PDA

View Full Version : Moment of glory! ... of toch niet, blijkbaar..



arnev
29 januari 2014, 17:09
Mijn zelfbouw projectje is af! Dacht ik toch..
Ik wou hem eens testen op de oude amp van mn broer: deze werkt, zonder twijfel. Je hoort het zoemen van een werkende versterker. .. tot je de gitaar inplugt, dan is ineens alles stil.

Hier kan natuurlijk veel achter zitten, maar wat zijn de meest voorkomende fouten voor beginners in het bedraden? Volgens mij lijkt alles best in orde, maar ja..

Arne

barno
29 januari 2014, 17:25
de meest voorkomende fout is de plus en de min aan de output jack verwisselen. Verder slechte solderingen of kabeltjes die kortsluiten omdat ze bv de shielding raken enz...

arnev
29 januari 2014, 17:39
Output zou ik wel juist moeten hebben! ;) Maar dat van de shielding zou wel eens kunnen kloppen..

arnev
29 januari 2014, 18:14
Ok, dat is het dus blijkbaar niet.. Het ligt misschien aan de output zelf, die van een oude gitaar komt? maar betwijfel ik me nu toch wel..

Tabula Rasa
29 januari 2014, 18:46
Schakelaar verkeerd bedraad? Altijd massa? heb je een metertje?

arnev
29 januari 2014, 18:53
Schakelaar extra gecontroleerd, want ik had al een fout gemaakt daar.. ik heb het schema van seymour-duncan gevolgd, dus massa moet ook wel juist zitten, right? Geen metertje, helaas..

Gearjunkie
29 januari 2014, 20:18
Dan haal je zsm een metertje, al is het maar een mutimeter uit de 5-10 euro caregorie. Zonder meten blijf je gissen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

oigun
29 januari 2014, 20:38
Als de amp stil word als je inplugt zit er kortsluiting tussen hot en aarde..

arnev
29 januari 2014, 22:17
En hoe valt dit op te lossen?

ps: Zou het kunnen liggen aan de output die al redelijk oud is en mogelijk wat beginnen oxideren ofzo? (is een gissing..)

barno
29 januari 2014, 23:21
Als alles juist is gesoldeerd, zal het liggen aan één of meerdere componenten. Welke dat zijn kunnen wij onmogelijk zeggen natuurlijk. ofwel meet je de zaak door, ofwel check je door verdachte componenten uit het circuit te halen of te vervangen.

oigun
30 januari 2014, 08:24
Element direct aan output solderen, dan sluit je alvast uit dat die de boosdoener is. Heb je afscherming gebruikt zo ja misschien zit er ergens een draadje ertegenaan? Plaats eens een foto, misschien is er daar wat op te zien.

snaarplukker
31 januari 2014, 15:28
Als de amp stil word als je inplugt zit er kortsluiting tussen hot en aarde..
Volgens mij gaat bij kortsluiting de versterker harder brommen, bij stilte een los contact.;)

oigun
31 januari 2014, 15:51
Volgens mij gaat bij kortsluiting de versterker harder brommen, bij stilte een los contact.;)

probeer maar eens, volume pot sluit ook de hot naar aarde evenals een killswitch.

Tabula Rasa
31 januari 2014, 16:03
probeer maar eens, volume pot sluit ook de hot naar aarde evenals een killswitch.

en trek eens je kabel uit je gitaar... Dat is het zelfde als draadje los.

arnev
31 januari 2014, 19:17
Geen draadjes los, precies, ook andere output ingestoken, maar tevergeefs.. Ik post morgen een foto!

arnev
1 februari 2014, 13:05
Hier mijn foto's: Wees niet te hard beledigd, het is m'n eerste keer... ;)

(ik heb geen kleurencodes gebruikt.. :/)

http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/gitaar/P1020738_zpsca2b2896.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/gitaar/P1020738_zpsca2b2896.jpg.html)

http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/gitaar/P1020742_zps874314fb.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/gitaar/P1020742_zps874314fb.jpg.html)

http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/gitaar/P1020740_zpsad84b619.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/gitaar/P1020740_zpsad84b619.jpg.html)

TeleK
1 februari 2014, 13:15
ik zou eerst die Alu folie troep er uit halen: dat werkt niet zo. Afscherming moet gesloten geheel zijn. Koperfole is overal te koop. Ten tweede: je zegt dat je een SD schema hebt gevolgd, maar heb je ook SD pickups? Want die kleurcode van de draadjes is per leverancier verschillend. Dit zijn humbuckers en daarvan zijn 2 draden samengevoegd, dus je hebt ze niet gesplit. Als niet de juiste draden va je PU samengevoegd en aangesloten zijn kan je element "dood' zijn. En dan hoor je niets. Al hiervoor genoemde tip: trek alles los en sluit de PU's eerst een voor een direct op de output aan. Dan weet je in ieder geval of het daar niet aan ligt.

