PDA

View Full Version : 100.000 soorten bruggen, wat is wijsheid?



Brum
30 januari 2014, 14:13
Om me toch maar alvast in te lezen, open ik dit topicje met wat vragen omtrent een geschikte brug voor m'n Gibson SG Standard. Ik ben me een beetje aan het oriënteren wat voor mij een geschikte brug is en wat wijsheid is wat betreft prijs-kwaliteit.

Mijn eisenpakketje:

In mijn SG steekt nu een brug met iets van, zo lijkt het graphtech zadels. Ik zou graag wat meer helderheid meegeven aan het geluid van m'n SG. Ik heb alleen het idee dat de graphtech zadels daar geen goed aan doen, als in; kan beter. Het staartstuk ga ik niet vervangen, het gaat alleen om de brug zelf, een TOM stijl brug. Ook is een beetje extra toegevoegde sustain nooit verkeerd natuurlijk. Ik ben al een stukje verder met het vervangen van de potmeters en condensator, maar ik denk dat ik nog niet uit de gitaar haal wat er in zit qua klank. Onversterkt klinkt de gitaar namelijk erg luid en dat zou zich normaal gesproken toch niet vertalen in een wat ingetogen, toch wat dof geluid? Een SG zou in mijn beleving best pinnig mogen zijn.

Mijn schifting qua merken is nu, aan de goedkopere kant: Gotoh, Duesenberg, Kluson en Schaller is een beetje een tussengevalletje wat betreft de prijs. Aan de duurdere kant denk ik dan aan Tonepros, Faber en Graphtech (het merk, niet het materiaal).

Wat is wijsheid, hoeft het echt niet perse een brug te zijn die flink aan de prijs is en zijn de goedkopere alternatieven ook goed genoeg, of is het verschil in prijs echt goed merkbaar?

Dan zit ik nog met het materiaal. Meestal zie je chroom of nikkel gebruikt en soms aluminium. Wat zijn de verschillen, klankgewijs?

edit: De gitaar betreft een linkshandig model, maakt dat verschil wat betreft de brug, of kan ik de brug gewoon omdraaien?

Hotpepper01
30 januari 2014, 14:44
Verbazingwekkend eigenlijk. Een Gibson SG met een ingetogen, dof geluid, mijn hemel. En dat zoek je in de brug??? Wat voor pups zitten er dan in? Zijn dat originele? En over wat voor versterker speel je daar dan mee?

Brum
30 januari 2014, 14:59
Nou ja, het kan gewoon beter. Wat ik onversterkt hoor komt er versterkt niet helemaal uit. Het is al een heel stuk beter geworden met het vervangen van het element, de potmeters en condensator. Ik ben er bijna, maar het is het nog niet helemaal. Graphtech zadels geven over het algemeen een wat donkerder geluid voor zover ik weet, vandaar dat ik zit te denken aan een andere brug. Mocht ik dat helemaal verkeerd zien, sta ik daar uiteraard ook voor open en ga ik helemaal niks vervangen.

Het element wat er nu in zit (het brugelement, het nekelement boeit me niet zo en gebruik ik zelden tot nooit) is een BK Crawler, waar ik wel tevreden over ben. Ik speel over een Marshall JCM800 2210 met een tubescreamertje ervoor, dus daar kan het qua sprankel en midhoog/hoog niet aan liggen. Met m'n Deluxe-achtige tele snij ik moeiteloos door de mix, de SG lijkt daar toch wat meer moeite mee te hebben. Begrijp me niet verkeerd, de SG klinkt absoluut niet slecht! Maar ik zou graag willen dat ie wat meer in de buurt komt van de tele, zodat ik ook een bruikbare back-up heb. Nou zit het verschil ook wel in de houtsoorten. De SG is volledig mahonie, met een palissander toets en de tele heeft een mahonie body, met esdoorn hals en ebben toets. Uiteraars is die tele wat pinniger, da's logisch, maar een SG zou in mijn beleving ook behoorlijk pinnig en middig qua geluid moeten zijn, toch zeker in combinatie met een JCM800. De tele is ook een haast ontembare brulboei, terwijl de SG onversterkt veel luider is. Hoe ik het misschien nog het beste kan beschrijven, de tele is meer crispy, de SG meer een grommer.

Ik kan natuurlijk ook voor een compleet andere gitaar gaan, maar dat vind ik me toch net even wat te ver gaan.:)

Rubenios
30 januari 2014, 15:52
Ik ben tevreden met het geluid, onee toch is het niet helder genoeg. Dus ik vervang mijn brug???

Brum
30 januari 2014, 16:03
Beter lezen hoor, het staat er vrij gedetailleerd. Ik ga ook geen discussie aan over de inhoud, dat was mijn vraag namelijk niet. De brug met graphtech zadels lijkt niet helemaal te voldoen in mijn opinie en ben me dus aan het oriënteren voor een andere brug. Geen rigoureuze ingreep en ik verwacht ook niet ineens een andere gitaar. Je hebt ze die gitaren vervangen als hun onderbroek, om mindere dingen en dan staat een topic redelijk vlot helemaal vol met alternatieven, dus zo gek is mijn vraag niet. Nogmaals, als een brug verwisselen niet aanzet tot wat ik wil, dan laat ik het. Daar sta ik ook gewoon open voor.

E-J
30 januari 2014, 16:10
Mijn ervaring: het materiaal van de brug zélf maakt niet zoveel uit qua geluid. Wat echt het verschil gaat maken zijn de schroeven waarop de brug en het staartstuk zitten. Deze maken immers contact met de body. Op de standaard productielijn Gibsons (niet de Custom Shop dus) is alle hardware van zink. Vervang alles door stalen exemplaren (en een alumnium staartstuk) en je gitaar zal een stuk 'opener' en helderder klinken en vooral koestischer aanzienlijk luider worden. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Faber hardware. Deze zijn locking, waardoor je nog dat beetje extra krijgt. Echte aanrader, het geld zonder meer waard. Goedkoper dan Tonepros bovendien.

Brum
30 januari 2014, 16:20
Oke, dus ook staartstuk eventueel vervangen. Die zag ik even niet aankomen, maar neem ik mee in de overweging.:) Op zich hoeft die ook niet zo duur te zijn lijkt me.

Faber heb ik ook al naar zitten kijken, eigenlijk ook om de redenen die jij aanhaalt. Toch ook nog wel redelijk aan de prijs, maar inderdaad zeker wel goedkoper dan Tonepros. Dat ze locking zijn vind ik ook wel aantrekkelijk.

Ik dacht eigenlijk dat de graphtech zadels ook een wat donkerder geluid veroorzaakten, maar da's geen groot verschil dus? Want volgens mij zou ik dan voor een aluminium staartstuk kunnen gaan en zo'n Faber Tonelock Inch setje kunnen gaan, zonder de brug te vervangen. Mits dat met de huidige brug allemaal past natuurlijk, maar de Faber USA site zegt van wel geloof ik. Da's qua geld nog aantrekkelijker ook.

Tristan
30 januari 2014, 23:02
Tja, je gaat hierop denk ik veel verschillende meningen krijgen.
In mijn ervaring is de Faber niet geweldig, ik heb E-J zijn Les Paul gehoord en die vond ik met name akoestisch ook niet super klinken, voor mij persoonlijk waren de Epi van Lex en Les Paul van Mitch duidelijk beter.
Of dat ligt aan de Faber hardware / tailpiece durf ik niet te zeggen, ik had het eerder ingeschat op hout en exemplarisch verschil maar na een duidelijk slechte ervaring in mijn ES335 lijkt volgens mij de Faber aluminium tailpiece ook onderdeel van dit voor mij negatieve verschil in klank te zijn.
Misschien is het ook zo dat het op de ene gitaar wel werkt en op de andere niet, of de een vindt het wel mooi klinken en de ander niet, ik durf het niet te zeggen.
Ik heb er hier dus wel een liggen die je wat mij betreft gewoon zou kunnen uitproberen, vindt je het niks geef je 'm weer terug en vindt je het wel wat dan draaien we er wel een pin aan.

Echter, als je gitaar akoestisch al luid en open klinkt dan denk ik dat je het eerder in je pickup en afstelling daarvan moet zoeken.
Zet hem eens een flink pak lager en ga er eens mee tweaken.
Waarschijnlijk is het element gewoon niet geschikt voor de gitaar.
Ik heb hier ook nog een RS Fralin set liggen die in mijn akoestisch luide ES335 in ieder geval enorm rockt (ik vind het iets te ongenuanceerd dus ik ga ze er nu uit laten halen) en ik denk dat dat wel eens precies zou kunnen zijn wat je zoekt.
Waarom?
In mijn ervaring is het juist zo dat in een punchy en luid akoestisch klinkende gitaar lager output / meer PAF style elementen veel meer punch lijken te geven en veel meer rocken dan de modernere varianten met hogere output.
Met mijn ES335 was dit het geval, ik kan me nog een De Gier Authority herinneren waarbij dit het geval was en ook springt mij nu een Gibson SG '68 Reissue in herinnering die belachelijk rockte met gewone Classic '57 elementen.
Nogmaals, het is maar een idee maar je zou het kunnen proberen, erin, vindt je het niks is er niks verloren en geef je ze gewoon terug aan mij.

Mitch
30 januari 2014, 23:11
Juist. Die Crawler is op zeker te middy/high output voor wat jij zoekt. Kijk maar 's naar de tonechart op de BKP site. Als het in de buurt van een Tele moet komen dan heb je ab-so-luut lower output nodig. Ik heb zelf een RS Fralin set (fractie anders dan Tristan, maar da's muggenziften) in een LP en die snijdt op de brug moeiteloos door elke mix. Ik ben echt compleet verzot op die set. In vergelijking was de SG die ik had (en akoestisch niet slecht was) een lulletje rozewater, zelfs met vergelijkbare pickups na een swap.

Zadels, brug, bouten (niet overheen lezen, E-J heeft daar een belangrijk punt) etc hebben allemaal effect, maar JUIST als je zegt dat -ie je akoestisch uitstekend in de oren klinkt dan moet je het in de elektronica zoeken. Pots al aangepast, da's duidelijk. En als je dan een relatief high output pickup hebt en je zoekt meer openheid en helderheid... appeltje eitje.

Brum
30 januari 2014, 23:36
Die pickup heeft de gitaar juist weer een beetje leven gegeven en klinkt echt vet in deze gitaar (niet als in de puberale term vet, maar als in klank :) ) Hiervoor heb ik achtereenvolgens een SD JB, SD '59, SD Distortion en een BK The Mule gehad. Erg wisselende resultaten, maar het was het allemaal niet. De Crawler doet het serieus wel pakken beter, dus daar blijf ik voorlopig bij.:) Het is ook niet dat de gitaar in de buurt van een tele moet komen, hij moet enigszins aansluiten op MIJN tele en da's serieus een ander verhaal.;) De punch, vettigheid en toch venijn in dat ding is voor mij nog steeds ongeëvenaard. In die gitaar zit nu de SD '59 in de brug, maar dat is omdat dit tot nu toe het enige element is dat de gitaar een beetje kan temperen. Echt het tegenovergestelde van de SG. Ik zoek het wat betreft de SG een beetje in de hoek van een voorbeeld qua geluid voor mij, Jerry Cantrell. Die gebruikt tegenwoordig Motor City elementen, die ik ken van m'n bandmaatje en echt goed zijn. Dat zijn vintage gevoicede elementen on steroids en dat is die Crawler ook heb ik het idee. Ik ben er wel al achter dat ik het niet zoek in ceramisch high output e.d. Werkte wel, werd ook een stuk meer helder en gearticuleerd, maar een tikkie too much. De Crawler geeft wel de vettigheid die ik zoek en is redelijk middig, wat ik zeer waardeer. Mijn geluid is ook behoorlijk middig, ik heb echt niets met mega-gescoopte geluiden. Het enige wat de SG nu nog nodig heeft is dat ie wat pinniger wordt, een beetje meer sprankel in het hoog, waardoor de gitaar wat opener wordt en dan is ie echt wel klaar voor mij. Binnenkort gaan onze eerste twee nummers de wijde wereld in en laat ik nog wel wat van ons horen, dan hebben jullie wel een idee van wat voor geluid ik zoek.

De hoogte van de elementen vind ik een goeie suggestie en heb ik ook al wat mee gespeeld, evenals de polepieces. Gek genoeg kom ik er wel op uit dat het element redelijk hoog zit en de polepieces weer redelijk terug op standaard hoogte, daar waar ik normaal gesproken inderdaad juist meestal de elementen redelijk laag heb zitten met een vrij hoge actie.

Het aanbod van de Faber tailpiece uitproberen neem ik zeker aan, echt tof!:) Ik stuur je daar zo nog even een priveberichtje over.

edit: Ik lees het nu beter, je bedoelt een setje Fralins. Om eerlijk te zijn is dat niet waar ik het in zoek, maar het aanbod vind ik wel tof. Wordt gewaardeerd. ;)

Tristan
30 januari 2014, 23:41
Die Faber mag je ook proberen wat mij betreft hoor, dat stond ook in mijn reactie. ;)

Brum
30 januari 2014, 23:43
Ja sorry, ik lees je post nog 's en nu lees ik het toch goed, haha. Beetje slaperig...:) Ik stuur je daar zo nog even een berichtje over, ben eerst eventjes iets wat op een hond lijkt uitwringen.

RS-Rik
31 januari 2014, 07:52
Aluminium heeft een hele aangename taptone..


I kid you not.

E-J
31 januari 2014, 09:56
Ben het eens met Tristan en Mitch, die Crawler heeft bijna twee keer zoveel output dan de gemiddelde PAF!

Tristan, je zou dan eigenlijk de Tokai opnieuw moeten horen. Bij de laatste mini-meet had hij namelijk nog de originele pickups (niet al te best) en potmeters. Hij klonk toen redelijk donker. Een afstelbeurt van De Gier heeft hem ook niet verkeerd gedaan. De Faber hardware zat er overigens bij aanschaf al op, eigenlijk zou ik het originele spul er weer op moeten zetten ter vergelijk. Ik ben echter super tevreden met hoe hij nu klinkt en speelt dus hij blijft lekker zo. :)

guitarnijboer
31 januari 2014, 11:47
Ik heb onlangs een nieuwe brug op mijn musicman gezet en kwam na veel onderzoek uit bij ABM-Mueller. Dit zijn gedraaide/gefreesde bruggen i.p.v. de gegoten zoals Gotoh, Tone-Pro (ook Gotoh), ABR etc. bruggen.
Die van mij is gemaakt van bellbrass. Ik dacht dat dit donkerder zou klinken dan de standaard zinc brug, maar niets is minder waar. De gebruikte messing legering is veel harder dan zinc. Mooi is ook dat alle onderdelen exact passen en er echt nergens speling zit. Geen geratel of bijgeluiden dus.

Bij ABM hebben ze ook geexpirimenteerd met locking bruggen, maar ze stellen dat de toon erdoor achteruit gaat. Ze zijn hier dus weer mee gestopt. De bruggen zijn er ook in massief aluminium of RVS.

Brum
31 januari 2014, 12:56
Als het goed is krijg ik morgen hoog bezoek.:) Aankomende week ga ik dan sowieso 's even experimenteren met een Faber staartstuk, aluminium, kijken wat dat gaat doen.

De tip van de schroeven neem ik ook ter harte en ga in de toekomst zo'n setje van Faber aanschaffen. Of ik dan de brug ook nog ga vervangen, de tijd zal het leren. Misschien werkt het al goed met de huidige brug icm zo'n setje Faber Tone Lock schroeven en staartstuk, we gaan het beleven!

Die Crawler, geloof me, het werkt voor mijn doeleinden echt goed in deze gitaar. Ze hebben flink meer output, maar zijn wel vintage gevoiced en hebben behoorlijk wat mid, precies zoals ik het wil hebben. Het was bij de afgelopen repetitie al een heel pak beter qua snijden door de mix dan met een BK The Mule en dat is toch een low output PAF-achtige. Ik heb dat mid van de Crawler echt nodig voor ons geluid als band. Grafiekjes zeggen echt niet alles, het is vooral de combi.;)

muziekschuur
31 januari 2014, 13:32
http://www.stewmac.com/product_images/1lg/0198/Schaller_Bridge_Tailpiece_sm.jpg

Mitch
31 januari 2014, 14:19
Als je meer info geeft wordt het alleen maar duidelijker ;) Maar de combi én redelijk wat mid én wat meer hoog is lastig. Het kan wel, maar dan moet je echt gaan zoeken. Keramisch en dan wat minder output, dat kan bijvoorbeeld prima maar zoek het maar eens in het moderne aanbod.
Maar goed, als je het staarstuk kan testen eerst dat maar eens en dan verder. Stuk voor stuk dingen veranderen is altijd het slimste.
Dat ABM spul heb ik ook wel eens gezien, erg mooi maar ook erg prijzig. Nou is het wel zo dat een dergelijke constructie gewoon mee rkost om te maken dus het is geen flauwe prijs. Masterybrug (niet van toepassing hier) is ook zo'n mooi staaltje dat terecht niet goedkoop is :)

Brum
31 januari 2014, 14:42
Het grappige is, de originele elementen waren ceramisch en niet mega veel output en die werkten inderdaad erg goed voor zover ik me nog herinner. Die elementen waren helaas wel zo microfonisch dat je in Japan 'jazeker, de hypotheker!' kon roepen en ik thuis zo'n beetje hetzelfde effect had als in die reclame. Ik heb ze ook niet meer volgens mij. Eigenlijk jammer, want die waren het eigenlijk wel waard om 's goed ge-waxpot te worden. Maar dan nog, die elementen zouden zo maar 's op m'n huidige set-up niet kunnen werken, da's altijd weer een verrassing. Ik denk elke keer weer waar en hoe ik het moet zoeken als ik naar een bepaald geluid zoek en toch word ik nog dikwijls verrast door de uitkomst (wat de zoektocht ook weer leuk maakt). Inderdaad alles maar 's stapje voor stapje aanpakken en de brug is nu het eerst volgende (hierna zou ik het ook niet meer weten). De gitaar is het sowieso waard, het is gewoon een erg goed resonerend stuk hout. Mocht de uitkomst niet helemaal zijn zoals ik verwachtte, dan houd ik de gitaar alsnog, want goed klinken doet ie wel, alleen ga ik 'm dan anders gebruiken. Bruikbaar is ie zeker.

Die brug van muziekschuur wordt 'm sowieso niet, omdat ik dan met overgebleven gaten zit en bovendien, ik mis ook enige uitleg waarom dat ie goed zou moeten werken voor mijn doeleinden.;)

Tristan
31 januari 2014, 20:38
Ben het eens met Tristan en Mitch, die Crawler heeft bijna twee keer zoveel output dan de gemiddelde PAF!

Tristan, je zou dan eigenlijk de Tokai opnieuw moeten horen. Bij de laatste mini-meet had hij namelijk nog de originele pickups (niet al te best) en potmeters. Hij klonk toen redelijk donker. Een afstelbeurt van De Gier heeft hem ook niet verkeerd gedaan. De Faber hardware zat er overigens bij aanschaf al op, eigenlijk zou ik het originele spul er weer op moeten zetten ter vergelijk. Ik ben echter super tevreden met hoe hij nu klinkt en speelt dus hij blijft lekker zo. :)

Als jij blij ermee bent dan is het prima zo lijkt me.
Ik vond jouw Les Paul wat dun en nasaal klinken akoestisch, een beetje hetzelfde als ik bij mijn ES335 merkte zo gauw ik de Faber set had laten installeren.
Zoals gitaarnijboer al aanhaalt claimt ABM en ik meen ook Schaller dat locking hardware de toon en resonantie vermindert.
Op basis van mijn huidige ervaringen ben ik geneigd deze theorie te onderstrepen, mijn ES335 heeft met de Faber locking brug ook wat ingeboet aan laag en resonantie, wat in het geval van die gitaar echter helemaal zo slecht nog niet is.

@Brum:
Gelukkig ben ik geen paus: "The Pope of Tone knocking at your door!" :seriousf:

Brum
2 februari 2014, 14:59
De pope of tone is gister eventjes langs geweest.;) Ik heb inmiddels een Faber staartstuk met een setje tone lock schroeven op m'n SG geïnstalleerd. Ook heb ik de actie wat verhoogd en nog wat gespeeld met de hoogte van het element en polepieces. Het staartstuk maakt absoluut verschil, maar ik begrijp ook waarom Tristan, voor zijn doeleinden, niet zo stuk was van zo'n Faber staartstuk. Het geluid wordt inderdaad ietsje meer helder en gearticuleerd, zoals ze het bij Faber zelf omschrijven, maar en dat was wat Tristan, voor zover ik van hem begreep, wat begon te missen, het haalt ook wat punch weg. Ik moet zeggen dat ik wel positief verrast ben voor mijn doeleinden, juist om wat ze bij Faber beloven. Ik heb inderdaad enige extra helderheid ervaren en het lijkt allemaal wat gearticuleerder. Maar ook een wat dunnere klank, al heb ik het idee dat ik dat met enige afstelling wel kan opvangen en dat dat ook al enigszins gelukt is. E.e.a. is wel uitgeprobeerd op huiskamervolume over een Blackstar HT1R, op een 2x12 cabinet en ik moet nog even kijken of ik hetzelfde positieve resultaat ook op oorlogsvolume bereik, zeker in bandverband. Ik heb al vaker meegemaakt dat wat thuis geweldig werkt, absoluut niet in bandverband werkt.

Wat wel absoluut een feit is, wat Tristan aanhaalde, wat ik 'mis' in de SG, is wellicht ook een kwestie van bold on versus set neck. De attack van een bold on gitaar is directer en daar kan het 'm ook wel 's goed in zitten wat ik wel fijn vind aan m'n tele en niet fijn vind aan de SG. In dat geval moet ik het maar gewoon accepteren en de SG voor andere doeleinden gebruiken. Wat Tristan namelijk wel opviel en mij eigenlijk ook, dat de SG en tele akoestisch qua geluid best in hetzelfde vaarwater zitten, zij het dat de SG ietsje neuziger is. Dan kom je haast wel op het verschil bold on versus set neck denk ik, wat versterkt een verschil maakt en dat maakt het denk ik ook waarom ik de SG wat tammer vind en dat ga ik ook niet opvangen met andere hardware, of elementen, denk ik. Maar meer helderheid en wat gearticuleerder is voor mij al absolute winst en ben derhalve tot dusver niet ontevreden met het resultaat.:)

Speeddemon
2 februari 2014, 20:34
Dat ABM spul heb ik ook wel eens gezien, erg mooi maar ook erg prijzig.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het juist erg betaalbaar; de tailpieces tenminste. Nog geen 25 euro voor een alu versie met stalen studs/posts. Heb er 2 gekocht (een nikkel-kleurige en een gouden); de gouden moet ik nog op m'n RR LP Custom gooien, de nikkel is op m'n Burny "Kossoff/Moore/Green" Les Paul gezet. Kwam de klank echt wel ten goede. Mooi helder, akoestisch luid.

EDIT: ander merk, my bad. AWM is betaalbaar. ABM-Mueller is idd 3x zo duur (72 euro voor een tailpiece vs. €23,60)

marter544
2 februari 2014, 20:42
Wel raar dat je zei dat de gitaar akoestisch wel helder genoeg, alleen uitversterkt niet. Mijn logica zegt dan dat je het niet in de brug moet zoeken.

Brum
2 februari 2014, 20:47
Dat kan kloppen, want dat zei ik ook niet.

Tristan
2 februari 2014, 23:44
In eerste instantie las ik je post ook zo hoor, maar toen ik beide gitaren uiteindelijk zelf in mijn handen had begreep ik een stuk beter wat je bedoelde.
Het gaat met name om de punch en ook in belangrijke mate om de attack in het laag die je als anders ervaart in beide gitaren heb ik het idee, dat was wat je met die helderheid wilde omschrijven en niet zozeer de belletjes of rinkel in het hoog om maar wat te noemen.

Grappig dat die Faber je wel bevalt, heb je die locking ringen nu ook gebruikt?
Ik ben wel benieuwd wat het voor verschil geeft als je die wel / niet erop hebt zitten.
Zelf had ik het idee dat de klank wat dunner werd door het Faber staartstuk en de locking ringen, het gaf wat minder laag maar ook minder resonantie algeheel.
Wat vindt je van die plectrums overigens, doet dat nog wat voor je qua klank? (met name bij palm mutes en dergelijke)

Brum
3 februari 2014, 00:21
Heel kort door de bocht, de SG ervaar ik als log, de tele als fel, versterkt. Akoestisch is die SG best een luide gitaar, evenals de tele en verneem ik nu niet meteen een log, of dof geluid, dat zit 'm vooral in het versterkte geluid. Dan vind ik het moeilijk te omschrijven waarin het 'm zit en ik denk nu ook meer dat het in de attack zit, dan in de helderheid. Met helderheid bedoelde ik meer ook dat de tele meer gearticuleerd is en dan komt de SG op mij heel mat over en dat voel en hoor ik dan bijvoorbeeld vooral in palmmutes, versterkt. Dat vond ik in eerste instantie heel gek, want in de sustain zit het niet. Ik denk dat ik daar deels mee moet leven en de SG gewoon voor andere doeleinden moet gaan gebruiken. De SG wilde in eerste instantie ook veel moeilijker door de mix prikken dan de tele, maar dat heb ik nu denk ik wel redelijk opgelost door het BK Crawler element. Dat element is erg middig en redelijk punchy. Ik zocht het in eerste instantie wel in het logge wat weghalen en wat hoog toe te voegen, om de SG wat pinniger te krijgen, zoals ik een SG ook voor me heb qua klank. Vandaar dat mijn volgende stap ook de brug was en dat lijkt toch ook wel een stap in de goeie richting.

