PDA

View Full Version : Soul Jazz / Hard Bop with a Dance Groove



Little Jay
5 februari 2014, 14:57
In de oefenruimte weer eens wat opnames gemaakt (heel simpel met een Zoom R16 en wat SM57/SM58 en Behringer), geen overdubs, alles in één keer, hele simpele edit in Reaper gemaakt.

We bewegen ons richting het Soul Jazz / Hard Bop genre, alle nummers zelfgeschreven en ik was gewoon benieuwd naar de reacties van hier.
Dus bij deze:

http://soundcloud.com/tracin-tracy/french-fries-quickndirty-mix

http://soundcloud.com/tracin-tracy/samba-aioili-rough-edit

http://soundcloud.com/tracin-tracy/skattered-quickndirty-mix


Shoot! ;)

Harald
5 februari 2014, 15:30
Lekker gespeeld. Wel typisch van die muziek dat ik gewoon een gitaar pak en eroverheen pingel. Leuker om te spelen dan lang naar te luisteren.

Little Jay
5 februari 2014, 15:54
hahaha! Misschien had je moeten gaan dansen ipv de gitaar pakken? ;-)

Maar goed punt, ik denk ook dat we het vooral moeten hebben van live optredens, een hele LP met dit soort nummers is misschien niet zo interessant voor de echte (jazz)luisteraar...

Harald
5 februari 2014, 17:39
Zoiets ja, Hans Dulfer heeft hier in het dorp jaren als afsluiter gespeeld op het plaatselijke jazzfestival. Gewoon een biertje pakken en dansen, dan is het te gek. Als je rustig gaat zitten luisteren verveelt het behoorlijk snel.

Ligt niet zozeer aan jullie, als aan de stijl. Die is idd. leuker voor een feestje, dan voor een theaterconcert. Hoewel de kwaliteit van de thema's wel verschil kan uitmaken. Het thema wordt bij dit soort werk al snel een kapstok om een paar akkoorden een nummer te kunnen noemen. Dat is met nummers als Body and Soul, My funny valentine, en zelfs zoiets als st Thomas (of Duke of Iron,één van de leukere koot en bie tunes) toch net anders.

Little Jay
5 februari 2014, 18:40
We doen ook een vaste maandelijkse gig in een restaurant en dan spelen we gewoon laid back standards, daar past de energie van de soul jazz/hard bop helemaal niet, mensen zitten natuurlijk gewoon te eten. Maar we hebben wel gemerkt dat je met deze muziek de beentjes van de vloer kunt krijgen. En het is wel heerlijk om te spelen idd :D

We treden trouwens ook op met een zangeres af en toe:


http://www.youtube.com/watch?v=l24E1MmMEU0
http://www.youtube.com/watch?v=l24E1MmMEU0

(Was trouwens augustus, maar ijskoud natuurlijk en dat merk je wel in je spel zeg....)

Rizz
5 februari 2014, 18:51
Jazz in welke vorm dan ook is niet echt aan mij besteed.. Moet er echt een bui voor hebben. Dit echter kan ik echt wel waarderen. Wat ik wel echt goed aan jazz vind, zijn de drummers op de 1 of andere manier en jullie drummer doet het erg goed, lekkere groove.. Dus erg lekker! Complimenten! :ok:

Little Jay
5 februari 2014, 18:54
Thanx man! Ik zal het doorgeven aan onze drummer, vindt 'ie leuk ;-)

Daniel Dudink
6 februari 2014, 00:14
Complimenten voor alle 3 ondanks dat ik totnutoe weinig heb met jazz ( en vooral als het stoffig is en nergens naar leid) deze 3 zijn iig een stuk frisser/funky/swingend!! French Fries sprak het meeste aan maar de gitaarsolo (gosh wil ik ook kunnen) van Skattered gaf duidelijk een meerwaarde aan dat nummer. Op 1 of andere manier kwam die Samba niet echt uit de verf voor mij.
Je gitaarsound vind ik iig erg catchy jazzy en alle nummers hebben een goeie lengte met mooie natuurlijke afwisselingen.....das wat ik je kan melden als beginnende amateur gitarist. Hopelijk blijven jullie nog lang zulke goeie nummers maken!!

barno
6 februari 2014, 00:44
alles wat naar Grant Green ruikt, kan ik zeer smaken: tof !

