PDA

View Full Version : Gitaarspel Mark Knopfler ?



aapddd
6 februari 2014, 13:13
Hallo,

Ik ben al jaren fan van Mark Knopfler en zijn muziek. Hij heeft mij aan de gitaar en daarbij een fantastische hobby geholpen. Zijn muziek is in de jaren alleen maar beter en beter geworden maar geld dat ook voor zijn spel?

Wat mij juist zo trok aan zijn spel was uiteraard zijn eigen geluid maar misschien nog wel meer de vernieuwende loopjes en veelzijdigheid. Tegenwoordig lijkt hij een beetje voorspelbaar te worden, meer 'gewone' blues loopjes en akkoorden. Toch blijft zijn muziek uitmuntend :strat:. Ik heb hem een paar keer live gezien in de afgelopen jaren en soms lijkt hij te verzuipen in improvisatie, ook speelt hij de oude nummers met maar weinig enthousiasme ( bijna zakelijk te noemen ). Dit alles met nog steeds zijn eigen geluid en geweldig gevoel voor dynamisch spelen.

Misschien is hij een beetje gitaar moe ? We weten allemaal wat hij kan en ik geloof dat hij nog steeds hoogstaande, vernieuwende dingen kan bedenken. Of wil hij gewoon niet?

Wat is jullie mening ?

Danny

Plant
6 februari 2014, 16:27
Voor het geld hoeft hij het niet meer te doen en hij wordt ook een dagje ouder. Niet zo gemotiveerd meer denk ik.

Hoewel hij natuurlijk na Dire Straits en solo-/soundtrack werk een aantal samenwerking- en gelegenheidsbandjes heeft gehad. Misschien putte hij daar later meer inspiratie uit. Notting Hillbillies, Chet Atkins, Emmylou Harris om er een paar te noemen.

Je kunt je als solo artiest na zoveel decennia toch niet meer echt vernieuwen, je blijft een beetje hangen in dezelfde kunstjes.

Harry
7 februari 2014, 09:48
het vernieuwen houdt een keer op, misschien deden we nu een beetje lacherig over Jimi Hendrix als die nog geleefd had...

arjanb01
7 februari 2014, 09:51
Supergeluid heeft hij altijd wel. Maar vernieuwend, ey... Clapton doet ook al 40 jaar hetzelfde. Vernieuwd ook niet meer en vraagt schandalige prijzen voor zijn kaartjes. Soit, als er nog mensen zijn die deze mensen willen luisteren, komen ze er mee weg toch ?
Neemt niet weg dat MK fantastische liedjes heeft gemaakt natuurlijk en ik vond de platen altijd erg mooi geproduceerd. Hij gaat nu meer richting countryrock en americana, wat ik op zich niet slecht vind.

obiwanjacobi
7 februari 2014, 09:59
Ik heb altijd het oude DS werk het mooist/interessants gevonden. Bij Telegraph Road en Brothers in Arms werden zijn nummers ook wat complexer (meer dan alles in Dm :-P ). De laatste paar albums vond ik idd meer van hetzelfde en ben toen afgehaakt. Laatst een recent optreden gezien (op YouTube) van hem en dat sprak totaal niet (mij aan)...

Heb als beginnende gitaarist heel was DS nummers uitgezocht en gespeeld... Ah, good ole days.

barno
8 februari 2014, 19:52
ik ben eigenlijk wat afgehaakt na hun selftitled debut, de twee of drie LP's daarna vond ik ook nog sterk hoor, maar die eerste plaat vind ik nog altijd een van de sterkste binnenkomers ever. Dat het heel rootsy is, speelt wel mee. Geen toetsen, twee gitaartjes, bas en drum, heel goede songs en productie en imo zijn beste gitaarspel ever.
Onlangs nog es helemaal beluisterd na decennia, en vond ze nog altijd steengoed. Heb 'm ook altijd een goede zanger gevonden... but then again, ik hou van zangers die het eigenlijk niet zijn (bob dylan, TJW, JJ Cale, enz;;.)

Verder vind ik het juist tof dat ie gewoon complexloos zijn leeftijd/drive vertaalt in zijn muziek. Maakt hem des te authentieker. Knopfler is per ongeluk ooit en popster geweest maar ik vermoed dat de man gewoon geen boodschap heeft aan te veel gedoe, doet gewoon zijn goesting, respect dus.

zouden meer artiesten moeten doen. Ik zeg maar wat: Stones: ik zou graag een rustig album van ze horen, ik vind ook dat ze wèl buiken mogen hebben en kaal worden maar nee, Jagger goes Madonna, pfff

Harald
8 februari 2014, 20:11
Moet ineens denken aan Roberto Palombit die Them or Us recenseert van Zappa, en zich beklaagt dat Zappa al drie LP's hetzelfde doet... Toch staan er een paar juweeltjes op die plaat. En dat de man voor/tijdens pak em beet twee tours genoeg nieuw materiaal schrijft om een viertal platen te vullen...

