PDA

View Full Version : Single coils voor in Stratocaster



Jurian95
28 januari 2014, 15:26
Ik wil in mijn Stratocaster nieuwe single coils inzetten maar weet er eigenlijk vrij weinig over welke ik het beste kan gebruiken... De singel coils moeten een echte lekker Strat sound geven. Wie weet er goede? Liefst niet boven de €100,-

Reacties meer dan welkom :)

Tabula Rasa
28 januari 2014, 15:29
Noem eens voorbeelden van een lekkere stratsound!

John Mayer? SRV? Jimmie Vaughan? Clapton? Robert Cray? Buddy Guy? Rory? etc...

Kakihara
28 januari 2014, 15:30
Waarom wil je ze veranderen? Wat mankeert er aan de huidige pickups? Wat is een echt lekkere stratsound - kan je daar een voorbeeld van geven?

the sure thing
28 januari 2014, 15:39
Wat voor gitaar heb je? En wat voor versterker? Al eens de hoogte van je single coils veranderd? Je WILT helemaal geen andere pickups (+ handbeweging die bij het gebruik van The Force hoort)

Jurian95
28 januari 2014, 15:47
De huidige die er nu inzitten vind ik te algemeen klinken en krijg er niet de juiste sound. Een echte lekker strat sound is bijv. een Fender jaren 60/70 strat....

Jurian95
28 januari 2014, 15:48
John Mayer heeft een heerlijke stratsound... naar zoiets ben ik opzoek

allochthomas
28 januari 2014, 15:50
Een goedkope oplossing is eens proberen met dikkere snaren te spelen

Tabula Rasa
28 januari 2014, 15:51
John Mayer heeft een heerlijke stratsound... naar zoiets ben ik opzoek

Halselement wat je nu hebt, tone een beetje dicht en op je versterker de mids wat wegdraaien. Probeer dat eens... verder niet te dicht bij je brug aanslaan. Kijk eens wat dat doet.

Jurian95
28 januari 2014, 15:52
Wat voor gitaar heb je? En wat voor versterker? Al eens de hoogte van je single coils veranderd? Je WILT helemaal geen andere pickups (+ handbeweging die bij het gebruik van The Force hoort)

Ik heb een Fender Stratocaster met heavy relic, maar de vorige eigenaar heeft er andere pickups ingezet maar daar was de prijs ook naar. Ik speel over een Ashdown 300 watt basversterker, menen vinden het raar maar de sound vind ik onbeschrijfbaar heerlijk die er uit komt. Dat ik de ik mn strat niet lekker vind klinken komt zeker niet door mijn versterker aangezien ik m`n gitaar op andere versterkers ook niet lekker vind klinken, zelfs niet op een Messa Boogie...

Jurian95
28 januari 2014, 15:53
John Mayer heeft een heerlijke stratsound... naar zoiets ben ik opzoek

Ik heb er sinds vorige week D`Dario snaren opgezet die half geslepen zijn zelfs dat maakt de sound niet hoorbaar beter...

Jurian95
28 januari 2014, 16:02
Wat voor gitaar heb je? En wat voor versterker? Al eens de hoogte van je single coils veranderd? Je WILT helemaal geen andere pickups (+ handbeweging die bij het gebruik van The Force hoort)

misschien een hele domme vraag maar hoe verstel je de hoogte van je pickups? Moet je daar ook eerste je slagplaat voor loshalen?

Tabula Rasa
28 januari 2014, 16:07
De twee schoeven naast ieder element. Vastdraaien is omhoog, losdraaien is laten zakken(zit een veertje om de schroef onder de slagplaat). Vaak staan ze te hoog afgesteld.

Jurian95
28 januari 2014, 16:56
misschien een hele domme vraag maar hoe verstel je de hoogte van je pickups? Moet je daar ook eerste je slagplaat voor loshalen?

net even bezig geweest met het verstellen van de pickups ik merk wel wat verschil. Maar ik hoop dat toch iemand even mijn vraag kan beantwoorden. Wat zijn lekkere strat pickups voor de jaren 60/70 sound?

Tabula Rasa
28 januari 2014, 17:10
Wat zijn lekkere strat pickups voor de jaren 60/70 sound?

Nog te algemeen...... en lastig in te schatten bij die versterker. 60/70 kan alles zijn van warme of rauwe blues(rock) tot glasheldere disco-achtige funk.

Jurian95
28 januari 2014, 17:22
Nog te algemeen...... en lastig in te schatten bij die versterker. 60/70 kan alles zijn van warme of rauwe blues(rock) tot glasheldere disco-achtige funk.

een Sound als deze: http://www.youtube.com/watch?v=prIIcESm-Xc

barno
28 januari 2014, 17:45
een Sound als deze: http://www.youtube.com/watch?v=prIIcESm-Xc

wat je hier vooral hoort is een originele fender vibroverb uit 1963, en daarover nog wat effectdoosjes (die de sound overigens geen goed doen imo)

rocker_71
28 januari 2014, 17:57
Klinkt alsof TS zich nog even wat verder moet verdiepen in de wereld van pickups.
Er is ook een groot verschil tussen jaren 50, 60 en 70 pickups.
Welke gitaar heb je? Is het een echte Fender en welk hout gaat het om?

