PDA

View Full Version : Yamaha SA2200 uitproberen in en rond het Gentse



Stratkerel
1 februari 2014, 18:17
Ik woon in het Gentse en ben op zoek naar een plaats waar ik vrijblijvend een Yamaha SA2200 kan uitproberen.

Op zich ben ik op zoek naar een es335 kopie. Eigenlijk is het zelfs zo dat voor mij een hagstrom viking of ibanez as93 gerechtvaardigd afgaand op mijn speelniveau. Echter vind ik de karakteristieken van een Yamaha SA2200 zodanig over de top interessant dat ik geneigd ben door te sparen voor zo eentje.

Alleen, bovenstaande is bijna uitsluitend theorie. Ik ben er vandaag op uit geweest in Gent om ES335 kopies uit te testen: Kwa keuze was het armoe troef in zowel Sound Factory, Key Music als Thoma Okkaze. Een dot uitgeprobeerd in de Key Music, voelde natuurlijk niet spectaculair maar eigenlijk verre van slecht. een Hagstrom viking zelfs al wat beter, en in theorie een ideale gitaar voor mij; maar twijfel verdween niet helemaal.

Wat ik eigenlijk vooral wil is een es335 kopie die qua speelgevoel mijn vintage Burny les paul min of mijn epihpone les paul uit 2009 meer of meer benadert. Beiden voelen 'Juist'. Geweldig subjectief natuurlijk. Zeker als ik hier in mijn gedachtengang voor deze thread een vintage burny en een recente chinese epiphone op eenzelfde hoop lijk te gooien.

Dus mijn vraag; winkels waar ik niet van ken? Mensen die onlangs een Yamaha SA2200 hebben zien hangen ergens? Ik sta ook open voor plaatsen waar ondergewaardeerde es335 kopies staan.

frekie
2 februari 2014, 12:33
De Yamaha SA2200 is de beste ES335 gitaar die ik ooit heb gehad. En ik heb o.a ook een Ibanez AS200 (prima) en een Gibson ES335 Studio (puur slecht voor dat geld) gehad. Ik heb nu een Taiwan SA2100 die prima is maar in mijn herinnering net iets minder dan de Japan SA2200. Die zie je vrijwel niet langskomen op MP en er zijn niet veel winkels die hem in voorraad hebben. Hij staat vaak wel op de site van de Duitse grootgrutters, Thomann zit tegen de Tjechische grens maar Musik Produktiv zit op 60 km van Enschede.

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/ibanez-as200-178427838.html

Ibanez AS-200 vintage voor een mooie prijs. Zit wel een beschadiging op de body.

Stratkerel
3 februari 2014, 15:50
De Yamaha SA2200 is de beste ES335 gitaar die ik ooit heb gehad.


De unanimiteit hierover op het internet is echt wel de moeite. Niet iedereen noemt hem de aller allerbeste, maar op zijn minst bijzonder goed.

Je hebt gelijk dat de tweedehands piste de beste is in dit geval. De ibanez as200 is inderdaad supertip. Next thing you know; ik ben nu aan het mailen met iemand die effectief een sa2200 tweedehands heeft staan voor 945 en schijnt in goede staat te zijn. Ik kan niet wachten om eens te testen!

Nu nog er aan uit geraken of ik mijn vintage burny les paul er voor wil laten gaan. Het is immers de afwerking van die les paul die in een es335 kopie wil hebben....

Stratkerel
4 februari 2014, 12:48
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/sa2200/P1000404.JPG

Verkoper al zo vriendelijk geweest om foto's te mailen. Vrij adembenemend. Vanavond ga ik op bezoek; moet al heel zwaar tegenvallen om niet te beslissen burny te verkopen en te houden ipv deze aan te schaffen.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/sa2200/P1000408.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/sa2200/Yamaha%20SA2200%20frets%20%285%29.JPG

Michael AE
4 februari 2014, 12:51
Prachtig! ben heel benieuwd of ie bevalt.

Tupelo
4 februari 2014, 12:54
Schitterend ding !!
Ben ook benieuwd, herken je probleem zou er ook weleens eentje willen uitproberen.

Dutch66
4 februari 2014, 13:21
Grappig toch dat sommige zelfgeschoten plaatjes een veel beter (of misschien eerlijker) beeld geven.
Op de een of andere manier "zie" ik meer dan vanuit zo'n fijne commerciele shoot...

Maar misschien ben ik dit maal wel verblind door schoonheid..., kan ook natuurlijk....

Stratkerel
4 februari 2014, 18:15
Allemaal juist, Dutch66 :p

Ik vind qua online guitarprn de sa2200 sowieso wel een apart geval. De burst komt bij deze gitaar bij bijzonder veel eigenaarsfoto's goed door('sa2200' google images!). Tegelijkertijd zijn de commerciële foto's van Yamaha zélf bijzonder pover.

Zo straks ga ik de gitaar bezoeken bij de verkoper.... ik vrees dat ik al overstag zal gaan :/

Michael AE
4 februari 2014, 23:15
En? is ie al in je bezit? ;)

Stratkerel
5 februari 2014, 09:19
Nog niet in mijn bezit helaas. De verkoper wou liever cash - wat ik niet op zak had, terwijl ikzelf op mijn beurt geneigd was eerst te gaan zien hoe de toeloop voor mijn Burny zou zijn als ik die online zou zetten. Thuisgekomen na het bezoek aan de Yamaha, ik neem de Burny vast en wist: deze gaat mijn huis niet uit! Als ik de Yamaha dus koop, zal het met een zware streep door de rekening zijn (die in strikte zin wel te overleven valt natuurlijk :p).

Mijn camera is afschuwelijk, maar hier toch een idee wat die burny voorstelt:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/burny/2014-02-01%2014.28.03.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/burny/2014-02-01%2014.28.16.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/burny/2014-02-01%2014.28.49.jpg


Ook ben ik vergeten naar de seniernummer te checken van de Yamaha. Ik heb ooit eens met mijn dom verstand een nep epiphone gekocht. Sindsdien ben ik paranoïde. Niet dat Yamaha's zo snel worden nagemaakt natuurlijk. Bovendien voelde de gitaar niet zo 'duur' als mijn burny. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de polyurethaan afwerking van de lak, maar echt mij van mijn paranoia afhelpen doet het ook niet.

Nog een laatste iets dat mij doet twijfelen is de idee dat het te vroeg is voor mij voor zulk een gitaar. Precies het feit dat ik de gitaar niet goed zelfstandig kan inschatten is misschien ook een teken dat ik niet genoeg kennis van zaken heb en zulk een gitaar nog niet 'verdien'.

De twijfel begint dus hard toe te slaan. Ik heb een reservatie met een deadline voor dit weekend afgesproken. Nu nog kunnen beslissen...

arjanb01
5 februari 2014, 11:08
Ach, ga er heen pak de Yamaha vast en is het gevoel goed, kopen. Twijfel je, niet doen.
Die Burny mag je aan mij verkopen, maar dan alleen als het een nitro gelakte les paul is natuurlijk -:)

Stratkerel
5 februari 2014, 11:49
Wat de Burny betreft: dat is het hem eigenlijk net, deze verkopen gaat te veel hartpijn opleveren. En wat de Yamaha betreft; ik twijfel misschien vooral omdat ik spoken aan het zien ben :/

Plant
5 februari 2014, 12:25
Wat ik eigenlijk vooral wil is een es335 kopie die qua speelgevoel mijn vintage Burny les paul min of mijn epihpone les paul uit 2009 meer of meer benadert. Beiden voelen 'Juist'. Geweldig subjectief natuurlijk. Zeker als ik hier in mijn gedachtengang voor deze thread een vintage burny en een recente chinese epiphone op eenzelfde hoop lijk te gooien.

Mij ontgaat volledig waarom je een ES335 model wilt.

arjanb01
5 februari 2014, 12:28
Mij ook, totaal ander soort gitaar, andere feel, ander geluid dan een LP. Zeker die Burny niet wegdoen, krijg je echt spijt van en die dingen stijgen alleen maar in waarde.

