PDA

View Full Version : De nieuwe klassiekers?



Thiez
6 februari 2014, 07:21
Ik zag dit topic op het marshall forum voorbij komen en om hier ook weer eens een lekker doelloos discussie topic te starten, ben ik benieuwd hoe iedereen hier denkt over de nieuwe klassiekers.
Als je nu kijkt zijn er een paar amps uit het voorgaande tijdperk wat echt nog altijd veel gebruikt en goed klinkende klassiekers zijn. Noem bijvoorbeeld een marshall JCM800, Marshall plexi, Fender Bassman, etc.
Maar als je nu rondkijkt wat er aan versterker merken en keuzes is, zouden er dan ooit nog zulke echt iconische versterkers komen? En welke versterkers zouden dat volgens jou dan zijn?

Ik denk dat de Bogner exstacy best een veelgebruikt icoon kan zijn over de nodige jaren. Wellicht dat de Marshall YJM een verzamel object gaat worden zoals de silver jub.

Gearjunkie
6 februari 2014, 08:16
Matchless?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Philippe
6 februari 2014, 08:59
Mesa Boogie Rectifiers

marter544
6 februari 2014, 10:40
Engl Fireball/Powerball en de Marshall 6100/6101?

muziekschuur
6 februari 2014, 11:01
Ik heb het idee dat de huidige buizen amps weggevaagd gaan worden door dingen als de Valveking II amps en de Bugera Infinium amps. Ik vermoed dat je straks via USB het bias circuit gewoon heter kan zetten in stappen. En met het samengaan van effect chips en buizen versterkers verwacht ik heel wat geintegreerde producten die allemaal de mogelijkheid hebben uit te groeien tot een nieuwe standaard en die alle buizenversterkers en hun hoge kosten overbodig kunnen maken....

Rutger
6 februari 2014, 11:26
Ik betwijfel of er nog echt nieuwe klassiekers bijkomen. Het begrip klassieker hangt toch vaak sterk af van de (emotionele) herrinneringen die we eraan hangen. Veel klassiekers worden geassocieerd met een muzikale revolutie of muzikaal hoogtepunt in de muziekgeschiedenis. Voor de meeste mensen ligt dat inmiddels toch minimaal 30 jaar achter ons...

Wat klassiekers zouden kunnen worden is de gear van de gitaargoden van het moment. Het hangt denk ik vooral van de houdbaarheid van de artiesten af of hun gear ook zolang populair blijft.

Brum
6 februari 2014, 11:47
Ik denk ook dat er niet echt dat er klassiekers bijkomen, hooguit wat jongens die groter worden. Alles is feitelijk afgeleid van vier merken als het op buizenversterkers aankomt, namelijks Fender, Marshall, Vox en Mesa. Daarnaast heb je, naast deze merken nog wat benchmarks, denk aan bijvoorbeeld een 5150. Er zijn wel wat grote jongens bijgekomen, denk aan Blackstar, Engl, Bogner, etc., maar allemaal weer afgeleiden van de grote vier.

Ik durf wel een next big thing te voorspellen, ik denk dan aan Friedman. Die begint al heel aardig naam te maken en de één na de andere grote artiest stapt over op Friedman. Gaat een beetje het nieuwe Bogner worden denk ik, gezien de vijver waar hij in vist.

Thiez
6 februari 2014, 11:55
Engl Fireball/Powerball en de Marshall 6100/6101?

Marshall 6100 kan inderdaad weleens een klassieker worden. Hoewel die nu natuurlijk al niet meer nieuw te krijgen zijn echt nog niet direct een collecter is zoals de silver jub. Daarom vermoed ik dat de YJM een behoorlijke collector gaat worden. Beperkte oplage gemaakt en door erg veel mensen bestempeld als the ultimate plexi.

