PDA

View Full Version : stroom / aarde vraagje



morris
26 januari 2014, 18:02
Een vraagje voor de kenners onder ons. Ik heb mijn thuisstudio op zolder, alles aangesloten op een aparte groep in de meterkast, met randaarde. Alle line level kabels zijn gebalanceerd. Als ik mijn gitaar-amp-torpedo live op mijn mengpaneel aansluit heb ik een prima ruisvrij signaal. Maar zodra op de overloop onder het licht aanmaak, krijg ik een brom (geen 50hz) in mijn gitaarsignaal. Terwijl dit toch echt een aparte groep is en er geen dimmers op staan. Mijn gitaar is prima afgeschermd en ik heb live nooit problemen, ook niet met dimmer packs. Ik heb wel onlangs spaarlampen in de lichtbronnen op de overloop gezet. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ik heb even geen milieuonvriendelijke lampen meer zodat ik dit kan uittesten. Iemand een idee?

7ender
26 januari 2014, 18:16
als je mengtafel én je versterker geaard staan ,....dan kun je last krijgen van een "aardlus"...

( waaom dat licht op de overloop dan ineens voor de storing zorgt , is me effe een raadsel )

morris
26 januari 2014, 19:37
nee, het is zeker geen aardlus. Als het licht uit is zijn er geen problemen. Ik heb eerder het idee dat mijn elementen wat oppikken van die spaarlampen. Met alle line level equipment in mijn studio heb ik geen problemen.

cluseau
26 januari 2014, 20:08
Ik heb wel onlangs spaarlampen in de lichtbronnen op de overloop gezet.......

Die rammelen net zo hard hoor. Draai er maar eens een gewone in.

morris
27 januari 2014, 23:04
Jeetje inderdaad zeg, net eens wat gegoogled op spaarlampen en storing op lichtnet, maar die krengen vervuilen het lichtnet behoorlijk, nog erger als een neonlamp op een dimmer ;-)
damn, dan moet ik toch maar naar halogeen, aangezien led lelijk is en gloeilampen niet meer te krijgen zijn...
Ik neem niet aan dat er nog een andere electro technische oplossing is, aangezien ik mijn studiotje al volledig op een aparte groep heb staan?

cluseau
27 januari 2014, 23:42
Halogeen is een gewone gloeilamp maar het licht is door de reflector gebundeld. Bovendien is halogeen erg brandgevaarlijk ook al is het goedgekeurd door onze fijne kemakeur. (huisvrouwenclubje)

Frits van Mourik
28 januari 2014, 00:51
Halogeen is een gewone gloeilamp maar het licht is door de reflector gebundeld. Bovendien is halogeen erg brandgevaarlijk ook al is het goedgekeurd door onze fijne kemakeur. (huisvrouwenclubje)

Hmmm.. beetje kort door de bocht, kameraad!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp
en:
http://nl.wikipedia.org/wiki/KEMA

cluseau
28 januari 2014, 09:19
Hmmm.. beetje kort door de bocht, kameraad!


Haha, die had ik ook wel verwacht. Die spullen zijn er natuurlijk niet voor niets in aangebracht maar het blijft een gloeilamp he.

Psychomantis
28 januari 2014, 11:37
aangezien led lelijk is

Dat vind ik dan weer kort door de bocht, zeker in vergelijking met spaarlampen :)
Er bestaan goede ledlampen hoor, die mooi warm licht geven. Maar die kosten wel een duit. Ik heb al goeie dingen gehoord van de Philips ledlampen.

Of ineens een ledlamp met wifi kopen :seriousf:
http://store.apple.com/be-nl/product/HA779ZM/A/philips-hue-aangesloten-gloeilamp-starter-pack