PDA

View Full Version : Mijn eerste zelfbouw versterker



arjans
28 januari 2014, 21:24
Ik ben ook besmet...

Ik heb een aantal oude buizenradio's uit een vuilcontainer gevist en daar wil ik een versterker van bouwen.

De basis is een oude Erres RA 625. Ik heb alles eruit gesloopt, behalve de trafo's. Het is de bedoeling om een simpele versterker te bouwen op basis van 1 ECC83 en 1 EL84, geïnspireerd op de AX84, de Epiphone Valve jr e.d. De buizen en de trafo's van de radio ga ik recyclen en alles wordt op het chasis in de radio gebouwd. Ik heb een vraag over de uitgangstrafo van deze radio.

De voeding van de Erres wordt via een filter 2 keer naar de uitgangstrafo geleid. Ik vraag mij af waarom dat zo gedaan is en hoe ik de trafo moet voeden als ik een nieuw filter ga bouwen. (Het schema van de radio: http://www.vanderheem.com/product_images/schemaas/schema%20RA%20625%20sd%20b.pdf)

Kan iemand mij helpen?

Arjan

Psychomantis
28 januari 2014, 22:41
Kan iemand mij helpen?

Arjan
Ik heb zelf ook een buizenradio uit elkaar gehaald en er een gitaarversterker van gemaakt. Tof projectje!

De voedingslijn gaat langs 2 kanten door de eindtrafo: het cirkeltje (de hoogspanning) komt op de middenaftakking (2) aan. Langs de (1) kant zitten de lussen die naar de EL84 gaan.
Langs de (3) kant zit een klein aantal 'ontbromlusjes' om ... brom tegen te gaan. Die lussen zitten in tegenfase en door deze lussen wordt alles behalve de EL84 gevoed. De 'brom' op de voeding van de EL84-kant en de 'brom' op de voeding van de rest van de radio komt zo in tegenfase te staan over de trafo en 'schakelt zichzelf uit'. Het resultaat is dat je deze brom minder door de speaker hoort.

Hoe ik dat weet? De grote jongens op het forum hier hebben het me verteld en zullen er zeker meer over kunnen zeggen ;)

Ze hebben met toen ook aangeraden om gewoon de eindtrap van de radio, zoals hij nu is, over te nemen in de uiteindelijke gitaarversterker (inclusief voeding met EZ81)

cluseau
28 januari 2014, 23:02
Gaat idd een belletje rinkelen maar jij had last van modulatie op g2 van de el84.

@arjans.
De omschrijving van psycho klopt. De EL84 word gevoed via de ene halve wikkeling en de rest van de radio door de andere helft. Deze wikkelingen zijn in tegenfase wat zorgt voor een tegengestelde opbrengst van de bromrimpel die nu eenmaal in de voeding aanwezig is. Houd eindtrafo en voeding zoveel mogelijk bij elkaar voor het beste resultaat.
Succes met bouwen.

Tabula Rasa
29 januari 2014, 05:32
Ook al een paar keer gedaan en het is erg leuk en leerzaam. Kan ook zeer goede resultaten opleveren. Mijn. 5watt Se oostduitse radio amp is een mooi voorbeeld.
ik ga meelezen en hoop wat bij te kunnen dragen.

arjans
29 januari 2014, 20:12
Houd eindtrafo en voeding zoveel mogelijk bij elkaar voor het beste resultaat.

Aha, dat verklaart ook waarom op de print van de radio de componenten van het voedingsfilter zo ongeveer tegen de eindtrafo aangebouwd zitten terwijl de voedingstrafo aan de andere kant van de radio zit. Ik snap het! (ongeveer).

Ik was al een nieuwe voeding aan het uitdenken, niet nodig dus?

Een ander punt: op de radio zitten een paar drukschakelaars als klankregeling. Op de schakelaars staan de teksten: Jazz, Concert, Spraak, Ruis en Select. Dat vraagt natuurlijk om een paar leuke mods, hebben jullie voorstellen? Ik wil de twee draaiknoppen op de radio gebruiken als Volume- en Masterpots en met de drukschakelaars verschillende klanken uit de versterker halen. Ik vraag mij echter wel af of een Volume èn een Master wel zin hebben. Misschien toch gewoon Volume en Tone en later met de drukschakelaars klooien?

arjans
10 februari 2014, 15:15
Even een update van wat ik de laatste tijd heb gedaan. Ik heb niet veel tijd voor dit projectje maar in wat verloren uurtjes heb ik het volgende uitgedacht:

Ik heb een schema getekend op basis van de Epiphone Valve Jr. Lekker simpel zodat mijn eenvoudige geest het nog kan volgen ;)
Het schema:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GLSYJJOC.jpg

Ik zit nog steeds een beetje te dubben over de voeding. Ik heb een aantal topics doorgelezen van andere leden die met een vergelijkbare situatie zaten. (o.a. deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151955-Buizenradio-naar-gitaarversterker-ombouwen-(nog-maar-een-topic) en deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161006-Diy-mini-amp-(se-el84)-120hz-brom-tuurlijk) en als ik het goed begrepen heb werkt het zo:

De voedingsspanning wordt in de eindtrafo gesplitst in twee delen: een deel gaat naar de anode van de eindbuis en de rest naar de andere buizen. Doordat de rimpels op de voeding in tegenfase zijn heffen ze elkaar op, maar alleen als de stroomafnames in de goede verhouding zijn. Ik gebruik als voorversterker één ECC83 en die gaat niet zoveel stroom opnemen dat de rimpel op de stroom naar de EL84 gecompenseerd wordt. (Volgens het schema van mijn donorradio gaat er 35 mA naar de EL84 en 20 mA naar de rest). Cluseau noemt in één van de oudere topics een eenvoudige oplossing: een nieuwe B+ maken voor de EL84.