Jurian95
28 januari 2014, 18:26
Klinkt alsof TS zich nog even wat verder moet verdiepen in de wereld van pickups.
Er is ook een groot verschil tussen jaren 50, 60 en 70 pickups.
Welke gitaar heb je? Is het een echte Fender en welk hout gaat het om?

Ja is een echte Fender, houtsoort weet ik niet meer de laatste tijd ben ik me pas echt aan het verdiepen in de bouw en elektronica van een gitaar en probeer er achter te komen welk wat voor soort hout m`n gitaar is....

Michael AE
28 januari 2014, 18:47
Heb je geen foto van je gitaar? Kunnen we in elk geval zien wat voor type strat je hebt. Zal niet erg veel uitmaken in de suggesties die we kunnen doen qua sound, maar we kunnen wel zien wat voor budget redelijk is bijvoorbeeld.

Jurian95
28 januari 2014, 22:25
Heb je geen foto van je gitaar? Kunnen we in elk geval zien wat voor type strat je hebt. Zal niet erg veel uitmaken in de suggesties die we kunnen doen qua sound, maar we kunnen wel zien wat voor budget redelijk is bijvoorbeeld.

Ik heb zo even geen foto van mijn gitaar, maar het gaat om een Fender Stratocaster USA Ultimate relic..... Hopelijk dat je hier iets mee kunt.

Pepe
28 januari 2014, 23:03
Je hebt een gitaar van 3000 euro die nooit te koop in Nederland is geweest en je weet niks van gitaren af?
Waar heb je dat ding dan gekocht?

Jurian95
29 januari 2014, 09:07
Je hebt een gitaar van 3000 euro die nooit te koop in Nederland is geweest en je weet niks van gitaren af?
Waar heb je dat ding dan gekocht?

Het is gewoon een USA Standard, ik zie dat ik dat bij mijn vorige reacties erbij ben vergeten te vermelden, en de vorige eigenaar heeft de gitaar laten relicen gitaar was wel wat goedkoper dan €3000,-, die zijn weldegelijk te koop geweest in Nederland... Er zit een `70 headstock op, hals is van All Parts

Tabula Rasa
29 januari 2014, 11:22
Andere elementen, andere neck, parts-o-caster dus!

Stratman70
29 januari 2014, 11:53
Heb je al gekeken wat voor elementen er nu in zitten?
Met alle respect, maar ik denk (zo aan je posts te zien) dat je met de kennis die je nu hebt, bij voorbaat al teleurgesteld gaat worden met andere elementen. 'Toon' maak je voor het grootste gedeelte met je vingers.
Hoe lang speel je gitaar? Met wat voor plectrum speel je? Wat zijn je instellingen? Welke effecten gebruik je?

Verwacht meer van je vingers en minder van je elementen, zou ik een beginner mee willen geven.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een beginner slecht klinken elementen maar in zijn gitaar moet laten zitten.
Slechte of lelijk klinkende elementen moet je inderdaad gewoon vervangen.
Maar ik vraag me wel af of dat echt het geval is bij de elementen die nu in je gitaar zitten of dat er iets anders aan de hand is.

peter_heijnen
29 januari 2014, 11:56
http://www.tone-toys.com/shop/Strat-Pickups

Jurian95
29 januari 2014, 13:04
Heb je al gekeken wat voor elementen er nu in zitten?
Met alle respect, maar ik denk (zo aan je posts te zien) dat je met de kennis die je nu hebt, bij voorbaat al teleurgesteld gaat worden met andere elementen. 'Toon' maak je voor het grootste gedeelte met je vingers.
Hoe lang speel je gitaar? Met wat voor plectrum speel je? Wat zijn je instellingen? Welke effecten gebruik je?

Verwacht meer van je vingers en minder van je elementen, zou ik een beginner mee willen geven.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een beginner slecht klinken elementen maar in zijn gitaar moet laten zitten.
Slechte of lelijk klinkende elementen moet je inderdaad gewoon vervangen.
Maar ik vraag me wel af of dat echt het geval is bij de elementen die nu in je gitaar zitten of dat er iets anders aan de hand is.

om eerlijk te zijn aan mijn spel zal het niet liggen, ik ben nu 18 en speel sinds mijn 12e gitaar, en er heeft nog nooit iemand tegen mij gezegt dat ik anders zou moeten spelen. Ik heb vaker op Fenders gespeeld waarbij de klank wel zo is zoals ik zou willen. Daarom wil ik er andere pickups inzetten, doordat ik op andere Fenders heb gespeeld, ben ik ervan overtuigd dat het aan de pickups moeten liggen... Ik weet wel degelijk wat van gitaar(onderdelen) en ben me sindskort ook aan het verdiepen in pickups en het hout van een gitaar, vandaar dat ik dit topic startte... zoals Tabula Rasa al zei, door dat de gitaar uit verschillende onderdelen bestaat weet ik ook niet meer wat wat is.... De body is iig een USA standaard dus zoals eerder gevraagd wat de houtsoort is van een usa standaard, kan iemand dan mij vertellen uit welk hout deze gitaren worden gesneden, om uiteindelijk erachter te komen welke pickups geschikt voor me zijn...

