PDA

View Full Version : Pignose op stroom geeft geruis/gezoem?



Methoxy7
28 januari 2014, 11:29
Hoi, ik heb sinds kort een Pignose, een kleine transistor-amp die zowel op batterij als op stroom werkt.
Met batterijen heb ik dus geen probleem, helemaal geen geruis of gezoem.

Maar van zodra ik die op de netstroom aansluit, of ik plaats er een pedaaltje voor die op de netstroom is aangesloten, begint dat ding enorm te zoemen. Ik heb het getest met verschillende trasformators, op verschillende stopcontacten, met verschillende gitaren, ... maar het ligt echt aan de amp.

Mij lijkt het op het eerste zicht een probleem met de aarding, maar ik ken er niet zoveel van.
Toevallig nog andere Pignose-eigenaars hier die dit ondervonden hebben?
Of met andere draagbare amps ...?

Plant
28 januari 2014, 12:57
Als de versterker op batterijen niet bromt is de versterker ok.
De adapters die je gebruikt zijn kennelijk niet (voldoende) gestabiliseerd, er staat nog een AC-rimpel op de DC spanning en die hoor je.
Koop dus een goed gestabiliseerde adapter en niet zo'n blok met alleen maar een transformator, gelijkrichter en afvlakelco er in want dat is niet afdoende.

Methoxy7
28 januari 2014, 13:14
De adapters die je gebruikt zijn kennelijk niet (voldoende) gestabiliseerd, er staat nog een AC-rimpel op de DC spanning en die hoor je. Koop dus een goed gestabiliseerde adapter en niet zo'n blok met alleen maar een transformator, gelijkrichter en afvlakelco er in want dat is niet afdoende.

Het is nochtans een adapter die ik gekocht heb in een bekende muziekhandel. Kom nu even niet op het merk.
Als ik die gebruik met een pedaal op de Marshall Class 5, hoor ik geen gebrom of gezoem. Het is enkel op de Pignose.
Vandaar dat ik dacht dat het mss iets met de aarding te maken had ...

Plant
28 januari 2014, 13:30
Het zou zomaar kunnen dat in die Class 5 nog stabilisatie zit en zelf die rimpel wegfiltert.

cluseau
28 januari 2014, 14:36
Versterker kan ook defect zijn hoor. Hij zou dan best gewoon lekker kunnen klinken maar wel onevenredig veel stroom trekken. Je hoort dan geen voedingsbrom maar de batterij zal wel heel snel leeg raken.

Harry
28 januari 2014, 15:00
ik gebruik een Onespot voeding, maar alleen voor mondharmonica. Kan me zo niet herinneren dat ik last heb van een brom.

Methoxy7
28 januari 2014, 16:51
ik gebruik een Onespot voeding, maar alleen voor mondharmonica. Kan me zo niet herinneren dat ik last heb van een brom.

Inderdaad, dat is de adapter die ik ook gebruik.
Het rare is dat ik zelfs een brom krijg als ik deze voeding op de pedaal aansluit, en de versterker gewoon met batterij gebruik.

Harry
28 januari 2014, 17:12
en als je het pedaal er tussenuit haalt, hou je die brom dan nog?

Methoxy7
28 januari 2014, 17:43
Als ik de gitaar rechtstreeks in de amp plug en ik laat die werken op batterij heb ik geen probleem. Ook niet als ik er een pedaaltje voor gebruik op batterij, dan werkt die ook perfect.

Van zodra ik de amp aansluit op netvoeding (onespot in amp), of ik gebruik een pedaal die aangesloten is op netvoeding (onespot in pedaal, amp met batterij), dan begint het gezoem.

Plant
28 januari 2014, 18:07
Is dat eenzelfde onespot zoals die in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?164234-Brom-bij-gebruik-AC-DC-adapter&) 'onverklaarbare' problemen geeft?

Methoxy7
28 januari 2014, 19:32
Ik denk het wel. Zou het dan toch die 1spot zijn? Ik zal eens proberen met een ander type of merk adapter. Is wel een opluchting dan, dacht echt dat er mss iets scheelde met de versterker

7ender
29 januari 2014, 10:25
Die adaptortjes zijn "verdacht" ....

http://www.jemsite.com/forums/f30/help-please-power-supply-trouble-visual-sound-one-spot-113170.html

Ik zou een wat degelijker gestabiliseerd klein voedings-blokje aanschaffen voor gebruik bij zo'n pignose omdat deze veel meer stroom trekt dan een paar te gelijk ingeschakelde pedaaltjes.

hessepes
29 januari 2014, 16:55
Ik heb ook een pignose en wat jij beschrijft aan geruis/gezoem herken ik niet.
D.w.z. ik heb 2 gitaren met p90s en die kunnen flink zoemen met een versterker - dus ook met de pignose.
Maar dat ligt dan dus aan die p90s.

Ik speel altijd met een adaptor en nooit op batterijen. De adaptor die ik gebruik, had ik nog liggen en is eentje met verschillende uitgangen. En eentje daarvan pastte op de Pignose.