Is het dan niet handiger om een compleeet nieuwe voeding in elkaar te zetten en de EL84 te voeden vanuit de middenaftakking van de eindtrafo? De andere buis en het tweede grid van de EL84 krijgen dan een voedingspanning die niet via de eindtrafo gaat. Op deze manier wordt er niets gecompenseerd in de eindtrafo maar kan ik wel de voeding afstemmen op wat de buizen nodig hebben. Ik heb in Duncans PSU een ontwerpje gemaakt voor zo'n voeding:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GZJG4THT.jpg

Willen jullie eens schieten op mijn redenering en het ontwerp van de voeding?

Hieronder een paar fotootjes van het printje en het chassis. Let maar niet op de componentwaarden, het ging mij vooral om de layout.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PLLTJM7Z.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BQ8CNJ4D.jpg

nico verduin
10 februari 2014, 18:07
De eindtrap is een ogenaamde Single Ended trap. Dat betekent vwb hum, dat de rimpel deels door de uitgangstransformator naar de luidspreker wordt getransponeerd. In radio's weten ze dat te compenseren door een tegendraadse wikkeling die de rimpel tegenwerkt. In jouw schakeling gebeurt dat niet. Als je wilt experimenteren met voedingen en wat eruit komt kun je kijken naar de PSU designer op www.duncanamps.com (http://www.duncanamps.com). De downloadable software blijkt zeer nauwkeurig te zijn.
In jouw schakeling overigens wordt de rimpel iets afgezwakt door de serie weerstand naar de EL84.
Een vergelijkbare manier van opheffen van rimpel wordt gedaan in een PushPull eindtrap (2 eindbuizen in tegenfase). De rimpel wordt nu ook in de trafo geïnduceerd, maar door de tegenfase heffen ze elkaar op.
Nog een andere eenvoudige manier om de voeding mooi te maken is gebruik te maken van een kleine smoorspoel (iets van 4H 100mA) VOOR de EL84. De smoorspoel werkt de AC (de rimpel) van de voeding tegen en weg is je brom.

@edit: Laat PSU maar zitten. Die had je al gevonden.

cluseau
10 februari 2014, 18:11
Is het dan niet handiger om een compleeet nieuwe voeding in elkaar te zetten en de EL84 te voeden vanuit de middenaftakking van de eindtrafo? De andere buis en het tweede grid van de EL84 krijgen dan een voedingspanning die niet via de eindtrafo gaat. Op deze manier wordt er niets gecompenseerd in de eindtrafo maar kan ik wel de voeding afstemmen op wat de buizen nodig hebben.

Dat zou ik niet doen. Je maakt het jezelf alleen maar lastiger omdat je intensiever moet gaan filteren. Balans eindtrapjes hebben dit probleem niet omdat aan elke wikkeling een gelijkwaardige load hangt waardoor de rimpel volledig wordt opgeheven. Bij jouw uitgangstrafo is de load nu uit balans door het ontbreken van de rest van de ontvanger maar ik zou zeggen beter wat dan niets. G2 moet je ook aan de ontvangerzijde hangen samen met je preamp buis. R22 uit jouw schema knoop je dan aan de spoel van de OT en niet aan B1. Het scheelt gewoon in brom dus waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden.

tommus42
18 augustus 2014, 19:49
Ben bezig met een soortgelijk projectje. Dwz de sloop van de radio is bijna voltooid:), op de voeding en de uitgangstrafo na. Na dit topic gelezen te hebben, begrijp ik de volgende plaatjes, waar ik eigenlijk uitleg over wilde vragen.

http://i60.tinypic.com/2v7w8x3.jpg

http://i60.tinypic.com/2zz72pl.jpg

Ingenieuze constructie eigenlijk, dat tegenfase principe.

Het gaat in eerste instantie ongeveer het Vox AC4 schema worden, die heeft een flinke bypass cap over een 220 ohm weerstand.
Heb ik een vraag over, min of meer in dat verband, in het radio schema wordt een 180 ohm kathode weerstand gebruikt, zonder bypass cap. Met die 180 ohm loopt er 32mA door de EL84.
Ehm, wat wilde ik ook alweer vragen, o ja, ongetwijfeld een noob vraag, maar de secundaire impedantie is 5 ohm. Er komt een 4 ohm luidspreker aan, is die mismatch van 20 of 25% een probleem en is die te optimaliseren door een andere waarde van de kathode te nemen?

cluseau
18 augustus 2014, 19:56
Is geen probleem en kun je weing aan doen. Beetje lagere voedingsspanning zal gunstig uitpakken. Maak je er niet druk om met dit geringe vermogen.

tommus42
18 augustus 2014, 20:27
Okee, bedankt.

tommus42
19 augustus 2014, 08:29
Nog iets opmerkelijks, de onderste aftakking van de secundaire kant van de OT. Is een tegenkoppellus met een soort van 'resonance filter' lijkt mij. Waarom zit die dáár? De aftakking bedoel ik.
Is het een idee om daar de '0' aansluiting te maken ihkv het verkrijgen van een hogere uitgangsimpedantie?
Tis nl. zo dat de afsluitimpedantie 2,5 ohm is, met de mogelijkheid nog een 5 ohm speaker aan te sluiten op de bovenste aftakking. Als ik die zou gebruiken wordt het, ehm, hoe zat dat ook alweer.
De bedoeling is om zo dicht mogelijk bij 4 ohm te komen.

http://i61.tinypic.com/epmavd.jpg

cluseau
20 augustus 2014, 05:46
Nog iets opmerkelijks, de onderste aftakking van de secundaire kant van de OT. Is een tegenkoppellus met een soort van 'resonance filter' lijkt mij. Waarom zit die dáár? De aftakking bedoel ik.

Dit is gewoon een deel van de uitgangsspanning welke wordt terug gevoerd om een meer lineair gedrag van de eindtrap te verkrijgen. Zelfde principe als bij de gitaaramps. Hier wordt alleen een beetje gespeeld met de frequentie net zoals we dat in de gitaaramps met de presence regelaar doen.

Je zou kunnen meten aan de trafo om zo de huidige primaire impedantie te berekenen. Als je eenmaal weet wat de ideale primaire impedantie is kun je kijken of je andere combinatie's kan maken om zo de juiste aanpassing te bereiken uitgaande van een 4 ohm load.

tommus42
20 augustus 2014, 08:35
Heb inmiddels gemeten. De wikkeling tussen de nul en S27 meet 0,6 ohm, tussen de nul en S27a 0,7 ohm en tussen de nul en S6 26 ohm!
Ik laat 'm onaangesloten. Voor de speaker jack gebruik ik het stukje van 0,7 ohm.

Heb nog een vraag over de aarding van de voeding, nl. de middenaftakking van de hoogspanning. Aan hetzelfde punt als de aarding van de eerste elco? En is het ook mogelijk de middenaftakking niet te gebruiken en met een vier-dioden-brug te werken? Wordt de spanning hier anders van?

cluseau
20 augustus 2014, 08:53
Heb inmiddels gemeten. De wikkeling tussen de nul en S27 meet 0,6 ohm, tussen de nul en S27a 0,7 ohm en tussen de nul en S6 26 ohm!
Ik laat 'm onaangesloten. Voor de speaker jack gebruik ik het stukje van 0,7 ohm.

Heb nog een vraag over de aarding van de voeding, nl. de middenaftakking van de hoogspanning. Aan hetzelfde punt als de aarding van de eerste elco? En is het ook mogelijk de middenaftakking niet te gebruiken en met een vier-dioden-brug te werken? Wordt de spanning hier anders van?

Vraag 1:
Deze meting is zinloos aangezien je de DC weerstand van het koperdraad meet. Leuk om te weten maar het heeft weinig met de impedantie te maken.

vraag 2:
Kan je doen. Voor de tijd dat de elko het volhoud zul je zien dat:
a) Je een andere elko nodig hebt omdat de voedingsspanning met een factor 2,5 zal zijn gestegen.
b) De el84 bolle wangen krijgt.
c) Van de impedantie nu helemaal geen reed meer klopt.

En zet een lasbril op als je dit gaat testen. :soinnocent:

tommus42
20 augustus 2014, 10:57
Vraag 1:
Deze meting is zinloos aangezien je de DC weerstand van het koperdraad meet. Leuk om te weten maar het heeft weinig met de impedantie te maken.......
Dat begrijp ik, maar het toont toch wel aan dat het onderste stukje wikkeling niet geschikt is om een luidspreker op aan te sluiten.


......vraag 2:
Kan je doen. Voor de tijd dat de elko het volhoud zul je zien dat:
a) Je een andere elko nodig hebt omdat de voedingsspanning met een factor 2,5 zal zijn gestegen.
b) De el84 bolle wangen krijgt.
c) Van de impedantie nu helemaal geen reed meer klopt.

En zet een lasbril op als je dit gaat testen. :soinnocent:
:D, ik begrijp dat het geen goed idee is:ok:.

tommus42
23 augustus 2014, 19:11
Volgens mij is de voedingstrafo naar de bliksem. Het is toch niet normaal als je er netspanning op zet dat de zekering doorslaat? Aan de secundaire kant is nog niets aangesloten.

Gearjunkie
23 augustus 2014, 19:19
Da's een juiste conclusie denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
23 augustus 2014, 19:44
Mooi kloten. Nou ja, ik heb er nog een radio-voedingstrafo, maar deze was zo mooi compact. Tis niet anders.

cluseau
23 augustus 2014, 20:40
Spanningscarousel goed aangesloten dan? Trafo gaat niet zo snel stuk hoor. Alleen bij lange tijd overbelasten leggen ze het loodje.

tommus42
23 augustus 2014, 21:47
Had ik eruit gesloopt. Je kan wel eens gelijk hebben dat ik de verkeerde draden had! Ik had van de vier aansluitingen de twee het dichtste bij elkaar, zowel op de trafo als qua ohmse weerstand.
http://i60.tinypic.com/2lwqg44.jpg
Dat moet juist niet zie ik nu:hide:.
Hoe komt het dat de stroom dan te hoog wordt, heeft dat te maken met een te lage inductie van de trafo ofzo?

tommus42
23 augustus 2014, 22:21
Vier zekeringen (500mA) verder, ik geeft het op. Moet ergens kortsluiting zitten.

cluseau
23 augustus 2014, 22:25
Juist. Weet je welke drsden van de 6,3v zijn? Zet daar dan 6,3v uit een andere trafo op dan kun je zo meten waar 220 op moet staan.

cluseau
23 augustus 2014, 22:27
Opgeven is voor sissy's

tommus42
23 augustus 2014, 22:28
Goeie. Maar ik vrees dat het gebeurd is met het ding. Maar dat ga ik nog even proberen.

tommus42
23 augustus 2014, 22:50
Klopt niet. De draden die het zouden moeten zijn geven iets meer dan 100V, de anderen geven lagere waarden. Klopt toch echt dat het de 6,3V aansluitingen zijn.
Maar deze methode kan ik wel mooi toepassen op de andere voedingstrafo, die ziet er nl. een stuk chaotischer uit:).