Jurian95
29 januari 2014, 13:04
http://www.tone-toys.com/shop/Strat-Pickups

Bedankt voor je reactie, heb je zelf ervaring met deze pickups?

peter_heijnen
29 januari 2014, 13:12
om eerlijk te zijn aan mijn spel zal het niet liggen, ik ben nu 18 en speel sinds mijn 12e gitaar
Ik ben 50, heb 25 jaar geleden mijn conservatorium afgemaakt, heb sinds die tijd overal gespeeld met succes, maar ik denk overal en altijd nog steeds dat het niet goed is wat ik doe en dat het absoluut aan mijn spel moet liggen. Sterker nog, ik denk iedere keer weer dat ik dan toch ontmaskerd ga worden....

En de volgende dag ben ik dan moe. ;)

peter_heijnen
29 januari 2014, 13:12
Bedankt voor je reactie, heb je zelf ervaring met deze pickups?
Nog niet, ik wil ze bestellen als ze er weer zijn.

arnoldtims
29 januari 2014, 13:59
Toon zit in je vingers is altijd een mooie dooddoener. Het klopt wel voor een deel maar waarom hebben we het hier op het forum dan steeds over verschillende versterker,elementen,gitaren enz. Met de stelling dat toon in je vingers zit zou je dus kunnen stellen dat als bv. Mayer op een imitatie strat van 80euro en op en klein transistorversterker speelt net zo goed zal klinken als dat hij nu doet.
Of je dan kan horen dat het Mayer is? ja dat geloof ik wel maar of zijn sound net zo goed is vraag ik mij af.

Tabula Rasa
29 januari 2014, 14:20
Je hebt voor 80% zeker een strat van elzenhout en voor 19% zeker eentje van essen.. Dan nog..... En strat blijft een strat en bijna iedere strat kan goed klinken. Wat we moeten weten is: welke elementen zitten erin, hoe klinken ze in DEZE gitaar en wat mis je of heb je te veel in je geluid.

btw: mijn laatste strat heb ik gebouwd met abachi (hout waar ze verder alleen maar saunabanken van maken en het weegt ongeveer net zo weinig als balsahout) en ook die klinkt als een strat.

het is dus belangrijk dat we weten wat je hebt en weten waar je exact naartoe wilt!

is er ergens een kaal stukje hout waar je een foto van kan maken? Het is een heavy relic, dus dat moet lukken. Als we kaal hout zien, dan zien we wel of het essen of elzen is (niet dat we er erg veel aan hebben, zolang je de andere vragen niet beantwoord).

Michael AE
29 januari 2014, 14:22
Ik denk dat als je een Peavey Bandit goed opneemt en Mayer op een goed afgestelde Richwood laat spelen en dat dan knap opneemt en vervolgens hetzelfde doet met een Dumble en een oude strat, dat niemand je kan vertellen welk clipje nou welke combinatie is.

Alleen vraag ik me af of zo'n test interessant is? De feel van een gitaar en versterker zijn essentieel in het vinden van inspiratie om beter te spelen en ja, daar is zelfs een element al een belangrijke factor in.

Jurian95
29 januari 2014, 17:02
Je hebt voor 80% zeker een strat van elzenhout en voor 19% zeker eentje van essen.. Dan nog..... En strat blijft een strat en bijna iedere strat kan goed klinken. Wat we moeten weten is: welke elementen zitten erin, hoe klinken ze in DEZE gitaar en wat mis je of heb je te veel in je geluid.

btw: mijn laatste strat heb ik gebouwd met abachi (hout waar ze verder alleen maar saunabanken van maken en het weegt ongeveer net zo weinig als balsahout) en ook die klinkt als een strat.

het is dus belangrijk dat we weten wat je hebt en weten waar je exact naartoe wilt!

is er ergens een kaal stukje hout waar je een foto van kan maken? Het is een heavy relic, dus dat moet lukken. Als we kaal hout zien, dan zien we wel of het essen of elzen is (niet dat we er erg veel aan hebben, zolang je de andere vragen niet beantwoord).

Toen ik de gitaar kocht weet ik nog dat die vent zei dat de pickups niet orgineel waren, maar heb er toen helemaal niet bij stil gestaan om te vragen welke er nu dan wel inzitten.... beetje dom..

de sound die ik wil creeren is dus de echte `70 sound bluesie funkie achtig.

