PDA

View Full Version : Gitaar(versterker) Ruis, Aarden?



Jan-Douwe22
28 januari 2014, 09:58
Heb even op het forum gekeken, maar kon net niet genoeg info vinden. Is er een makkelijkere manier om iets te aarden? Volgens mij (weet het niet eens zeker) zijn mijn stopcontacten op mijn kamer niet geaard. Mijn Vox maar ook de Kustom defender hebben beide een ruis, als ik mijn handen op mijn snaren leg is de ruis (voor het grootste deel) weg.

Ik heb echt totaal geen verstand van elektronische netwerken, maar kan ik niet een ijzerdraad trekken vanaf de jack van mijn gitaar naar mijn verwarming? Want die zit weer aangesloten op de CV en die is geaard. Of kan dit gevaar veroorzaken?

Ook met opnemen heb ik last van een brom, de opname apparatuur zit helemaal niet op een stopcontact maar met een USB op mijn laptop. Mijn laptop zit dan wel op een ongeaard stopcontact.

Graag suggesties

Rinze
28 januari 2014, 10:16
Stopcontacten met randaarde zijn geaard. Aarden op de cv kan maar is verboden. Ik heb het vroeger wel gedaan en het werkt prima. Maar dan wel vanaf de stekker van je versterker. Als ik je post zo lees zou ik er in ieder geval iemand met verstand van zaken bij halen. 220 volt op je donder is geen pretje.

the sure thing
28 januari 2014, 10:28
HAAL ER IEMAND BIJ DIE ER VERSTAND VAN HEEFT!

Maar aarden via de CV heb ik ook gedaan in het verleden.

Kan je niet met een lang verlengsnoer een stopcontact opzoeken wat geaard is? Kijk in de keuken bijv. voor een geaard stopcontact

Jan-Douwe22
28 januari 2014, 10:31
Heb er niet heel erg last van, alleen wel met opnemen, en ik snap niet waarom die bromt. Is dit slecht voor je (buizen) versterker?

Kim Wilson
28 januari 2014, 10:34
Nee, het is niet slecht voor je versterker.

Mogelijke oorzaken van brom zijn adapters, computers, tl-verlichting, dimmers, alles met een trafo...