Gearjunkie
23 augustus 2014, 22:55
Het is al laat, je meet wel Vac toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
23 augustus 2014, 23:14
Begin de kans op elektrocutie wel hoog te vinden, maar wel AC.
En joepie, de andere trafo is goed, 6,3V geeft precies 225V, komt hier ook uit de muur. Zakt natuurlijk nog wat bij belasting, maar daar maak ik me niet druk over.

Gearjunkie
23 augustus 2014, 23:23
Zou die trafo een middenaftakking voor de gloeispanning hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
23 augustus 2014, 23:41
Dacht ik ook, maar neen, niet op de trafo en ook niet volgens het schema.
De 6,3V wikkeling zit aan één kant aan aarde, ze knuppen door het hele apparaat heen alles aan aarde (aan het chassis). Ik vind het een wonder dat die dingen zo'n relatief lage brom hebben.

cluseau
24 augustus 2014, 11:03
.....
De 6,3V wikkeling zit aan één kant aan aarde, ze knuppen door het hele apparaat heen alles aan aarde (aan het chassis). Ik vind het een wonder dat die dingen zo'n relatief lage brom hebben.

Nee hoor, is geen hokuspokus. Heb vroegah menig bromvrije amp gebouwd op die manier.

Jouw defect veronderstelde trafo sluit je aan op 6.3 en meet dan maar 100v max he? Meet dan ook eens of die 6.3 wel blijft staan. Ik vermoed dat deze inzakt wat zou betekenen dat de trafo met open klemmen al veel energie opslokt maw een kortgesloten winding zou kunnen hebben.

nico verduin
24 augustus 2014, 12:29
De 6,3V wikkeling zit aan één kant aan aarde, ze knuppen door het hele apparaat heen alles aan aarde (aan het chassis). Ik vind het een wonder dat die dingen zo'n relatief lage brom hebben.Da's het verschil tussen de know-hows en Wannabees :)

tommus42
24 augustus 2014, 12:42
Nee hoor, is geen hokuspokus. Heb vroegah menig bromvrije amp gebouwd op die manier.

Jouw defect veronderstelde trafo sluit je aan op 6.3 en meet dan maar 100v max he? Meet dan ook eens of die 6.3 wel blijft staan. Ik vermoed dat deze inzakt wat zou betekenen dat de trafo met open klemmen al veel energie opslokt maw een kortgesloten winding zou kunnen hebben.
Even lastig om het nog een keer te meten, maar het ding is dan toch hoe dan ook overleden? Of zou ie met belasting wel goed kunnen werken?


Da's het verschil tussen de know-hows en Wannabees :)
Ieder zijn vak, ieder zijn vak:soinnocent:.

cluseau
24 augustus 2014, 14:42
Even lastig om het nog een keer te meten, maar het ding is dan toch hoe dan ook overleden? Of zou ie met belasting wel goed kunnen werken?


Ieder zijn vak, ieder zijn vak:soinnocent:.
Zeker waar.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n trafo defect is. Normaal gaan ze ook nooit stuk behalve bij zware langdurige overbelasting en doorverbonden zekering. Trafo's uit oude ph radios hadden een loodkraaltje als zekering die bij overbelasten moet smelten.

nico verduin
24 augustus 2014, 15:48
Ik heb nog in de huiskamer een zelfbouw (5C1 + 5F1 combi) champje draaien met zo'n radio trafo en die draait alweer 14 jaar na zijn hergeboorte uit een oude radio........ compleet met looddruppel :) Die teerbakken gaan eigenlijk nooit kapot... Tenzij ze worden verkracht :)

tommus42
24 augustus 2014, 17:13
......Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n trafo defect is. Normaal gaan ze ook nooit stuk behalve bij zware langdurige overbelasting en doorverbonden zekering. Trafo's uit oude ph radios hadden een loodkraaltje als zekering die bij overbelasten moet smelten.
Dat loodkraaltje zag ik op het schema, maar ik heb het niet kunnen ontdekken.
Misschien is ie gesneuveld toen ik de netspanning op de 110V wikkeling zette? Hij was met 500mA gezekerd, omdat ik maar ééntje van 200mA had, is flink aan de hoge kant lijkt me.

cluseau
24 augustus 2014, 17:49
.....
Misschien is ie gesneuveld toen ik de netspanning op de 110V wikkeling zette?......

Dan heb je geen sluiting, zekering is immers open. Dat loodkraaltje zit in een verende strip aan de zijkant van de wikkeling. Google zelf maar ff. Ben onderweg.

tommus42
24 augustus 2014, 18:14
Waarachtig, gevonden en intact.
Hoe dan ook, zal hem later nog eens testen, heb nu een andere trafo erin, op een betere plek.

tommus42
28 augustus 2014, 18:11
Even een vraag over de gloeispanning. Heb de primaire kant van de voedingstrafo zo aangesloten dat de secundaire hoogspanning zo hoog mogelijk is, anders valt ie wel erg laag uit (nu ongeveer 200V= belast). De gloeispanning is zo 6,7V belast. Lijkt me te hoog. Serieweerstanden in de gloeidraad leidingen?
Is het ook mogelijk de hoogspanningswikkelingen 'op te tillen' door een weerstand tussen de centertap en massa?:???:

Plant
28 augustus 2014, 19:45
Is de primaire tap dan een 220V tap? We hebben iets meer op het net, dus secundair wordt dat dan ook iets meer. Mag op zich geen drama zijn. Lichtnet kan fluktueren en een (220V) apparaat moet tot +10% / -6% probleemloos. kunnen funktioneren.
Bij 242 V moest een buizenversterkertje het vroeger ook nog gewoon doen, ook al werd dan ook de gloeispanning nagenoeg 7V.

tommus42
28 augustus 2014, 21:09
Primair heeft ie 110, 127, 145, 165, 220 en 245V. Heb nu de 220V taps aangesloten. 6,7V zullen de gloeidraden wel overleven? Als ik de 245V aansluiting gebruikt wordt de hoogspanning erg laag, nog geen 190V= onbelast, meen ik me te herinneren.
Ik houd hem eerst maar even zo.
Maar de centertap optillen met een weerstand (geen idee welke waarde), zou dan de spanning omhoog gaan? Lijkt me interessant om dat eventueel schakelbaar te maken.
Even een plaatje:)
http://i60.tinypic.com/35cr2wl.jpg
Van een Vox AC4 schema. De 220 ohm weerstanden heb ik er niet in.

Plant
28 augustus 2014, 21:28
Dat 'optillen' zie ik niet. Iig niet met een weerstand naar ground. Dan beperk je alleen maar stroom.

Optillen doe je door op de center een tweede spanning t.o.v. ground te zetten. Leuk idee, nou de praktijk nog.

tommus42
28 augustus 2014, 21:30
Ehm, ja dat zo idd best wel eens kunnen:???:.

tommus42
28 augustus 2014, 22:21
Even spacen: stel nu om een aftakking van de gloeispanning gelijk te richten, en die 'onder' de centertap van de hoogspanningswikkelingen te zetten? Twee vliegen in één klap, de gloeispanning zakt dan vast wat in, en de hoogspanning wordt wat opgetild. Zou dat kunnen werken?

cluseau
28 augustus 2014, 23:06
Die hoogspanning is geen enkel probleem en voor de gloeidraad geef ik je een mooie oplossing.

Neem een paar flinke diodes die de stroom aankunnen en soldeer die antiparallel. Die combinatie neem je dan in serie op met je gloeicircuit. Je zal zien dat je net iets onder de 6.3v uitkomt.

Plant
28 augustus 2014, 23:09
Even spacen: stel nu om een aftakking van de gloeispanning gelijk te richten, en die 'onder' de centertap van de hoogspanningswikkelingen te zetten? Twee vliegen in één klap, de gloeispanning zakt dan vast wat in, en de hoogspanning wordt wat opgetild. Zou dat kunnen werken?

Nee.

Want achter de gelijkrichter op de gloeispanning hang je de min aan ground, voor de gelijkrichter zie ik ook weerstanden aan ground, dus die weerstanden zitten in de praktijk over gelijkrichtdioden. Daar krijg je in sperrichting last van.

Je kunt wel een los trafo'tje als dat je toch hebt liggen erbij plaatsen. Primaire kant parallel aan de mainskant erbij plaatsen en dan de secundaire kant in faze met de HT wisselspanning tussen ground en centertap van de bestaande trafo. Dan til je de HT wisselspanning wat op.

edit: Nee, nu ik erover nadenk gaat dat volgens mij ook niet goed. Wel als het een DC spanning is. Dus tweede trafo'tje, dat ook gelijkrichten en die galvanisch gescheiden gelijkspanning tussen ground en centertap van die eerste.... wat een gehannes :confused:

tommus42
29 augustus 2014, 08:21
Die hoogspanning is geen enkel probleem en voor de gloeidraad geef ik je een mooie oplossing.

Neem een paar flinke diodes die de stroom aankunnen en soldeer die antiparallel. Die combinatie neem je dan in serie op met je gloeicircuit. Je zal zien dat je net iets onder de 6.3v uitkomt.
Okee, bedankt, klinkt als een degelijke oplossing.


......edit: Nee, nu ik erover nadenk gaat dat volgens mij ook niet goed. Wel als het een DC spanning is. Dus tweede trafo'tje, dat ook gelijkrichten en die galvanisch gescheiden gelijkspanning tussen ground en centertap van die eerste.... wat een gehannes :confused:
Haha:D, ja, ik zie er van af. Gaat gewoon op die kleine 200V hoogspanning werken.

Zo meteen naar Drtube voor de laatste componenten. Ben benieuwd:).

tommus42
29 augustus 2014, 15:19
Ga 'm eerst afbouwen en proberen goed te laten klinken, maar toch nog even door emmeren over het optillen van de centertap.
Dit is het schema van de voedingstrafo:
http://i58.tinypic.com/2qnzfch.jpg
Zou het mogelijk zijn aan de primaire kant, zeg tussen 4-5 (20V~) af te tappen en gelijk te richten? Ik vermoed dat het alleen al niet kan vanwege de invloed die er ongetwijfeld is op de spanning tussen 1-6, die ik nu aangesloten heb. Echter, wellicht, als het zou werken, tis op zich te doen.

cluseau
29 augustus 2014, 15:33
Zou het mogelijk zijn aan de primaire kant, zeg tussen 4-5 (20V~) af te tappen en gelijk te richten? Ik vermoed dat het alleen al niet kan vanwege de invloed die er ongetwijfeld is op de spanning tussen 1-6, die ik nu aangesloten heb. Echter, wellicht, als het zou werken, tis op zich te doen.