Ik kan geen foto`s uploaden ik heb geen url van mijn afbeeldingen?

terrasbeest
29 januari 2014, 17:31
Dit klinkt ook niet slecht voor een Squier van 100 dollar.....;)


http://www.youtube.com/watch?v=w2wDUZht104


Well, this little guitar sure is getting some attention ha ha...
The guitar is dark blue. They're roundwound strings. 10-44?...I'll have to measure them. The guitar is stock, all I've done to the guitar is change the volume pot and output jack. The frets are bad... but I like the way it resonates, vibrates, whatever you call it. It needs a new nut, but I'm concerned if I replace it I wouldn't be able to find the same quality of plastic.
I'm playing through my blues jr amp. Jack

Tabula Rasa
29 januari 2014, 18:03
Ik kan geen foto`s uploaden ik heb geen url van mijn afbeeldingen?

Maar foto's heb je dus wel. Dan is het een makkie. www.tinypic.com en dan de link tussen de [ haakjes ] in je post plakken.

Pepe
29 januari 2014, 18:30
Nou moet ie een foto uploaden van zijn gitaar waar misschien een klein stukje hout zichtbaar is zodat bepaald kan worden of het elzen dan wel linde of essen of waaiboom is zodat er bepaald kan worden welke pickups hem een bluesy funky 70 sound gaan geven?

Dat gaat toch helemaal nergens meer over.

Gewoon lekker spelen en af en toe wat pickups swappen, een gitaar erbij kopen, andere amps en vooral veel ervaring opdoen, net zoals iedereen hier.

benwave
29 januari 2014, 18:37
Nou moet ie een foto uploaden van zijn gitaar waar misschien een klein stukje hout zichtbaar is zodat bepaald kan worden of het elzen dan wel linde of essen of waaiboom is zodat er bepaald kan worden welke pickups hem een bluesy funky 70 sound gaan geven?

Dat gaat toch helemaal nergens meer over.

Gewoon lekker spelen en af en toe wat pickups swappen, een gitaar erbij kopen, andere amps en vooral veel ervaring opdoen, net zoals iedereen hier.



Precies Hahahhaahha.
Als het een usa standard body is met een allparts neck, zou je toch met een paar
customshop elementjes dat ding behoorlijk als een strat moeten laten kunnen klinken

Tabula Rasa
29 januari 2014, 18:44
Nou moet ie een foto uploaden van zijn gitaar waar misschien een klein stukje hout zichtbaar is zodat bepaald kan worden of het elzen dan wel linde of essen of waaiboom is zodat er bepaald kan worden welke pickups hem een bluesy funky 70 sound gaan geven?


nee, dat niet. Heb eerder al aangegeven dat het weinig uitmaakt wat voor hout het is, en dat je toch alles proefondervindelijk moet ontdekken. Vind met name de omschrijving van de gitaar wazig en ben benieuwd wat het nou precies is.

mogelijk is zelfs de meest logische stap die basversterker in te ruilen voor een gitaarversterker.

Jurian95
29 januari 2014, 18:45
Maar foto's heb je dus wel. Dan is het een makkie. www.tinypic.com en dan de link tussen de [ haakjes ] in je post plakken.

Bij deze: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ir50l2&s=8#.Uuk-KtJ5PTo

Pepe
29 januari 2014, 18:55
Ik heb ik weet niet hoeveel strats in de loop der jaren gekocht, op zoek naar DAT geluid.
Als ik nou zo'n gitaar onder het bed vandaan haal en er even op speel blijkt die gitaar altijd al DAT geluid gehad te hebben. Ik heb een schoenendoos vol met pickups, oude, customshoppers en boetieks. Allemaal goed.
Ik heb in alle gitaren de originele pickups weer teruggezet, het was een hoop lol dat swappen maar goed, dat is ook wat waard.
Gewoon een goeie strat whatever that is.

LGK
29 januari 2014, 19:00
Dit klinkt ook niet slecht voor een Squier van 100 dollar.....;)


http://www.youtube.com/watch?v=w2wDUZht104

Even off topic,
Waarom kende ik deze man niet!?
Wat een heerlijke muzikant!

terrasbeest
29 januari 2014, 19:09
Even off topic,
Waarom kende ik deze man niet!?
Wat een heerlijke muzikant!

Heeft bij Allman Brothers gezeten. Ik denk dat ie in Nashville woont en nog enkel lokaal speelt. Echt een coole gast , geen kapsones.

http://www.youtube.com/watch?v=6mOuVWCWeOY

Erik70
29 januari 2014, 20:45
Hier in huis een Customshop `62, een `57AVRI en een USA-standard. Allen echte strats, allen hetzelfde hout en klinken ook allen als een echte strat....maar allemaal ZOOOO VERSCHILLEND.