Duhsjaak
6 februari 2014, 07:58
Voor mij zeer afhankelijk van de gelegenheid (feesten of auto), maar dan werkt het voor mij. Niet om op te dansen uiteraard. Ik heb een typisch Noord West Europese houten reet, dus dat wil je echt niet meemaken.

Vooral als de lui het fatsoen hebben de muziek een beetje voor zichzelf te laten spreken neemt de bewondering van mij alleen maar toe. Naar mate er meer overdreven 'kom op lul get into the groove' bewegingen worden gemaakt, haak ik af. Dan krijgt het meer sportschool kwaliteiten en ik persoonlijk ben daar een beetje allergisch voor.

Jij en je band heb ik al eerder mijn bewondering voor uitgesproken en ik hoop op iets regelmatiger posts dan dat je tot nu toe hebt gedaan.

Dat krijg ik niet voor elkaar door mijn duim op te steken naar de drummer (thanks Rizz), maar moet ik extra bonuspunten aan de gitarist uitdelen. En guess what. Niet alleen om te slijmen hoor, effectief spelen is cruciaal hier en dat komt heerlijk uit de verf.
Laat maar komen die kouwe filmpjes. Ik krijg het er warm van.
Vriendelijke groet, Gus

Little Jay
6 februari 2014, 09:25
Voor mij zeer afhankelijk van de gelegenheid (feesten of auto), maar dan werkt het voor mij. Niet om op te dansen uiteraard. Ik heb een typisch Noord West Europese houten reet, dus dat wil je echt niet meemaken.

Vooral als de lui het fatsoen hebben de muziek een beetje voor zichzelf te laten spreken neemt de bewondering van mij alleen maar toe. Naar mate er meer overdreven 'kom op lul get into the groove' bewegingen worden gemaakt, haak ik af. Dan krijgt het meer sportschool kwaliteiten en ik persoonlijk ben daar een beetje allergisch voor.

Jij en je band heb ik al eerder mijn bewondering voor uitgesproken en ik hoop op iets regelmatiger posts dan dat je tot nu toe hebt gedaan.

Dat krijg ik niet voor elkaar door mijn duim op te steken naar de drummer (thanks Rizz), maar moet ik extra bonuspunten aan de gitarist uitdelen. En guess what. Niet alleen om te slijmen hoor, effectief spelen is cruciaal hier en dat komt heerlijk uit de verf.
Laat maar komen die kouwe filmpjes. Ik krijg het er warm van.
Vriendelijke groet, Gus

Met een verkouden kop en frisse tegenzin worstel ik me naar kantoor door alle files hier in de randstad. Eindeljk aangekomen op kantoor blijkt de verkoudheid nog heftiger geworden, zelfs de slechte automatenkoffie helpt 'm niet meer om zeep. Dus maar een stapel dossiers op m'n bureau neergelegd om de illusie op te wekken dat ik druk ben met de hoop dat niemand me komt storen en zoek ik stiekem troost op gitaarnet (jaja, in de baas z'n tijd) en dan lees je dit.... en m'n dag is weer goed! Thanx man! :D

Little Jay
6 februari 2014, 09:26
Complimenten voor alle 3 ondanks dat ik totnutoe weinig heb met jazz ( en vooral als het stoffig is en nergens naar leid) deze 3 zijn iig een stuk frisser/funky/swingend!! French Fries sprak het meeste aan maar de gitaarsolo (gosh wil ik ook kunnen) van Skattered gaf duidelijk een meerwaarde aan dat nummer. Op 1 of andere manier kwam die Samba niet echt uit de verf voor mij.
Je gitaarsound vind ik iig erg catchy jazzy en alle nummers hebben een goeie lengte met mooie natuurlijke afwisselingen.....das wat ik je kan melden als beginnende amateur gitarist. Hopelijk blijven jullie nog lang zulke goeie nummers maken!!

