Haha, ik had inderdaad gezegd jullie op de hoogte te houden.

Wel, ik ben toen naar de winkel geweest, maar de Moog EP-3 was niet voorradig. De verkoper wist mij wel te zeggen dat de 50K pot in de EP-3 wel degelijk een ruimere sweep geeft dan de standaard expressie pedalen met 10K pot.

Een bandgenoot heeft net de nieuwe Moog Sub 37 gekocht en daarbij ook een EP-3. Morgen zal ik deze dus kunnen testen en vergelijken met de Boss FV500-H.

Ik hou je op de hoogte! ;)

ellisvertellis
11 december 2014, 09:57
Zoals beloofd: mijn bevindingen.

Eigenlijk heel simpel: Wil je een expressie pedaal voor een Moog pedaal/synth? Koop een EP-3. Ze zijn goedkoop (44 euro) en hebben de enige juiste potmeter! Het verschil tussen een potmeter van 10K (Boss FV500, Roland EV-5, ...) en de juiste (25K of 50K?) is enorm!

Erg lang moest ik niet testen om te weten dat ik zo'n EP-3 moet hebben om mijn Moog ringmodulator deftig te kunnen inblenden. Bij een ander expressie pedaal moet je het pedaal eerst een stukje induwen voor je de ringmod er door hoort komen. Dan heb je een redelijk steile curve tot het signaal 100% gemoduleerd is. Daarna komt nog een klein reststukje "sweep" dat je niet gebruikt.

Bij de EP-3 voel je onmiddellijk dat je effect wordt ingemengd met je droog signaal. De sweep is heel geleidelijk en voelt veel gecontroleerder aan (dan andere pedalen). Pas als je het pedaal volledig hebt ingedrukt heb je een 100% "wet", zoals het hoort dus.

Bovendien is de EP-3 voorzien van een maximumwaarde instelling ipv een minimum zoals bij veel andere expressiepedalen. Die is echt een heel erg goeie feature als je met een ringmodulator werkt: een 100% "geringmod" geluid is nogal... dominant. Met die maximumwaarde functie kan je de volledige sweep beperken tot bv 80% en dus nog wat van je oorspronkelijk signaal doorlaten (als het pedaal volledig ingedrukt is dus).

De goedkope prijs heeft natuurlijk een nadeel ook: het pedaal is vooral gemaakt uit plastic ipv metaal zoals de Boss FV500 die duidelijk steviger is en aanvoelt. Hoe degelijk en stevig de EP-3 is zal nog moeten blijken. Beetje jammer dat ze daar bij Moog geen metalen versie van hebben gemaakt...

Je kan natuurlijk ook nog altijd een steviger metalen expressiepedaal upgraden met een andere potmeter, maar dan heb je nog steeds de maximumwaarde functie niet.

Of de EP-3 goed werkt met bv Line 6 of Eventide weet ik niet. Alles hangt af van hoe deze pedalen gekalibreerd zijn. Normaal gezien moet die info wel te vinden zijn op hun respectievelijke websites.

Zo, hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Grtz!

Duhsjaak
16 december 2014, 03:59
Ik heb hier gisteravond een kort bericht bij gepost. Da\s pleite. Zal de leeftijd zijn.
Je hebt mij met deze draad toch aan het denken gezet over effecten en pedalen.
Grappig hè? Kon me er niets bij voorstellen.

Heb nu de Vox Stomplab IIg besteld. Om er niet teveel geld aan uit te geven terwijl ik absoluut niet weet of het iets voor mij is.
Dat dat ding een Vox combo na kan doen vind ik ook wel een groot pluspunt. Ik vind dat wel mooi klinken en het is weer eens wat anders.

Afijn, ik kijk erg uit naar het eind van de week. Omdat ik veel in en uit huis ben deze week, heb ik het bezorgen tot dan uit laten stellen.
Zodra ik hem een beetje begrijp en er iets zinnigs mee kan, kom ik opnieuw in de lucht.
Dank je in ieder geval voor je uitgebreide beschrijving.

Wordt vervolgd.....
Vriendelijke groet, Gus