Overigens "ik wil klinken als een '70 strat..." klinkt wel mooi om te zeggen. Maar strats uit de 70-ies klinken in essentie echt niet zo veel anders dan huidige of vroegere strats.
Als je wil klinken als het geluid van strats dat je hoort op platen uit de 70-ies, denk dan aan het volgende:
Met name de manier waarop muziek wordt gemixt/geproduceer is per periode nogal verschillend en passend bij de stijl en smaak van dat moment. Uiteraard heeft dit ook zijn weerslag op het geluid dat je terughoort van een gitaar die is opgenomen. Dit lijkt vaak (nee...ALTIJD) in de verste verte niet meer op het geluid wat er daadwerkelijk door de gitarist uit zijn amp is getoverd. Gekleurd door opnametechniek, mix en productie krijgt het een heel andere sound.

En nee,...enkel een ander pickupje gaat je er niet brengen denk ik zelf.

RS-Rik
29 januari 2014, 21:22
http://www.themusiczoo.com/images/4-09-12/3002_Fender_58_Stratocaster_Ultimate_Relic_3-Tone_Sunburst_R65338_1.jpg


Zoiets?

Strats zijn meestal Elzen.. Essen kan ook maar dat heeft vrij prominente porien.

jerome
29 januari 2014, 21:27
Precies Hahahhaahha.
Als het een usa standard body is met een allparts neck, zou je toch met een paar
customshop elementjes dat ding behoorlijk als een strat moeten laten kunnen klinken

Precies wat ik ook dacht...
Ik zou persoonlijk voor een Fender Custom Shop 69 setje elementen gaan.
Die klinken in de meeste Strats en over de meeste amps lekker.
Kan eigenlijk niet zoveel mis mee gaan.
Ze zijn alleen wel wat duurder dan €100. Maar kwaliteit kost nu eenmaal een paar centen… ;)
http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/pickups-pickup-parts-1/fender-custom-shop-69-stratocaster-pickups-set.html

Edit; ik las ergens dat TS over een basamp speelt?
Ik weet niet wat voor basamp, maar daar zou je zo maar flink wat hoog en definitie mee kunnen missen...

Jurian95
29 januari 2014, 21:29
volgensmij is er straks wat misgegaan met uploaden van de foto: dus op met rechtermuisknop op icoontje klikken en en openen kiezen..

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ir50l2&s=8#.Uuk-KtJ5PTo

mountainman
29 januari 2014, 21:55
volgensmij is er straks wat misgegaan met uploaden van de foto: dus op met rechtermuisknop op icoontje klikken en en openen kiezen..

Ik krijg geen icoontje te zien. Als ik spiek in de citaat code dan zie ik wel de link maar dat is dus geen plaatje. Zoiets dus: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ir50l2&s=8#.Uuk-KtJ5PTo. En als je die link volgt dan staat daar ook een instructie om plaatjes op forums te zetten. Je moet dat stukje code hebben onder "IMG-code voor forums & berichtenforums".

Daarmee krijg je dit:
http://i59.tinypic.com/ir50l2.jpg

Jurian95
30 januari 2014, 00:38
Kijk eens aan, daar staat de foto. Ben benieuwd welk hout het is...

WaywardChild
30 januari 2014, 10:35
Leosounds misschien, soundclips zijn ook te vinden op zijn site
http://www.leosounds.de
Heb zelf de redhouse set in men roadworn strat zitten en ben er tevreden mee

apekop
30 januari 2014, 11:25
Ik ben zelden onder de indruk geweest als ik andere pickups in 1 van mijn gitaren legde. Ik vind de verschillen vaak zo marginaal. Het echte karakter van de gitaar verander je er toch niet mee is mijn mening. Er zijn zoveel factoren die het geluid beïnvloeden en pickups zijn daar slechts een klein onderdeel van. Als het geluid je echt niet bevalt kan je vaak nog beter een andere gitaar kopen in plaats van er van alles aan te veranderen en uiteindelijk nog niet tevreden te zijn. Wat er niet in zit komt er ook niet uit.

Tabula Rasa
30 januari 2014, 11:54
Op mijn mobieltje (lastig te zien) vind ik het niet heel erg op elzen lijken. Vind het hout vrij vlekkerig. Is de gitaar extreem licht van gewicht?

Jurian95
30 januari 2014, 12:55
Op mijn mobieltje (lastig te zien) vind ik het niet heel erg op elzen lijken. Vind het hout vrij vlekkerig. Is de gitaar extreem licht van gewicht?

Nee weegt gewoon net zo als een Fender Strat hoort te wegen....

Jurian95
30 januari 2014, 22:20
Maar niemand kan me vertellen welk houtsoort het is?

LGK
30 januari 2014, 23:01
Maar ik begrijp het niet helemaal....
Je wilt weten van wat voor hout je strat is.. Zodat je..??

Mij lijkt het logisch om is naar je amp te kijken. Je speelt over een bass versterker toch? Mis je dan niet veel hoog. Ik kan het mis hebben hoor..

Het geluid wat jij zoekt zit denk ik het meeste in een goede versterker. En dan moet je zeker kijken naar fender type versterkers.

