PDA

View Full Version : Brugpickup in strat naar de ... Brainstorm voor nieuwe pickup



KoenGuitar
31 januari 2014, 23:06
Beste mede-gitaarnetters,

Helaas is de brugpickup van mijn Strat naar de knoppen en moet deze vervangen worden. Reparatie is denk ik ook niet mogelijk. Nu heb overweeg twee opties:

- Simpelweg een nieuwe, vergelijkbare single-coil.

- Ik heb 2 strats, beiden met een SSS-configuratie. Dat zijn mijn enige gitaren. Nu kan het ook leuk zijn een humbucker in de brug te gooien. Eventueel in single-coil formaat. Ik zat aan de Seymour Duncan Little 59' te denken.

Met de sound van de pickups (4 Seasons) ben ik erg tevreden, vooral clean. Erg open en goede bassen. De output is ook vrij laag (5,7K voor zowel de midden- als halspickup). Daarmee ook wel een mooi contrast met mijn andere Strat, een 62' reissue met flink wat meer output. Wat vlakker en minder open van klank. Die heeft dan wel weer wat meer twang en power waardoor ie zeker met drive beter, of in ieder geval krachtiger klinkt.

Dat vond ik dan wel weer het nadeel van de 4 Seasons-set van de Strat die nu geopereerd moet worden. clean heel mooi, maar met (meer) drive iets minder. Een pickup met wat meer 'beuk' zou daarom misschien wat zijn ('59?) om een mooi spectrum te creeëren met open, sprankelende cleans en tonewise meer 'compacte' leads. Maar ik ben wat bang voor scheve verhoudingen qua output. Extra kick is natuurlijk prima voor een brugpickup maar er zijn natuurlijk grenzen ;). Tussenstandje verliezen is geen ramp overigens.

Het gaat overigens om een Japanse Photo-Flame strat met maple neck. Ik speel veel blues, maar ook funk, rock etc. Favoriete gitaristen liggen pakweg tussen John Mayer en Steve Lukather, dus tonewise wel een breed spectrum denk ik). Iemand die meer verstand heeft van pickups die me wat verder kan helpen?

KoenGuitar
31 januari 2014, 23:25
Whoops, verkeerde plek... Scuzi!

Erik70
1 februari 2014, 05:38
Ik zal niet direct bevestigen dat ik méér verstand heb van pickups.
Wel heb ik in een van mijn strats (usa standaard uit de nineties) zo'n Little'59.
In acht genomen dat een humbucker altijd wel iets meer output levert dan een singlecoil, de little'59 is net iets gematigder.
Zal mogelijk door door de geringere afmeting komen. Hij klinkt ook net iets minder vol/vet dan een volwaardige '59, maar absoluut meer dan dat een singlecoil dat doet. Voor lekker beuken en scheurende leads voldoet het absoluut.
De singlecoils op mijn strat hebben een niet al te hoge output en de totale balans is allerzins acceptabel.
Ik heb het zelf niet gedaan..maar hij schijnt splitbaar te monteren te zijn zodat je in standje 4 (of 2 net, vanwaar te begint te tellen..) toch het bekende tussenstandje hebt. Overigens klinkt de combi sc/hb in dit standje ook niet slecht.

Ruud313
1 februari 2014, 08:53
Ik ben persoonlijk geen groot liefhebber van een humbucker als brugelement van een strat, ik vind het tussenstandje dan niet meer lekker klinken. Ik heb een little '59 in de brug van mijn telecaster en die klinkt op zichzelf, met een lading gain heerlijk, maar ook daar klinkt het tussenstandje nergens meer naar. Nu gebruikte ik de tussenstand op mijn tele niet veel, dus dat maakt in dat geval niet zo heel veel uit.

Je kunt ook kijken naar een single coil met een hogere output, zoals een ssl-3, ssl-5, ssl-6 of quarterpounder van Seymour Duncan, dan behoud je meer de originele strat sound.