PDA

View Full Version : Geen signaal meer uit superstrat.



RonnieMacaronie
31 januari 2014, 22:22
Hallo,


Ik krijg geen signaal meer uit mijn Ibanez Gio superstrat.
Nu zei mijn pap dat ik het bord maar ff los moest schroeven en kijken
of er misschien bindingen waren gesmolten.
Dit was niet zo het geval (in ieder geval niet met het oog te zien) dus heb ik
zelf heel eventjes een warme soldeerbout op elke binding gehouden.
Maar helaas nog steeds zonder resultaat.
Nu was het zo dat er in de zwarte kabel naar de input jack een snee zat dus ik heb deze vanaf daar losgeknipt
en daarna weer vastgesoldeerd aan de input jack. Maar ook dit zonder resultaat.

Ik heb niet geweldig veel verstand van electronica op chip-level maar ik zou het wel graag willen leren.
Is er iemand die mij aan de hand van deze informatie hulp kan bieden? Of iemand uit de omgeving Venlo (al dan niet tegen betaling) die mij even kan helpen?


Ik kan van een paar factoren alvast uitsluitsel geven:
-Het ligt niet aan de kabel want ik heb hier een andere gitaar staan en daar doet ie het wel gewoon prima.
-Er is geen kabelbreuk te bekennen.


Bij voorbaat dank voor het lezen van deze wall of text.
Ronnie

jimihattricks
1 februari 2014, 09:55
Een nietzosuperstrat dus op dit moment :(

Kijk even bij de stickies, daar is een draadje met kaart voor kleine reparaties en afstellingen..!

Hopelijk is het een kleinigheidje!

Gearjunkie
1 februari 2014, 13:47
Misschien heb je het goed gedaan, maar de draad naar de output van de gitaar heeft een kern en een mantel. Die mogen elkaar onder geen beding raken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

RonnieMacaronie
1 februari 2014, 15:17
UPDATE:

Zo ik heb de gitaar naar de plaatselijke gitaarboer gebracht.
Zoals altijd een erg vriendelijke kerel, hem even de situatie uitgelegd want het is
natuurlijk al een beetje raar als je met een gitaar binnenkomt waar je zelf aan hebt gesleuteld
en als die vervolgens niet meer werkt.

beruk
1 februari 2014, 16:22
En, wat was zijn diagnose?

RonnieMacaronie
1 februari 2014, 16:37
Hij dacht misschien dat het aan de input-jack lag. Hij gaat er nog even naar kijken en ik krijg dan een telefoontje met de oorzaak en de kosten voor het maken ;)

Tabula Rasa
1 februari 2014, 16:46
Dit zijn echt van die klusjes die je zelf zou moeten kunnen. Koop eens een universeelmetertje van een tientje... Die heb je bij gitaren vaak zat nodig.

FruscianteFan
1 februari 2014, 17:53
UPDATE:

Zo ik heb de gitaar naar de plaatselijke gitaarboer gebracht.
Zoals altijd een erg vriendelijke kerel, hem even de situatie uitgelegd want het is
natuurlijk al een beetje raar als je met een gitaar binnenkomt waar je zelf aan hebt gesleuteld
en als die vervolgens niet meer werkt.
Vrij normaal hoor, zelf aan je gitaar sleutelen. Ik breng mijn gitaren ook pas naar de gitaarboer als ik er zelf écht niet meer uitkom ;)

Dutch66
4 februari 2014, 09:16
En ik ben benieuwd wat het nu uiteindelijk was, en wat deze "erg vriendelijke man" er voor
gaat rekenen ...

RonnieMacaronie
4 februari 2014, 18:10
-UPDATE

Goed vandaag een telefoontje gekregen, mijn potmeter van de volumeregeling was kapot, de 5-way schakelaar en mijn output jack.
De kosten voor de vervanging van de 3 onderdelen is 9 euro en dan wordt er nog een 1,5 uurloon gerekend (diagnose & reparatie).
De totale kosten worden geschat op zon 35 á 45 euro.

Ik heb (nog) niet zodanig verstand van gitaren dat ik deze diagnose in mijn eentje had kunnen stellen dus aan de ene
kant ben ik ook wel blij dat het niet aan de elementen lag of iets dergelijke.

Goed +- 40 euro dus...
Opmerkingen :)?

Tabula Rasa
4 februari 2014, 18:31
Scherpe prijs voor onderdelen, maar meer dan een kwartier werk is het niet. Die Gio heeftg toch een afdekplaatje aan de achterkant voor de electronica?

nak
4 februari 2014, 18:45
mijn potmeter van de volumeregeling was kapot, de 5-way schakelaar en mijn output jack.
Maar liefst drie onderdelen tegelijk kapot!, vind ik zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb mijn bedenkingen en vind het prijzig, maar goed hij doet het nu, dat dan weer wel.