Jurian95
30 januari 2014, 23:12
Maar ik begrijp het niet helemaal....
Je wilt weten van wat voor hout je strat is.. Zodat je..??

Mij lijkt het logisch om is naar je amp te kijken. Je speelt over een bass versterker toch? Mis je dan niet veel hoog. Ik kan het mis hebben hoor..

Het geluid wat jij zoekt zit denk ik het meeste in een goede versterker. En dan moet je zeker kijken naar fender type versterkers.

Ik snap er niks meer van,.. De een vraagt wat voor een houtsoort mn gitaar is de ander zegt dat t niet uitmaakt welk houtsoort t is?

Zoals ik al eerder zei ik speel idd over een basverstetker maar heb met mijn Fender over veel verschillende amps gespeeld zelfs een buizen versterker van Messa Boogie, maar t geluid staat me steeds niet aan......

jerome
30 januari 2014, 23:16
Nee weegt gewoon net zo als een Fender Strat hoort te wegen....

Owww, dan zijn we eruit, dan is het de houtsoort zoals Fender altijd hoort te gebruiken... ;)

LGK
31 januari 2014, 07:15
Ik snap er niks meer van,.. De een vraagt wat voor een houtsoort mn gitaar is de ander zegt dat t niet uitmaakt welk houtsoort t is?

Zoals ik al eerder zei ik speel idd over een basverstetker maar heb met mijn Fender over veel verschillende amps gespeeld zelfs een buizen versterker van Messa Boogie, maar t geluid staat me steeds niet aan......

Aha, ik wil je niet in de war brengen hoor.
Waarom kijk je niet 2e hands ofzo voor een setje pickups. Dan ben je niet zoveel geld kwijt en dan weet je of andere pickups het geluid geven wat jij wil. Zo niet verkoop je ze weer en probeer je weer wat anders. Of misschien ligt het dan ook aan iets anders.

Jurian95
31 januari 2014, 14:27
Owww, dan zijn we eruit, dan is het de houtsoort zoals Fender altijd hoort te gebruiken... ;)

Bedankt voor dit niks toevoegende reactie....

Jurian95
31 januari 2014, 14:28
Aha, ik wil je niet in de war brengen hoor.
Waarom kijk je niet 2e hands ofzo voor een setje pickups. Dan ben je niet zoveel geld kwijt en dan weet je of andere pickups het geluid geven wat jij wil. Zo niet verkoop je ze weer en probeer je weer wat anders. Of misschien ligt het dan ook aan iets anders.

vind ik eigenlijk een heel goed plan, maar wat voor een pickups zou je aanraden?

Pepe
31 januari 2014, 15:32
vind ik eigenlijk een heel goed plan, maar wat voor een pickups zou je aanraden?

..en we zijn weer terug bij post 1.

De tips die eerder in het topic gegeven zijn waren niet goed?

Tabula Rasa
31 januari 2014, 15:40
..en we zijn weer terug bij post 1.

De tips die eerder in het topic gegeven zijn waren niet goed?

Precies!

Ik probeer het nog 1 keertje:
Je weet niet precies welke strat je hebt en al helemaal niet welke elementen erin zitten.

Speel op safe en koop een goed bekend setje dat bijna iedereen wel kent (tweede hands, dan heb je bij verkoop geen verlies). Dan wordt dat je startpunt (referentiekader). Aan de hand van dat setje kom je met bijvoorbeeld: te icepicky, te warm, te donker, te low output, te veel output etc.... en op basis daarvan kan je verder gaan. Bijvoorbeeld de Fender Custom '69 of een van de SSl'etjes van Seymour Duncan.

Pepe
31 januari 2014, 15:46
[QUOTE=Tabula Rasa;3057813 Bijvoorbeeld de Fender Custom '69 of een van de SSl'etjes van Seymour Duncan.[/QUOTE]

Ja, het lijkt zo'n open deur.

Waarom zoek je niet wat rond en als je wat gevonden hebt vraag je hier wat men er van vindt? Volgens mij werkt een forum zo.

Tabula Rasa
31 januari 2014, 16:01
Volgens mij werkt een forum zo.

Of juist niet :hide: Op deze manier werkt het kennelijk ook: aktie > reactie. Wat TS ook doet of post, er komt een reactie. Nu is de bal aan hem.

Kakihara
31 januari 2014, 16:51
Er staan wat aardige setjes op marktplaats: 57/62 of een setje Texas Specials voor €100 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/m771999952-strat-pickups-stevie-ray-vaughan-sound.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) een setje Van Zandt True Vintage voor €135 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/m768709250-van-zandt-true-vintage-complete-strat-set.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr). Of dit een mogelijk einde is van je zoektocht naar een beter geluid? Waarschijnlijk niet. Maar het houdt je bezig :)

Pepe
31 januari 2014, 17:52
Wat me bij Bax opviel, een setje '69's is 80 euro duurder dan wanneer je er drie los koopt. Ja zegt de helpdesk, dan kan u ze beter los kopen he...