Gearjunkie
1 februari 2014, 13:39
Helemaal opnieuw beginnen. Alu eruit als ook de elektradraden uit de meterkast. Je ziet duidelijk dat de soldeerverbindingen slecht zijn. Solderen is anders dan lijmen met een lijmpistool.
Waar woon je? Er is vast een bereidwillige medeforummer die je opweg kan helpen. Solderen moet je echt leren door het af te kijken bij iemand die dat goed kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arnev
1 februari 2014, 13:39
ik zou eerst die Alu folie troep er uit halen: dat werkt niet zo. Afscherming moet gesloten geheel zijn. Koperfole is overal te koop. Ten tweede: je zegt dat je een SD schema hebt gevolgd, maar heb je ook SD pickups? Want die kleurcode van de draadjes is per leverancier verschillend. Dit zijn humbuckers en daarvan zijn 2 draden samengevoegd, dus je hebt ze niet gesplit. Als niet de juiste draden va je PU samengevoegd en aangesloten zijn kan je element "dood' zijn. En dan hoor je niets. Al hiervoor genoemde tip: trek alles los en sluit de PU's eerst een voor een direct op de output aan. Dan weet je in ieder geval of het daar niet aan ligt.

Ik heb dit schema gevolgd..

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

arnev
1 februari 2014, 13:41
Helemaal opnieuw beginnen. Alu eruit als ook de elektradraden uit de meterkast. Je ziet duidelijk dat de soldeerverbindingen slecht zijn. Solderen is anders dan lijmen met een lijmpistool.
Waar woon je? Er is vast een bereidwillige medeforummer die je opweg kan helpen. Solderen moet je echt leren door het af te kijken bij iemand die dat goed kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Oostende (Leffinge).

TeleK
1 februari 2014, 16:10
allereerst doen wat Gearjunkie zegt: alles loshalen. Je moet dunner draad nemen, dit draad is zo dik dat het te veel warmte van je soldeerbout opneemt waardoor tin niet mooi vloeit. En niet zo veel isolatie weghalen, dat geeft kan op sluiting. De draad die van de bovenste Vol potmeter naar de keuzeschakelaar gaat, maakt zo te zien al sluiting met het potmeter huis... Koop bij een van de bekende gitaarwebwinkels wat cloth wire, dat is dun soepel met katoenweefsel geisoleerd draad dat bij uitstek in gitaren wordt gebruikt. Je hoeft het niet te strippen, alleen net zo lang afknippen als nodig en je kan de isolatie een stukje terugtrekken waardoor de koperdraad blank komt te liggen en gesoldeerd kan worden. Het verdient aanbeveling om oogjes van potmeters eerst al te vertinnen voordat je de soldeerverbing maakt. En bij massa verbinding op het huis van de potmeter al helemaal eerst een dotje tin aanbrengen.
De bekende gitaarwebwinkels hebben ook zelfklevend koperfolie, daarmee kan je netjes de control cavity isoleren. Die isolatie moet aaneengesloten zijn en ook de binnenzijde van het deksel dat die control cavity afsluit, moet van koperfolie voorzien zijn. Google even op "control cavity"en "copper foil" en je kan uitgebreide instructies vinden hoe dat moet.
Verder is het zo dat in het SD schema dat jij volgt, wit en rood samengevoegd zijn en groen aan massa moet en zwart de hot wire is. Dat heb jij verwisseld: groen zit bij jou aan de Vol pot ingang en zwart zit aan het pot huis gesoldeerd. Als ook de braiding (het metalen buitenweefsel van de 4 adrige PU draad) aan het pot huis zit, dan heb je hot en massa beide aan massa verbonden en gaat er dus geen signaal naar de potmeter... en daarom hoor je niets...
En als laatste opmerking: als je geen originele Seymore Duncan PU hebt maar een ander merk, dan zijn de draden anders aangesloten. Bij een Dimarzio moet je zwart en wit samenvoegen en is Rood de hot wire, bij Gibson wit en groen samenvoegen. Zie http://www.diyguitarmods.com/pickup-color-codes.php
Veel succes