Engl betwijfel ik of een klassieker gaat worden. Als er een engl klassieker gaat worden vermoed ik dat het eerder de Engl savage gaat zijn. Engl is helemaal niet zo gek populair heb ik het idee. Op de meeste forums worden ze bestempeld als metal amps, en zelfs de metalhead zijn niet altijd positief erover.


Ik denk ook dat er niet echt dat er klassiekers bijkomen, hooguit wat jongens die groter worden. Alles is feitelijk afgeleid van vier merken als het op buizenversterkers aankomt, namelijks Fender, Marshall, Vox en Mesa. Daarnaast heb je, naast deze merken nog wat benchmarks, denk aan bijvoorbeeld een 5150. Er zijn wel wat grote jongens bijgekomen, denk aan Blackstar, Engl, Bogner, etc., maar allemaal weer afgeleiden van de grote vier.

Ik durf wel een next big thing te voorspellen, ik denk dan aan Friedman. Die begint al heel aardig naam te maken en de één na de andere grote artiest stapt over op Friedman. Gaat een beetje het nieuwe Bogner worden denk ik, gezien de vijver waar hij in vist.

Friedman vind ik een hele goeie inderdaad. Dat zou best weleens een grote naam kunnen gaan worden, behoorlijk in opmars de laatste tijd.

Daarnaast denk ik dat de Mesa mark series ook wel een blijvertje zal zijn wat zich voort blijft ontwikkelen.

Jasper.
6 februari 2014, 12:22
Ik denk dat je het ook wel wat in genre's mag gaan zoeken/indelen. Voor rock en hardrock zijn en blijven die oude marshall's klassiekers. Daar komt niet zo makkelijk meer een klassieker bij. Voor bijv. extreme metal zie je dat de rectifiers en 5150 klassiekers aan het worden zijn.

big dooley
6 februari 2014, 15:32
de YJM schaar ik inmiddels al onder de verzamelobjecten
ergens snap ik de marketing van marshall niet;
de satriani sig is een ongelimiteerde signatureversie van de JVM en dan zou ik toch denken dat die twee min of meer elkaar in de weg zitten qua markt...
de YJM is een amp, waar vele gitaristen een moord voor zouden doen:
jaren 70 superlead NMV circuit, met EPA, autobias, ingebouwde boost, effectsloop en reverb... zelfs santiago gaf toe, dat ze er makkelijk enkele honderden per jaar van zouden kunnen verkopen, al zou het een wellicht wat kalere versie kunnen zijn zonder boost en reverb bijvoorbeeld
mijn bandmaat heeft er sinds een jaar eentje en die is maar wat blij, dat ie z'n ouwe 800 heeft weggedaan en eerlijk is eerlijk;
die overmaatse schoenendoos klinkt werkelijk fantastisch

Tonton
6 februari 2014, 17:06
Ik zag dat topic ook en wat mij opviel is het enthousiastme en veel bijval over de Marshall Vintage Modern.
Ultiem afstelbare Marshall die hele spectrum van vintage als modern is af te stellen (what's in a name)
What youtubes klinkt indeed erg goed, leuk nooit echt interesse voor gehad.
maar dat het als klassieker wordt bestempeld... dan denk je volgens mij juist niet aan een amp die andere amps goed na kan doen... :roll:

big dooley
6 februari 2014, 17:17
vintage modern zou ik juist niet bestempelen als een amp die andere amps goed nadoet...
in principe is het een flink opgevoerde JTM45, maar dan met zijn geheel eigen (eigenzinnige) smaak

een klassieker durf ik het ook niet te noemen, want qua verkopen bleek het echt een flop te zijn, zeker nadat de JVM werd geintroduceerd... ergens jammer, op papier lijkt het me een erg mooi ding voor de gitarist die graag alles simpel houdt... zou er graag nog es eentje aan de tand willen voelen