Fender heeft flink aan de prijzen getrokken, die pickups waren altijd rond de 175.

jerome
31 januari 2014, 19:31
Bedankt voor dit niks toevoegende reactie....

Niets te danken... Maar het was ook wel een inkoppertje hè?
Want je schreef "weegt gewoon net zo als een Fender Strat hoort te wegen...." en dat is een "niks toevoegende" stelling
Er bestaat namelijk geen vastgesteld gewicht van een Strat.
Het gewicht van een Strat kan best behoorlijk verschillen en daar speelt de houtsoort ook in mee...
Ik denk dat daarom Tabula Rasa jouw naar het gitaargewicht vroeg...
Het is moeilijk op die foto te zien, maar ik vermoed dat jouw gitaarbody van Alder is

Maar je mag me ook wel bedanken voor postnummer 45 hoor... ;)

Bij de weg, een setje Fender Custom Shop 69 is bij Bax €50 duurder als bij Custom World
Bax is blijkbaar niet overal "goedkoop" mee...

the sure thing
31 januari 2014, 19:33
Ik zeg: ga voor de Zandt pickups

Tabula Rasa
31 januari 2014, 20:01
Ik denk dat daarom Tabula Rasa jouw naar het gitaargewicht vroeg...


Persoonlijk twijfel ik sterk aan elzen, en essen is het sowieso niet. Weet je zeker dat de body van een usa fender is? Ik heb al behoorlijk wat elzen in mijn handen gehad en vind dit er anders uitzien dan wat ik gewend ben. Het doet me aan een andere houtsoort denken, waarvan ik geen idee heb hoe het heet.

Pepe
31 januari 2014, 20:03
Ik zeg: ga voor de Zandt pickups

want? Ze zijn zoveel anders en beter dan de Duncans, CS, Fralins en Lollars?

Tabula Rasa
31 januari 2014, 20:05
Ik zeg: ga voor de Zandt pickups

Juist niet! te weinig mensen met veel ervaring ermee, dus wanneer ze niet bevallen kan TS weer helemaal opnieuw gaan testen en proberen (referentiekader verhaal).

Pepe
31 januari 2014, 20:08
Persoonlijk twijfel ik sterk aan elzen, en essen is het sowieso niet. Weet je zeker dat de body van een usa fender is? Ik heb al behoorlijk wat elzen in mijn handen gehad en vind dit er anders uitzien dan wat ik gewend ben. Het doet me aan een andere houtsoort denken, waarvan ik geen idee heb hoe het heet.

Ik zou zeggen basswood.

barno
31 januari 2014, 20:13
Ik krijg geen icoontje te zien. Als ik spiek in de citaat code dan zie ik wel de link maar dat is dus geen plaatje. Zoiets dus: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ir50l2&s=8#.Uuk-KtJ5PTo. En als je die link volgt dan staat daar ook een instructie om plaatjes op forums te zetten. Je moet dat stukje code hebben onder "IMG-code voor forums & berichtenforums".

Daarmee krijg je dit:
http://i59.tinypic.com/ir50l2.jpg

als dit een usa fender relic body is, ben ik sinterklaas. Basswood zou ik ook gokken op basis van dit zicht

Tabula Rasa
31 januari 2014, 20:31
als dit een usa fender relic body is, ben ik sinterklaas. Basswood zou ik ook gokken op basis van dit zicht

Ik gok niet op basswood, dat lijkt me net anders. Dit lijkt heel erg op wat ik onder de lak van een 1996 affinity uit korea ben tegengekomen.

Juist daarom bleef ik in het begin o.a. hameren op de vraag van de houtsoort.... Wilde niet gelijk die ultimate relic in twijfel trekken, maar twijfelde echt of het een usa fender is. Volgens mij is het gewoon een kat in een zak.

the sure thing
31 januari 2014, 23:36
Oeps! Interessante wending :-)

rufus
1 februari 2014, 03:21
Een samengesteld gitaartje, spelen over een basversterker, de TS weet niet hoe hij de pickups in de hoogte moet verstellen... Ik denk dat het wel aan iets anders dan de pickups kan liggen.

Tabula Rasa
1 februari 2014, 10:48
Ts, post eens een goeie serie foto's, liefst ook van onder de slagplaar. Krijg een beetje het gevoel dat je keihard in je hol genaaid bent door de verkoper.

jerome
1 februari 2014, 11:17
als dit een usa fender relic body is, ben ik sinterklaas. Basswood zou ik ook gokken op basis van dit zicht

ik zie hier toch duidelijk jaarringen lopen en over het algemeen zie je dat met basswood toch veel minder dan bij Alder?
Daarom gok ik nog steeds op alder.
Essen is het iig niet...
Maar als het toch basswood is dan moet het haast wel een Aziatische Stratbody zijn, naar mijn weten wordt dat bij Fender USA en MIM strats niet gebruikt...

Tabula Rasa
1 februari 2014, 12:06
Denk nook dat het geen lindehout is. Lijkt op een of andere aziatische cheap ass variant.