arnev
1 februari 2014, 16:27
allereerst doen wat Gearjunkie zegt: alles loshalen. Je moet dunner draad nemen, dit draad is zo dik dat het te veel warmte van je soldeerbout opneemt waardoor tin niet mooi vloeit. En niet zo veel isolatie weghalen, dat geeft kan op sluiting. De draad die van de bovenste Vol potmeter naar de keuzeschakelaar gaat, maakt zo te zien al sluiting met het potmeter huis... Koop bij een van de bekende gitaarwebwinkels wat cloth wire, dat is dun soepel met katoenweefsel geisoleerd draad dat bij uitstek in gitaren wordt gebruikt. Je hoeft het niet te strippen, alleen net zo lang afknippen als nodig en je kan de isolatie een stukje terugtrekken waardoor de koperdraad blank komt te liggen en gesoldeerd kan worden. Het verdient aanbeveling om oogjes van potmeters eerst al te vertinnen voordat je de soldeerverbing maakt. En bij massa verbinding op het huis van de potmeter al helemaal eerst een dotje tin aanbrengen.
De bekende gitaarwebwinkels hebben ook zelfklevend koperfolie, daarmee kan je netjes de control cavity isoleren. Die isolatie moet aaneengesloten zijn en ook de binnenzijde van het deksel dat die control cavity afsluit, moet van koperfolie voorzien zijn. Google even op "control cavity"en "copper foil" en je kan uitgebreide instructies vinden hoe dat moet.
Verder is het zo dat in het SD schema dat jij volgt, wit en rood samengevoegd zijn en groen aan massa moet en zwart de hot wire is. Dat heb jij verwisseld: groen zit bij jou aan de Vol pot ingang en zwart zit aan het pot huis gesoldeerd. Als ook de braiding (het metalen buitenweefsel van de 4 adrige PU draad) aan het pot huis zit, dan heb je hot en massa beide aan massa verbonden en gaat er dus geen signaal naar de potmeter... en daarom hoor je niets...
En als laatste opmerking: als je geen originele Seymore Duncan PU hebt maar een ander merk, dan zijn de draden anders aangesloten. Bij een Dimarzio moet je zwart en wit samenvoegen en is Rood de hot wire, bij Gibson wit en groen samenvoegen. Zie http://www.diyguitarmods.com/pickup-color-codes.php
Veel succes

Ik ben net om alu tape geweest en fijnere draad! :D youtube heeft wel wat uitleg omtrent solderen enzo..
Ik had hier al eens gevraagd hoe het nu zat met die kleuren enzo en toen zeiden ze me dat groen en zwart omgedraaid moest worden.

Tabula Rasa
1 februari 2014, 16:53
Met deze proppen alu folie kan het goed zijn dat een van de pootjes van de pots wat folie raakt.... Dan is de boel ook stil als het net het verkeerde pootje is. Inderdaad: alles eruit en opnieuw.

Gearjunkie
1 februari 2014, 17:47
Waarmee soldeer je, een pistool of een bout? Weet je het vermogen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arnev
1 februari 2014, 17:54
Een bout: 30 W

arnev
1 februari 2014, 22:55
Heb net alles volledig met alu tape beplakt alles opnieuw gesoldeerd... Maar nee, niets veranderd.. Heb wel een de pickup direct aangesloten en hij werkt wel.

Gearjunkie
1 februari 2014, 23:06
Alle bedrading eruit, alle tin weghalen en met dunne draad opnieuw beginnen. heb je een multimeter?
Post eens een nieuwe foto als je wil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arnev
2 februari 2014, 00:15
http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/P1020743_zpsd3e1fbc4.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/P1020743_zpsd3e1fbc4.jpg.html)

http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/P1020745_zps2c2eff69.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/P1020745_zps2c2eff69.jpg.html)

snaarplukker
2 februari 2014, 00:28
Ik zou eerst al dat aluminiumfolie er uit gooien. Zoiets vraagt om problemen.:soinnocent:
Het ziet er naar uit dat de lipjes van de potmeters contact maakt met de alu-folie.

barno
2 februari 2014, 00:46
op zo'n foto is echt niet te zien wat goed of fout zou kunnen zijn. Die shielding zou ik gewoon niet doen. is niet nodig. met P90's zou ik zeggen ja, maar hier zal dat niet veel verschil maken.

arnev
2 februari 2014, 12:12
op zo'n foto is echt niet te zien wat goed of fout zou kunnen zijn. Die shielding zou ik gewoon niet doen. is niet nodig. met P90's zou ik zeggen ja, maar hier zal dat niet veel verschil maken.