Dat vernieuwen is leuk, maar er zijn maar heel weinig bands die echt duidelijk een aantal verschillende dingen doen door de jaren heen. En de hoeveelheid keren dat je iets hoort wat je het gevoel geeft dat je zoiets echt nog nooit eerder hebt gehoord is wel heel klein. Knopfler heeft toch echt een paar mooie platen afgeleverd, en hij heeft een volledig eigen speelstijl en geluid. Alleen vanwege de unieke speelstijl hoort hij al bij een behoorlijk kleine groep. OF het nu de hardrockers, de shredders of de jazzjongens zijn, of whatever, de mensen die zo uniek zijn komen niet zo vaak voorbij. Laat die man lekker zijn gang gaan :) Vernieuwen, pâh, één van de belangrijkere invloeden van hem was Chet Atkins. Die was ook uniek. Maar zijn laatste platen waren nauwelijks anders qua stijl dan zijn hele oude werk. Alleen de produktie was beter.

jplm
8 februari 2014, 20:31
Knopfler is per ongeluk ooit een popster geweest maar ik vermoed dat de man gewoon geen boodschap heeft aan te veel gedoe, doet gewoon zijn goesting, respect dus.

Ja, ik was een jaar of wat geleden eens bij een concert van hem, in de HMH. Roept er een dame uit het publiek "we love you", zegt hij heel droog terug "I love you too m'am". Hadden we dat ook weer gehad :-).

Groet, Jan.

coolchick
8 februari 2014, 21:09
Ik was bij zijn concert in de ziggo dome in mei. het swingt niet meerde pan uit, het is folky geworden, met die vervelende countryside fluiten, geen music voor de millions meer meer. ik miste de schwung. Knopfler oogde als een ouwe man (is hij natuurlijk ook maar toch anders dan mick jagger), en ik vond het nogal EO-achtig.

apekop
9 februari 2014, 11:12
zolang hij niet gaat zingen vind ik alles prima...;)
Ik vind de Dire straits vrij saai, maar ik vind MN wel een inspirerende en boeiende gitarist met een unieke stijl.

aapddd
10 februari 2014, 17:53
Mooie reacties!

Ik heb vernomen dat hij binnenkort weer gaat opnemen. Ik weet zeker dat het weer een mooie plaat wordt. Toch vind ik het jammer dat hij geen dingen meer doet die bekken op de grond laten knallen, gewoon omdat ik weet dat hij het talent heeft om dat juist wel te doen.

Toch vind ik het eerste Dire Straits album zijn beste werk. Het is simpel en er is niks mee te vergelijken. Naar mijn mening is hier helaas te weinig van gemaakt :cooler: Het blijft een onwijs veelzijdige muzikant.

telecastermaster
10 februari 2014, 18:05
Nooit een fan geweest van de man. Geef mijn J.J. maar.
Niet alleen is die the real thing, maar bij hem klinkt die laid back gitaar ook nog eens een stuk geloofwaardiger.


http://www.youtube.com/watch?v=LkJLUkau62I&feature=player_detailpage

Plant
10 februari 2014, 18:06
Toch vind ik het jammer dat hij geen dingen meer doet die bekken op de grond laten knallen...

Misschien moet ie ook eens met Metallica de studio in? ;)

aapddd
10 februari 2014, 18:36
Misschien moet ie ook eens met Metallica de studio in? ;)

Haha, wie weet shred hij Kirk eruit... :soinnocent:

Harald
10 februari 2014, 18:46
Ach, tegenpolen... Mark Knopfler speelt het klaar underrated te zijn. Kirk Hammet is aardig overrated.

Powderfinger
21 februari 2014, 16:05
Nooit een fan geweest van de man. Geef mijn J.J. maar.
Niet alleen is die the real thing, maar bij hem klinkt die laid back gitaar ook nog eens een stuk geloofwaardiger.

Plus J.J. heeft die prachtige toon!

Ik ben de eerste om toe te geven dat Knopfler een fantastische gitarist is, maar de muziek om zijn solo's heen vind ik zo sla(a)p(verwekkend). Te poppy ook. En dan dat verveelde, monotone stemmetje van hem. Afschuwelijk!

Pepe
21 februari 2014, 16:27
Zoals bij elke artiest, je moet eruit halen wat je interessant vind. Hij heeft de country chicken pickin stijl voor een hele hoop gitaristen toegankelijk gemaakt denk ik. En hij heeft een goede toon. Zijn tussenstand strat geluid is, wat best een prestatie is tussen duizenden gitaristen met dezelfde gitaar, een soort van standaard geworden en wat ie uit een Les Paul haalt mag ook een strikje omheen. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn albums werden gebruikt als hifi demonstraties.
Da's bij mekaar geen kattenpis.

Dat gezegd hebbende, een paar slokjes whiskey erbij en ik ben zo onder zeil.

apekop
21 februari 2014, 17:26
Nooit een fan geweest van de man. Geef mijn J.J. maar.

dat is appels met peren vergelijken, Wat heeft J.J. Cale met Mark Knopfler te maken? Ik moet eerlijk zeggen dat ik bovenstaande video ook vrij slaapverwekkend vindt en ook vind ik de toon van Mark Knopfler mooier.

Plant
21 februari 2014, 17:36
En alsof dat nog niet genoeg is, zijn albums werden gebruikt als hifi demonstraties.

Ja, maar dit is een beetje dubieus.
Zeker de laatste Dire Straits platen staan erom bekend overal goed op te klinken, tot op je wekkerradio aan toe. De platen werden vooral gebruikt om bij slechte geluidsinstallaties te verdoezelen waartoe die niet in staat waren.

Pepe
21 februari 2014, 20:48
Maakt ie platen die overal goed op klinken, wat een lulhannes is het toch!

Dat bedoel je?

Plant
21 februari 2014, 21:16
Ook :D
De afsluiter "On every street" heet niet voor niets zo. In ieder straat was wel een album van die mannen te vinden. "Money for Nothing" was overigens ook een heel toepasselijke titel.