PDA

View Full Version : Rommelen met een logaritmische potmeter, ik snap er geen jota van..



Minda
30 januari 2014, 12:26
Hoi,

langzaam groeit er weer een mini buizenampje, althans het schema, in mijn hoofd. Het is gebaseerd op een preamp die ik al eerder gebouwd heb, en een 'power'-amp van 1,5W die ik ook al eerder gebruikt heb. Maar ik zit met een vraag.

De pre-amp heeft een clean kanaal, daar blijf ik af. Het gain kanaal heeft een gain pot van 1M. Helemaal dicht is het signaal ongeveer clean, helemaal open gilt het ding als een achterlijke, te veel voor mijn gebruik maar stiekem af en toe wel leuk. Nou heb ik het plan om die gain pot in 3 delen te verdelen, met een drie standen schakelaar erbij. Zoiets:
- Stand 1, "Bluesy": Potmeter, en een flinke weerstand erboven zodat je niet erg veel gain kan krijgen.
- Stand 2, "Crunchy": redelijke weerstand, dan de potmeter, dan nog een weerstand. Zo begint Crunchy waar Bluesy ophield.
- Stand 3, "Yeah, sure": flinke weerstand eronder, dan de pot, zodat "Yeah, sure" begint waar Crunchy ophield.
Een beetje overlap zou ook mogen tussen de 3, maar niet teveel.

In al mijn simpelheid denk ik aan weerstandstappen van 500k:
- Stand 1 een pot van 500k met een 1M weerstand erboven (2x 500k).
- Stand 2 een pot van 500k, met eromheen 2 500k weerstanden.
- Stand 3 een pot van 500k, met eronder een 1M weerstand (2x 500k)
In de praktijk dus maar 1 pot, 2 stuks 500k weerstanden, en een 3 standen switch.

MAAR...............

Die 1M pot in het originele schema is logaritmisch. 1/3 open is dus niet 333k. En dan ben ik als niet-electronicus de weg kwijt. Wie onderricht mij?

Dank,

Hugo

tommus42
30 januari 2014, 12:36
Maakt niet uit, als je 'm goed om aansluit klinkt het 'lineair'. Maar zo wordt de totale weerstand naar massa 1500K, was 1000K. Ik zou dan 250K weerstandjes nemen.

Dutch66
30 januari 2014, 12:46
Je zou toch ook de (log) pot op 1/3 stand even kunnen meten wat de weerstand dan is...

Hummm., ik mis vast iets, want dit klinkt veels te simpel.

dacrow
30 januari 2014, 14:47
Hoi,

langzaam groeit er weer een mini buizenampje, althans het schema, in mijn hoofd. Het is gebaseerd op een preamp die ik al eerder gebouwd heb, en een 'power'-amp van 1,5W die ik ook al eerder gebruikt heb. Maar ik zit met een vraag.

De pre-amp heeft een clean kanaal, daar blijf ik af. Het gain kanaal heeft een gain pot van 1M. Helemaal dicht is het signaal ongeveer clean, helemaal open gilt het ding als een achterlijke, te veel voor mijn gebruik maar stiekem af en toe wel leuk. Nou heb ik het plan om die gain pot in 3 delen te verdelen, met een drie standen schakelaar erbij. Zoiets:
- Stand 1, "Bluesy": Potmeter, en een flinke weerstand erboven zodat je niet erg veel gain kan krijgen.
- Stand 2, "Crunchy": redelijke weerstand, dan de potmeter, dan nog een weerstand. Zo begint Crunchy waar Bluesy ophield.
- Stand 3, "Yeah, sure": flinke weerstand eronder, dan de pot, zodat "Yeah, sure" begint waar Crunchy ophield.
Een beetje overlap zou ook mogen tussen de 3, maar niet teveel.

In al mijn simpelheid denk ik aan weerstandstappen van 500k:
- Stand 1 een pot van 500k met een 1M weerstand erboven (2x 500k).
- Stand 2 een pot van 500k, met eromheen 2 500k weerstanden.
- Stand 3 een pot van 500k, met eronder een 1M weerstand (2x 500k)
In de praktijk dus maar 1 pot, 2 stuks 500k weerstanden, en een 3 standen switch.

MAAR...............

Die 1M pot in het originele schema is logaritmisch. 1/3 open is dus niet 333k. En dan ben ik als niet-electronicus de weg kwijt. Wie onderricht mij?

Dank,

Hugo

http://www.allthatguitarparts.nl/media/Articles/pot%20graph-1.JPG

Kijk eens op dit schema, als je hier de Y-as herleidt naar 25%-50-75-100% dan kun je zien hoeveel % van je waarde je moet bereiken met een halve draai (hou rekening dat de meeste pots niet 36.° draaien)

Dus dit kan van 100k tot 250k gaan...

Minda
31 januari 2014, 10:22
Da's een handige grafiek, dank je. Zoiets zocht ik.

Ik ga er mee aan de slag, dank allen!

Hugo

nico verduin
31 januari 2014, 17:17
Ik ga voor de meet optie :)

Dutch66
10 februari 2014, 10:34
Ik ga voor de meet optie :)

Yes!!, soms zijn dingen dus wel zo simpel....

alias
5 maart 2014, 14:34
http://www.allthatguitarparts.nl/media/Articles/pot%20graph-1.JPG

Kijk eens op dit schema, als je hier de Y-as herleidt naar 25%-50-75-100% dan kun je zien hoeveel % van je waarde je moet bereiken met een halve draai (hou rekening dat de meeste pots niet 36.° draaien)

Dus dit kan van 100k tot 250k gaan...Helaas is dat niet helemaal waar. Iedere fabrikant bepaalt zijn eigen (pseudo-)logcurve. De betere fabrikanten geven ter info op de pot aan waar het halfweg punt zit, ofwel het draaiingspercentage voor halve weerstandswaarde.