Dusss... Geen shielding?

DarknessAwaits
2 februari 2014, 12:20
De shielding nu hoeft op zich geen probleem te zijn, maakt de foto's alleen nóg onduidelijker. Waar je rekening mee moet houden is dat geen van de onderdelen het alu raakt, of elkaar - behalve de behuizingen.

Dit is echt het gemakkelijkst te controleren met een (simpele) mulitmeter. Koop er eentje voor een tientje bij de lokale bouwmarkt, zet 'm op weerstand- of continuïteitstand en meet de boel door.

Gearjunkie
2 februari 2014, 13:40
Ik ken die schakelaar niet, maar je weet zeker dat het buitenste pootje de output is en niet het middelste contact? (of heb je zo'n hete brug pup dat je deze kabel daarvoor nodig hebt? ;) )
Dat laatste zou ik verwachten, echter meten = weten.
Lipjes van potmeters die aan massa komen buig je met een spits tangetje om naar de deksel van de potmeter en soldeer je zonder extra draad direct vast.
Als je nog niet zo handig bent met solderen werkt het goed om eerst de twee te verbinden delen licht te vertinnen. Gebruik altijd weinig tin, dus niet van die klodders eraan. Maak de punt van je bout regelmatig schoon en vertin hem dan direct.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

TeleK
2 februari 2014, 14:50
Een simpele multimeter is inderdaad zeer handig.
Je zegt dat de PU direct aan output wel werkt. Heb je die "gesoldeerd" of gewoon even de draadjes tegen elkaar?
Wat je in de huidige situatie kan doen is een stukje draad aan de paarse draad naar de keuzeschakelaar vastmaken. Dan de gitaar inpluggen en snaren aanslaan en dan met het andere eind van die draad verbinding maken met het lipje van de Vol pot waar de hot wire van een PU op aangesloten is. Nu MOET je geluid hebben. Als dat niet zo is zit de paarse draad aan het verkeerde lipje van de output gesoldeerd. Als die wel goed zit dan is er iets mis met de soldering van de hot wire aan de Vol pot. Probeer op deze wijze steeds wat verder te gaan tot je het punt van de foute verbinding hebt gevonden.
Als je eventueel alles weer los haalt: laat dan eerst het hele tone circuit even eruit en soldeer eerst alleen 1 PU aan de Vol pot en check. Dan de Vol pot output aan de keuzeschakelaar en checken. Etc. En dan later het tone circuit er pas bij solderen.
Wat ik ook niet begrijp is dat de 4 aderige kabel van de PU 3 dunne en 1 dikke zwarte draad heeft. Normaal zijn het 4 dunne draadjes IN een "braiding", een gevlochten metalen buitenmantel (en DAAR dan een zwarte kunststof isolatie omheen). Normaal gaat 1 draad aan massa, 2 worden samengevoegd en 1 is hot en gaat aan de Vol pot. EN de braiding gaat aan massa! Ik kan in jouw soldeerwerk niet zien hoe je dat gedaan hebt, maar check dat ook.

arnev
3 februari 2014, 18:42
Right: ik heb nu een multimeter.. Wat en hoe moet ik dit opmeten?

