PDA

View Full Version : LR Baggs Anthem ervaring in live situaties



Mukkez
1 februari 2014, 14:46
Hallo allemaal,

ik sta op het punt een nieuwe akoestische gitaar aan te schaffen, deze gitaar heeft alleen geen elektronica ingebouwd en dat is een must voor mij. Ik reeds heb diverse systemen geprobeerd. Zo heb ik het piezo systeem geprobeerd dat standaard bij het 'CE' model van dit specifieke model zit ingebouwd en heb ik nog systemen van LR Baggs (Anthem full version), Fishman (Matrix UST) en Taylor (ES) getest. Ik heb deze elementen slechts op relatief laag volume geprobeerd door een akoestische gitaarversterker. Hierbij ging mijn voorkeur duidelijk uit naar het Anthem systeem van LR Baggs.

De keuze lijkt dus al gemaakt, maar ik heb nog wel een belangrijke vraag aan lezers hier die ervaring hebben met het gebruik van een dergelijk systeem in live situaties. Hoe gevoelig is dit systeem voor feedback?

Mijn live situatie:
Ik speel in een coverband waar we allemaal in-ear spelen, het enige wat 'akoestisch' klinkt, is het drumstel en mijn elektrische gitaarversterker. Die laatste valt al af wanneer ik akoestische speel, want ik bespeel ze niet tegelijkertijd. We spelen niet belachelijk hard. Daarnaast speel ik sporadisch in een akoestisch duo.

Nog enkele vragen over de werking van het systeem:
Als ik het goed heb begrepen:
- dan werkt het stipje onder de brugkam altijd, maar pakt die eigenlijk alleen de frequenties onder 250 Hz.
- kun je daarnaast dan de microfoon in blenden naar eigen smaak.
- is de microfoon is hier het onderdeel dat feedback gevoelig is.
- kun je er ook voor kiezen om die microfoon niet in te blenden, zodat je totaal geen feedback problemen hebt.

Ik hoop dat iemand deze stellingen kan bevestigen of ontkrachten.

Plant
1 februari 2014, 15:07
- dan werkt het stipje onder de brugkam altijd, maar pakt die eigenlijk alleen de frequenties onder 250 Hz.

Waar komt dat getal vandaan? 250Hz of daar onder zijn basfrequenties, dus dan hoor je niet veel gitaargeluid. Moet dat niet boven 250Hz zijn?



- is de microfoon is hier het onderdeel dat feedback gevoelig is.
- kun je er ook voor kiezen om die microfoon niet in te blenden, zodat je totaal geen feedback problemen hebt.

De undersaddle is net zo goed feedbackgevoelig. Elektrische gitaren met een holle klankkast en een magnetisch element zijn ook feedbackgevoelig. De speaker brengt het bovenblad van de gitaar in beweging en dat wordt via het element en de versterker weer versterkt met rondzingen tot gevolg. De holle kast is het probleem. Of je moet zo'n rubber stop in het klankgat steken, maar dan doet je microfoon zeker weinig interessants meer.

Maar als je in-ear hebt (dus geen monitorbox op je gitaar gericht) en niet bloedhard speelt zal het wel loslopen.

Mukkez
1 februari 2014, 16:00
Hoi Plant, bedankt voor je reactie.


Waar komt dat getal vandaan? 250Hz of daar onder zijn basfrequenties, dus dan hoor je niet veel gitaargeluid. Moet dat niet boven 250Hz zijn?
Zie deze video

https://www.youtube.com/watch?v=74OyA-vmuLU



De undersaddle is net zo goed feedbackgevoelig. Elektrische gitaren met een holle klankkast en een magnetisch element zijn ook feedbackgevoelig. De speaker brengt het bovenblad van de gitaar in beweging en dat wordt via het element en de versterker weer versterkt met rondzingen tot gevolg. De holle kast is het probleem. Of je moet zo'n rubber stop in het klankgat steken, maar dan doet je microfoon zeker weinig interessants meer.

Maar als je in-ear hebt (dus geen monitorbox op je gitaar gericht) en niet bloedhard speelt zal het wel loslopen.

Goed om te weten. Ik dacht dat een piezo ongevoelig was voor feedback, want ik heb met mijn huidige akoestische gitaar nog geen feedback gehad. Een rubber dop is ook zeker een optie, mocht dat ook bevorderlijk zijn in het gevecht tegen de feedback.

Plant
1 februari 2014, 16:58
Ah ik snap het misverstand.

Vanaf 1:02 zegt hij "From 250 to 20.000Hz all microphone".
Hij zegt niks over die undersaddle, maar hij bedoelt zeker niet dat die undersaddle alleen de frequenties onder 250Hz doet. Het is geen aanvulling op elkaar om in totaal full range te krijgen, het is én én. Die undersaddle doet gewoon wat iedere undersaddle doet.

Mukkez
2 februari 2014, 10:35
Oké, nu snap ik het. Ik vond het al erg opmerkelijk, maar ik interpreteerde het wel zo. Kortom:

Edit: 'samenvatting' klopte niet.

Nu ben ik al wat wijzer geworden, maar ik zou nog graag meer (live) ervaringen willen horen met dit systeem.

Einzeln
2 februari 2014, 11:17
Ik hoor hem zeggen dat er een crossover in zit, en dat het crossover punt op 250 hz zit. Dus underbridge tot 250 Hz en de mic daarboven. Dus het lopt wat je denkt Mukkes. The mic is een PZM mic. ( net als bijv akg c411.)
Hij beschrijft hier de Anthem SL, waarbij de element active piezo alleen de laagste frequenties voor zijn rekening neemt. De gewone anthem heeft een mix knop op en je kunt volledig naar de element active piezo, geeft hun website aan.

Einzeln
2 februari 2014, 11:32
En ja! een mic is het meest feedback gevoelig. Piezo stukken minder en vervolgens een magnetisch pickup.
Heeft te maken dat een mic, lucht trillingen oppakt, een piezo trillingen van de brug, en magnetische pickup die van de snaren. Wanneer de kast gaat resoneren door de luchttrillingen is er voor geen enkel systeem een houden aan. Maar een mic blijft het meest gevoelig.

Plant
2 februari 2014, 12:26
Ik hoor hem zeggen dat er een crossover in zit, en dat het crossover punt op 250 hz zit. Dus underbridge tot 250 Hz en de mic daarboven. Dus het lopt wat je denkt Mukkes. The mic is een PZM mic. ( net als bijv akg c411.)
Hij beschrijft hier de Anthem SL, waarbij de element active piezo alleen de laagste frequenties voor zijn rekening neemt. De gewone anthem heeft een mix knop op en je kunt volledig naar de element active piezo, geeft hun website aan.

Verdomd, hij zegt idd zoiets vanaf 0:50 met vergelijking naar een subwoofer. Daar had ik overheen geluisterd. Het nut ontgaat me om alleen zulke lage frequenties van een pickup uit te versterker. Ik verwacht dat dat is gedaan om de kans op feedback te verminderen, maar feedback ontstaat gezien de notch filters dacht ik bij hogere frequenties.

Anyway, ik zit er hier blijkbaar naast :makeup:

Einzeln
2 februari 2014, 12:30
Feedback ontstaat in de lagere frequenties. Die piezo levert een strakker laag, maar een lelijker hoog. Vandaar die crossover. B-band doet dit ook zo, en volgens mij ook die fabrikant uit Zaandam

Mukkez
2 februari 2014, 21:35
Ik wil vooral graag weten of je de mic ook op '0' kunt zetten, zodat je alleen met de piëzo speelt. Ik denk het wel maar ik zoek bevestiging, omdat ik het heel erg zonde zou vinden als ik een element van bijna 380 euro laat inbouwen zonder dat ik het fatsoenlijk kan gebruiken.

Einzeln
2 februari 2014, 21:41
Wel met de anthem niet met de Anthem SL

Mukkez
2 februari 2014, 22:12
Ik doelde ook op de full version Anthem.

Natuurlijk is het wel de bedoeling dat ik ook de microfoon ga gebruiken, maar ik wil de optie hebben om 'm uit te draaien mocht het echt niet gaan ivm feedback. Je streeft altijd naar het beste geluid, maar het moet nog wel bruikbaar zijn.

Ik slaap er nog even een nachtje over en dan denk ik dat ik de Anthem gewoon laat inbouwen. :)

Plant
2 februari 2014, 23:34
Ik wil vooral graag weten of je de mic ook op '0' kunt zetten, zodat je alleen met de piëzo speelt. Ik denk het wel maar ik zoek bevestiging, omdat ik het heel erg zonde zou vinden als ik een element van bijna 380 euro laat inbouwen zonder dat ik het fatsoenlijk kan gebruiken.

Als je de mic op '0' kunt zetten en de piëzo geeft alleen maar laag onder 250Hz, dan ga je daar niet veel aan hebben.

Edit: even voor het idee wat 250Hz is, dat is dus hooguit deze toon:


http://www.youtube.com/watch?v=rqRDla4zIZs

Einzeln
3 februari 2014, 08:00
Nee, klopt niet. In de SL versie zit die crossover. In de gewone versie kun je volledig mixen.

Mukkez
3 februari 2014, 10:05
Volgens mij kun je bij de full version inderdaad wel kiezen om de mic totaal niet in te blenden zodat je alleen het piëzo element gebruikt.


https://www.youtube.com/watch?v=5Les37lpmg0

Einzeln
3 februari 2014, 10:20
Vind het vooral een goed voorbeeld van hoe goed het element active is. Tokkelend komt ie goed tot zijn recht, maar je hoort die piezo op de D. Ik hoor dat ook met die mic gek genoeg een beetje. Toch wel een mooi systeem vind ik.

peter_heijnen
3 februari 2014, 11:03
Als je inears gebruikt dan moet de geluidsman het wel heel erg bont maken wil ie je gitaar laten feedbacken. Dus ik zou me geen zorgen maken over feedback.

peter_heijnen
3 februari 2014, 11:07
Ik wil vooral graag weten of je de mic ook op '0' kunt zetten, zodat je alleen met de piëzo speelt. Ik denk het wel maar ik zoek bevestiging, omdat ik het heel erg zonde zou vinden als ik een element van bijna 380 euro laat inbouwen zonder dat ik het fatsoenlijk kan gebruiken.
Stel dat je toch last zou krijgen van feedback bij gebruik van de mic -als de geluidsman dus heel erg zijn best doet ;)- hoef je de mic natuurlijk niet meteen helemaal uit te zetten. Terugdraaien tot de feedback weg is en klaar.

Mukkez
4 februari 2014, 11:01
Dank voor je reactie Peter.

Nu ik de 'user guide' van de LR Baggs Anthem nogmaals lees, zie ik dat de werking best wel duidelijk staat beschreven. Er staat:



A. MIX CONTROL (Mixes between mic and pickup)
When the mix control is rolled toward the neck, the Tru• Mic is carrying the majority of the guitar’s voice with the Element pickup supporting only the lowest frequencies.

When rolled toward the bridge, you will hear the full-range Element pickup only.
Feel free to experiment with different positions as there is a wide range of great sounding and useful settings.


Ik heb voldoende vertrouwen in het feit dat ik dit product goed kan gebruiken zonder dat de problemen ondragelijk worden, dat ik de opdracht heb gegeven om de pickup in mijn nieuwe gitaar te laten zetten.

Plant
4 februari 2014, 11:32
Zo had ik het niet begrepen.

Dus met de regelaar naar de ene uiterste stand heb je microfoonsignaal + alleen de basfrequenties van het element. In de andere uiterste stand heb je alleen het element fullrange. Je regelt dan de microfoon én het genoemde crossover eruit.

heavy-metal-thunder
9 februari 2014, 17:25
Zo had ik het niet begrepen.

Dus met de regelaar naar de ene uiterste stand heb je microfoonsignaal + alleen de basfrequenties van het element. In de andere uiterste stand heb je alleen het element fullrange. Je regelt dan de microfoon én het genoemde crossover eruit.

ik heb zo de indruk dat je tamelijk wat anders begrepen had. ik vind het toch maar gevaarlijk om advies te geven over een kostelijk onderdeel, zonder het te kennen.

heavy-metal-thunder
9 februari 2014, 17:37
Als jullie allemaal met in ears spelen, ga je geen last hebben van feedback. Voor mijn Gibson Heritage had ik de Anthem SL gekocht. In mijn rockband had ik last van feedback (bas, drum, nog een elektrische gitaar en 3 monitors). Daarom heb ik er een feedback buster (zo'n zwart stopsel) in gestoken, waarin ik een uitsparing had gemaakt om nog aan de knoppen v/d LR Baggs te kunnen. Dan had ik geen last meer van feedback (die bij mij vooral door de basgitaar werd veroorzaakt en ik stond er pal naast). Later heb ik voor mijn andere gitaar de Anthem gekocht en nu gebruik ik die buster daar ook in. Nog niet geprobeerd of ze zou feedbacken zonder de buster. Maar ik ben er vrij zeker van dat je zelfs zonder buster geen feedback zult hebben als je met in ears speelt.

Ik zou zeker gaan voor de Anthem! Makkelijkere montage (omdat de draden van de pickup ingeplugd worden in de voorversterker/controlepaneel), omdat de de mix-knop tss under saddle en mic enkel kan met een kleine schroevendraaier en omdat er ook nog een battery check op zit. of de Anthem betere geluidskwaliteit geeft of minder feedbackgevoelig is, durf ik niet met zekerheid beweren, omdat ik ze in andere gitaren heb.

Plant
9 februari 2014, 18:13
ik heb zo de indruk dat je tamelijk wat anders begrepen had. ik vind het toch maar gevaarlijk om advies te geven over een kostelijk onderdeel, zonder het te kennen.

Ik adviseer helemaal niks.

Mukkez
9 februari 2014, 19:04
De Anthem zit er al in en ik heb 'm ook al geprobeerd over een versterker in de winkel. Ik wacht nog even met het posten van mijn bevindingen tot ik 'm meer (live) ervaringen heb met het element.

Bart1981
21 februari 2014, 15:08
Ik zie dat je je keuze al gemaakt hebt.

Dus ik ben wat laat met melden dat er in mijn Larrivee ook een LR Baggs Stage Pro Anthem zit (dual source).
Deze: http://www.thomann.de/nl/lrbaggs_stagepro_anthem.htm?gclid=CJSixrWx3bwCFfLH tAod-koARA.

Ben er erg blij mee. Als je hem helemaal op "microfoon" draait haalt hij lage frequenties nog steeds uit de piëzo, maar de gitaar klinkt dan wel versterkt een stuk (!!) beter dan wanneer hij helemaal op "piëzo" staat. Overigens: helemaal op "piëzo" klinkt nog steeds beter dan de goedkoper piezo elementen die ik gehad heb. Wel mis ik soms wat volume/punch als ik hem helemaal op "microfoon" draai. Van feedback geen last, maar heb geen ervaring met full-band situaties.

Mukkez
4 juni 2014, 17:15
Even terugkomend op dit topic. Zie hier mijn review van de gitaar en het element. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?90959-REVIEW-Gitaren-tussen-250-en-500-Euro&p=3064344&viewfull=1#post3064344

Ik heb nu diverse optredens en repetities achter de rug en ik ben nog steeds erg enthousiast over dit element. Ik heb wel eens last gehad van feedback, maar dit probleem is redelijk eenvoudig op te lossen door de mic/piezo verhouding te veranderen en goed te EQ'en (geluidsman). Ik ga nu ook nog een rubberen dop kopen (voor in het klankgat). Hier zal wel een stukje moeten worden uitgesneden ivm de controls.

apekop
22 juni 2014, 09:52
Heeft iemand de Anthem ooit vergeleken met een LR Baggs Lyric? of heeft iemand de Lyric zelf ooit getest?
ben wel benieuwd naar die pickup.