PDA

View Full Version : Dubbele toon op hals



Pickel
30 januari 2014, 16:46
Ik heb een Schecter Tempest Custom met het volgende probleem: hoge E snaar, 17 en 18 fret hebben dezelfde toonhoogte. Dit is dus alleen op de hoge E snaar... Wat kan het probleem zijn en wat kan ik hier eventueel aan doen? Het is wel zo dat (onversterkt) wel wat fretbuzz te horen is bij het aanslaan aan deze kant van de hals. Versterkt hoor je het niet.

Tabula Rasa
30 januari 2014, 16:53
Ik heb een Schecter Tempest Custom met het volgende probleem: hoge E snaar, 17 en 18 fret hebben dezelfde toonhoogte. Dit is dus alleen op de hoge E snaar... Wat kan het probleem zijn en wat kan ik hier eventueel aan doen? Het is wel zo dat (onversterkt) wel wat fretbuzz te horen is bij het aanslaan aan deze kant van de hals. Versterkt hoor je het niet.

17e fret te laag of 18e te hoog. Google eens op "fretrocker". Kan je zelf ook redelijk makkelijk maken van een breekmesje. Maar je zou het ook kunnen zien als je de snaar bij 17 indrukt. Hij haakt op nummer 18.

Hotpepper01
30 januari 2014, 16:56
kennelijk loopt de snaar bij de beoogde 17e fret daar tegen een hoger gelegen fret aan. De hals is te hol of de brug staat te laag of de veroorzakende fret ligt te hoog. Je kan de brug aan die kant wat hoger zetten, de hals wat rechter zetten of de veroorzakende fret even afvijlen.

Pickel
30 januari 2014, 17:50
Bedankt voor jullie antwoord, ik begrijp dat de 2 frets op gelijke hoogte liggen. Maar hoe kan het dan dat het bij de B snaar totaal niet zo is? Zou die fret dan zo scheef zijn?
.. ik ga ff zoeken op fretrocker

stijnkenens
30 januari 2014, 17:54
Niet even hoog, de 18e ligt hoger dan de 17e fret.
Normaal liggen alle frets in 1 rechte lijn over het fretboard.
Bij jou dus niet.
Als het echt zo duidelijk is dat ze dezelfde toon hebben (dus niet aanlopen) dan ligt het aan de frets, en niet aan de hoogte van de brug of de holte van de hals. die laatste 2 zijn maar lap middeltjes, ik zou (als je er zelf niet aan durft werken) dat laten nazien door een gitaarbouwer/hersteller.



s.

Pickel
30 januari 2014, 18:01
Niet even hoog, de 18e ligt hoger dan de 17e fret.
Normaal liggen alle frets in 1 rechte lijn over het fretboard.
Bij jou dus niet.
Als het echt zo duidelijk is dat ze dezelfde toon hebben (dus niet aanlopen) dan ligt het aan de frets, en niet aan de hoogte van de brug of de holte van de hals. die laatste 2 zijn maar lap middeltjes, ik zou (als je er zelf niet aan durft werken) dat laten nazien door een gitaarbouwer/hersteller.
s.
Ik bedoel indd NIET op gelijke hoogte...:soinnocent:

bedankt voor jullie antwoorden, ik ga me erin verdiepen, het is altijd leerzaam iets zelf aan te leren...

barno
30 januari 2014, 18:06
alleen op de hoge E snaar: komt omdat één fretje aan de kant van de toets is losgekomen en omhoog piept. Als je kijkt naar die fret zal je het waarschijnlijk zelfs kunnen zien als je duwt op het uiteinde van die fret.

Tabula Rasa
30 januari 2014, 18:14
alleen op de hoge E snaar: komt omdat één fretje aan de kant van de toets is losgekomen en omhoog piept. Als je kijkt naar die fret zal je het waarschijnlijk zelfs kunnen zien als je duwt op het uiteinde van die fret.

Precies. Als het zo is, en je durf het aan: Snaren eraf, hals ondersteunen met ene blok en handdoek. hardhouten latje met een restje oude muismat of iets dergelijk (ik gebruik een oude riem) eronder vastgeplakt. Latje op de fret zetten en voorzichtig hamertje tik spelen met een gewone hamer.

Pickel
31 januari 2014, 12:28
Heb gekeken vanmorgen: de fret ligt aan 1 zijde beduidend hoger. Hij ligt wel goed vast in de hals. Dus dat wordt vijlen en schuren...;)

arnoldtims
31 januari 2014, 14:48
Is de fret gewoon hoger aan die kant of zit er een kiertje onder. Mocht er toch een klein kiertje onder zitten dat zou je het ook kunnen lijmen.
Als je hele dunne secondelijm langs de fret "spuit"met een injectienaaldje of zo en dan klemmen met wat houtjes en een lijm klem. dan ben je wss ook van je probleem af zonder al te veel gedoe. Er is hier iemand die het ook zo gedaan heeft.
Denk eigenlijk dat dit ook je probleem is, kan met niet voorstellen dat een fret opeens hoger kan zijn zonder iets los te komen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de fret er voor meer is afgesleten maar dan zou je het probleem op de hele fret verwachten. Er kan ook een kuiltje in de fret ervoor zitten maar dat noem je niet.
Let wel, je zegt dat de fret goed vast zit maar het kiertje wat onder de fret zit hoeft maar erg klein te zijn om problemen te veroorzaken en is misschien niet goed te zien.

Pickel
31 januari 2014, 15:22
Is de fret gewoon hoger aan die kant of zit er een kiertje onder. Mocht er toch een klein kiertje onder zitten dat zou je het ook kunnen lijmen.
Als je hele dunne secondelijm langs de fret "spuit"met een injectienaaldje of zo en dan klemmen met wat houtjes en een lijm klem. dan ben je wss ook van je probleem af zonder al te veel gedoe. Er is hier iemand die het ook zo gedaan heeft.
Denk eigenlijk dat dit ook je probleem is, kan met niet voorstellen dat een fret opeens hoger kan zijn zonder iets los te komen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de fret er voor meer is afgesleten maar dan zou je het probleem op de hele fret verwachten. Er kan ook een kuiltje in de fret ervoor zitten maar dat noem je niet.
Let wel, je zegt dat de fret goed vast zit maar het kiertje wat onder de fret zit hoeft maar erg klein te zijn om problemen te veroorzaken en is misschien niet goed te zien.

Een kiertje onder de fret kan ik niet vinden en ik kan ook geen beweging in de fret krijgen. Hij lijkt er dus wel stabiel in de hals te liggen...