TeleK
3 februari 2014, 19:37
je moet stap voor stap de bedrading doormeten. Op de multimeter zit meestal een functie met geluidssignaal. Hiermee kan je een verbinding doormeten. Bijv de keuzeschakelaar. ZO kan je uittesten of je wel de draden aan de juiste lipjes van de schakelaar hebt verbonden. Op jouw keuzeschakelaar komen een rode en een witte draad in van de beide Vol pots en gaat een paarse uit naar de output. Als je de keuzeschakelaar in de stand zet dat deze volgens jou de witte en de paarse draad verbindt, dan moet in die stand met de pennen op de lipjes van de paarse en de witte draad de multimeter gaan piepen. Als dat niet zo is moet je de pen op de paarse draad eens op de andere middelste lip zetten. Zo moet je systematisch je bedrading doormeten. Als de delen hebt die volgens het schema met elkaar verbonden zijn of worden na het omzetten van de schakelaar, dan moet met de pennen van de meter op die beide delen de multimeter gaan piepen. Zo niet dan is er geen verbinding en moet je dat stuk van de bedrading gaan checken

arnev
3 februari 2014, 21:29
Aha! Ik heb alles eens doorgemeten en gepiept, resultaat: De verbindingen (in blauw) tussen de voorste 2 en de achterste 2 geven geen reactie met eender welk ander deel van de bedrading. Ook de condensators reageren op niets, zelfs niet als ik de 2 steeltjes met elkaar verbind (kapot, dan?).. Ik veronderstel dat dit niet normaal is.. (de schakelaar is daarbij wek in orde! :D)

http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/P1020749_zps25fe140d.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/P1020749_zps25fe140d.jpg.html)

http://i1313.photobucket.com/albums/t544/arnev/P1020753_zps8f68b830.jpg (http://s1313.photobucket.com/user/arnev/media/P1020753_zps8f68b830.jpg.html)

TeleK
3 februari 2014, 21:52
dat je condensators niet reageren als je ze doormeet met de pieper is normaal, dat doen ze nooit. Dat hoef je ook niet door te meten, dat is het probleem niet. Als die niet goed zijn doet hoogstens je toonregeling het niet goed, maar moet je wel geluid hebben. Het is ook niet zo dat alles moet piepen.. je moet de delen van het signaalpad afgaan en kijken of die verbinding maken. als daar ergens een onderbreking zit, kan er geen signaal door en is dat je probleem. Verder moet je veel meer isolatie aan de draadjes laten zitten, je moet maar ong. 4 mm blank maken en het blanke stukje draad door het oogje van een lipje steken en daar, waar het doorheen steekt, solderen. Wat je nu hebt is erg storingsgevoelig, blanke draaddelen kunnen elkaar raken en dan wordt het signaal kortgesloten en komt niet tot bij de output.

arnev
3 februari 2014, 22:08
je moet de delen van het signaalpad afgaan en kijken of die verbinding maken. als daar ergens een onderbreking zit, kan er geen signaal door en is dat je probleem. Verder moet je veel meer isolatie aan de draadjes laten zitten, je moet maar ong. 4 mm blank maken en het blanke stukje draad door het oogje van een lipje steken en daar, waar het doorheen steekt, solderen. Wat je nu hebt is erg storingsgevoelig, blanke draaddelen kunnen elkaar raken en dan wordt het signaal kortgesloten en komt niet tot bij de output.

De groene draden van de humbuckers (en dus ook die verbinding, waaraan niet veel isolatie meer hangt) reageren met niets, dus hier moet dan toch het probleem liggen?

DarknessAwaits
3 februari 2014, 22:31
De groene draden zouden inderdaad een *piep* moeten geven bij doormeten op 1 van de buitenste polen van de schakelaar (mits de volumepots geheel open staan!) en uiteindelijk ook op de connectie met de output - afhankelijk van hoe de schakelaar staat.

arnev
3 februari 2014, 22:48
De groene draden zouden inderdaad een *piep* moeten geven bij doormeten op 1 van de buitenste polen van de schakelaar (mits de volumepots geheel open staan!) en uiteindelijk ook op de connectie met de output - afhankelijk van hoe de schakelaar staat.

En jawel hoor, je hebt gelijk, volume stond niet helemaal open.. nu is er wel een biep! Maarrrrr... Nog altijd geen klank..

DarknessAwaits
4 februari 2014, 13:32
Als je nou eens een snoer in je input steekt en doormeet welk contact in de gitaar de tip en welke de sleeve is (resp. hot en ground). Kan het zijn dat je die hebt omgewisseld?

arnev
4 februari 2014, 17:39
Als je nou eens een snoer in je input steekt en doormeet welk contact in de gitaar de tip en welke de sleeve is (resp. hot en ground). Kan het zijn dat je die hebt omgewisseld?
Hoe bedoel je?

