PDA

View Full Version : zelfbouw spaanse gitaar



bertje1
31 januari 2014, 18:36
Dag forum leden ,

Een collega van mij is een spaanse gitaar aan het bouwen.De gitaar is op de helft body / hals /kop zijn ruwweg klaar. gitaar moet nog geschuurd en de brug / tuners / etcetra moeten nog gemonteerd.
Ik kan deze gitaar overnemen Gitaar voelt in huidige staat goed aan en ziet geweldig uit. De gitaar heeft een massief top blad van esdoorn. Mijn vraag aan jullie is of esdoorn een goede houtsoort soort is om als top blad te gebruiken

Rizz
31 januari 2014, 19:04
in het kort? Nee..

En zeker niet op een klassieke gitaar.. De snaren hebben simpelweg niet genoeg energie om het bovenblad in beweging te brengen.. Ik zou er nog eens 2x over nadenken.. Weet je erg zeker dat het een esdoorn top is?

bertje1
31 januari 2014, 19:44
Rizz. op het moment van versturen twijfelde ik was het wel esdoorn? vond ik ook al raar . mijn collega heeft al veel klassieke gitaren gemaakt die ik ook heb mogen beluisteren merendeel klonk geweldigMaandag effe navragen.

Rizz
31 januari 2014, 19:55
Het zal wel iets van spruce (sparren) of ceder zijn. Bovenbladhout is over het algemeen naaldhout.

Wel gaaf, zo'n echt handgemaakte gitaar..

LaurentB
1 februari 2014, 13:49
Als-ie hem toch al aan het bouwen is zou ik wachten met beslissen totdat-ie klaar is , en je hem eerst kunt testen.

warmong
14 februari 2014, 10:40
zal bijna 100% zeker wel een vuren bladje zijn.
rug en zijkanten worden nog wel eens in esdoorn uitgevoerd.

LaurentB
14 februari 2014, 11:33
Nou, het lijkt me niet dat iemand die helemaal zelf een gitaar gaat bouwen dan vurenhout voor het bovenblad kiest.

warmong
14 februari 2014, 15:01
LaurentB
Nou, het lijkt me niet dat iemand die helemaal zelf een gitaar gaat bouwen dan vurenhout voor het bovenblad kiest.

nou, aangezien ik zelf een bouwer ben van klassieke gitaren, en ondertussen toch al 6 jaar een beroepsopleiding hiervoor volg, onder het toeziend oog van 2 van de beste bouwers in belgië, kan ik je met de grootste zekerheid verzekeren dat er eigenlijk maar 2 houtsoorten in aanmerking komen voor het bovenblad van een klassieke gitaar: vuren en ceder. aangezien ceder moeilijk te verwarren is met vuren ben ik bijna 100% zeker dat het een vuren blad zal zijn.
Ik post niet vaak op forums, en na antwoorden als dit vraag ik me weer af waarom ik uberhaupt de moeite doe.

do your research boy.

Rizz
14 februari 2014, 15:05
Ik denk dat Laurent bedoeld dat Gamma vuren hier niet echt geschikt voor is, al is het nagenoeg hetzelfde.. Wij (ik) ben meer gewend aan sparrehout.. What's in a name.. We bedoelen allemaal hetzelfde, noemen het een beetje anders..

LaurentB
15 februari 2014, 00:49
Hoho, tuuttuut, kalm aan, is er hier wellicht sprake van een Vlaams-Nederlandse spraakverwarring (of een andere?); voor bovenbladen wordt sparren- of cederhout gebruikt, nietwaar? Vuren ken ik als een uitdrukking voor lage kwaliteit hout, maar als jij een bouwer bent zul je dat niet bedoeld hebben, toch?

freekick
16 februari 2014, 13:48
Vuren, fir, fichte enz.
En als je door de bomen geen bos meer ziet; naaldhout!

stijnkenens
16 februari 2014, 18:31
Hoho, tuuttuut, kalm aan, is er hier wellicht sprake van een Vlaams-Nederlandse spraakverwarring (of een andere?); voor bovenbladen wordt sparren- of cederhout gebruikt, nietwaar? Vuren ken ik als een uitdrukking voor lage kwaliteit hout, maar als jij een bouwer bent zul je dat niet bedoeld hebben, toch?


Het vurenhout dat gitaarbouwers gebruiken, is niet hetzelfde als het constructiehout uit de gamma.
Vurenhout komt van bomen vlak onder de boomgrens, uit streken met korte zomers en lange winters.

Door de trage groei, in extreem klimaat, hebben die bomen fijne jaarringen, en rechte houtdraad: die staan zo dicht op elkaar dat enkel het bovenste topje van de boom zijtakken heeft.


Vuren / constructiehout uit de gamma is gekweekt hout: ver genoeg uit elkaar, goede voedzame bodem en in een degelijk klimaat, die bomen groeien zo snel, dat er jaarringen van 2 cm tussen zitten, daar bouw je geen gitaar mee.

En nog even een PS:

http://benedettoguitars.com/wp-content/uploads/2011/09/Benedetto-ChineryKnottyPineArchtop_1.jpg


s.

LaurentB
16 februari 2014, 22:12
Mooie gitaar! Heb jij die gebouwd, Stijn?

warmong
17 februari 2014, 11:30
LaurentB
Mooie gitaar! Heb jij die gebouwd, Stijn?

nee, dat is een archtop van Bob Benedetto, gebouwd met pallet-hout, om aan te tonen dat ook met minder kwalitatief hout een goede gitaar te bouwen valt. Als ik me niet vergis heeft hij er ook ooit een gebouwd met hout dat helemaal aangevreten is door paalworm. en de gaten geboord door die paalworm doen dan dienst als klankgat (soortement 'alternatieve f-gaten'). heel cool om te zien.



LaurentB
Hoho, tuuttuut, kalm aan, is er hier wellicht sprake van een Vlaams-Nederlandse spraakverwarring (of een andere?); voor bovenbladen wordt sparren- of cederhout gebruikt, nietwaar? Vuren ken ik als een uitdrukking voor lage kwaliteit hout, maar als jij een bouwer bent zul je dat niet bedoeld hebben, toch?

vuren komt in alle kwaliteiten voor, van constructie hout tot bovenbladjes voor gitaren. Maar spraakverwarring is voor mij ook prima hoor. ;)
Ik kan me soms gewoon giga-hard ergeren aan foute informatie die op allerlei fora gespuid wordt. Zeker als je ergens 100% zeker van bent. :makeup:

warmong
17 februari 2014, 12:04
Deze dus:

http://farm4.staticflickr.com/3792/12586161503_a588cff1bc_z.jpg

te koop voor een slordige 52.000 dollar... ;)

LaurentB
17 februari 2014, 12:25
Zo,dat is een bijzondere zeg!

Rizz
17 februari 2014, 12:25
Deze dus:

http://farm4.staticflickr.com/3792/12586161503_a588cff1bc_z.jpg

te koop voor een slordige 52.000 dollar... ;)

Oh, is dat alles? Er zijn dagen dat ik het niet in m'n zak heb... Wel erg mooi!