PDA

View Full Version : Is een Buffer op je Pedalboard een 'Must'????



groovieguitarguus
4 februari 2014, 21:13
Is een Buffer op je Pedalboard een 'Must'????

De zoekfunctie vind ik een drama... dus open dit topic...

Ik zie dat veel pedalboards volgens mij geen buffer hebben...
Hoe belangrijk is een Buffer? Voldoet b.v. een gebufferd Boss pedaal al (b.v. een tuner).

Ik gebruik... goede kabels... zo kort mogelijk... goede voeding en pluggen....

Als een Buffer een must is, welk merk is goed en 'waar' plaats ik deze dan op mijn plank???

Thx!!!

HaroldA
4 februari 2014, 21:32
Een buffer is alleen maar nodig als jij je geluid dof en/of levensloos vindt. Ik heb 'm er voor m'n gemoedsrust tussen staan.

Buffers in Boss-pedalen zijn overigens waardeloos: veel hoog, minder laag. Ze verschillen wel per pedaal, maar mijn TU-2 heb ik met een true bypass looper beluisterd, en die zoog wel enorm.

Plant
4 februari 2014, 22:16
Het meest gevoelig voor tonesuck is je gitaar zelf vanwege de passieve hoogohmige elektronica.
Als je dus meteen achter de gitaar als eerste in de signaalketen een buffer (of een pedaal met buffer) hebt is het voldoende.

Na de buffer is de uitgangsimpedantie laagohmig en dan heeft kabelcapacitteit e.d. niet zoveel invloed meer.

Pepe
4 februari 2014, 22:29
Zolang je een handvol effecten gebruikt is er weinig aan de hand. Ik heb, ook voor gemoedsrust, een tijdje een Xotic Ep er aangehangen maar dan sta je daar op een podium met een board en 12 meter kabel en als ik die EP dan uit zet gebeurt er helemaal niks wat een sterveling kan waarnemen dus dat ding ligt nou ook ergens te slingeren.

En inderdaad, een goeie treble bleed aan je potmeter is oneindig veel efficiënter.

peter_heijnen
5 februari 2014, 10:34
Idd, het is puur op je oren afgaan. Waar ik dan vooral op let is 'levendigheid', 'hoe voelt het aan onder je vingers'.

Wat behalve tonesuck ook een probleem kan zijn bij 100% tb boards, en dan specifiek met redelijk wat kabel naar de amp toe, is een verschil in level tussen 'alles bypass' en 'minimaal een pedaal aan'. Op het moment dat je dat eerste pedaal aanzet zuigt het stuk kabel van board naar je amp geen toon meer omdat het signaal vanaf je board opeens wel gebufferd is. Is dat levelverschil geen probleem dan hoef je niets te veranderen.

the sure thing
5 februari 2014, 18:37
Probeer het inderdaad zelf uit. En geloof vooral de verhalen over slechte buffers van Boss niet. De modernere pedaaltjes van Boss hebben uitstekende buffers. Ik heb inmiddels ook gemerkt dat amps "verschillend" kunnen "reageren" op buffers. Op mijn Two Rock meende ik soms een verschil te horen tussen met en zonder buffer, bij mijn Vox en Brunetti amps totaal niet.

the sure thing
5 februari 2014, 18:39
Edit: op dit forum wil men graag een buffer vooraan in de keten, op TGP is er meer consensus om de buffer "als laatste" te doen.

Michael AE
5 februari 2014, 19:47
Elke setup is verschillend en buffers werken dus ook nooit op dezelfde manier. Het beste is om het gewoon uit te proberen. Ik heb inderdaad net als the sure thing goede ervaringen met Boss buffers, maar in andere setups ook weer mindere ervaringen. Het ligt dus puur aan de situatie welke buffer het beste voor je werkt. Een must is het niet, maar als je veel true bypass pedalen gebruikt, is de kans groot dat je cleane signaal gewoon veel doffer minder levendig is.

Pepe
5 februari 2014, 22:00
Edit: op dit forum wil men graag een buffer vooraan in de keten, op TGP is er meer consensus om de buffer "als laatste" te doen.

Als je hem als laatste zet los je de 'problemen' van de low loads van je pedalen daarvoor niet op maar ik ben van de Pete Cornish school en daar zit wat sleet in begrijp ik.

dikkiedik
6 februari 2014, 00:27
Ik had vorig jaar de Empress Buffer +. Is redelijk snel weg gegaan. Impulsief aangeschaft na alle verhalen over tunesuck en hi-end loss. Vooral de 'feel' van de versterker werd zo blikkerig, minder dynamisch. Ik draai liever wat hoog op mijn versterker erbij als een buffer ertussen gooien.

De man waar ik het aan verkocht was er overigens weer helemaal blij mee. Smaken verschillen. Probeer het eens tweedehands, meestal raak je het voor het zelfde geld wel weer kwijt al koop je een beetje scherp in.

Tristan
6 februari 2014, 00:38
Wat mij betreft is het oprotten met die laagohmige pokkezooi, het verpest de sound en feel teveel, ik vind het echt helemaal niks.
Zoals Peter zegt kan soms je signaal / volume wel erg degraderen, maar in dat geval zou ik liever een true bypass looper gebruiken.

Rick trodat
6 februari 2014, 09:34
Ik gebruik wel een buffer en dan zo dicht mogelijk bij mijn gitaar. De beste buffer vond ik mijn zelfbouw buffer.

http://www.beavisaudio.com/techpages/blocksfragments/Opamp_Buffer_Klon.jpg

De input condensator heb ik alleen verhoogt meen ik me herinneren naar 250nf, maar dat terzijde.

Alleen omdat het pedaal verder totaal geen dienst biedt, naast bufferen dan, vond ik het zonde van mijn ruimte op mijn pedalenboard. Ik heb em daarom vervangen voor een boss eq ( uit buffert ie al, even voor de goede orde). Het verschil van geen buffer naar buffer vond ik groot. Maar het verschil ( live) van mijn zelfbouw vs de boss vond ik verwaarloosbaar.

Persoonlijk vind ik de buffers in de boss pedalen ( maar ik weet niet of in elk boss pedaal dezelfde buffer wordt gebruikt) gewoon erg goed. Ik zet zelfs mijn wah wah na mijn buffer.

driesp
6 februari 2014, 11:08
Ik gebruik wel een buffer en dan zo dicht mogelijk bij mijn gitaar. De beste buffer vond ik mijn zelfbouw buffer.

http://www.beavisaudio.com/techpages/blocksfragments/Opamp_Buffer_Klon.jpg

De input condensator heb ik alleen verhoogt meen ik me herinneren naar 250nf, maar dat terzijde.

Alleen omdat het pedaal verder totaal geen dienst biedt, naast bufferen dan, vond ik het zonde van mijn ruimte op mijn pedalenboard. Ik heb em daarom vervangen voor een boss eq ( uit buffert ie al, even voor de goede orde). Het verschil van geen buffer naar buffer vond ik groot. Maar het verschil ( live) van mijn zelfbouw vs de boss vond ik verwaarloosbaar.

Persoonlijk vind ik de buffers in de boss pedalen ( maar ik weet niet of in elk boss pedaal dezelfde buffer wordt gebruikt) gewoon erg goed. Ik zet zelfs mijn wah wah na mijn buffer.

Dat is die van een Klon Centaur zeker?

apekop
6 februari 2014, 11:33
Goede discussie. Er bestaan al zoveel verschillende verhalen over buffers dat het voor de gewone sterveling niet meer te volgen is.

Bij hoeveel true bypass pedalen wordt het eigenlijk nodig om een buffer te gaan gebruiken over het algemeen? Ik heb nu zo'n 3 a 4 true bypass pedalen (geen andere pedalen ertussen) die gaan naar mijn Axe fx en vanuit daar naar de power amp. Leveren die 4 pedalen al een tonesuck/degradatie op normaal gesproken?

Pepe
6 februari 2014, 11:42
Wat iedereen zegt, luister voor jezelf. Het hangt sterk af van welke pedalen en de lengte en kwaliteit van je kabels.
Als je een kort kabeltje als uitgangspunt neemt dan kan je met een A/B switch makkelijk horen of je een buffer wil of niet. Een buffer klinkt niet hetzelfde als je korte kabelverbinding, het is kiezen tussen 2 kwaden.

Wacht, filmpje.


http://www.youtube.com/watch?v=wZ9rc2Xdn8I

Tristan
6 februari 2014, 11:56
Hoewel die kerel bij beide clips geen geweldige sound heeft (om niet te zeggen een vreselijke sound) geeft dat precies weer hoe een buffer wat mij betreft klinkt; schel, dun, stug, neemt middengebied weg, etc.

Brum
6 februari 2014, 11:58
Ligt het aan mij, of is er bij de meeste Amerikaanse filmpjes gewoon niet doorheen te komen? 'Okay... so... what I'm gonna do... is eeeehmm... etc'. En dan met zo'n zeikstem die je je voorstelt bij een pratende slak uit een sprookje. Mijn god, wat een irritante filmpjes maken die yanken toch man! Kom 's to the point of zo, Peter Ritalintje! Sorry hoor, dat moest ik even kwijt.

peter_heijnen
6 februari 2014, 12:31
Wat mij betreft is het oprotten met die laagohmige pokkezooi, het verpest de sound en feel teveel, ik vind het echt helemaal niks.

Haha dat vond ik ook een hele tijd -ook zodanig verwoord :)- maar tegenwoordig ben ik de mening niet meer toegedaan. Maw is niet alleen de 'waarheid' puur persoonlijk, maar kan diezelfde waarheid achteraf opeens minder waar zijn dan aanvankelijk gedacht.

En grappiger nog, tegenwoordig is mijn board niet alleen 100% non tb, ook gaat mijn signaal altijd door ad/da convertors zonder analog dry en nooit heeft mijn board beter geklonken. ;)

Rick trodat
6 februari 2014, 13:15
Dat is die van een Klon Centaur zeker?

Ja +1234564789

Tristan
6 februari 2014, 13:22
Haha dat vond ik ook een hele tijd -ook zodanig verwoord :)- maar tegenwoordig ben ik de mening niet meer toegedaan. Maw is niet alleen de 'waarheid' puur persoonlijk, maar kan diezelfde waarheid achteraf opeens minder waar zijn dan aanvankelijk gedacht.

En grappiger nog, tegenwoordig is mijn board niet alleen 100% non tb, ook gaat mijn signaal altijd door ad/da convertors zonder analog dry en nooit heeft mijn board beter geklonken. ;)

Haha, ja, het is natuurlijk ook de combinatie van dingen die werkt of niet werkt, maar over het algemeen vind ik die losse buffers tien keer niks.
Gek genoeg heb ik van de buffers in pedalen dan meestal weer minder last, misschien vind ik zo'n ding helemaal voorin en/of achterin mijn keten gewoon niks omdat het dan teveel invloed heeft op de sound en feel.

Tristan
6 februari 2014, 13:24
Ligt het aan mij, of is er bij de meeste Amerikaanse filmpjes gewoon niet doorheen te komen? 'Okay... so... what I'm gonna do... is eeeehmm... etc'. En dan met zo'n zeikstem die je je voorstelt bij een pratende slak uit een sprookje. Mijn god, wat een irritante filmpjes maken die yanken toch man! Kom 's to the point of zo, Peter Ritalintje! Sorry hoor, dat moest ik even kwijt.

Deze gast ging inderdaad wel erg traag, maar ja, niks dat gewoon skippen niet kan oplossen, ik vind dat gelul ook niks hoor.

Plant
6 februari 2014, 21:24
Edit: op dit forum wil men graag een buffer vooraan in de keten, op TGP is er meer consensus om de buffer "als laatste" te doen.

In feite is de totale tonesuck een som der delen. Als de langste kabel tussen laatste pedaal en amp ligt heb je met gitaar en allemaal true bypass pedalen mogelijk aan het eind van de keten het meest te verliezen.

Maar nog steeds is de bron van de tonesuck de hoogohmige gitaar zelf. Dus is het technisch gezien het meest voor de hand liggend om direkt achter de gitaar een buffer aan te brengen, dan heb je er verderop in de signaalweg geen omkijken naar.

Technisch gezien dus ;) . Zo te lezen zijn er mensen die het er hier gehoormatig niet mee eens zijn. Het is dus geen wet, experimenteer en doe wat je het beste vind klinken :ok:

the sure thing
7 februari 2014, 07:34
Besfaan er gitaakabels met een buffer erin verwerkt?

peter_heijnen
7 februari 2014, 10:19
Ik meen me te herinneren dat er wel pogingen zijn gedaan met kabel met een buffer erin verwerkt.

