PDA

View Full Version : Probleempje met de BOSS RC-3



StudioPawl
31 januari 2014, 00:59
Dag lui,

vandaag overkwam me iets wat alleen mij kan overkomen. Ben vandaag jarig dus ik heb een Boss RC-3 gekocht. Lijkt me een geweldig ding alleen heb ik 1 klein probleem. Ik ben helaas totaal niet technisch en snap van dingen aansluiten gewoon simpelweg niets. Nou neem ik aan dat dit probleem jullie wel bekend voor zal komen.

Ik ging dus loopen in mijn clean channel van mijn versterker. Allemaal leuk en aardig en werkte prima, maar als ik switch naar de overdrive channel van m'n amp veranderde loop ook naar overdrive. Nou heb ik iets gelezen dat je de looper dan moet aansluiten aan de FX Loop van je versterker. Helaas snap ik er niks van en ik kan nergens op internet vinden hoe je dit nou precies moet doen. Kan iemand mij dit alsjeblieft uitleggen? Wil zo graag gaan klooien met die looper maar ben bang dat ik met m'n a-technische brein de verkeerde kabel ergens in stop en dat alles kapot gaat.

Ik heb dus een Boss RC-3 en een Marshall DS 40 Watt combo. Iemand die mij dit in normaal Nederlands kan uitleggen? Ik neem aan dat dit probleem nogal klein is, maar durf er niks aan te doen want ben als de dood dat ik wat sloop.

Help mij en maak mijn verjaardag top,

greetz.

Michael AE
31 januari 2014, 08:04
Die Marshall is een DSL40 neem ik aan? Daar zit inderdaad een effectsloop op. Een effectsloop kun je simpel gezegd zien als preamp out en poweramp in, oftewel send and return. Je kunt de send naar de input op een pedaal of ander effect aansluiten met een gewone gitaarkabel en dan de output van het pedaal of effect weer met een normale gitaarkabel naar de return op je versterker. Als er een level control op je pedaal of effect zit, moet je die wel even knap instellen, want anders klinkt het niet, maar de meeste pedalen hebben dat toch niet.

Ik weet zo snel even niet of de Marshall een instrument/line (of +4/-11) knopje naast de effectsloop heeft, maar als dat wel het geval is kun je er meestal vanuit gaan dat een pedaal op de instrument level moet en een rackeffect op de line-level.

Succes en gefeliciteerd met je verjaardag!

StudioPawl
31 januari 2014, 08:38
Okee ik snap het zo ongeveer! Send > Input pedaal > Output pedaal > return toch?

En dan uiteraard de gitaar met de versterker aansluiten en dan moet ie het doen dus? Klopt dus ook dat ik hier 3 kabels voor nodig heb ?

Michael AE
31 januari 2014, 08:45
Ja, precies.

Je hebt inderdaad 3 kabels nodig. Gitaar gewoon normaal aansluiten.

Succes!

StudioPawl
2 februari 2014, 02:14
Super bedankt voor de uitleg! Hij doet het nu zoals ik het verwacht! Geweldig pedaal. Het zijn vaak die kleine technische dingetjes waar ik niet uit kom, dus thanks! Ik heb een mooie verjaardag gehad :lp:

Michael AE
2 februari 2014, 06:27
Graag gedaan! Mooi om te horen dat het nu naar behoren werkt en dat je een mooie verjaardag hebt gehad. ;)