Tabula Rasa
4 februari 2014, 18:02
Hoe bedoel je?
Snoertje in je gitaar prikken. Metertje op de andere plug (losse eind van het snoer) op de tip en in de gitaar meten of die ook aan de hete kant contact maakt. De schacht van de plug, maakt die contact met de massaverbindingen in de gitaar?

arnev
4 februari 2014, 18:14
Snoertje in je gitaar prikken. Metertje op de andere plug (losse eind van het snoer) op de tip en in de gitaar meten of die ook aan de hete kant contact maakt. De schacht van de plug, maakt die contact met de massaverbindingen in de gitaar?
De schacht maakt contact met massa en hot.. de tip doet niets..

Tabula Rasa
4 februari 2014, 18:23
Wat voor jackingang heb je? Kan je eens een andere proberen? Lijkt me dat daar het ptobleem moet zitten (of een kapotte kabel, weet niet of je dat al uitgesloten hebt)

arnev
4 februari 2014, 18:53
Wat voor jackingang heb je? Kan je eens een andere proberen? Lijkt me dat daar het ptobleem moet zitten (of een kapotte kabel, weet niet of je dat al uitgesloten hebt)

Deze ongeveer: http://thoughtleadershipleverage.com/wp-content/uploads/2011/01/Flush-mount_Output_Jack_Detail.jpg

arnev
4 februari 2014, 19:05
De kabel lijkt wel te werken, aangezien er verbinding is van tip naar tip en schacht naar schacht

Tabula Rasa
4 februari 2014, 19:25
Meet nu eens op.de kabel en in de gitaar direct op de twee contacten van d jackingang (of eigenlijk de uitgang)

arnev
4 februari 2014, 19:40
Meet nu eens op.de kabel en in de gitaar direct op de twee contacten van d jackingang (of eigenlijk de uitgang)
(ik veronderstel dat ik doe wat je net hebt gezegd): de schacht reageert op de ground en hot input, de de tip op niks

DarknessAwaits
4 februari 2014, 20:25
Dan heb je nu iets gevonden wat niet klopt.

arnev
4 februari 2014, 21:22
Dan heb je nu iets gevonden wat niet klopt.
Hahahha, zeer juist! =D Hebben jullie genieën hier ook een verklaren voor, of moet ik zelf op zoektocht gaan?

Tabula Rasa
4 februari 2014, 21:54
Stereo ingang? Dat je de ring gebrukt hebt ipv de tip?

arnev
4 februari 2014, 21:55
Stereo ingang? Dat je de ring gebrukt hebt ipv de tip?
... verklaar uzelf vooral nader?

Gearjunkie
4 februari 2014, 22:00
Een output met 3 ipv 2 contacten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arnev
4 februari 2014, 22:02
Er zijn inderdaad wel 2 tips en 1 soort inzet voor een draad, met een ring. De massa zit aan deze ring. Verkeerd?

DarknessAwaits
4 februari 2014, 22:04
Hopelijk maakt Tapatalk 'm niet te klein. Anders: bron is wikipedia.

http://img.tapatalk.com/d/14/02/05/epehe3us.jpg

arnev
4 februari 2014, 22:14
Hopelijk maakt Tapatalk 'm niet te klein. Anders: bron is wikipedia.

http://img.tapatalk.com/d/14/02/05/epehe3us.jpg

Inderdaad, te klein.. Ik zie niet echt waar je naartoe wil met je wiki.. :D welke term moet ik invoeren?

Gearjunkie
4 februari 2014, 22:17
anders gezegd: kabel in output inpluggen, een meetpen op de tip vastzetten en dan kijken met je meter welk soldeercontact hierbij hoort. Idem voor de schacht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arnev
4 februari 2014, 22:57
Wow.. Hij werkt.. Bedankt gasten, echt waar, merci dat jullie zoveel geduld hadden!

Gearjunkie
4 februari 2014, 23:21
Geweldig!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

TeleK
4 februari 2014, 23:27
Mooi dat je het gevonden hebt!

Tabula Rasa
5 februari 2014, 06:33
Cool, het is je gelukt. Fijn dat je zelf ook een berg geduld hebt. Bij gitaren is het probleem nooit heel moeilijk, je moet alleen van alles gaan uitsluiten om tot een conclusie te komen.

arnev
5 februari 2014, 13:00
Amai, dat moment dat je hem eens echt hoort spelen, pure magie gewoon!