Kijk, ook de niet jazz-liefhebber kunnen boeien, dat is ons doel! Dank voor de lovende woorden!

Little Jay
6 februari 2014, 09:32
alles wat naar Grant Green ruikt, kan ik zeer smaken: tof !

Grant rules! Maar ik durf mezelf nou niet echt met hem te vergelijken... zijn bedriegelijk simpele spel is toch echt uniek!

Duhsjaak
6 februari 2014, 10:14
En als je nou van 'the next gigs' 'pas geleden nog met succes/plezier opgetreden' maakt is ie helemaal fijn.
Vriendelijke groet, Gus

En iets minder bescheidenheid is ook niet weg. Grant valt op door zijn effectieve spel. Het is niet helemaal toevallig dat ik daarop doel met mijn opmerking. Als je kapsones krijgt ben ik minder blij, maar er zit ook nog iets tussenin.

Little Jay
6 februari 2014, 18:59
Heb de handtekening maar aangepast...... ;-)

Tupelo
18 februari 2014, 10:28
Yep, Grant Green, effectief spelen, die twee zouden mij ook te binnen schieten wanneer ze meer verankerd waren in mijn vocabulair.

Ik vind het prettig klinken, geen voetjes van de vloer sensaties bij, in tegendeel, voor mij is dit geschikte intermezzo muziek, voor tijdens het koffiezetten, de kat buiten laten, je berichtjes checken enzo.
Sommige van mijn dagen gaan voorbij als één lang intermezzo.

Fusion
18 februari 2014, 21:57
Bijna gemist! Te gek man! Goede muzikanten. Maareh, "French Fries" zeker weten niet af n toe een sax overdub? Het is niet helemaal mijn stijl jazz (alhoewel ik van redelijk wat jazz stromingen hou), maar ik kan er toch prima naar luisteren. Gaaf om eigen composities te hebben en ook t improviseren klinkt te gek. Laat de gemiddidelde gitarist hier maar s proberen een stukje jazz te improviseren hehe...

Fusion
18 februari 2014, 22:00
Mijn excuses, uiteraard geen overdubs, ik lig al bijna te slapen het is de gitaar.... mea culpa.

Little Jay
19 februari 2014, 07:56
Heh heh heh, geen overdubs inderdaad :-) Sax en gitaar dubbelen meestal de thema's bij ons. Wat best lastig is soms: ik probeer voortdurend te switchen tussen thema en begeleiding (in de samba speel ik het thema meer als een soort chord-melody). Wel mis ik zelf een beetje de begeleiding bij de gitaarsolo's, dus misschien komt er toch ooit weer eens een vacature voor een goede (Hammond) toetsenist!

Little Jay
19 februari 2014, 09:19
Yep, Grant Green, effectief spelen, die twee zouden mij ook te binnen schieten wanneer ze meer verankerd waren in mijn vocabulair.

Ik vind het prettig klinken, geen voetjes van de vloer sensaties bij, in tegendeel, voor mij is dit geschikte intermezzo muziek, voor tijdens het koffiezetten, de kat buiten laten, je berichtjes checken enzo..

Dank. Hopelijk nog geen elevator-jazz toch? :D



Sommige van mijn dagen gaan voorbij als één lang intermezzo.

Ik ken het, vandaag is het ook weer zo'n dag op kantoor... gelukkig met Sublime-FM op de radio, prettige intermezzo-muziek ;)

beruk
2 maart 2014, 21:39
Leuker om te spelen dan lang naar te luisteren.
Boogaloo is feestmuziek: bier,tabak, kip- veel kip en dansen. Of de keuken een sopje geven. Lekker, ik ben er van.
Nog lekkerder als het nog wat losser kan: zoiets:

http://www.youtube.com/watch?v=8ceCjRmY0gk

Little Jay
2 maart 2014, 23:21
Jahaaa, Brother Jack McDuff, heerlijk!!
(oeps, m'n smaak begint toch wel gedateerd te raken geloof ik. Ach wat zou het! ;-)