Dat kan maar je mag dit op geen enkele wijze met je circuit verbinden. Een lampje er op laten branden zou kunnen maar dat moet je dan zeer goed isoleren. Dit deel is "live" wat wil zeggen dat daar altijd spanning staat tov aarde. Blijf er van af, het is ook ten strengste verboden.

nico verduin
29 augustus 2014, 17:17
Dat kan maar je mag dit op geen enkele wijze met je circuit verbinden. Een lampje er op laten branden zou kunnen maar dat moet je dan zeer goed isoleren. Dit deel is "live" wat wil zeggen dat daar altijd spanning staat tov aarde. Blijf er van af, het is ook ten strengste verboden.Hier over veiligheid praten is hetzelfde als tegen een muur lullen.... Je verteld het 100x en bij keertje 101 zijn we het gewoon weer vergeten... En die muur blijft maar staan........

cluseau
29 augustus 2014, 17:22
... En die muur blijft maar staan........

Maar de eigenwijs die niet luistert flikkert om. :blast:

nico verduin
29 augustus 2014, 17:30
Maar de eigenwijs die niet luistert flikkert om. :blast:Da's waar..... dus komt er een moment dat ze allemaal luisteren:seriousf:. De rest is omgeflikkert..... Kan niet wachten :seriousf:

tommus42
29 augustus 2014, 18:58
Waar hebben jullie het eigenlijk over? Veiligheid bij het werken aan een buizenversterker?
Voorzichtigheid heb ik hoog in het vaandel. Eén keer een gelijkspanningsschok gehad van 480V, met een capaciteit van 50uF, das zo'n 25 jaar geleden. Daarna nooit meer. Het was uitermate onprettig, maar je moet het ook niet overdrijven.

Maar ik zal niet gaan prutsen om van de primaire zijde een spanning af te tappen, om die vervolgens aan de secundaire kant te gaan gebruiken. Kan me voorstellen dat dat een beetje onoverzichtelijk en gevaarlijk wordt voor een hobbyist:ok:.

Voorlopig zit ik met een ander probleem. Prachtig compact chassis'tje zo'n radio, maar het is woekeren met de ruimte:dontgeti:.

cluseau
29 augustus 2014, 23:20
Waar hebben jullie het eigenlijk over?
Nou, dodelijke situaties bijvoorbeeld.



Eén keer een gelijkspanningsschok gehad van 480V, met een capaciteit van 50uF, das zo'n 25 jaar geleden. Daarna nooit meer. Het was uitermate onprettig, maar je moet het ook niet overdrijven.

Maar dit is geen gelijkspanning die tov een chassis staat.

Dit is een wisselspanning met een toptop waarde van zo'n 650V. Je leest het goed hoor. En wat het mooiste is, met een stroom van 16A en een vermogen van ruim 3, 5 kW. Zie dat maar eens uit een 50uF elko te halen.

En om het nog spannender te maken, dit vermogen staat tot je beschikking via elke verwarmingsradiator, geleidende vloer, aanrechtblad, waterleiding en vooral ook gewapend beton doet leuk mee.

Dan zijn er ook nog de verrassingselementen zoals de snaren van je gitaat of die mic waar je mond zo mooi omheen past.

Ik bedoel....snap je een beetje ons punt.

tommus42
30 augustus 2014, 00:58
Juist ja, beter maar niet mee experimenteren.

Tis hoe dan ook niet meer nodig, heb nu een B+ van 272V, vind ik hoog genoeg. Ik denk dat de vorige meting zo laag was omdat ik er nog geen elco in had:chicken:. En dat weer op de 245V aansluiting, nu meet de gloeispanning 6V, de oplossing met de anti-parallelle diodes is dus niet nodig.

B+ is dus 272V, maar op de anode van de EL84 is de spanning 251V. Is dat niet een erg grote spanningsval? Er loopt 41mA door de buis incl. het schermrooster, waarvan de spanning overigens 265V is. Gemeten door de spanning over de kathode weerstand te meten (180 ohm). Lijkt me niet goed, klopt ook niet met het schema.

Zou de kathode weerstand vergroot moeten worden? Volgens het schema van deze OT is de anodestroom 32mA zijn bij 225V.
http://i60.tinypic.com/2v7w8x3.jpg

cluseau
30 augustus 2014, 09:06
Ehhhh, kijk je ook wel naar de andere data? In het schema staat ook dat de anode 225 moet zijn en geen 251. Dat geld ook voor G2 welke erg veel invloed heeft op de buisstroom. Overigens kom ik op een biasvermogen van 10w. Prachtig man, waar maak je je druk over. Meestal draaien die EL84 in rust op 1.5x hun maximaal vermogen.

Maar.....Wil je er iets aan doen dan kun je de G2 voeding wat laten zakken en extra afvlakken. Dit komt ten goede aan het bromniveau. Meet over de huidige G2 weerstand het spanningsval voor de G2 stroom te berekenen. Bereken dan een weerstand voor de spanning die je wil zakken en vlak dat punt af met een kleine elko, zeg iets van 5 a 10uF. Daarna komt dan weer de originele G2 weerstand. Geweldig als je iets teveel spanning hebt. ;)

tommus42
30 augustus 2014, 09:56
Ga ik doen.
Hij is trouwens op het moment zo goed als bromvrij, weliswaar alleen de eindtrap (incl. stuurroosterweerstand en de weerstand ervoor naar massa), maar daar ben ik alvast blij mee:).
Is dat elco'tje over die extra schermroosterweerstand noodzakelijk, of voldoet één grotere weerstand ook?