Brum
6 februari 2014, 17:42
Serieus een flop qua verkopen die VM's ja? Ik had eigenlijk de indruk dat die dingen vooral bij introductie als warme broodjes over de toonbank gingen. Ik vond het zelf qua prijs een beetje een noch vlees noch vis geval. Te duur voor de budgetters en te goedkoop voor de snobs. Dat klinkt aantrekkelijk, zo'n middenklassertje, maar dat werkt in gitaristenland niet zo geloof ik. Toch zie je 'm met enige regelmaat ook bij de grote jongens in de line-up staan, dus zo slecht zullen ze niet zijn, toch zeker voor de prijs niet.

big dooley
6 februari 2014, 18:22
indertijd de fabriek bezocht... alles wat daar gemaakt wordt is op bestelling (en is dus ook al betaald, iets waar jim altijd op gehamerd heeft, muv de series gemaakt in azie)
er was werkelijk geen enkele VM te vinden buiten het enkele model wat in hun museum staat. later navraag gedaan bij santiago en die wist me te vertellen, dat ie eigenlijk allang niet meer gemaakt werd, om de simpele reden dat ze geen bestellingen ervoor binnenkregen
ik geloof niet dat ie echt bedoeld is als middenklasser... meer als tegenhanger voor de uitgebreide JVM... niet iedereen zit te wachten op een versterker met 28 knoppen en 8 switches aan de voorkant :)

Mitch
6 februari 2014, 21:20
Geen idee eigenlijk. Het aanbod is nu zoveel breder geworden dat het alleen daardoor al lastiger wordt om er een paar te noemen. Als ik even simpel naar het forum kijk: toen ik hier net kwam meelezen was steevast het advies om en Fender Twin te nemen als je clean wilde en een JCM800 moest zoeken als je een crunch amp zocht. Daarna begon de Koch Twintone/Multitone manie, korte tijd de Diezel kwijlers, de HotRod Deluxe Halleluja, de CMW chronicles, de Vintage Fenderpolitie, de multichannel homies, de Blackstar brigade, de Hook fanclub, maar momenteel is er niet echt een 'vaste' aanrader, zo lijkt het. So much the better.

Plant
6 februari 2014, 21:30
Op voorhand al spreken over een klassieker klinkt als handelen met voorkennis. Je kunt speculeren wat je wilt, maar of iets een klassieker blijkt weet je toch echt pas achteraf.

Ik zeg Soldano! (Ik heb echt geen flauw idee, ik roep maar iets :hide: )

muziekschuur
6 februari 2014, 21:35
Sovtek's en de Groove Tubes amps....

Thiez
6 februari 2014, 21:49
Er lijkt overigens ook nog een redelijke interesse te zijn in London City's de laatste tijd heb ik het idee. En dan bedoel ik uiteraard de oude DEA's. Die gingen een paar jaar terug nog voor de helft van waar ze nu voor gaan. Miss die 'vintage' rage? of the poor man's marshall plexi.

the sure thing
6 februari 2014, 21:58
Ik denk dat de Peavey 5150 wel een klasieker gaat worden. De Mesa Rectifier reeks ook wel.

tommus42
6 februari 2014, 22:02
Een uitgangstrafo van een DEA100 is niet verkeerd dacht ik, en als ie nog niet uitgefikt is, zit het wel goed denk ik.

Speeddemon
7 februari 2014, 17:47
Ik denk dat de Peavey 5150 wel een klasieker gaat worden. De Mesa Rectifier reeks ook wel.
I.i.g. behoren ze tot benchmark-metal tones; 5150, Dual Rectifier, Engl Savage, Soldano SLO100, Mesa Mark IV(?).

Laat ik het zo zeggen, als je al weet over welk merk 't gaat door alleen het typenr. te noemen, weet je dat je een bepaalde bekendheid geniet. '5150' doet bij meer mensen een belletje rinkelen dan 'TSL122' of 'MH500' (of, shudder, HD147.... :nervous: )

Pepe
7 februari 2014, 18:04
Ik zet mijn geld op de Matchless DC30.