PDA

View Full Version : Gitaar(versterker) Ruis, Aarden?



Jan-Douwe22
28 januari 2014, 09:58
Heb even op het forum gekeken, maar kon net niet genoeg info vinden. Is er een makkelijkere manier om iets te aarden? Volgens mij (weet het niet eens zeker) zijn mijn stopcontacten op mijn kamer niet geaard. Mijn Vox maar ook de Kustom defender hebben beide een ruis, als ik mijn handen op mijn snaren leg is de ruis (voor het grootste deel) weg.

Ik heb echt totaal geen verstand van elektronische netwerken, maar kan ik niet een ijzerdraad trekken vanaf de jack van mijn gitaar naar mijn verwarming? Want die zit weer aangesloten op de CV en die is geaard. Of kan dit gevaar veroorzaken?

Ook met opnemen heb ik last van een brom, de opname apparatuur zit helemaal niet op een stopcontact maar met een USB op mijn laptop. Mijn laptop zit dan wel op een ongeaard stopcontact.

Graag suggesties

Rinze
28 januari 2014, 10:16
Stopcontacten met randaarde zijn geaard. Aarden op de cv kan maar is verboden. Ik heb het vroeger wel gedaan en het werkt prima. Maar dan wel vanaf de stekker van je versterker. Als ik je post zo lees zou ik er in ieder geval iemand met verstand van zaken bij halen. 220 volt op je donder is geen pretje.

the sure thing
28 januari 2014, 10:28
HAAL ER IEMAND BIJ DIE ER VERSTAND VAN HEEFT!

Maar aarden via de CV heb ik ook gedaan in het verleden.

Kan je niet met een lang verlengsnoer een stopcontact opzoeken wat geaard is? Kijk in de keuken bijv. voor een geaard stopcontact

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 10:31
Heb er niet heel erg last van, alleen wel met opnemen, en ik snap niet waarom die bromt. Is dit slecht voor je (buizen) versterker?

Kim Wilson
28 januari 2014, 10:34
Nee, het is niet slecht voor je versterker.

Mogelijke oorzaken van brom zijn adapters, computers, tl-verlichting, dimmers, alles met een trafo...

Een gitarist van één van mijn oude bands had ook ineens last van een enorme brom. Na lang zoeken bleek de gitaarkabel die precies ter hoogte van de trafo over zijn versterker lag de boosdoener te zijn. Kabel op de grond gegooid en nergens meer last van.

Gearjunkie
28 januari 2014, 10:34
Verlenkabel gebruiken vanaf keuken, cv ketel, wasmachine aansluiting en dergelijke.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Nejra
28 januari 2014, 11:59
Ik word een beetje geprikkeld door:


...... als ik mijn handen op mijn snaren leg is de ruis (voor het grootste deel) weg.....

Dat geeft mij het vermoeden dat de bron van je ruis niet in je versterker, maar in slechte aarding binnen je gitaar zit.

Dirk_Hendrik
28 januari 2014, 12:02
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die last heeft van brom (niet ruis) als ik een m'n snaren niet vast heb... en die bijgeluiden dus weg zijn als ik m'n hand op die snaren leg.

En da's vreemd. Want toen ik jaren terug begon met spelen was dat een heel bekend en normaal euvel wat iedere medegitarist kende. En zoveel is er in de afgelopen 20+ jaar niet veranderd aan gitaren en gitaarversterkers.

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 12:07
Ik word een beetje geprikkeld door:



Dat geeft mij het vermoeden dat de bron van je ruis niet in je versterker, maar in slechte aarding binnen je gitaar zit.

Het is bij al mijn gitaren, dus dat zou wel heel toevallig zijn!

TW-Pieter
28 januari 2014, 12:48
Hoeveel gitaren heb je? Het kan best dat ze er allemaal last van hebben.. Vooral als de elektronica nooit onderhouden/vervangen is.

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 13:32
3 die elektrisch aan te sluiten zijn (2 elektrisch 1 akoestisch), ook getest in de keuken, dan heb ik het niet, ligt dus aan de aarde. Wat is een simpele manier om te aarden?!

Kim Wilson
28 januari 2014, 13:36
3 die elektrisch aan te sluiten zijn (2 elektrisch 1 akoestisch), ook getest in de keuken, dan heb ik het niet, ligt dus aan de aarde. Wat is een simpele manier om te aarden?!
Zo simpel is het niet. Het kan ook je computer zijn die storing geeft. Of een tl-balk, halogeenverlichting, noem maar op.

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 14:03
Hmm dan gewoon elk dingetje langs lopen! Waar moet ik allemaal naar kijken? ook naar led verlichting? tv etc.?

the sure thing
28 januari 2014, 14:07
Gvd, leg gewoon een verlengsnoer naar je kamer dan ben je KLAAR! Als je dan nog brom hebt is t je kamer. Heb je daar ook geen brom was het je niet-geaarde stopcontact.

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 14:17
Hahaha, okeej Roestigg

Gearjunkie
28 januari 2014, 15:01
Hoeveel gitaren heb je? Het kan best dat ze er allemaal last van hebben.. Vooral als de elektronica nooit onderhouden/vervangen is.
Wat zou je voor onderhoud aan je gitaarelektronica moeten plegen wat jou betreft??




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
28 januari 2014, 15:16
Wat zou je voor onderhoud aan je gitaarelektronica moeten plegen wat jou betreft??




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Snap ik ook niet helemaal. Er zijn 60 jaar oude strats met orginele schakelaar, pots en caps. Of het werkt, of het is stuk. Verder zit er weinig dat zomaar brom kan veroorzaken door achterstallig onderhoud.

Kim Wilson
28 januari 2014, 15:22
Maar zijn de stopcontacten op je kamer nou wel of niet geaard?

Wat je ook zou kunnen proberen is jouw positie met gitaar veranderen. Loop eens de deur uit met gitaar en al en ga na of de brom er dan nog is. Verplaats de versterker even, beweeg die even door de kamer binnen de beschikbare ruimte van je netsnoer. Wordt de brom meer of minder? Dan heb je last van storing van buitenaf, je computer bijvoorbeeld. Verandert er niks? Dan heb je een aardingsprobleem.

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 15:54
Stopcontacten zijn dus niet geaard, toch heb ik op mn kamer lichte ruis op het moment dat ze wel geaard zijn. Ik ga ermee klooien, ik weet wel dat ik niet de stopcontacten ga aarden, want daar heb ik op het moment de mogelijkheid niet voor.

Gearjunkie
29 januari 2014, 20:21
Verlenkabel gebruiken vanaf keuken, cv ketel, wasmachine aansluiting en dergelijke.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Om mezelf maar eens te citeren...



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk