PDA

View Full Version : Hoe is die PODxt nou?



telecastermaster
3 juli 2003, 15:28
Is ie nou een beetje goed vergeleken met die ouwe POD? Moet ik mijn POD 2.0 al gaan inruilen? Ik las dat in iedergeval de effecten een stuk verbeterd zijn. {Mocht ook wel trouwens). Opinies??

Bouke
3 juli 2003, 16:38
Hey Tele,

Anders, dat is het eerste woord dat me te binnen schiet. Heel anders. De oude pod doet 'warmer' aan, terwijl de nieuwe pod meer headroom/dynamiek lijkt te hebben en qua 'feel' meer richting tube-amps gaat. De effecten van de Xt varieren van 'mwahh/wel aardig' tot 'goed'. Het mooie is dat je ze beter kunt plaatsen dan op de oude pod's. De volgorde in de chain is redelijk te bepalen.

Als je heel erg gehecht bent aan je oude pod-tone, moet je zeker wennen aan de nieuwe. Deze klinkt snel te 'fel'. Je moet de Xt dus met beleid instellen. En dat is na 1 avondje niet klaar! De Xt is zowel via de software (PodXtedit) als op de Pod zelf goed en duidelijk te editten. Niet zoals op de pod2 een combinatie van knoppen indrukken draaien om vervolgens niet te kunnen zien wat je edit, maar alles duidelijk in het display. Je werkt niet meer sounddiver maar met andere (java)programma's die nu eindelijk goed werken (heeft even geduurd voordat ze de programma's goed aan het draaien hadden voor alle OS'en).

Upgraden gaat via het internet over de USB-poort en dat gedeelte werkt (nu - sinds de laatste firmware's) prima.

Over het geluid kan ik alleen zeggen dat je dat zelf moet beoordelen. Ik denk dat er veel meer mee mogelijk is dan met de Pod2, maar dat dat ook veel meer tweak-tijd kost. Probleem is nu dat ik aardig op weg was en dat ze nu in de nieuwste firmware (1.04) een aantal essentiële wijzigingen hebben aangebracht. Alle fender-sims zijn gewijzigd! Van mij had dat niet gehoeven en ik ben niet blij met die veranderingen. Ik krijg de warmte er niet meer goed in op dit moment. Maar ik blijf nog even proberen en anders ga ik terug naar firmware 1.02, die kan ik er zo weer in 'flashen'.

De presets van de Xt vind ik niet om over naar huis te schrijven; je zult er zelf iets mooiers in moeten zetten (of downloaden van tonetransfer). Hij kan echt heel mooi klinken, maar niet met de 'fabrieksinstellingen'. Even luisteren in de winkel gaat je denk ik tegenvallen. En da's jammer want 't ding kan echt gaaf klinken.

Schiet je hier iets mee op? Vraag maar als je meer wilt weten.

Bouke

telecastermaster
3 juli 2003, 16:57
Dag Bouke


Ik was vooral benieuwd geworden na het lezen van deze review:

http://www.sospubs.co.uk/sos/Jan03/articles/line6podxt.asp

De conclusies zijn:
pros
Significantly improved amp model sounds, dynamic response and feel.
Straightforward user interface.
Superb guitar-specific effects section.
cons
Although a USB socket is provided, USB drivers for using the PodXT as an audio interface are not yet available.
Still can't quite get my '60s big chord sounds.
summary
The PodXT is a significant advance on the original Pod and includes the best guitar effects from the Line 6 Modeler range.

dus een significante verbetering. Ik begrijp uit jou verhaal eigenlijk dat de xt eigenlijk vooral 'anders' klinkt, en dus meer een soort van aanvulling is van de POD2. Betere effecten waren ook wel hard nodig, maar zijn nu in ieder geval ook veel uitgebreider zie ik. Ik vond overigens de ouwe POD al een beetje kil klinken! Bedankt in ieder geval. Ik denk dat ik mijn ouwe POD nog maar ff hou. :)

Bouke
3 juli 2003, 17:09
Hey Tele,

ja, zoals bij elke amp/tone, blijft het een kwestie van smaak. Een misser van Line6 vind ik dat ze zelf geen superpatches geprogrammeerd hebben om aanstaande kopers te overtuigen. Het kan namelijk echt wel, maar ja, dat zal ook wel een smaakkwestie zijn.

De USB-poort werkt in middels uistekend, dus die kan van het lijstje. Ik ben het met je lijstje eens dat is 'dynamischer reageert' op het gitaarspel, da's zeker een vooruitgang.

Ik denk dat de Pod2.x en de Xt nog wel even naast elkaar kunnen leven. Voor meer 'inside-info' moet je de discussies op het podforum van Line6 maar eens gaan lezen. Veel pro en veel contra zeg maar, net als elk forum.

Bouke