PDA

View Full Version : Onbekende (vol) buizenversterker made in Italy



telecaster01
1 februari 2014, 13:45
Collega gitaristen,

Ik heb een versterker op de kop getikt ( vol buizen), die ik weer redelijk aan de gang heb gekregen, op een lichte brom in stilstand ( alle potmeters op 0).
Het is uiteraard geen toppertje, maar hij doet het niet verkeerd, er zit een fantastische reverb in.
De potmeter van de reverb heb ik vernieuwd omdat die een verschrikkelijk gekraak veroorzaakte.
Heb ik alleen de vraag of iemand weet wat voor merk/type deze versterker is en uit wat voor bouwjaar ..........
Er staat alleen aan de voorzijde Made in Italy en SUPER 20R REVERB.
Het originele speakerdoek lijkt mij ook verdwenen
Er zitten 7 buisjes in, en op de speaker kan ik ook geen merk/type vinden.
Hier heb ik wat plaatjes:

http://guitarfreak.nl.picturepush.com/slideshow?alid=335563

En is het wel een gitaarversterker of is het een orgelversterker?
Ik hoop dat iemand hem herkent!

Plant
1 februari 2014, 14:16
Als ik op "20R super deluxe" google, zet google de merknaam Galanti erbij. Dat klinkt al erg Italiaans.

Vervolgens zie ik een link naar de Deluxe 20 (http://en.audiofanzine.com/guitar-combo-amplifier/galanti/DELUXE-20/), een eenvoudiger modelletje met een wel heel vergelijkbaar front maar minder funkties.

Dirk_Hendrik
1 februari 2014, 17:38
Het feit dat de 12" veelvuldig in Italiaanse orgels werd gebruikt, het ding een tweeter heeft, én Italie een aanzienlijk rijkere historie heeft van orgelspul dan van gitaarspul suggereert dat het ding voor orgel was bedoeld.

Plant
1 februari 2014, 18:58
Die hoorntweeter viel mij ook al op, niet echt iets voor een (elektrische) gitaarversterker.
Wel meerdere inputs / meerdere kanalen. Dat zou voor gitaar nog kunnen.
Effekten er in maar geen distortion. Natuurlijk kun je het ding wel oversturen.

Italië en orgels... ik zou zelfs een accordeonversterker suggereren.

En dan die bedenkelijke point to point wiring met grote zwevende componenten. Die gammele bouw, typisch Italiaans :stop:

telecaster01
1 februari 2014, 19:27
Ik heb het fotootje gezien, bedankt daarvoor dat zoeken is niet mijn sterkste kant op het internet, het heeft inderdaad dezelfde look, dus ik ga er maar vanuit dat het een Galanti is.
Nog wel een beetje nieuwsgierig naar het bouwjaar
Dat van die bedenkelijke constructie was mij ook al opgevallen, geen doorvoertules, veel losse componenten vlak boven het chassis, maar goed het werkt....
Apart ook dat met 1 knop hoge of lage tonen ingesteld kunnen worden, een beetje er tussenin wordt moeilijk
Ga ondanks dat hij het nu weer doet ( na vervangen potmeter) hem toch weer in de verkoop doen, hij is redelijk groot en nog best aan het gewicht.
Kijken of ik nog een verzamelaar kan vinden.
In ieder geval bedankt voor de feedback

guitarnijboer
2 februari 2014, 02:04
Meteen moet ik denken aan een GEM versterker die ik ooit had en ben er vrij zeker van dat deze versterker uit de zelfde fabriek komt. Zelfde spaanplaat kast, zelfde opbouw, knoppen en chassis. Google maar eens op GEM Mars...

telecaster01
2 februari 2014, 18:03
Ik heb inderdaad veel verhalen over deze versterkers kunnen vinden GEM Mars.
Wat het geluid betreft komt hij er niet slecht uit, en die "standaard" lichte brom schijnt er ook bij te horen.
Wel vreemd dat se het merk niet gewoon op het frontpaneel zetten, maar op een gammel stripje boven het speakerdoek.
En ook nergens sporen van een typeplaatje of serienummer, dat zal dan wel het Italiaanse ontwerp zijn zijn
De tweede knop naast de aan/uit knop staat antihum is dat een soort overdrive of zo?
De brom wordt dan in ieder geval wat erger

guitarnijboer
2 februari 2014, 21:28
Wel vreemd dat se het merk niet gewoon op het frontpaneel zetten, maar op een gammel stripje boven het speakerdoek.
En ook nergens sporen van een typeplaatje of serienummer, dat zal dan wel het Italiaanse ontwerp zijn zijn


Gezien je speakerdoek en ook de geinstalleerde tweeter niet origineel zijn denk ik dat je merk en type plaatjes ergens in dat verbouwproces verdwenen zijn.

Bij mij zat er binnen in de versterker (het gedeelte waar het chassis inzit) nog een plaatje met jaartal en dat soort dingen.

cluseau
2 februari 2014, 23:21
De tweede knop naast de aan/uit knop staat antihum is dat een soort overdrive of zo?
De brom wordt dan in ieder geval wat erger

Wel eens gedacht aan "anti hum" :sssh:

Pepe
2 februari 2014, 23:27
De antihum is voor single coils, die heeft het niet zo op humbuckers. De zogenaamde Umhum.

guitarnijboer
3 februari 2014, 01:59
Wel eens gedacht aan "anti hum" :sssh:

Juist, waarschijnlijk een polarity switch met de beruchte deathcap...

telecaster01
9 februari 2014, 20:26
Mannen, bedankt voor de heldere uitleg, weer wat geleerd!

guile
4 maart 2014, 11:21
Deze versterker woont sinds een paar weken bij mij (bedankt nog Kees!). Alle condensators vervangen, paar buisjes, een JBL K-120 speaker erin en de voorkant gerenoveerd. Is een heerlijk warme versterker met zeer veel 'sag'. Hij is ook muisstil nu.


Was een leuk project! http://www.flickr.com/photos/115176149@N03/


Kan iemand verifiëren aan de hand van de foto's of de deathcap/'antihum' nu goed verwijderd en veilig is?
Als ik een andere instrument/microfoon aanraak terwijl ik gitaar speel, krijg ik nog best wel een schok(je) :/

Zou iemand ook weten welke weerstanden (op de foto) ik moet aan passen als ik de klankkleur van de toon-potmeters wil aanpassen?

Dutch66
4 maart 2014, 12:04
Guile,

zonder flauw te willen doen,.... zijn de foto's van "na" de operatie?", ik zie een filter C, met een kroonsteen
waar dan weer een paar flinke weerstanden "aan hangen" ... ik word er een beetje bang van....

Het is weliswaar zo dat destijds, zeker in Italie, dit zo aan elkaar "geknutseld" werd, maar ik zou nu toch
even iets voorzichtiger te werk gaan!!

Dat schokje "wat je nu best nog wel krijgt" beloofd niet veel goeds, pas even op zou ik zeggen.

Plant
4 maart 2014, 12:17
Is dit serieus? Een lichtnetsnoer met een knoop erin als trekontlasting? :stop:
Verder moet de aardedraad langer zijn dan fase en nul. Als de boel onverhoopt los komt mag de aardedraad pas als laatste onderbreken.

muziekschuur
4 maart 2014, 12:21
In Italie waren in die tijd heel wat muziekfabrikage gerelateerde bedrijven. GEM heeft nog een rol gespeeld in de oprichting van de MIDI standaard. En er zijn een paar zeer verdienstelijke synthesizers en orgels afkomstig uit Italie. Een aantal Vox orgels kwam uit Italie. Een grote naam van italiaanse rock orgels was de Farfisa. Farfisa had grote fabrieken en maakte allerlei instrumenten. Ook OEM. En ook EKO maakte van alles.

guile
4 maart 2014, 12:55
Is dit serieus? Een lichtnetsnoer met een knoop erin als trekontlasting? :stop:
Verder moet de aardedraad langer zijn dan fase en nul. Als de boel onverhoopt los komt mag de aardedraad pas als laatste onderbreken.

Als je goed kijkt in de middelste foto is de trekontlasting vervangen.

guile
4 maart 2014, 13:06
Guile,

zonder flauw te willen doen,.... zijn de foto's van "na" de operatie?", ik zie een filter C, met een kroonsteen
waar dan weer een paar flinke weerstanden "aan hangen" ... ik word er een beetje bang van....

Het is weliswaar zo dat destijds, zeker in Italie, dit zo aan elkaar "geknutseld" werd, maar ik zou nu toch
even iets voorzichtiger te werk gaan!!

Dat schokje "wat je nu best nog wel krijgt" beloofd niet veel goeds, pas even op zou ik zeggen.

De middelste foto is van 'erna'. Geloof me, het zit nu beter dan het origineel. De kroonsteen is juist bedacht om de weerstanden niet vrij te laten bungelen. Nu kunnen ze hun hitte vrij afgeven. Hoe zou dat anders opgesteld kunnen worden?

(Iemand nog ideeen hoe de tooncontrols aangepast kunnen worden en of de deathcap/'antihum' nu goed verwijderd en veilig is?)

Dutch66
4 maart 2014, 13:23
In Italie waren in die tijd heel wat muziekfabrikage gerelateerde bedrijven. GEM heeft nog een rol gespeeld in de oprichting van de MIDI standaard. En er zijn een paar zeer verdienstelijke synthesizers en orgels afkomstig uit Italie. Een aantal Vox orgels kwam uit Italie. Een grote naam van italiaanse rock orgels was de Farfisa. Farfisa had grote fabrieken en maakte allerlei instrumenten. Ook OEM. En ook EKO maakte van alles.

Klopt, ik zou Davoli en Allvox er qua versterkertjes nog aan willen toevoegen, neemt niet weg dat op
deze manier de amp naar mijn mening toch een beetje een "accident waiting to happen"" is..

Dirk_Hendrik
4 maart 2014, 16:26
Ik heb aardig wat Italiaanse spullen gezien en hoewel vaak budget gebouwd waren de grote italiaanse jongens prima in staat degelijk te bouwen. En dit valt daar niet onder. Ik begrijp persoonlijk dus ook niet waarom de foto met de naam "overhaul" zo heet. Een naam als "waiting4disaster" zou treffender zijn.

Tabula Rasa
4 maart 2014, 17:32
Foto overhaul heeft ergens in het midden aan een pot een grote weerstand die zo'n grote lus maakt dat het lijkt dat een van de poten makkelijk het chassis kan raken. Ook de elko rechts op de foto die wel erg los hangt trillt vroeg of laat met problemen tot gevolg. Sowieso vind ik een hoop grote zware weerstanden wel erg los hangen. Ik zie een aantal kruisingen die ik echt met een manteltje over de pootjes zou doen (o.a. P1060924, capje en weerstandje in het midden van de foto aan de buisvoet) Ook de lange overbruggingen zou ik met krimpkousjes doen.

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar dit ziet er levensgevaarlijk uit.

guile
4 maart 2014, 18:13
Mensen, dank voor jullie bezorgdheid, maar ik hoor alleen maar gemopper en geen oplossingen of zinvolle suggesties. Het is nou eenmaal geen ordelijk Amerikaans circuit. Ik heb tot nu toe alleen onderdelen vervangen en gezekerd tegen erger. Eerdere foto's van het origineel beamen dit.
Als iemand een betere manier weet om een 50-jaar oude versterker weer aan de praat te krijgen dan hoor ik het graag.

guitarnijboer
4 maart 2014, 19:36
Mensen, dank voor jullie bezorgdheid, maar ik hoor alleen maar gemopper en geen oplossingen of zinvolle suggesties. Het is nou eenmaal geen ordelijk Amerikaans circuit. Ik heb tot nu toe alleen onderdelen vervangen en gezekerd tegen erger. Eerdere foto's van het origineel beamen dit.
Als iemand een betere manier weet om een 50-jaar oude versterker weer aan de praat te krijgen dan hoor ik het graag.

Ja, mopperkont die weet ik wel...:)

Allereerst zijn de opmerkingen waarschijnlijk niet bedoeld om te zeiken. Ik zie ook wat verbeterpuntjes en doorgaans komen hier mensen die wat willen leren. Als je dit commentaar als gemopper afdoet leer je dus niets.

1 voor het vastmaken van de aarde draad aan het chassis: gebruik een kartelring, geen gladde sluitring. Je hebt het chassis wel goed schoongemaakt dus dat is een plusje! (positieve bekrachtiging)
2. Waarom zou je de grote weerstanden beter willen koelen? De andere hebben het 50 jaar goed gedaan toch op de oude plek? Ze waren koel zat dus. Dit is dus een zinloze 'verbetering', maar... je laat wel zien dat je hebt nagedacht voor je iets doet! (positieve bekrachtiging)
4 je soldeerwerk houdt niet over, maar ik kan zien dat je je best hebt gedaan hoor! Bedrading waar soldeer onvoldoende heeft gevloeid gaat rotten, maar dat merk je pas over een paar jaar waarschijnlijk en dan ben je de versterker toch alweer zat.
5 de deathcap is goed verwijderd!
6 zo te zien heb je alleen tweemaal een tone knop. Het bereik wordt bepaald door de grote cap die aan de tonepot en het huisje van de tone pot zit, de kleine styroflex cap die naar de volumepot gaat, de waarde van de tonepot en de 220k weerstand.

Doorgaans is het gebruikelijk om de bouw van een versterker te verbeteren als je deze gaat opknappen. Inzichten in wat veilig is, zijn in de afgelopen 50 jaar sterk veranderd en er was destijds ook minder controle op afgeleverde producten door autoriteiten. Het meer bedrijfzeker en veiliger maken van oude versterkers is dus vaak een doel bij het opknappen van versterkers, waarbij geprobeerd wordt gebruik te maken van logische routes van componenten, inzicht en voldoende (soldeer) vaardigheden.

Plant
4 maart 2014, 21:19
Het is zeker geen gemopper, het gaat om (je eigen) veiligheid. Ik raad je aan hiervan (http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx) kennis te nemen.