Maar waarom zo onhandig, je moet die buffer ook voeden met een batterij of phantoom, allemaal gedoe. Als je al geen buffer in al je gitaren wilt inbouwen, neem dan liever een klein kastje met buffer en batterijtje erin dat je zo in je gitaar prikt en waar je aan de andere kant je kabel in prikt. Lijkt me nog steeds handiger/praktischer dan een kabel met hetzelfde erin verwerkt.

tommus42
7 februari 2014, 10:20
Wel een voorversterkertje in de gitaar. Eric Clapton heeft dat, zit je wel weer met een batterij.

edit: bestaat vast

dml
7 februari 2014, 16:15
Koop een goede wireless set en je bent meteen af van het probleem :blast:

HaroldA
7 februari 2014, 16:50
Koop een goede wireless set en je bent meteen af van het probleem

Ja, maar je haalt je dan wel weer een hoop andere problemen op de hals, van slechte verbindingen tot aanschafprijs tot niet kunnen spelen zonder batterijen.

telecastermaster
7 februari 2014, 17:10
Ik heb actieve elementen in mijn gitaar en een preamp op mijn bordje, dus mij kan niets meer gebeuren....

HaroldA
7 februari 2014, 17:13
Ik heb actieve elementen in mijn gitaar en een preamp op mijn bordje, dus mij kan niets meer gebeuren....

Alleen actieve elementen zijn al voldoende, maar ja ... dan heb je wel actieve elementen. ;)

Pepe
7 februari 2014, 17:31
Ik heb actieve elementen in mijn gitaar en een preamp op mijn bordje, dus mij kan niets meer gebeuren....

Doet me denken aan Once Upon a Time in the West.. (http://www.imdb.com/title/tt0064116/quotes)
Frank: How can you trust a man who wears both a belt and suspenders? The man can't even trust his own pants.

dml
7 februari 2014, 17:59
Ja, maar je haalt je dan wel weer een hoop andere problemen op de hals, van slechte verbindingen tot aanschafprijs tot niet kunnen spelen zonder batterijen.

't Is maar net wat je als probleem ziet. Ik heb nog nooit last gehad van slechte verbindingen en batterijen heb ik ook nog nooit om verlegen gezeten. Bewegingsvrijdheid telt voor mij dan iets zwaarder. En sinds wanneer is aanschafprijs een criterium als we ons wel zorgen maken over het eventueel signaalverlies tussen onze "boetiek" pedaaltjes en de soms buitensporig dure patchkabeltjes van 15 cm. die we gebruiken?

Brum
7 februari 2014, 18:19
Hoe je het ook wendt of keert, een batterij blijft onvoorspelbaar, of je moet al elke repetitie, optreden, etc., de batterij vervangen. Niet echt praktisch in mijn optiek. Ieder z'n eigen, maar ik heb dan liever een goeie kabel, dat geeft me een stuk meer vertrouwen. Je bewegingsvrijheid is dan inderdaad wel wat minder, maar ik speel ook niet op podia waar ik die vrijheid heb.

Wat betreft buffers, ik heb me er nog nooit echt druk om gemaakt. Ik heb wat true bypass pedalen en wat gebufferde pedalen en ze voldoen prima. Het verschil tussen wel en geen pedalen tussen m'n gitaar en versterker doet er voor mij niet toe, het gaat mij alleen maar om het geluid met de pedalen die ik heb en als dat goed is, dan is dat voldoende voor mij. Zolang het geen Behringer troep is met Yellow Cab kabels en Stagg sliertjes tussen de pedalen, kom ik er wel mee weg, zeker op hoger volume.

The Lo Lands
7 februari 2014, 23:43
Ik heb zo'n 15 jaar de Morley Wah van Steve Vai (BH2) op mijn plank gehad met ingebouwde buffer. Stond vrijwel als eerste pedaal geschakeld (na de fuzz). Op een gegeven moment stoorde ik mij aan de buffer van de Morley die de feel van mijn Sparkle Drive (TS 808 ) in mijn beleving negatief beïnvloed! Nu heb ik een Ernie Ball Wah (true bypass) op mijn plank waardoor de sound van de Sparkle Drive behouden blijft. Alleen met andere pedalen werd de sound doffer omdat de EB Wah de buffer niet heeft. Ik heb nu een losse buffer van Lovepedal aangeschaft die ik tussen mijn fuzz en wah heb geplaatst (schakelbaar met de Moen GEC9 effect looper) en die pept de sound op voor bepaalde pedalen en klinkt te gek met de EB Wah. Tevens bij gebruik met mijn Orange amp drive klinkt deze veel dynamischer en vetter! Mijn conclusie is dat je inderdaad op je oren moet vertrouwen. Als het zonder buffer prima klinkt laat deze dan achterwege. Mis je wat in je sound dan kan een buffer de oplossing zijn...