Stratkerel
5 februari 2014, 12:41
Mij ontgaat volledig waarom je een ES335 model wilt.

Ik bedoel speelgevoel van de hals. Lijkt me nu wel vanzelf te spreken dat ik geen ES335 wil die eigenlijk toch een les paul is. Tegelijkertijd vind ik een ES335 in veel opzichten een les paul met een grotere holle kast en massieve blok in het midden. Dat laatste is bot geformuleerd maar is in de praktijk natuurlijk iets dat veel verschil maakt. Soit, hope u catch my drift :)

frekie
5 februari 2014, 12:49
IMHO is een LP een heerlijke gitaar om thuis de Rock-God-op-pantoffels mee uit te hangen maar in een band verzuip je altijd in de mix.

:hide:

Een ES335 gitaar daar kan je echt alles op spelen van jazz tot classic rock. Die Yammie heeft ook nog coil split. Het halsprofiel is wellicht even wennen, is iets afgeplat aan de achterkant. Ik vond hem geweldig spelen en klinken en gewoon een perfect afgewerkte gitaar.

Bij mijn beste weten is de tijdlijn: SA2000 (Japan) - SA2100 (Japan/Taiwan) - SA2200 (Japan). Ik heb nog nooit een Chinese kopie van de SA2200 gezien (slapende honden...:sssh:).

Als je hem onder de 1000 op de kop kan tikken in goede conditie en met originele koffer dan kan je er nix op verliezen.

arjanb01
5 februari 2014, 13:35
IMHO is een LP een heerlijke gitaar om thuis de Rock-God-op-pantoffels mee uit te hangen maar in een band verzuip je altijd in de mix.

:hide:

Een ES335 gitaar daar kan je echt alles op spelen van jazz tot classic rock. Die Yammie heeft ook nog coil split. Het halsprofiel is wellicht even wennen, is iets afgeplat aan de achterkant. Ik vond hem geweldig spelen en klinken en gewoon een perfect afgewerkte gitaar.

Bij mijn beste weten is de tijdlijn: SA2000 (Japan) - SA2100 (Japan/Taiwan) - SA2200 (Japan). Ik heb nog nooit een Chinese kopie van de SA2200 gezien (slapende honden...:sssh:).

Als je hem onder de 1000 op de kop kan tikken in goede conditie en met originele koffer dan kan je er nix op verliezen.

Of een gitaar goed door de mix prikt hangt erg af van welke amp je aan gitaar X hangt. Een LP die niet door de mix prikt ? Dan kan de combi tussen amp en gitaar geen gelukkige zijn, maar ik ken zat LP spelers die als een mes door de boter gaan als het op geluid aankomt.

Stratkerel
5 februari 2014, 14:22
Bij mijn beste weten is de tijdlijn: SA2000 (Japan) - SA2100 (Japan/Taiwan) - SA2200 (Japan). Ik heb nog nooit een Chinese kopie van de SA2200 gezien (slapende honden...:sssh:).

Als je hem onder de 1000 op de kop kan tikken in goede conditie en met originele koffer dan kan je er nix op verliezen.

Dank je wel, is zo min of meer wat ik wil horen :p

Nu nog mezelf uit mijn hoofd praten dat ik een verzamelaar aan het worden ben en dat het na deze yamaha wel goed is zo en er geen gitaar meer bij hoeft ;)
... En mezelf overtuigen dat ik niet naïef ben mag voor mij part daar snel op aansluiten :D

Dweezman
5 februari 2014, 16:39
Ik heb 'slechts' een SA-1000 en het is de beste gitaar die ik heb. Een 2200 lijkt me tof, al houd ik wel van de ingetogenheid van de lagere nummers.

Benieuwd wat je gaat doen. Ik zou de Burny zeker niet wegdoen. Ook niet voor een andere geweldige gitaar.

Stratkerel
6 februari 2014, 17:57
Je de 2200 is idd lichtjes overdadig. De Burny houden doe ik inderdaad sowieso. Ik vrees toch dat deze zaterdag ik de gitaar ga ophalen onder het mom ik ga het niet kunnen laten.