Enkele quotes die ik zelfs na je verbetering mis:


Wie een klasse-I-apparaat bouwt, moet ook speciale aandacht besteden aan de randaarde. Gebruik een geel/groene geïsoleerde draad, die zo lang moet zijn dat, als er aan de bedrading wordt getrokken, de aarddraad als laatste wordt losgetrokken.

Dat je nu een 'echte' trekontlasting hebt gebruikt betekent niet dat je je er niet meer aan hoeft te houden.


Apparaten moeten stevig worden gebouwd. Een val op de tafel van 5 cm hoogte moet ook na meerdere keren geen schade opleveren. Ook na flink rammelen moeten trafo, voedingselko en andere essentiële komponenten nog vast op hun plaats zitten.

Zoals al opgemerkt zweven o.a. grote cermetweerstanden met lange gebogen draden er nog lustig op los.

Als je nu een dergelijk apparaat zo op de markt zou brengen, zou die er weer net zo snel vanaf worden gehaald. Goed, dit ding is kennelijk 50 jaar oud en toen was men daar wat soepeler mee. Maar je gaf zelf al aan


Als ik een andere instrument/microfoon aanraak terwijl ik gitaar speel, krijg ik nog best wel een schok(je) :/

een teken dat er zeker iets niet deugt.

guile
4 maart 2014, 21:39
Dank guitarnijboer! Heel leerzaam. ik ga het waar mogelijk toepassen.

Tabula Rasa
5 maart 2014, 06:43
Mijn post was in ieder geval iet als gemopper bedoeld. Ik zou wat meer steujntjes aanbrengen an de of met draadjes, of met de pootjes via de steuntjes de boel verbinden. Blanke stujkken draad/pootjes zou ik afschermen met een manteltje. De boel mag niet trillen.

Dutch66
5 maart 2014, 11:12
In de basis is dit best een leuk versterkertje, waar je nog heel veel aan kunt doen in de zin van
veiligheid (=must), maar ook qua klank aanpassen of "modden" naar je eigen smaak.
Een erg leuke hobby kan ik je uit ervaring vertellen, waar als je niet oppast (te) veel tijd
en geld in gaat zitten ;)

Verder is het circuit best ordentelijk hoor, het is alleen op de spagetti methode uitgevoerd,
iets wat destijds vaker voorkwam maar niet per definitie minder veilig zou (hoeven) te zijn,
er zijn wel een paar dingen die je moet aanpassen.

Ik denk dat ik zelf zou beginnen met een schema tekenen want ik denk niet dat je die op het
net gaat vinden. Je zult zien dat als je met een vraag ook even het schema post, de reacties
van een hele andere aard zullen zijn!

Succes!

guile
9 maart 2014, 21:24
Het is een heerlijke versterker met een heel eigen geluid. Ik zou toch nog graag iets aan de klank willen 'modden'. Ik zou 'm graag iets hoger maar zonder schelheid willen; meer richting Fender. De speaker is er in principe goed geschikt voor.

Guitarnijboer noemt al: 'tweemaal een tone knop. Het bereik wordt bepaald door de grote cap die aan de tonepot en het huisje van de tone pot zit, de kleine styroflex cap die naar de volumepot gaat, de waarde van de tonepot en de 220k weerstand'

Welk onderdeel zou ik als eerste moeten aanpakken om de toon anders te krijgen? Veranderen van de waarde van de 220k weerstanden levert niets op behalve volume verschil.
Ik heb er helaas geen schema van; wel iets op de www gevonden wat er mogelijk op lijkt: een schema van een 'GEM Super Deluxe Reverb 50 R'. Zie: https://www.flickr.com/photos/115176149@N03/with/13042086265/

Hoor graag suggesties. Alvast veel dank!

Dutch66
10 maart 2014, 11:03
Ja inderdaad das ook een schema..., maar hier zit een (Fender-like) tone stack op kanaal 1,
en een Baxandall (o.a. Orange) op het 2e kanaal..., dus ja toch een beetje appels en peren zeg maar..

Je zult je toch echt een beetje meer in de materie moeten verdiepen om verder te komen ben ik bang...

guile
10 maart 2014, 19:43
Ik hoop toch nog wat meer suggesties te krijgen, al was het maar om te leren welke onderdelen effect hebben op geluid.

guitarnijboer
11 maart 2014, 00:19
De speaker is er in principe goed geschikt voor.

Ik kan je met vrij grote zekerheid zeggen dat juist de speaker één van je grootste problemen is. Dit zijn erg donker klinkende speakers.

guile
11 maart 2014, 06:55
Er zit een JBL K-120 in. Zeer geschikt voor Fender-hoog.

guitarnijboer
11 maart 2014, 20:16
Oh, ik had alleen die paarse Irel speaker gezien en die zijn vrij donker van klank.