PDA

View Full Version : Focus - Sylvia



B0UDEWIJN
28 januari 2014, 14:57
Afgelopen kerstvakantie had ik wat tijd over, en ook de beschikking over het eea aan instrumenten, en hierbij het resultaat: een cover van J Akkerman en consorten.

https://soundcloud.com/clemens-j/focus-cover

Mijn belangrijkste reden om dit nummer te coveren is mijn gebrek aan zangtalent :cooler: daarom maar een instrumentaal stuk.
Alles is opgenomen in Logic Express 9; de drumtrack heb ik met de plugin Ultrabeat gemaakt, omdat mijn ouders geen drumstel in huis willen :chicken: mocht ik toch proberen een drumstel in huis te halen, vrees ik dat ik naar mijn erfenis kan fluiten.

Ik ben niet zo'n expert in mixen en masteren; ik had het overall volume graag hoger gewild, maar dit kon ik niet doen zonder oversturing. En te veel compressie durf ik ook niet te gebruiken, omdat er dan teveel dynamiek verloren gaat. Daarom: zet 'm extra hard over de boxen / koptelefoon, en laat weten wat jullie ervan vinden!

Harald
28 januari 2014, 15:25
Zitten grappige ideeën in. De backingtrack zit op zich goed in elkaar, alleen zou ik de orgelpartij een stuk omlaag halen in volume t.o.v. de rest. Qua gitaar, je speelt Jan niet letterlijk na, mooi zo, doet hij zelf ook niet tenslotte. Alleen is het geluid voor de lead wat ongelukkig, het verzuipt een beetje in de mix. Hier en daar ook wat ingeslikte aanslagen, al vermoed ik dat de gitaarsound dit nog wat versterkt.

Grappige mix, beetje Jean Michel Jarre, hier en daar wat George Martin induced Beatles Orcastration. Vraag me af of je het niet nog net wat meer van het origineel weg moet trekken. Maar goed, wie ben ik...

Vond dit indertijd wel een gave herinterpretatie, alleen jammer dat hij op deze dvd best een beroerde sound heeft op veel stukken.


http://www.youtube.com/watch?v=cGG96TLhiGg

arjanb01
28 januari 2014, 15:39
Hier valt de gitaarsound van JA me nog mee, leuk nummer trouwens.
Wie gaat Jan nu eindelijk eens uitleggen dat hij gewoon een mooie britse sound nodig heeft (Bogner, Kool en Elfring ofzo) om nog beter te klinken. Eigenwijs mannetje toch -:)

Ernest01
28 januari 2014, 16:14
De opname is voor mij niet te zacht hoor. Dus qua volume prima.

Leuke backingtrack met bijzondere 'geluidjes' er in. Doet inderdaad - wat Harald zegt - aan JMJ denken, hier en daar.
Alleen klinkt de gitaar meer als een soort orgel dan een gitaar. Zou scherper en meer als een gitaar mogen klinken.

@Harald : Is dat een foutje, of bedoel je echt Orcastration ?? (dat klinkt nogal pijnlijk.....)

B0UDEWIJN
28 januari 2014, 16:18
Zitten grappige ideeën in. De backingtrack zit op zich goed in elkaar, alleen zou ik de orgelpartij een stuk omlaag halen in volume t.o.v. de rest. Qua gitaar, je speelt Jan niet letterlijk na, mooi zo, doet hij zelf ook niet tenslotte. Alleen is het geluid voor de lead wat ongelukkig, het verzuipt een beetje in de mix. Hier en daar ook wat ingeslikte aanslagen, al vermoed ik dat de gitaarsound dit nog wat versterkt.

Grappige mix, beetje Jean Michel Jarre, hier en daar wat George Martin induced Beatles Orcastration. Vraag me af of je het niet nog net wat meer van het origineel weg moet trekken. Maar goed, wie ben ik...

Vond dit indertijd wel een gave herinterpretatie, alleen jammer dat hij op deze dvd best een beroerde sound heeft op veel stukken.


http://www.youtube.com/watch?v=cGG96TLhiGg

Bedankt voor de reactie! Het gitaargeluid ben ik inderdaad niet echt tevreden over. Alle distortion die in mn multi-effect best wel goed klonk, klonk door mn laptop als goedkoop gekraak.. daarom heb ik m bijna clean ingespeeld en er achteraf het beste van gemaakt met de plugins van logic. De aanslagen komen er daardoor niet echt uit; soms speel ik een 'rake' zoals je dat volgens mij noemt, maar dat hoor je bijna niet terug. Ingeslikt is een mooie beschrijving:)