cluseau
30 augustus 2014, 10:02
De originele weerstand kun je ook vergroten, geen probleem maar ik zag het als een kans om een lekker stille SE te maken. Die schermroostervoeding is namelijk een lastig punt. Psychomantis weet daar alles van ;)

tommus42
30 augustus 2014, 10:05
Ah, okee, zie wel even.
Vox gebruikt in hun nieuwe AC4 origineel helemaal geen schermroosterweerstand, merkwaardig niet?
http://i60.tinypic.com/30cwyef.jpg

tommus42
30 augustus 2014, 10:57
Over de schermroosterweerstand (820 ohm) valt 3,3V. Zou betekenen dat de stroom 4mA is.
Er zou zo'n 15V over moeten vallen, dan is de anodespanning 1V hoger dan de schermroosterspanning.
Hoe reken je nu de vervangende weerstand uit?
Als de stroom 4mA zou blijven, wat ie volgens mij niet doet, kom ik volgens V=i.R uit op een weerstand van 3750 ohm, lijkt me niet kloppen.:???:

cluseau
30 augustus 2014, 11:20
Vox gebruikt in hun nieuwe AC4 origineel helemaal geen schermroosterweerstand.....

Maar wel een dikke elko met 470 ohm ervoor.

cluseau
30 augustus 2014, 11:25
Als de stroom 4mA zou blijven, wat ie volgens mij niet doet, kom ik volgens V=i.R uit op een weerstand van 3750 ohm, lijkt me niet kloppen.:???:

Zou ik eerst proberen en dan pas posten ;)

Denk je ook aan het vermogen in die weerstand!

Mocht je het niet weten: P=U^2/R

tommus42
30 augustus 2014, 12:43
Zijn 5 wattertjes.
Net 2K2 geprobeerd, spanning daalt 3V:(, blijft zo'n 10V hoger dan de anodespanning.
Tis trouwens wel zo dat ik er geen signaal op heb, lees hier en daar via google dat het dan allemaal anders uit pakt. Misschien moet ie eerst verder afgebouwd worden, dan trekt een ECC83 ook nog wat stroom. Wordt het vast weer anders van.

Heb trouwens nog een 1K weerstand in de voeding, voor de schermroosterweerstand. Zeg maar op de plaats waar de Vox een 470 ohm heeft. Schermrooster (en preamp) spanning komt overigens van die 'anti-parallelle' wikkeling van de OT (++ in het schema):
http://i61.tinypic.com/epmavd.jpg

tommus42
30 augustus 2014, 22:33
Driver trap voor de eindversterker zit er nu in. Zo goed als geen brom tot dusver.
Maar de spanningen zijn nog steeds niet goed:
B+: 270V
anode EL84: 250V
schermrooster: 264V
anode ECC83: 96V!

De voeding is als in onderstaand schema, met R16=1K, en nog een 1K aan het schermrooster. R19 is (nog) 22K.
http://i60.tinypic.com/2dnwhv.jpg

Ik ga R16 (in bovenstaand schema) verhogen naar 4,7K, zoals in een Epiphone valve junior, kijken wat de spanning dan wordt:
http://i57.tinypic.com/2czzhud.jpg

Vervolgens R19 (bovenste schema) verlagen. Wat is een goede spanning voor die trap? Kan nergens voltages vinden.

tommus42
30 augustus 2014, 23:02
Joepie, anode 252V, schermrooster 247V.
Na R19 (22K) 233V, maar op de anode nog maar 93V, raar weinig.

cluseau
30 augustus 2014, 23:52
Met de gegeven componenten zal de stroom rond de 1mA liggen. Meet maar de spanning over de kathodeweerstand en bereken daaruit de stroom. Met die stroom kun je dan uitrekenen wat het spanningsval over de 220k zal zijn.

R15/C12 hebben geen enkele functie in jouw schema.

tommus42
31 augustus 2014, 11:31
Merkwaardig idd die R15. Waarom zouden ze dat gedaan hebben? De totale kathode weerstand is zo toch 5,4K?
Onder R8 (1,5K) is de spanning 2,3V, en op de kathode 3,1V. Er valt dus 0,8V over 1,5K. 0,5 mA, lijkt me intens weinig.

Door de ingangstrap loopt overigens ook 0,5mA.
Heb trouwens brom, eindelijk:D, begon me al ongerust te maken. Tis trouwens ernstig, dus dat wordt troubleshooten.

cluseau
31 augustus 2014, 11:51
Merkwaardig idd die R15. Waarom zouden ze dat gedaan hebben? De totale kathode weerstand is zo toch 5,4K?
Onder R8 (1,5K) is de spanning 2,3V, en op de kathode 3,1V. Er valt dus 0,8V over 1,5K. 0,5 mA, lijkt me intens weinig.

Door de ingangstrap loopt overigens ook 0,5mA.
Heb trouwens brom, eindelijk:D, begon me al ongerust te maken. Tis trouwens ernstig, dus dat wordt troubleshooten.


Die 0.5mA is voor nu oke, het is alleen voor het inzicht hoe dit te tackelen. Reken ff mee, 220000x0.0005=110V. Dat mag er dus over de Ra vallen. Over de 3k9 valt 3900x0.0005=1.95V dus die is te verwaarlozen Jij meet 233-93=140V over Ra dus waarschijnlijk is een van de weerstanden niet juist. Check maar of de 220k wel 220k is en doe dat ook met Rk.

tommus42
31 augustus 2014, 13:23
De weerstandswaarden kloppen.
De spanningen zijn overigens iets gezakt nu de ingangstrap er in zit. 233V is nu 221V en 93 is 88 geworden. Maar dat doet er niet zo toe, denk ik.
Ra zou 266k zijn volgens de berekening. Dat zou dan toch 23V schelen? Zou de anodespanning nog steeds tamelijk laag zijn, zo'n 110V.

