PDA

View Full Version : Taylor 414 of 414ce (met cutaway en pickup of zonder)



SaferSephy
27 januari 2014, 10:58
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een mooie acoustic. Nu heb ik laatst een Taylor 414ce gespeeld en was echt enorm onder de indruk, het ding leek wel ingeplugged terwijl hij dat niet was, en als voornamelijk Fender strat gitarist is de hals en speelbaarheid echt geweldig. Heb em vergeleken met o.a. een Gibson J45 en dat was veel harder werken voor veel minder response.

Nu wil ik eigenlijk een gitaar zonder cutaway qua uiterlijk, omdat ik toch niet zo hoog ga zitten en omdat ik las dat de tone zonder cutaway beter zou zijn. Pickup is ook niet direct noodzakelijk (condensator mics zijn vaak mooier om mee op te nemen). Tot slot (niet geheel onbelangrijk!) is een 414 (dus zonder cutaway en pickup) ook nog eens 400 euro goedkoper.

In de winkel hebben ze enkel een 414ce en geen 414 dus ze moeten em bestellen (dan ben ik nog vrij te beslissen), maar vraag is wat slim is:

Van de ene kant is de 414ce duurder, heeft niet de exacte features die ik wil (cutaway) maar van de andere kant klink dit specifieke exemplaar wel geweldig en misschien ga ik de pickup alsnog een keer kunnen gebruiken.

Kortom, ik heb wat meningen en argumenten nodig die me helpen met het kiezen.

Wat vinden jullie?

--=HANS=--
27 januari 2014, 11:21
Het is hier al vaker voorbij gekomen maar naar mijn mening heeft de cutaway nauwelijks invloed op de klank. Een setje nieuwe snaren maakt een veel groter verschil dan of er wel of geen cutaway op de gitaar zit. Het belangrijkste van een gitaar is uiteindelijk dat jij hem fantastisch vind klinken en spelen en als de gitaar in kwestie toevallig een cutaway heeft dan zou die mij niet in weg zitten. Ik heb zelf ooit een qua hout veel mooiere Lowden f25c laten staan voor een andere f25c die beter klonk maar er veel minder spectaculair uit zag. De grap is dat dit de gitaar is waar ik nog steeds dagelijks met veel plezier op speel.

LaurentB
27 januari 2014, 11:41
Ik zou niet het risico nemen een ander exemplaar blind te bestellen; vooral bij akoestische gitaren is het vaak zo dat net die éne helemaal fantastisch klinkt in je oren.

In het boek 'Gitarologie' van Eltjo Haselhoff staat ook een test beschreven waaruit blijkt dat het trillingspatroon van het bovenblad verrassenderwijze bijna niet beïnvloed wordt ddoor de cutaway.

synapse
27 januari 2014, 12:10
Dat laatste wordt ook onderschreven door Jean Larrivee in een interview in de (acoustische uitgave van de Engelse) Guitarist.
Hij zegt dat het bovenblad op die plek kennelijk nauwelijks bijdraagt aan het geluid.
Op zich wel logisch omdat daar ook het fretboard aan bovenblad lis bevestigd.

Zelf heb ik een fantastisch klinkende BSG met een cutaway. Heb lang getwijfeld o ik hem wel moest kopen, juist vanwege de cutaway. Nog geen moment spijt van gehad!

LaurentB
27 januari 2014, 12:14
Ikzelf heb trouwens de budgetversie van dit model, de 114, en die vind ik ook al heel goed klinken.

Rizz
27 januari 2014, 13:50
Ik heb dit wel eens vaker verteld en ik moet er wel de opmerking bijplaatsen dat het exemplarisch kan zijn.

Ik was in de race voor een gitaar van rond de 800-1000 en heb de 214 en de 214ce naast elkaar gehad, steeds weer wisselend.. Op een gegeven moment bevestigt mijn vriendin mijn gedachten, de ce klonk beter, gebalanceerder.. Vergelijken blijft dus het devies..