Ik heb inderdaad de locking ringen ook gebruikt, de hoge, om het staartstuk wat hoger te zetten. Dit ook in verband met wat je zei wat betreft openheid en ook wat EJ zei dat de schroeven er ook zeker toe doen. Ik weet nu nog niet zo goed wat het meest resultaat heeft geleverd, alleen het staartstuk, of de locking ringen, maar het logge is wel veel minder en de lage tonen lijken nu meer gearticuleerd en lijkt er wat hoog bijgekomen te zijn. Ik ga nog even zonder locking ringen proberen en alleen het Faber staartstuk, gezien ik dan niet het complete snarensetje eraf hoef te halen. Eén ding weet ik nu wel redelijk zeker, dat felle, strakke ga ik niet zo uit de SG halen zoals uit de tele, ivm de set neck, maar de gitaar lijkt nu al meer bruikbaar. Ik ben dan ook heel benieuwd wat het in de oefenruimte gaat doen de aankomende week.:)

Wat betreft de plectra, ik voelde wel wat je bedoelt met het verschil in materiaal. Ik heb de jouwe even geprobeerd en daarna twee verschillende diktes van die Gators. De dikkere Gator, ik weet zo even de dikte niet uit m'n hoofd, lijkt het qua klank versus bespeelbaarheid te winnen.

Terminus
4 februari 2014, 10:12
Begrijp ik nou goed dat je altijd door een TubeScreamer speelt en hoog mist? Vreemd is dat in ieder geval niet, een TS kapt vrijwel al je hoog af. Tenzij de tone knop van je TS vol open staat ga je geen sprankel krijgen met humbuckers.

Michael AE
4 februari 2014, 10:50
Je hebt een punt, maar TS geeft duidelijk aan dat zijn tele wel de sound heeft die hij zoekt, dus aan de tubescreamer zal het niet liggen.

Brum
4 februari 2014, 10:59
Klopt, aan de tubescreamer ligt het niet en bovendien is wat minder laag vanuit een pedaal veel makkelijker op te lossen dmv de tone knop op het pedaal en de treble en presence van de versterker.

Ik heb gister even wat opgenomen voor mezelf, (houd ik voor mezelf, dat wil ik jullie niet aandoen) en de SG is door de ingrepen er wel echt beter van geworden. Een hoop meer power door het element en palmmutes komen er nu ook veel beter uit, ik denk toch echt door het Faber staartstuk. De logge grom, die ik niet fijn vond, heb ik in ieder geval wel opgelost en het geluid lijkt nu een stuk pinniger. Of dit nu alleen aan het staartstuk is toe te wijzen weet ik niet, maar ik ben nu toch zeker een stuk meer tevreden (helemaal tevreden word ik nooit, hehe...). Ik denk dat ik maar 's even een dealtje moet gaan sluiten met Tristan.:)

Tristan
4 februari 2014, 21:28
Hee kerel, grappig zeg, ik ben echt verbaasd eerlijk gezegd, maar goed, als het werkt voor je dan werkt het natuurlijk. :)
Ga je het ook nog proberen zonder de locking ringen?
Ik ben erg benieuwd naar het verschil.
Wat betreft het dealtje heb ik maar even een pm gestuurd. :)

Brum
5 februari 2014, 00:04
Hee kerel, grappig zeg, ik ben echt verbaasd eerlijk gezegd, maar goed, als het werkt voor je dan werkt het natuurlijk. :)
Ga je het ook nog proberen zonder de locking ringen?
Ik ben erg benieuwd naar het verschil.
Wat betreft het dealtje heb ik maar even een pm gestuurd. :)

Misschien zit het 'm er in dat jouw gitaar semi-hollow is? Ik weet het ook niet, misschien werkt het beter op een solid gitaar. Mijn geluid is misschien ook wat agressiever en daarom kan ik niet zoveel met veel oomph in het laag, dat wordt me dan te log, denk ik.

