PDA

View Full Version : knetterend geluid in Twin Reverb als een knappend haardvuurtje



Little Jay
26 januari 2014, 23:51
Jo mensen,

Mede-gitarist zit met een Twin die een zacht knetterend geluid maakt, een beetje als een knappend haardvuurtje, ook zo onregelmatig. Onafhankelijk van volume en op beide kanalen. Ik dacht altijd dat dat duidde op versleten 100k weerstanden in de voedingslijn - zeker als ze nog carbon film zijn - maar die zijn in zijn amp (Silverface Mastervolume) al vervangen door metal film. De filter caps zijn ook nog recent. Wat kan er nog meer de oorzaak van zijn? Rotte soldeerverbinding ergens? Capje? Of een gare weerstand ergens anders?

Ik repareer de amp verder niet voor hem of zo, ik knutsel alleen in m'n eigen amps, niet in die van anderen (is het minder erg als ik 't verpruts ;-). Maar ik probeer hem een beetje gericht van advies te voorzien, hij zit niet op gitaarnet de arme stumper........

7ender
27 januari 2014, 00:14
kan heel vervelend probleem zijn zoals organische vervuiling ( schimmel oid ) tussen de twee lagen in van het eye-let board.

Little Jay
27 januari 2014, 00:27
Oei... als dat het is... het bord wordt dan geleidend?

7ender
27 januari 2014, 02:31
Oei... als dat het is... het bord wordt dan geleidend?

ja,....helaas , de ingangs-impedanties zijn hoog , en dan wordt dat gevoelig.

Het kan ook wezen dat ooit iemand z'n bussie contactpray heeft leeg-gespoten in dat ding .
Als die zooi ertussen zit verdampt 't nooit ,.....en levert hetzelfde gezeik
( of S39 bende ,....da's pas echt gezellig om dat te gaan oplossen )

cluseau
27 januari 2014, 08:03
Oei... als dat het is... het bord wordt dan geleidend?

Dat zie je regelmatig bij fenders. Komt eigenlijk neer op een nieuw boardje maar er zijn ook minder kostbare oplossingen hoor.

7ender
27 januari 2014, 08:44
Je kan het ook zo laten , voor wat het nu is .....

.....heb je een "speciale amp" , zeer geschikt voor het het intro van "Riders On The Storm" van de Doors .... :crazyhappy:

7ender
27 januari 2014, 08:53
.....gekkigheidje natuurlijk,...

Een aantal muzikanten komen na repetitie/optreden thuis , en de Twin Reverb , Band-Master of BassMan wordt dan in het tuinschuurtje geparkeerd.
Daar kan ook de ellende door condens-vorming door onstaan , want dat kan schimmelvorming veroorzaken.

jacky
27 januari 2014, 11:32
Je kan de borden van elkaar lichten en er een extra laag tussen doen dan isoleer je in iedergeval de lagen van elkaar als het bord zelf geleid ben je de cigaar en dien je het bord te vervangen . Soms is het ook een ophoping van hele butsen soldeer onder het boord ..alle soldeer verbindingen schoon maken en opnieuw solderen kan ook een oplossing zijn.

Little Jay
27 januari 2014, 11:53
Ok mensen dank! Heb de amp niet hier, dus kan niet zien hoe de conditie van het board is, maar ik heb nu een idee van de oplossingsrichtingen en hoe te trouble-shooten, dus ik speel 'm door. Ik acht mijn skills onvoldoende om in andermans versterker te prutsen, maar zo kunnen we 'm wel eens openhalen en kijken wat we aantreffen.

Little Jay
27 januari 2014, 11:58
Trouwens over die contact-spray troep: heb ooit eens een restoratie-topic gezien (geen idee meer welk forum) van iemand die de hele binnenkant doodleuk met eens sopje afboende en daarna alles onder de kraan afspoelde..... en aan het eind van de rit werkte alles ook nog gewoon...tss.... Als ik me goed herinner zo'n oud Duits (Dynacord? Framus?) kofferversterkertje.

Maar goed, ik dwaal af....

7ender
27 januari 2014, 13:07
Dat kan !

Nadeel is dan, dat je de versterker een week of twee droog en warm moet wegzetten ( op de verwarmings-radiator bijv. )

Werkwijze :

Je spuit met een plantenspuit de totale versterker , van binnen en buiten in met een enzymen-reiniger ( "Sparks" bijv )

Je laat de boel een half uurtje inweken ,.....daarna met een zachte kwast zonodig naboenen ,....

en dan met een douche-kop helemaal schoon spoelen.

( denk er om ,....al lijkt de versterker opgedroogd,....de trafo's blijven inwendig zeer lang vochtig.
Als je 'm voortijdig onder spanning zet , dan krijg je echt vuurwerk en rook,.......oppassen dus ! )

cluseau
27 januari 2014, 14:57
Heb hier ook wel eens wat plaatjes gepost van een badderend jukebox chassis. En als het schoon was lekker poedelen onder de douche. Dagje op de kachel en gaan.....

driesp
27 januari 2014, 15:02
Krijg je dan geen ongelofelijk last van oxidatie als je dat zo met water poetst?

cluseau
27 januari 2014, 15:17
Krijg je dan geen ongelofelijk last van oxidatie als je dat zo met water poetst?

Goed nabehandelen.

7ender
27 januari 2014, 16:51
Krijg je dan geen ongelofelijk last van oxidatie als je dat zo met water poetst?

ik ben tegenwoordig zelluf een beetje bang dat ik oxydeer als ik onder de douche vandaan kom .

ik begin zo langzamerhand een beetje uit elkaar te vallen , heb ik 't idee ,......over 3 daagjes word ik alweer 58 ,.......grrrrrrrrrrr.....:D