Kakihara
1 februari 2014, 12:50
Mijn gok is toch ook eerder basswood. Volgens mij gebruikte Fender dat voor de MIM bodies begin jaren 90?

Pepe
1 februari 2014, 13:21
Het zou nog poplar kunnen zijn, een hoop strats zijn vanaf negentig daarvan gemaakt.

Tabula Rasa
1 februari 2014, 14:32
Waar is TS gebleven?

beruk
1 februari 2014, 16:59
Op weg naar de ombudsman, heeft het gevoel dat ie genaaid is door de verkoper?

Jurian95
1 februari 2014, 18:35
Dus zoals ik jullie reacties lees is de kans groot dat ik een fake heb? 😭

Tabula Rasa
1 februari 2014, 18:47
Dus zoals ik jullie reacties lees is de kans groot dat ik een fake heb? 😭bij andere elementen en een all parts neck zou ik al twijfelen

Zou zomaar een squier kunnen zijn met fender zadeltjes en waar de decal afgeschuurd is.

sjoerd5
1 februari 2014, 21:04
Je speelt op een 'ratjetoe'-gitaar, over een basversterker.
Het ligt niet aan je spel want je speelt al jaren, maar je denkt met zo'n samenraapsel een echte Fender gekocht te hebben?

Dan zou ik mij even niet met de pickups bezig houden...

Je schrijfwijze doet geloven dat je nog niet echt veel van gitaren weet. Dat geeft niet, zo was ik in het begin ook.
Gitaar op een basversterker wordt nooit wat. Ja misschien als je jazzpieler bent, dan zou het nog enige kans van slagen hebben.

soundbound
2 februari 2014, 00:27
Maar als TS belazerd is, is dat wel verdraaid vervelend. De vraag is of je denkt dat investeringen in de gitaar lonen. Heb je verder een goed gevoel bij de gitaar, dan is het de moeite waard het een en ander te proberen, ook al is het niet een USA standard body. Het advies om dan vooral naar de tweedehands markt te kijken, deel ik, waarbij het echter mogelijk is dat jou weer een rad voor ogen wordt gedraaid. Of een basswood body, een bassversterker en jouw vingers tot Mayer leiden?.......waarschijnlijk niet, maar de zoektocht helpt je wel om je eigen sound te ontwikkelen. Veel plezier daarmee!

Michael AE
2 februari 2014, 06:04
Je speelt op een 'ratjetoe'-gitaar, over een basversterker.
Het ligt niet aan je spel want je speelt al jaren, maar je denkt met zo'n samenraapsel een echte Fender gekocht te hebben?

Dan zou ik mij even niet met de pickups bezig houden...

Je schrijfwijze doet geloven dat je nog niet echt veel van gitaren weet. Dat geeft niet, zo was ik in het begin ook.
Gitaar op een basversterker wordt nooit wat. Ja misschien als je jazzpieler bent, dan zou het nog enige kans van slagen hebben.

Euhm, Fender Bassman? ;)

jerome
2 februari 2014, 16:52
Das inderdaad een van de weinige basversterkers waar gitaar imho lekker over kan klinken... maar ja, die heeft TS niet...

Jurian95
2 februari 2014, 21:42
Ik ga alle info even op een rijtje zetten en beslis dan wat ik doe. Andere oplossing voor mij is een nieuwe Fender te kopen... Dank u allen voor de reacties :)

LGK
2 februari 2014, 21:47
Of een nieuwe amp....



:hide:

Jurian95
2 februari 2014, 22:58
Of een nieuwe amp....



:hide:

Daar ligt het niet aan zoals ik al eerder aangaf heb met andere Fenders over de amp gespeeld en klonk gewoon lekker! Ik wil nu buiten de Mayer sound zoiezo de jazz kant uit dus ik heb nu ook een een warme sound nodig en gaat ook prima over de bas amp!

LRS
6 februari 2014, 08:37
Jurian,
Belangrijkste vraag: speelt je strat lekker? Is de hals fijn in je hand? Is 'ie een beetje resonant? Klinkt 'ie acoustisch goed? Op alle vier "ja"? (m.a.w. Klopt het geheel een beetje?) Wat kan jou het dan schelen wat voor hout de body is? Verdiep je even in de mogelijkheden van after market pickups en zet je soldeerbout vast warm. Ik heb ooit naar volle tevredenheid een setje Bare Knuckles in een "cheap ass" Spuier classic vibe gesoldeerd. Geweldige gitaar!!! Basswood/lindehout. Big deal. De enige reden waarom ik die heb weggedaan is omdat ik niet met het (te)slanke halsje overweg bleek te kunnen (kramp op links), maar anders dan dat: laat je niet van de wijs brengen door een enkele puritein die meent verschil te horen tussen essen en elzen... Die pickups op een strat komen niet eens in de buurt van het hout, zitten geschroefd op een stuk plastic van een paar mm dik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk