PDA

View Full Version : Vraagje G Major + Rack tuner



Philippe
5 februari 2014, 16:44
Goedemiddag,

Allereerst excuses voor mijn onwetendheid, ik ben volledig nieuw in de rack wereld. :hippie:

Ik ben een bescheiden rackje aan het bouwen. Nu wil ik zo min mogelijk kabels op het podium hebben liggen, dus mijn korg pitchblack gaat eruit en wil ik vervangen door een Pitchblack Pro racktuner.

Nu heb ik een probleem, ik heb een oude Yamaha DG1000 preamp die maar 1 output heeft. Verder geen FX loop oid. Ik heb wel een G major. Zou ik de racktuner op 1 van de outputs van de G major kunnen aansluiten? Dus 1 output naar de poweramp, en 1 naar de Korg.

Uiteraard maak ik dan een patch waar geen effecten op zitten en de preamp wordt ge-mute om stil te kunnen stemmen. Nu kan ik uiteraard gitaar>tuner>preamp doen, maar dat ontwijk ik liever ivm toooooonesuck.

Is dit idee realistisch? Of gaat de G Major dan moeilijk doen omdat die denkt dat ik "stereo" speel omdat ik beide outputs gebruik?

Mijn setup:

Gitaar -> Yamaha DG1000 -> G Major -> Rocktron Velocity 300 -> cab

Bedankt alvast!

Gr. Philippe

Philippe
5 februari 2014, 17:36
.

Uiteraard maak ik dan een patch waar geen effecten op zitten en de preamp wordt ge-mute om stil te kunnen stemmen.

Ik realiseer me nu dat stil stemmen dan sowieso onmogelijk is, omdat de tuner na de preamp komt. Ik zat er ook aan te denken om eventueel 1u te gebruiken als rack la en daar een A/B box in te gooien of zeg ik dan iets heel geks?

peter_heijnen
6 februari 2014, 13:18
De gmajor zal zeker stereo gaan werken als ie beide outputs aangesloten 'ziet', maar wellicht is dat te omzeilen met een trucje.

Het makkelijkst zou zijn als je voor de output van de yamaha een splitter maakt of koopt, dan kun je op de gmajor ook stille patches maken voor de mute. Dit zou al moeten werken: http://www.bax-shop.nl/jack-jack/procab-cab717-1.5-m-jack-male-mono-2x-jack-male-mono/product-details.html

Maar wat ik me afvraag, zit er geen tuner op de gmajor? Ik heb in mijn rack tijd zonder problemen op de gforce en later op de lexicon g2 gestemd.

Philippe
6 februari 2014, 17:14
Bedankt voor je reactie!

Er zit inderdaad een tuner op de G major. Maar die werkt (in vergelijking met de Pitchblack) nogal traag, en ook heeft ie moeite om lagere tonen op te pikken.

Ik ga die splitter proberen! Als dat dan nog niet naar behoren werkt laat ik m'n pitchblack gewoon naast de midi controller liggen :ok:

peter_heijnen
6 februari 2014, 17:37
Die splitter gaat gewoon werken hoor. In het slechtste geval zou je met die splitter mss wel een aardlus kunnen krijgen maar dat is weer een heel ander verhaal... ;)

Nocki
9 februari 2014, 14:39
Ik zou gewoon de ene output (wtereo) van de G-major naar de Tuner gooien en de andere naar de poweramp.
Het linker of rechter geluid van een stereo setup vind ik zelf mooier klinken dan hetzelfde monogeluid. Klinkt bijzonder maar dit is wat ik altijd heb gedaan omdat ik het mooier vind. Stereo samengevoegd en 2x mono uit gaf altijd een rommeliger beeld.
Daarbij kun je ene patch maken in je gmajor waarbij je het geluid maar door 1 outpur naar buiten gooit en de andere mute...

succes!