PDA

View Full Version : Niet zo 'spontaan' als gitarist



davidof
28 januari 2014, 16:05
Hallo!

Dit kan heel psychologisch gaan .. Maar we zien wel

Ik speel zo'n 10 jaar gitaar, ik studeer nu ook gitaar dus ik zal er wel iets van kunnen. Maar toch zit ik met iets vervelend, namelijk het feit dat ik niet zo een 'spontane' gitarist ben, hopelijk kunnen jullie die term plaatsen.

Als voorbeeld, vroeger op kamp met een jeugdbeweging of dergelijke nam er al eens iemand een gitaar mee, die er sporadisch op speelt. En meteen als die een gitaar vastneemt en een akkoord speelt komt daar iets van muziek uit en zong die daar meteen ook leuke deuntjes bij. Terwijl ik met mijn lange ervaring niet zo 'spontaan' ben, ik ken wel heel veel van toonladders/akkoorden/improvisatie/... en dat lukt mij allemaal aardig goed. Maar zo 'spontaan' on the spot iets uitvinden (songwriting) lukt mij echt niet zoals ik zou willen.

Ook zag ik onlangs iemand die zang volgt op mijn school (en een beetje gitaar speelt) meteen nummers die hij hoorde naspelen met simpele kampvuurakkoorden, terwijl ik echt al goed zou moeten luisteren naar de toonaard en de graden etc..

Hebben die personen dan gewoon meer talent? Ik zou niet weten hoe ik het anders kan verklaren.

Thanks!
Grts

David

Harry
28 januari 2014, 17:10
misschien hebben ze een andere benadering, zij spelen gitaar om mensen te vermaken en dan heb je aan een paar akkoorden genoeg. Ik ben er zelf ook niet zo goed in, ik kan niet zo veel liedjes onthouden, buiten het repertoire van mijn band.

Harald
28 januari 2014, 17:34