PDA

View Full Version : gaan buizen ervan kapot ?



JenK
2 februari 2014, 18:21
Hallo,

Heb gisteren 2 buizen EL84 laten vervagen op een +/-6 maanden oude Fender Blues Junior.
De versterker met de standaard Groove EL84 lampen maakte plots een luid knetterend geluid + 1 lamp flikkerde en knetterde.
Ik gebruik de versterker enkel thuis, op nogal laag volume, 2/3 keer per week voor een hafuurtje. Hij wordt praktisch nooit verplaatst.

Ik vraag me nu af door wat deze buis kan kapot gaan. Is het normaal dat deze buizen zo snel kapot gaan ?
Ik gebruik soms mijn PODHD 300 (geschakeld op AMP output, output volume volume max op "7") als effect (only) pedaal voor de versterker: kan dit de oorzaak zijn?

JenK

Jammin J
2 februari 2014, 20:12
Ik gebruik dezelfde combinatie zonder problemen en heb de versterker regelmatig meegenomen. Misschien was de buis uit de fabriek toevallig een slecht exemplaar?

Erik70
2 februari 2014, 23:43
Beschouw buizen maar als gloeilampen. Ze doen het in principe altijd...totdat ze ineens kapot gaan. Waarom en wanneer is meestal een verassing. Bij normaal gebruik is dit nauwelijks te voorspellen. Misbruik kan e.e.a. wel versnellen,..maar daar ga ik even niet van uit.

big dooley
3 februari 2014, 10:58
been there done that...
een buis kan 20 jaar meegaan, of het maar 2 milliseconden volhouden, zodra er prik op wordt gezet

tommus42
3 februari 2014, 12:05
Heb een keer met een voorversterkerbuisje gehad dat ie lek raakte bij het inprikken. Een klein barstje bij een pinnetje. Dan is het einde verhaal.

JenK
3 februari 2014, 12:39
OK ! bedankt voor de geruststellende reacties. ;)

JenK