Ik moet zeggen dat het geluid zo met de locking ringen en staartstuk wel al heel behoorlijk is, dus zou ik haast zeggen; never change a winning team. Maar ik wil het ergens de aankomende dagen eigenlijk nog wel even proberen zonder die locking ringen, al was het maar uit dank en eigenlijk ben ik zelf ook wel een beetje benieuwd.:) Kom ik nog op terug en laat ik je dan zeker even weten.

Ik heb het pm-etje gezien in m'n mail, zal je nog even terug berichten.

Brum
27 april 2016, 11:27
Bumpje van een oud topic. Sinds gister heb ik ook de brug zelf vervangen met een TonePros T3BP-N. Het verschil is niet extreem, maar zeker wel helderder en in mijn beleving iets meer sustain en articulatie. Ik moet vandaag de boel nog even beter intoneren, het geheel is een lichtelijk vals nog. Maar ik denk dat de combinatie Faber aluminium staartstuk en nikkel Tonepros brug goed kan gaan werken. Bovendien zijn ze allebei gelockt, wat best handig is. Het brugelement heb ik voor de gein ook vervangen met een Lace Nitro Hemi die ik nog had liggen, maar ik denk dat de BK Crawler weer terug op z'n plek gaat. Die Lace is absoluut niet slecht, zeker voor droptunings niet, maar ik mis toch wel wat dynamiek. Alles is ongeveer even hard en redelijk netjes. Het hoog is ook wat ronder en dus mis ik daardoor wel wat piekerigheid (ik weet even geen beter woord).

Duhsjaak
8 mei 2016, 20:46
Bumpje van een oud topic. Sinds gister heb ik ook de brug zelf vervangen met een TonePros T3BP-N. Het verschil is niet extreem, maar zeker wel helderder en in mijn beleving iets meer sustain en articulatie. Ik moet vandaag de boel nog even beter intoneren, het geheel is een lichtelijk vals nog. Maar ik denk dat de combinatie Faber aluminium staartstuk en nikkel Tonepros brug goed kan gaan werken. Bovendien zijn ze allebei gelockt, wat best handig is. Het brugelement heb ik voor de gein ook vervangen met een Lace Nitro Hemi die ik nog had liggen, maar ik denk dat de BK Crawler weer terug op z'n plek gaat. Die Lace is absoluut niet slecht, zeker voor droptunings niet, maar ik mis toch wel wat dynamiek. Alles is ongeveer even hard en redelijk netjes. Het hoog is ook wat ronder en dus mis ik daardoor wel wat piekerigheid (ik weet even geen beter woord).

Wat grappig. Over die Lace dingen hoor je betrekkelijk weinig. Daardoor was ik in de veronderstelling dat het een puur persoonlijk 'ding' was. Ik vond het een onberispelijk ding. Maar zo netjes, dat het karakter een beetje eruit was. Te netjes dus. Een pup voor een boekhouder, als je begrijpt wat ik bedoel.

Leuk dat m hebt gebumpt. Ik ben benieuwd waarop je uitkomt.
Vriendelijke groet, Gus

Brum
14 mei 2016, 02:30
Ik ben er nog niet aan uit wat ik ga doen wat betreft het element. Ik ben een beetje elementen-koop-moe. Voor drop tunings is dit element op zich wel prima, zij het dat ik me minder verstaanbaar maak dan met m'n andere gitaar. Ik laat het nog even rusten en kijk rustig rond. Of ik gooi gewoon weer de BK Crawler terug op z'n plek, maar ook dat solderen ben ik geen fan van.:D Ze noemen dat ook wel luiheid en dat is precies wat het is. Ik zou wel een Motor City Afwayu lusten, maar van deze firma is het maar moeilijk kopen. Ik heb ooit deze in bestelling gehad, keurig betaald via Paypal en na een half jaar wachten was opeens m'n geld terug gestort, zonder enige terugkoppeling. Een andere, vergelijkbare optie weet ik zo even niet.

Mitch
14 mei 2016, 22:49
Ghehe, grappig om de update lezen. :ok:

Brum
15 mei 2016, 00:36
Nog een kleine update, de BK Crawler is dan toch maar weer terug op z'n plek. Met dank aan het songfestival.:D

Brum
16 mei 2016, 12:06
Ik heb de Crawler ook 's zo laag mogelijk geschroefd. Ik mis wel iets punch bij palmmuting, maar ik krijg er wel wat helderheid en articulatie voor terug. Gelijk ook maar even de Dimarzio Super Distortion in m'n tele naar beneden geschroefd.:D