Haha en de vergelijking met JMJ en George Martin vind ik leuk, ik heb zelf niet erover nagedacht hoe het zou moeten klinken, dus leuk om te horen dat het daaraan doet denken. Dat geldt ook voor het origineel: ik heb totaal niet geprobeerd om er afstand van te nemen, ik vind het gewoon leuk om m na te spelen. Achteraf gezien is dus de gitaarpartij volgens mij behoorlijk hetzelfde, en ook de volgorde van coupletten etc. is hetzelfde. Gewoon omdat ik er bij het opnemen helemaal niet over heb nagedacht om iets te veranderen. Ik hoop misschien een volgende keer wat eigen werk te posten :)

En voor de orgels: eigenlijk vond ik elke track die ik inspeelde, zo tof dat ik vond dat ze allemaal goed hoorbaar moesten zijn, zo ook de orgelpartijen; daarom staan alle instrumenten vrij hard. Dit, gecombineerd met mijn uiterst beknopte mixervaring, heeft als consequentie dat, zoals je noemde, bijvoorbeeld de leadgitaar verzuipt in de mix.

Dus bedankt voor de feedback, daar kan ik wat mee als ik nog eens mix!

Han S
28 januari 2014, 16:31
Boudewijn, je bent prima bezig hoor en het wordt nooit als Focus, daar moet het ook niet mee vergeleken worden want dan hebben we het over een geniale band. Alleen de Hammondpartij van Thijs van Leer is al geniaal bedacht. Wat je er aan kunt verbeteren heeft oa Harald al opgemerkt. Een Hammond orgel maak je niet zomaar na, hoewel er erg goede samples zijn en Leslie simulators. Kijk of je op dat gebied wat kunt vinden.

Hoe je het geheel harder kunt maken zonder clippen: ga naar de PSP site en pak de Vintage Warmer, is een uitprobeer versie van. Zet de mix knop op 85%, zet de ceiling knop op 0 dB of -0.01 en ga met de drive knop omhoog. Je hoort dat het harder gaat worden en je kunt met bypass horen hoeveel harder het wordt. Ga zo ver dat het nog goed klinkt maar wel hard genoeg is.

Daniel Dudink
28 januari 2014, 16:32
Knap gedaan en klinkt goed!! Heerlijke synthesizersounds. Btje meer overdrive hier en daar zou het idd wat meer ballen geven maare sowieso prachtversie.

B0UDEWIJN
28 januari 2014, 17:31
Dank voor de reacties! Een paar jaar geleden dacht ik dat ik met heel veel distortion en reverb meteen als Slash klonk. Tegenwoordig vind ik het maar wát lastig om een goed geluid er ook uit te laten komen in de mix.

Ik vind het trouwens ook veel moeilijker om überhaupt goed te klinken op een gitaar, veel moeilijker dan eerder. Eerder dacht ik, wanneer ik Brian May hoorde spelen 'zo klink ik ook'; tegenwoordig doet mijn eigen spel me eerder aan een natte krant denken, wanneer ik Brian May, Guthrie Govan en noem ze maar op hoor spelen. Ik weet niet of nou mijn verbeterde gehoor daar de oorzaak van is, of mijn tanende gitaarvaardigheden; ik hoop op het eerste.


Hoe je het geheel harder kunt maken zonder clippen: ga naar de PSP site en pak de Vintage Warmer, is een uitprobeer versie van. Zet de mix knop op 85%, zet de ceiling knop op 0 dB of -0.01 en ga met de drive knop omhoog. Je hoort dat het harder gaat worden en je kunt met bypass horen hoeveel harder het wordt. Ga zo ver dat het nog goed klinkt maar wel hard genoeg is.

Compressie is ook het eerste waar ik aan dacht, maar gaat dan niet de dynamiek te sterk verloren (voorzover die er is in een track waar alle instrumenten hard staan :D) ? Of is dit een betere compressor dan de ingebouwde Logic-compressor? Want die heb ik wel gebruikt, maar harder dan hoe die nu is, durfde ik hem niet te compressen, vanwege een verlies aan, tja, geluidskwaliteit. Ik kan het niet echt beschrijven maar het ging er gewoon minder van klinken.

Han S
28 januari 2014, 19:35
Al die mastering compressors zijn qua werking in principe gelijk, je beperkt idd de dynamiek. Digitaal kun je niet boven een bepaalde grens en dus breng je het gemiddelde richting die grens. Daarin gaan veel masteraars veel te ver en houd je een platte bak herrie over.

showband
29 januari 2014, 09:20
een hele prestatie en leuk om te doen.

wat ik anders zou hebben gedaan is in het intro.
je hebt de riff best op accenten geïnterpreteerd.
met nadruk op een-ne, te-twee-je enz.

je heb die feel in vrijwel alle markante partijen in het intro overgenomen. drumpatroon, orgeltje je weet wel.
Bij veel thuisopnemers gebeurt dat. omdat nou eenmaal alle partijen door een persoon gedaan worden. zijn alle partijen qua aanpak ook gelijk. Ik noem dat het NCRV effect omdat vroeger op zaterdag de NCRV bandjes had die dat allemaal deden. Als je het hoort gaat je dat storen. ;)

vandaar. Het ligt aan mij dus. :)