dml
8 februari 2014, 07:06
Hoe je het ook wendt of keert, een batterij blijft onvoorspelbaar, of je moet al elke repetitie, optreden, etc., de batterij vervangen. Niet echt praktisch in mijn optiek. Ieder z'n eigen, maar ik heb dan liever een goeie kabel, dat geeft me een stuk meer vertrouwen. Je bewegingsvrijheid is dan inderdaad wel wat minder, maar ik speel ook niet op podia waar ik die vrijheid heb.


Inderdaad, om de twee optredens een verse set batterijen. Een prima werkbare en dus praktische oplossing en verre van onvoorspelbaar. Dat een snaar knapt tijdens het spelen, da's pas onvoorspelbaar!! Ik neem aan dat je daar rekening mee houdt en dus reservesnaren bij je hebt, evenals een reservekabel. Een doosje batterijen is dan echt geen extra moeite.

HaroldA
8 februari 2014, 13:07
Dat een snaar knapt tijdens het spelen, da's pas onvoorspelbaar!! Ik neem aan dat je daar rekening mee houdt en dus reservesnaren bij je hebt, evenals een reservekabel.

... zodat je weer een buffer "nodig" hebt: ben je weer terug bij af. Wireless is dus geen optie.

Brum
8 februari 2014, 19:26
Inderdaad, om de twee optredens een verse set batterijen. Een prima werkbare en dus praktische oplossing en verre van onvoorspelbaar. Dat een snaar knapt tijdens het spelen, da's pas onvoorspelbaar!! Ik neem aan dat je daar rekening mee houdt en dus reservesnaren bij je hebt, evenals een reservekabel. Een doosje batterijen is dan echt geen extra moeite.

Met dat verschil dat een snaar nu eenmaal inherent is aan gitaarspelen en dus een onoverkomelijk risico. En ja, met optredens neem ik zeker reservespul mee, maar ik waag te zeggen dat een kabel doorgaans betrouwbaarder is dan een batterij en toch zeker langer mee moet kunnen gaan dan twee optredens.;)

Gearjunkie
9 februari 2014, 16:58
Misschien is mijn vraag hier het meest op zijn plaats:
Vandaag weer even zitten klooien met mijn pedal bord(je). Als dat af is ga je extra kritisch luisteren en kwam ik op het volgende:
Met mijn pedalbord tussen gitaar en versterker werkt de volumepot van mijn strat veeeeel minder goed. Het verloop is zogezegd naar de klote. Ook de tone pots hebben te weinig invloed.

Mijn plankie:
Pitchblack tuner - zelfbouw SHO TB - Cry Baby TB gemod - Zelfbouw TS 808 TB- zelfbouw Muff Fuzz TB - Boss Space Echo

Wie weet de oorzaak?

Plant
9 februari 2014, 17:08
Is dat met alles (true) bypass?
Dus verschil tussen gitaar direkt in amp en gitaar via alle pedalen in bypass in amp?

Gearjunkie
9 februari 2014, 17:09
De tuner en de Space echo niet. Gitaar direct in versterker werkt perfect.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
9 februari 2014, 17:16
Kijk eens wat er gebeurt als je die tuner bypasst, die heb je toch niet konstant nodig.
Ik heb hier nog een oud Korg stemapparaat met een doorlus uitgang erop en dat is een tonesucker van hier tot Jericho.

Gearjunkie
9 februari 2014, 17:20
Oe, ben nu keihard een patchkabel aan het verdenken....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
9 februari 2014, 17:21
De pitchblack is toch true bypass?

Gearjunkie
9 februari 2014, 17:46
Als jij het zegt geloof ik dat. Door recuceren en deduceren ben ik erachter gekomen dat de ouput van de wah rot is.
Thanx voor het meedenken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
9 februari 2014, 18:15
Dat is een reden waarom de Klon van mijn board is, ook al staat ie uit hangt er toch nog een staartje Klon deken over het geluid. Het viel me pas op toen ik de Marble erop zette.

Plant
9 februari 2014, 18:18
De pitchblack is toch true bypass?

Ja, maar ik las in zijn tekst dat hij hem niet in bypass heeft staan.

HaroldA
9 februari 2014, 18:26
Ja, maar ik las in zijn tekst dat hij hem niet in bypass heeft staan.

Dank komt er toch geen signaal doorheen?

Gearjunkie
9 februari 2014, 18:29
O als het verkeerd begrepen is, alle pedalen uiteraard in bypass!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
9 februari 2014, 18:42
Dank komt er toch geen signaal doorheen?

Als ie tijdens tunen altijd mute niet nee en dat lijkt mij ook. Maar zoals ik het las had GJ tijdens spelen de tuner aan dus ik dacht dat er dan toch op de een of andere manier signaal doorheen ging.

Gearjunkie
9 februari 2014, 20:58
Los Ibanez pedaal even ervoor en het werkt perfect. De buffer moet er dus echt voor zitten dus. Maar weer aanpassen..... :(

Pepe
12 februari 2014, 17:40
Ik zat een beetje te rommelen met effecten voor een Lightning amp en het viel me vandaag ineens op dat het cleane geluid, alles pedalen uit, vrij dun klonk. Even een A/B box erbij gehaald en ja hoor, best een groot verschil, dunnig en een naar hoog erbij.
Boosdoener bleek de Boss DD3 te zijn. Wat een kutbak, dat ik die 20 jaar lang tussen mijn gitaar en amp had...

Gearjunkie
12 februari 2014, 19:06
Lees ik dat dat nare effect verschillend is bij verschillende versterkers?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
12 februari 2014, 19:17
Dat lijkt me niet maar de Lightning is een gevoelig ampje, je hoort, beter dan bij de andere amps die ik heb subtiliteiten als plectrum aanslag en vingers over snaren. De DD3 helpt die bassen echt om zeep en hoog krijgt een knerp.
Zal wel iets met harmonieën en boventonen te maken hebben.

Mitch
12 februari 2014, 21:11
Ingangsimpedantie van de amp?


Dat is een reden waarom de Klon van mijn board is, ook al staat ie uit hangt er toch nog een staartje Klon deken over het geluid. Het viel me pas op toen ik de Marble erop zette.

True bypass maken? Da's niet zo heel ingewikkeld.

Pepe
12 februari 2014, 22:06
Da's 1 reden.
Een andere is dat ie te groot is. Nog een reden is dat ik niet tegen die midhump kan. En nog een reden is dat ik boosts heb die ik beter vind.

Nou ben ik door mijn redenen heen geloof ik.

Gearjunkie
22 maart 2014, 10:24
Bumperdebump....
Ik heb onlangs een Fuzz Face gemaakt, met Germanium PNP transistoren. Helemaal geweldig, werkt stand alone prima.
Onlangs een Vox V847 met een defect gescoord van MP. TB gemaakt, nieuwe pot erin, helemaal geweldig.
Maarrrrrr....
Die dingen blijken niet samen te kunnen werken, dat is ook (daar kom je achteraf achter) een gedocumenteerd probleem.
Impedantieprobleem. Fuzz Face heeft een lage ingangsimpedantie, dus de Wah kan er niet voor. De Wah achter de FF klinkt kudt.
Ik denk dat ik een buffertje tussen de FF en de Wah moet zetten, of in de wah moet inbouwen?
Vraag, wie o wie helpt mij, kan mij een visualisatie geven van het begrip impedantie. (Ja, weerstand bij wisselstroom, ik ken Wikipedia)

Ik lees dat een signaal een lage of hoge impedantie heeft, daar ga ik dus al, daar heb ik geen voorstelling van.
Een hoge ingangsimpedantie (bijv. 1M Ohm) van een versterker zorgt dat hier een zo groot mogelijke spanning over valt dunkt me. Hoe kan ik dit zien mbv de wet van Ohm? Hier houdt het voor mij dus op....

HaroldA
22 maart 2014, 10:44
Je kunt de buffer van de MXR 108 classic fuzz ervoor zetten...

Gearjunkie
22 maart 2014, 10:46
Voor de Wah bedoel je?