Heb trouwens de hoogspanning weer aangesloten volgens dat 'tegenfase' principe (had 'm via 1k van de B+), zie schemaatje post 63, en de brom is dramatisch afgenomen! Nog een, volgens mij, 50Hz brom. Stukken beter. Komt trouwens uit de ingangstrap, met het volume dicht geen brom.

tommus42
31 augustus 2014, 17:06
Tataaa, weg brom! Heb er een andere ECC83 in gezet.
De spanningen op de preamp anodes zijn iets gestegen, de ingangstrap met 6V en de tweede trap 14V.
Ga m'n Vox cabinet om solderen naar 4 ohm, kijken hoe het klinkt, heb nu de radio speakertjes eraan.

tommus42
31 augustus 2014, 18:03
Jee, prima geluid over de 2x12, erg luid. Wel (weer) wat brom. Misschien door het lage rendement van de radiospeakers dat het niet opviel. Of zou het door de impedantie mismatch (4 ohm luidspreker, 2,5 ohm trafo) kunnen komen?
Hoe dan ook, nog één nieuwe 10uF filtercap bij de ingangstrap kopen, vergeten aan te schaffen, zit nu een 25 jaar oude 33uF in, en misschien de gloeispanning gelijkrichten.
Voorlopig zeer tevreden:).

tommus42
1 september 2014, 11:56
Even een vraag over het gelijkrichten van de gloeispanning.

Kan alleen maar schakelingen vinden met een spanningsregelaar. Ergens las ik om de gelijkgerichte spanning te laten dalen met diodes in serie in het gloeistroom circuit, maar dit werd niet nader toegelicht.
Hoe pak je dat aan? Hoeveel spanning valt er over en hoe sluit je ze aan?

Of is het praktischer om een (paar) flinke weerstand(en) te gebruiken? De stroom is maar iets meer dan 1A.

cluseau
1 september 2014, 13:19
Of is het praktischer om een (paar) flinke weerstand(en) te gebruiken? De stroom is maar iets meer dan 1A.

Hangt er van af hoeveel spanning je kwijt wil. Bij diode's heb je het voordeel dat de spanning welke daarover valt redelijk vastligt ongeacht de stroom. Zou je zo'n 0.7V of een veelvoud daarvan willen wegwerken zijn diode's een mooie oplossing. Wil je meer dan enkele volts wegwerken komen weerstanden eerder in aanmerking maar houd er rekening mee dat hoe meer spanning er over is hoe meer vermogen je gaat verspillen. Geef maar wat meer uitleg over je probleem dan kunnen we kijken wat de beste oplossing is.

tommus42
1 september 2014, 14:24
De brom is wat mij betreft al acceptabel, ben niet zo brom-kritisch:D, maar ik wil het helemaal in orde hebben. Het is 50Hz, daar ben ik zeker van. Ga zo meteen een nieuw elco'tje halen voor de eerste trap, zal kijken of dat nog wat uitmaakt.

Tis tamelijk chaotisch bedraad ivm de beschikbare ruimte. Veel zwevende signaalvoerende leidingen, bijvoorbeeld koppelcaps rechtstreeks naar potmeters, en het toonfilter idem. Die pikken natuurlijk eenvoudig brom op.

Er zijn geen aardlussen, maar ik heb een vraag over de massa aansluiting. Vanaf de ingang loopt er een afgeschermde draad naar het stuurrooster van de eerste trap (68K op de buisvoet en 1M over de ingangsjack), die zich bevindt aan de andere kant van de versterker. De massadraad ook, want die is geaard aan de kathode schakeling van de eerste trap, welke op het bordje vlakbij de buisvoet zit. Vroeg me af of deze massadraad ook brom zou kunnen oppikken?

cluseau
1 september 2014, 14:37
Vroeg me af of deze massadraad ook brom zou kunnen oppikken?

Oppikken niet maar het is wel heel gevaarlijk om aardpunten zover weg te hebben. Er kunnen aanzienliijke verschillen (enkele mV) in aardpotentiaal optreden welke vrolijk worden meeversterkt.

tommus42
1 september 2014, 17:40
Ik bedoelde ik dat het gitaarsignaal (afgeschermd) en de nul, massa, of min, hoe noem je het eigenlijk, van het gitaarsignaal (niet afgeschermd) naar de ingangstrap lopen, en daar geaard is (aan de kathode). Dit is aan de andere kant binnen het chassis. De ingangsjack is geisoleerd van het chassis. Maar die leiding kan dus geen brom oppikken, bedankt.

Verder is ie geaard in volgorde van het signaal: ingangstrap (elco van boven de anodeweerstand naar onder de kathode weerstand), toonregeling en volume zit daar ook aan; tweede trap; 'bias weerstand'; schermrooster; eindtrafo (B+).
Aan de kathode van de EL84 zit ook de centertap van de hoogspanningswikkeling, en van daaruit aan het chassis. De aarde van de netaansluiting zit ook daar aan het chassis.

Maar het probleem is opgelost met de nieuwe elco, weg brom!:crazyhappy:

Echter, het ding lijkt meer op het scheurkanaal van een Marshall dan op een Vox. Wel een prima, volle toon, geen fizzy geluid. Dit begint al met het volume op één. Ook sterft de toon niet mooi/goed uit. Lijkt op het geluid dat je krijgt als je een akkoord aanslaat en de versterker uitzet. Zou dit met de lage spanning van de voorversterker te maken hebben?

Zou mooi zijn als ie lang clean blijft en pas met het volume op acht ofzo zou gaan scheuren. Misschien een idee om R1 (220K, tussen V1a en V1b, voor de volumepot) te verhogen naar 1M?
http://i57.tinypic.com/sq5biu.jpg