PDA

View Full Version : Budget 1x12 do's en don'ts



dikkiedik
3 februari 2014, 16:45
Ik wil een 1x12 cabje aanschaffen voor op mijn slaapkamer. Het podiumbeest staat beneden in de garage, 2x12 G12-65's. Graag laat ik deze staan in de oefenruimte/garage maar toch wil ik boven wel eens een deuntje spelen vandaar een budget 1x12 de ik wil aanschaffen. Hoeft dus niet hard of veel meegesleept te worden maar toch een lekker geluidje. Ik dacht aan:

- Harley benton Vintage (met V30)
- Palmer met Emi red white blues

Die van HB kost slechts 99 euro, bijna gratis dus. Hoeveel beter is die Palmer? Behalve het verschil in speaker. Maar wat betreft afwerking van de kast gaat het mij meer om. Die V30 raak ik via marktplaats ook nog wel kwijt mocht ik een andere speaker erin willen.

pasqual
3 februari 2014, 21:51
Die Palmer heb ik gehad met een V30 erin. Hij wil wel een beetje Boomy klinken op volume dus kan deze wel eens geschikt zijn voor in de slaapkamer. Wel een redelijk groot cabinetje. Ziet er ook nog eens goed uit. Die HB ken ik niet. Ik weet alleen niet of het op slaapkamer volume wel zo veel zal schelen?

marter544
4 februari 2014, 17:36
Die palmers zijn volgens mij van spaanplaat, de hb gewoon multiplex. Ik heb zelf de hb v30 212 en die bevalt erg goed. Als de 1*12 er op lijkt kan ik je die van harte aanbevelen.

marter544
4 februari 2014, 17:37
Vergeten te zeggen, een v30 heeft een erg hoog rendement, dus als je op lager volume wil spelen misschien niet de beste speaker.

Tankman
4 februari 2014, 19:00
Ik kan de Palmers zeker aanraden. Heb met diverse gewerkt en heb zelf een 212 met 30's thuis staan. Erg goed spul en het kost weinig.

LRS
4 februari 2014, 19:12
Die palmers zijn volgens mij van spaanplaat, de hb gewoon multiplex.

MDF. Strak materiaal met prima klankkarakteritiek. Maar houd het wel droog, anders is het uit met de pret. Datzelfde geldt overigens ook voor de speaker die je gebruikt in het cabinet ;-) anyway, oppassen met bier...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dikkiedik
4 februari 2014, 22:39
Gelukkig ga ik 'm niet meenemen naar de kroeg, daar heb ik een 2x12 voor van prima kwaliteit en hout. Ik denk dat ik de Harley Benton ga bestellen! Weinig geld voor zo'n kastje.

Die Eminence speakers zijn overigens nog efficienter met een rating van 100-103dB! Die V30 is dacht ik 98dB, ook redelijk efficient maar minder als de gemiddelde eminence.

dikkiedik
5 februari 2014, 21:16
De Harley benton is besteld, ik laat weten of het wat is!

dikkiedik
8 februari 2014, 14:01
Gister binnen gekomen, vandaag meteen even over gespeeld. Voor 92 euro is dit eigenlijk wel een must have. Vintage 30 speaker, half open back cabinet. Over de afwerking had ik zo mijn twijfels voor deze prijs, maar ook dit is dik in orde! stevige kast, weegt zo'n 14 kg. Goed afgewerkt, zelfs de bedrading klopt allemaal prima. Mooi speakerdoekje.

Qua klank: ik heb redelijk hard er over gespeeld korte tijd, maar klinkt prima! zelfs de niet ingespeede V30 stelt me niet teleur. Kan alleen maar nog wat beter worden.

Een van de betere 100 euros die ik ooit besteed heb... aanrader!

Gate
16 februari 2014, 10:48
Wellicht een beetje off-topic, maar kun je die Harley Benton 1x12" cab ook zonder problemen op z'n zij plaatsen? Door het handvat lijkt het me lastig om een top erop te zetten.

pasqual
16 februari 2014, 10:53
Geen probleem. Ik plaats mijn 212 cab ook altijd rechtop ipv in de 'normale' positie.

dikkiedik
16 februari 2014, 16:00
Dat kan zeker, maar dat handvat van die Harley Benton is redelijk slank, de top past er makkelijk op bij mij.

Gate
16 februari 2014, 18:57
Thanks! :)

Liquid_Metal
17 februari 2014, 15:40
Ik heb gemerkt dat het verschil in cabs groter wordt naarmate het volume toeneemt. Mogelijk omdat dan de kast meer mee gaat trillen en bij een dunne kast klinkt dat niet al te prettig. Op slaapkamervolume gebruik ik zelf een dun Egnater kastje en dat klinkt prima, maar op het podium is dat ding nergens in vergelijking met m'n ENGL PRO 212 (die dus zeker viermaal zo zwaar is).