PDA

View Full Version : Bibi - Space Oddity (ja Bowie, wie anders)



BibixMusic
3 februari 2014, 22:11
https://soundcloud.com/biebs2/space-oddity

Ernest01
3 februari 2014, 22:31
Heel mooi gebracht. (en dus gezongen)
Wat ben jij enorm vooruit gegaan, zeg. Mooie heldere stem, heel mooi.

pasqual
3 februari 2014, 22:40
Nice...mooi gezongen. Je hebt veel werk gemaakt van het opnemen en afmixen van de stemmen. Eigenlijk jammer dat de gitaar dan zo erg mono staat in het midden. Als je de gitaarpartij dubbel had opgenomen en rechts/links had gezet, was dat mooi breed geweest.
Just my 2 cents.

Han S
3 februari 2014, 22:54
Niet mee eens, punt een is Bibi een zangeres en geen gitarist en in harde rock en metal mag zo'n brede gitaarpartij goed en bruut klinken, hier mag het gerust klein blijven.

De zang is dramatisch beter geworden vergeleken bij vroeger werk en als je de gitaar beter wilt krijgen zou je een stereoplaatsing van microfoons kunnen gebruiken en hem in real stereo opnemen, maar dat is technisch geneuzel.

Bruce Swedien gebruikt bij voorkeur hiervoor een Blumlein plaatsing, maar dat gaat wel ver voor de maandagavond. Wil je alles weten over stereoplaatsingen van microfoons ga dan naar de site van DPA (microfoonfabrikant) en kijk naar 'microphone university'.

http://www.dpamicrophones.com/en/Mic-University/StereoTechniques.aspx

B~Rock
4 februari 2014, 09:43
Nice, je weet er een eigen touch aan te geven en toch heel natuurlijk (op eerdere opnames heb je soms wat mij betreft te veel de neiging om mooi of technisch goed te zingen), goede keuze qua nummer ook.

Duhsjaak
4 februari 2014, 20:05
Niet teveel twijfelkonten en rustig doorgaan.
Goed hè? Wat je hier weer flikt? Heel fijn gedaan.
The best is yet to come.
Vriendelijke groet, Gus

Dippides
4 februari 2014, 20:06
Ik vind het mooi.
Ik mis wel een karakteristiek (instrumentaal) stukje, maar misschien ook vanwege dat de zang voorop staat?

showband
5 februari 2014, 09:24
geen franje, geen knauwen, geen Mariah carey gefladder. toppie.
mooi je stem gedubbeld. Klinkt fraai en moeiteloos.

"for here and im sitting" had je misschien nog zachter kunnen aanzetten met meer verbazing in de stem. Maar je maakt duidelijke muzikale keuzes. Dat is erg belangrijk.

heb je nagedacht over het te zingen vanuit het oogpunt van een vrouwelijke major?

nu een videotje knutselen met flarden van "gravity" ;)

BibixMusic
6 februari 2014, 17:10
Dankjewel allemaal!
Tof om te horen, was er best onzeker over namelijk.

Ik ben van plan om gitaarlessen (ik kan alleen wat akkoorden) en pianolessen te nemen en gewoon zelf keihard aan de slag te gaan, een band vind ik (nog) niet nodig nu.
Heb verder totaal geen verstand van mixen enzo, heb gewoon in Garageband opgenomen en dan alles gedubbeld en dan steeds -16 db bij het ene spoor en de andere +16 db (voor een soort stereo geluid).

Mijn microfoon:
http://www.thomann.de/nl/se_electronics_x1.htm?gclid=CNi09pvxt7wCFeXKtAodXB 4Auw

Plant
6 februari 2014, 19:07
De zang is dramatisch beter geworden vergeleken bij vroeger werk...

Dramatisch beter ;) vind ik wel een aparte omschrijving. Dit is het eerste werk dat ik beluister en het klinkt iig erg goed :)


Heb verder totaal geen verstand van mixen enzo, heb gewoon in Garageband opgenomen en dan alles gedubbeld en dan steeds -16 db bij het ene spoor en de andere +16 db (voor een soort stereo geluid).

Je bedoelt het links / rechts 'pannen' met de track pan position regelaar van GarageBand. Prima programma, mooi resultaat :ok:

Heb je ook de GB galm gebruikt? De gitaar klinkt vrij droog en op de zang staat duidelijk hoorbare galm. Misschien een bewuste keuze, misschien heb je voor gitaar en zang dezelfde galm-setting ingesteld.
Galm wil echter voor verschillende instrumenten / zang anders uitpakken. Ik luister tracks ook altijd afzonderlijk af en zet dan de galm op het gehoor gelijk met verschillende settings tot gevolg. Misschien is dit technisch gezien helemaal onjuist, maar in de eindmix lijkt het voor mijn gevoel meer in balans. Op zang hou ik persoonlijk helemaal niet zo van (veel) galm, omdat het de zang dichtsmeert en onverstaanbaar maakt. Ik stel het zo in dat je het net merkt als je het weer weglaat (even uitschakelt). Het is er wel maar je hoort het eigenlijk niet (overduidelijk).

BibixMusic
9 februari 2014, 14:46
Thanks :)

Ik heb gewoon pre-sets gebruikt in Garageband.. voor zang 'Live Performance' (die heeft inderdaad veel galm), en gitaar 'Bright'.
Die kan ik aanpassen qua galm e.d. maar meestal doe ik dat niet…
Als ik er geen effect op doe klinkt alles ook ontzettend zacht en dof, vandaar.

Dankje voor de tips in ieder geval!
Bij de volgende cover (of misschien eigen werk) ga ik er eens mee experimenteren.

vulvasonic
9 februari 2014, 20:11
Biebs?
Het spijt me zo erg, maar ik ben een andere mening toegedaan. :nervous:

En nee, dit gaat niet over de gitaar. Die kan me gestolen worden. Gitaarspelen is niet jouw ding. Moet je straks gewoon aan anderen overlaten. Niks ergs aan.

Nee, het gaat over de zang. En de enige reden waarom ik er iets over wil zeggen is JUIST omdat ik vind dat je een prachtige stem hebt. En daarom wil ik ook dat het perfect is, temeer daar je een nummer pakt van David Bowie, mijn grote held. En dan ook nog eens dit nummer! Zo mooi!!!!!!

Wat ik waanzinnig mooi vind aan jouw versie is de ingetogenheid. Weg met al die onnodige versiersels. Ik hou enorm van dit kwetsbare geluid. Met de zuiverheid zit het ook wel snor. Het zou hier en daar nog iets dynamischer mogen, maar ook daar heb ik niet veel over te zeiken.

Wat mij een beetje tegenstaat is het idee dat je je waarschijnlijk niet heel erg hebt verdiept in de tekst (óf je hebt de tekst gewoon niet begrepen, wat op zich geen schande is - ze hebben het mij ook ooit moeten vertellen :D ).
Bovendien zijn er meerdere rollen. Je zingt alle rollen (dus alle stemmen) met dezelfde intentie. Het verhaal leent zich voor meerdere interpretaties, maar het is wel belangrijk om te weten dat Major Tom een verslaafde is die de weg volledig kwijt is en die zich volledig overgeeft aan wat hem overkomt. En dan heb je de gasten die hem proberen te bereiken. Daar kun je paniek in leggen, angst, boosheid, radeloosheid, van alles...., maar geef hen niet dezelfde 'afwezige FY-stem' als dat van Tom. Dit is geen liefdesliedje. Dit is een drama.
En weet je wat nog het mooiste is van dit lied (vind ik dan)? Het mooiste is dat Bowie jááááren later in één van zijn allermooiste nummers DIT nummer nog eens verduidelijkt. En in dat nummer doet hij precies wat ik in dit geval bij jou zo graag iets meer terug zou willen horen. Hij maakt heel erg gebruik van verschillende emoties en verschillende stemmen.

Misschien verwacht ik nu gewoon veeeeel te veel van je. Maar ja, je raakt hier mijns inziens precies de kern van Bowie's genialiteit. Hij schrijft een briljant nummer dat er in gaat als zoete koek, maar waarvan niemand weet waar het echt over gaat. Vele jaren later komt ie met een nóg briljanter nummer de boel even uitleggen. Daar word ik als fan bijna gek van. En dan hoor je een meisje met een prachtige stem, waarvan je wéét dat ze er iets aan toe zou kunnen voegen (ja, dat denk ik echt - en beschouw dat als een compliment, want zo is het ook bedoeld), maar dan hoor ik ineens een soort liefdesliedje. Jammer!

Was je hiervan op de hoogte?
Zo nee, dit is het briljante nummer waar het over gaat (en zoek er voor de lol de tekst er even bij):


http://youtu.be/CMThz7eQ6K0

Plant
9 februari 2014, 23:07
Ooooow. Het enige wat ik eigenlijk echt miste was de slaggitaar op 2.26


http://www.youtube.com/watch?v=cYMCLz5PQVw

Verder... het is een cover, geen reproduktie. Misschien moet 'Biebs' zich idd richten op eigen werk want dit smaakt echt naar meer.

Cageman
10 februari 2014, 00:55
Niet mijn favoriete stijl muziek (lees: ik heb een verdrongen zwak voor vrouwenstemmen omgeslagen in afkeer). Als het niet belachelijk goed gezongen was, had ik dan ook niet gereageerd. Dat je zo zonder fröbelarei of ander modieus "gekreun" zingt, laat zien dat je zeker bent van je zaak.

Knap gezongen.

Loeters,

Merijn

Ace 1.15.19
10 februari 2014, 02:44
@ Vulv

Wat tof om te lezen dat je hier de ziel van het nummer bloot legt. Eerlijk is eerlijk, ik wist niet wat de daadwerkelijke betekenis van het liedje was, maar ik wist wel 100% zeker dat er iets in verscholen lag wat mij tot dusver was ontgaan. Ik heb altijd 'iets' gevoeld bij het luisteren van Space Oddity. Er zit bij mij een enorm mysterieus gevoel aan vast waar ik nooit eerder de vinger op heb kunnen leggen. Nu ik het lees begrijp ik het en raak je de spijker precies op zijn kop. Ook wat betreft je 'commentaar' op Bibi, om toch een beetje ontopic te blijven. Het is ontzettend goed gezongen, maar inderdaad is alles in dezelfde lijn neergezet, terwijl er JUIST verschillende rollen zijn, zoals je dat mooi benoemt.

Dank voor uw uitleg!

En inderdaad krijgt Major Tom een vervolg in Ashes To Ashes, maar dat nummer raakt me absoluut niet, terwijl Space Oddity me heel erg aanspreekt.

Over Bowie's genialiteit: wat dat betreft krijg je van deze jongen een dikke +1. Ik heb er nooit met mijn pet bij gekunnen wat die man allemaal heeft kunnen creëren. Simpelweg briljant! Die man is en was gewoon akelig goed en ik krijg er regelmatig kippenvel van. Ik kan bijvoorbeeld adembenemend naar Heroes luisteren en keer op keer ben ik verbaasd over de emotie die er in zijn stem ligt. Très bien!

showband
10 februari 2014, 08:56
@vulvasonic
of "Major Tom een verslaafde is die de weg volledig kwijt is en die zich volledig overgeeft aan wat hem overkomt" zal mij bij een cover niet zo veel kunnen schelen.

Als je een eigen interpretatie van een liedje doet. Is het niet fout een andere invalshoek te kiezen. Zeker bij, eh, "wat abstracte nummers" zoals deze.
Ik zou de eenzaamheid van de gemanipuleerde hulpeloos rondvliegende astronaut zelf graag tegenover de controlroom afzetten.
De verplicht reclames (the papers want to know whose shirts you wear), de cowboylegende-verwijzingen (I think my spaceship knows which way to go), Manipulatie (Now it’s time to leave the capsule if you dare), uselesness (sitting in a tin can/And there’s nothing I can do)

zeker de zin "Your circuit’s dead, there’s something wrong Can you hear me, Major Tom?" tekent deze invalshoek....
De vraag is nadrukkelijk niet "i cannot hear you" maar "Can you hear me" wat het eenrichtingsverkeer zo fijn aan kan zetten.

(inderdaad in twee personen) Maar er zijn heel veel invalshoeken mogelijk.

Ook de verwijzing naar Hair in ashes to ashes geeft al de frictie voor de rol van major tom tussen society en stoner aan. ("Ain't got no money" EN "and I ain't got no hair") Ik vind vasthouden aan de astronauten metafor te prefereren boven een versie die aantoont dat je vast zit aan regels van bowie. ;)

kortom. Bibi heeft niet de officiele inhoud vertolkt misschien, maar dat stukje kommentaar lijkt mij redelijk irrelevant.

Han S
10 februari 2014, 11:31
Bibi heeft het gewoon gezongen omdat ze het een mooie song vindt. Dieper graven kan en mag, maar ook de buitenkant is al mooi genoeg.

Maar: als ik David hoor zingen 'here am I sitting in my tin can, far from the world, planet earth is blue and there's nothing I can do' , dat krijg ik de kriebels, kippenvel en wordt het moeilijk om daar niet emotioneel van te worden.

muziekschuur
10 februari 2014, 11:45
Ben geen David Bowie fan. jouw versie is cool. More power to ya!!

vulvasonic
10 februari 2014, 17:55
Bibi heeft het gewoon gezongen omdat ze het een mooie song vindt. Dieper graven kan en mag, maar ook de buitenkant is al mooi genoeg.

Maar: als ik David hoor zingen 'here am I sitting in my tin can, far from the world, planet earth is blue and there's nothing I can do' , dat krijg ik de kriebels, kippenvel en wordt het moeilijk om daar niet emotioneel van te worden.

Ach, je hebt ook helemaal gelijk natuurlijk. Er zijn (waren) een paar artiesten op deze planeet, die zo onwaarschijnlijk goed zijn (waren), dat je er maar beter af kunt blijven. Althans, dat was tot voor kort mijn gedachte. En Bowie is voor mij in die zin de heiligste der heiligen. Dus toen ik Bibi's versie voor de eerste keer beluisterde was ik op voorhand al een beetje bevooroordeeld. En toch (en dat heb ik in mijn commentaar ook geschreven) vond ik dat ze het prachtig gezongen had. Ik was zelfs blij verrast. Ik schuif het gitaarspel aan de kant, omdat ik haar dáár niet op wilde beoordelen. En eigenlijk heb ik me vanaf dat punt vastgebeten in een punt wat ik in de muziek heel erg belangrijk vind, namelijk; hoe vertel je een verhaal?

Ik heb zojuist Bibi's versie voor de tweede keer beluisterd. En ik moest mezelf vrijwel direct op een paar punten op de vingers tikken.
Mijn eerste fout was dat ik het nummer (Biebs' versie) puur op de zang en alles wat met de beleving daarvan te maken heeft heb willen beoordelen. Ik heb echter het belang van de muziek zelf zwaar onderschat, want nu ik het voor de tweede keer gehoord heb en daarbij mezelf de vrijheid heb gegund een geweldige fictieve band daarachter te plaatsen, spelend op een manier dat past bij de manier waarop ze dit nummer zingt, dan komt dat nummer in een heel ander licht te staan. Een schitterend licht, zoals ik daar aan toe pleeg te voegen!
En meteen moest ik mijn mening herzien. Ik vind het geweldig!!! Biebs' uitvoering verdient een topband dat in staat is haar uiterst klein, maar precies te begeleiden. En uiteraard een briljant arrangeur.
Het grote verschil is dat ik gedurende de eerste luistersessie haar originele gitaarpartij aan de kant heb geschopt en die vervangen met de originele muziek (ik kan dat :D ). En dan werkt het niet. Maar bij mijn tweede luistersessie heb ik wederom de originele gitaarpartij aan de kant geschopt, alleen heb ik dit keer een band laten meespelen die Biebs begeleid op een manier die bij haar zang past. En dat is een wereld van verschil. Ik zal maar niet zeggen op welke wijze ik de partijen gearrangeerd zou hebben, maar als ik de mogelijkheid zou hebben dit nummer op die manier op te nemen, zou ik Bibi meteen bellen om te vragen of ze het nummer op exact dezelfde manier voor me in zou willen zingen (m.u.v. de tweede stemmen - die kunnen echt spannender).

Soms moet je dingen laten bezinken en het vanuit een ander oogpunt benaderen om het beter te maken. :)

Han S
10 februari 2014, 18:10
Dit nummer was toch de doorbraak van David? Geweldig nummer en je kunt je er ook goed in verplaatsen. 'Tell my wife I love her very much', ik bedoel, hoe indrukwekkend klinkt dat van iemand die beseft dat hij haar nooit meer zal zien?

Ik hoop dat het voor Bibi ook een doorbraak mag worden, wat je zegt, goede band, goed arrangement en je komt een heel eind. Maar dan wel mensen die voor het nummer gaan en hun ego thuis hebben gelaten.

Martin_
10 februari 2014, 20:11
Ik zou zeggen, houd het gewoon klein. Nu ben ik vooral een luisteraar en niet professioneel bezig met muziek zoals de heren hier boven (Han en Vulv), maar om nu weer over een band te beginnen en "gitaar spelen is niet jouw ding" begrijp ik niet. Laat Bibi gewoon leren zichzelf te begeleiden op piano en gitaar. Daar heeft ze bij zelf schrijven ook profijt van en mocht ze als docent willen werken, lijkt mij het ook een meerwaarde.
Afgelopen donderdag nog een concert bijgewoond van Heather Nova. Terecht noemt zij dat zelf "an intimate acoustic evening with".
Heather speelt zelf gitaar, piano en mondorgel. Af en toe wat met geluidseffecten. Daarbij wordt ze begeleid door één muzikant die afwisselend cello, piano of gitaar speelt en backing vocals doet. Met een goed stem heb je eigenlijk niet meer nodig dan dit. Het zelf begeleiden op gitaar kan prima met 3 of 4 akkoorden, eventueel met fingerpicking. Niks virtuoos op gitaar. Ik zie Bibi wel naar zoiets toewerken.

BibixMusic
11 februari 2014, 21:06
Wow.. mooie reacties, thanks everyone! :)

Enne vulv.. je hebt me echt nieuwsgierig gemaakt nu, want wat had jij in gedachte qua instrumenten/sfeer enzo bij dit?
Ik kan namelijk evt. de zangtracks naar je sturen.. en als dat wat is zou ik Han met puppy ogen aan willen kijken om het misschien daar samen opnieuw op te nemen..? :D