PDA

View Full Version : Advies gevraagd: beste DI/Audio Interface combi voor droog opnemen/reampen



langeeend
5 februari 2014, 01:03
Hallo!

Voor het album van mijn hardrock/metalband gaan we de gitaartracks droog opnemen en later reampen. Vind ik een gave aanpak aangezien het geluid dan achteraf zeer kneedbaar zal zijn en volledig gevormd zal kunnen worden naar de mix die we als eindproductie zoeken. Aangezien het echter wel nieuw voor me is, heb ik wel wat gear vragen waarvan ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Wat kan ik eigenlijk als DI het beste gebruiken? Iemand ervaringen met een specifiek model o.i.d.? Ik wil het signaal uiteraard droog doorsturen naar de audio interface, maar het is ook prettig als ik het tegelijkertijd ook overstuurd kan horen natuurlijk. Kan ik dan bijvoorbeeld een DI pakken met twee outs, waarbij ik er 1 naar een digitale effecten unit stuur (pocket pod van Line 6 icm koptelefoon, anders vermoorden m'n buren me) en 1 naar de audio interface? Zorg ik dan zelf niet voor een bepaald signaalverlies of is dit verholpen met een actieve DI?

Daarnaast vraag ik me af wat ik het beste als audio interface kan gebruiken. M'n budget is rond de 200-300 euro; systeem Mac. Uiteraard wil ik het signaal zo goed mogelijk door kunnen geven zoals het is, met een zo maximaal mogelijke beperking van de hoeveelheid latency.

Ik ben heel benieuwd hoe subtiele dingen als harmonics, subtiele palmmutes en andere accenten in bijvoorbeeld solo's gaan klinken als ik het inspeel t.o.v. als ik het reamp. Iemand hier ervaring mee als in; je kunt ineens iets heel anders gaan horen of zijn het eigenlijk uitsluitend aangename verrassingen mits uiteraard gekozen voor de reamp die je het best vindt klinken?

Wellicht noob-vragen, maar ik heb er dus geen ervaring mee. Onze vorige demo opnames deed ik direct van de amp, waarbij het geluid achteraf niet kneedbaar was zoals ik wilde. Vandaar deze aanpak; lijkt me echt te gek. Ook gezien het feit dat ik nu zonder dure studiotijd volledig kan perfectioneren.

Hoop dat iemand kan helpen! Heb er onwijs veel zin in i.i.g. :rockon:

Dirkjan

Jimi Hendrix
5 februari 2014, 08:38
Ik heb goede ervaringen met de RedEye van LittleLabs. www.littlelabs.com
Die kun je op de heenweg inzetten als DI en op de terugweg als reampkastje.
Verder maakt Radial ook reampspulletjes in diverse varieteiten, www.radialeng.com.

langeeend
5 februari 2014, 11:11
Hi Jurgen,

Top, thanks voor de tip! Ik kan deze dan gewoon direct in m'n audio interface lussen voor het opnemen of zeg je dat ik er nog iets van een preamp tussen moet plaatsen? Kun je me ook wat tips geven met wat voor settings ik rekening moet houden op die DI?

Harry
5 februari 2014, 12:21
Ik heb zoiets ook een keer moeten doen in een studio. Technisch kan ik je niet verder helpen, maar ik vond het erg irritant om met een droog signaal mijn partijen in te spelen. Wat ik in mijn koptelefoon terugkreeg van het cleane gitaargeluid maakte me niet enthousiast om een lekkere partij rock te spelen. Ik heb voor de koptelefoonmix een modelling amp gebruikt om het een beetje sjeu te geven, dat werkte beter.

Jimi Hendrix
6 februari 2014, 11:09
Hi Jurgen,

Top, thanks voor de tip! Ik kan deze dan gewoon direct in m'n audio interface lussen voor het opnemen of zeg je dat ik er nog iets van een preamp tussen moet plaatsen? Kun je me ook wat tips geven met wat voor settings ik rekening moet houden op die DI?

In principe moet je een DI aansluiten op een microfoonpreamp. Let erop dat het signaal niet overstuurt waar dan ook in de keten.

Op de terugweg (dus bij 't reampen) moet je erop letten dat het signaal dat uit de reamp komt (als startpunt) even 'hard' is als dat uit je gitaar direct de versterker in. Dus a/b'en met gitaar en reampuitgang.
Op de Redeye zit een handig knopje om 't level goed te krijgen.

Overigens geloof ik ook niet zo in reampen in de studio, ik gebruik die redeye met name live.
Bijvoorbeeld een keer een tourtje met een heel grote afstand tussen gitaar en versterker: hup een micpreamp in, er lijnniveau van maken, de multikabel in, en weer terug van lijn- naar instrumentnivo vlak bij de amp met dat reampkastje. Dat werkte heel goed.
Andere keer: ik wil pedalboard gebruiken maar moet wireless spelen. Vanuit de wireless het reampkastje in en hopla!

muziekschuur
6 februari 2014, 12:05
Klark Teknik DN100 is erg fijn. Heeft wel phantompower nodig... Werkt prima op bas en gitaar...

B~Rock
6 februari 2014, 12:31
Wat betreft inspelen: je kunt toch een parallel signaal naar een amp/modeler sturen als droog inspelen je hindert?

paulusdeBKB
6 februari 2014, 16:22
Reampen is natuurlijk heel leuk om mee te experimenteren, vooral als je veel verschillende versterkers tot je beschikking hebt. Of heel handig als je thuis een gitaarpartij wilt opnemen maar geen herrie kunt maken. Dan kun je het reampen later in de repeteerruimte doen.

Maar als je in een studio zit, denk ik dat de tijd die je kunt investeren in een re-amp-expeditie mogelijk beter is besteed aan het verkrijgen van een take waarop je de sterren van de hemel speelt. En wil je experimenteren met versterkers, dan is het toch vooral leuk om dat zelfspelenderwijs te doen?

langeeend
6 februari 2014, 18:23
Thanks voor de tips heren!

Ik ga ermee aan de slag. De reden voor het reampen is vooral budgettair en decibeltechnisch. Plus het lijkt me leuk om te kunnen experimenteren met wat er allemaal precies het beste in de mix gaat liggen. Om mezelf overstuurd terug te horen ga ik inderdaad gebruik maken van een amp modeler, want dat droge gesjengel gaat mij niet de feeling geven die ik nodig heb om een rock plaat te maken.

Het resultaat zal volgen :-)

Harry
7 februari 2014, 09:49
ben benieuwd, succes!

muziekschuur
7 februari 2014, 14:43
Ik zou eens een Digitech pedaaltje in een lijningang van je geluidskaart proberen. Zoals de bad monkey of de Screamin blues. En dan een modeler in. Zoals Guitar-rig. Dan heb je iets van vuiligheid om de modeler te dwingen echt goeie sounds te geven.... Probeer maar...

polviggen
10 februari 2014, 10:01
line in van de geluidskaart is onzin, interface met een goeie gitaarinput kost niet zoveel.

aparte d.i. heb je enkel nodig als je nog wil doorlussen naar een gitaarversterker, anders kan je rechtstreeks op de interface inpluggen, dan heb je wel modelling nodig.

qua kwaliteit zijn de meeste goedkope interfaces wel goed genoeg, waar je op moet letten is dat je de gain zo afstelt dat het niet overstuurt. Ik zou de pieken max tot -6db laten gaan, dan hou je nog wat ruimte over bij harde aanslagen.

JTB
27 maart 2014, 09:07
Ik zeg laptop -> interface -> mic en meenemen naar je repetitiehok en daar opnemen. Doen we met de band al jaren. Reampen heb ik ook gedaan but nothing beats the real thing...