Plant
4 februari 2014, 18:54
Maar liefst drie onderdelen tegelijk kapot!, vind ik zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb mijn bedenkingen en vind het prijzig, maar goed hij doet het nu, dat dan weer wel.

Er is zelf aan gesoldeerd. Waarmee weet ik niet, maar gezien het ontbreken van kennis van zaken (sorry) is het niet ondenkbaar dat daarmee meer defekt is geraakt dan oorspronkelijk al defekt was.

snaarplukker
6 februari 2014, 18:19
Maar liefst drie onderdelen tegelijk kapot!, vind ik zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb mijn bedenkingen en vind het prijzig, maar goed hij doet het nu, dat dan weer wel.
Tja, een leek kan je een oor aannaaien.:soinnocent:

Orpheo
6 februari 2014, 21:31
Maar liefst drie onderdelen tegelijk kapot!, vind ik zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb mijn bedenkingen en vind het prijzig, maar goed hij doet het nu, dat dan weer wel.

potmeter kan volledig gefrituurd zijn door een onkundig gebruikte soldeerbout. De switch kan kapot zijn gegaan doordat bijvoorbeeld een 'lug' is afgebroken bij het onkundig testen. De jack op goedkopere gitaren kan altijd vervangen worden, want die verbuigen als je er al naar kijkt.

Ben ik de enige die het niet zo raar vind?

Gearjunkie
6 februari 2014, 22:46
Mijn eerste modificaties mislukten ook altijd. Dikke klodder soldeer in de nieuwe 5 weg schakelaar heeft menig weekend verpest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Misery Signals
7 februari 2014, 16:25
Ivm de nieuwprijs natuurlijk zuur maar wel een normale prijs. Alle drie kapot of niet, je bent er niet op achteruit gedaan.

jerome
7 februari 2014, 19:42
potmeter kan volledig gefrituurd zijn door een onkundig gebruikte soldeerbout. De switch kan kapot zijn gegaan doordat bijvoorbeeld een 'lug' is afgebroken bij het onkundig testen. De jack op goedkopere gitaren kan altijd vervangen worden, want die verbuigen als je er al naar kijkt.

Ben ik de enige die het niet zo raar vind?

Je bent niet de enige... Misschien waren die onderdelen gewoon versleten/vol stof/vol opgedroogd bier/teveel contactspray/teveel soldeer/verknalt door te hete soldeerdbout, of een combinatie...

Ik vervang sowieso de potmeters en de 5-way switch eens in de 5 jaar, gewoon uit voorzorg.
Want je staat toch mooi te klootviolen als tijdens een optreden een van die onderdelen begint te kraken of er gewoon mee uit scheidt...

Dutch66
8 februari 2014, 15:31
Kijk voor de grap is of ook echt alles vervangen is....

Tunes
10 februari 2014, 09:51
ALTIJD van te voren aangeven dat je de oude onderdelen er bij wil hebben.

Gearjunkie
10 februari 2014, 10:05
Ach, ik kan me niet goed voorstellen dat iemand je om een potmeter besodemieterd. Daarnaast hebben veel reparateurs toch wel een bakje met rommel, weet jij veel welke switch de jouwe was.
Ik zou inzetten op vertrouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dutch66
10 februari 2014, 10:30
Ach, ik kan me niet goed voorstellen dat iemand je om een potmeter besodemieterd. Daarnaast hebben veel reparateurs toch wel een bakje met rommel, weet jij veel welke switch de jouwe was.
Ik zou inzetten op vertrouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Klopt, daar moet je ook vanuit gaan, maar een pot, switch en jack tegelijkertijd stuk..., mmmm...
Verder kun je als ondernemer voor 4 tientjes maar bar weinig doen, dus voor de prijs maakt
het dan weer geen moer uit...

Kan me ook voorstellen, dat hij in die "bak" inderdaad op zoek was naar een potmetertje en
tegen een reeds gesoldeerde pot-switch-jack combi aan liep...
Niks mis mee zou ik ook doen.

RonnieMacaronie
16 maart 2014, 18:22
De uiteindelijk kosten bedroegen 26,50!
Tot zover de schatting in het begin van 35 á 45 euro :crazyhappy:

hole
16 maart 2014, 18:53
Mooi, geen geld om weer te kunnen rocken, toch (y)

RonnieMacaronie
21 maart 2014, 23:29
Mooi, geen geld om weer te kunnen rocken, toch (y)

Inderdaad! En ik moet zeggen hij klinkt nu echt heerlijk helder (veel helderder dan eerst)