PDA

View Full Version : ghost saddles en body hout



Ibanez RuleZ
26 januari 2014, 11:31
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw projectje, en in het kader van breed inzetbaar zijn, wilde ik eigenlijk die gitaar niet alleen van normale PU's voorzien, maar ook van een piezo systeem.

Wat ik mij afvroeg, is of daar de houtsoort van de body veel uitmaakt. Er zijn voor de magnetische PU's al vrij breedgaande discussies hoeveel dat wel of niet uitmaakt, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit voor piezo's wel eens wat evidenter zou kunnen zijn en meer zou kunnen uitmaken dan voor magnetische PU's? Reden is, dat in mijn beleving bij de piezo's ook juist meer de trillingen van het hout een rol spelen bij het oppikken van het geluid dan alleen de snaren.

Iemand daar gedachten over of ervaringen mee?

H.

lcvanderhelm
26 januari 2014, 15:16
Ik ben bang dat het hout heel weinig invloed op de klank heeft.
Je zal meer hebben aan een goede equaliser,om het irritante piezo geknerp in bedwang te houden.
Volgens mij is een piezo-element een element dat druk registreerd en geen trillingen van het hout.

stijnkenens
26 januari 2014, 15:24
Ik denk niet dat een piezo de trilling van het hout oppakt (bij een solidbody electric guitar)
Zelfs als je de snaren dempt met een doek, en je klopt op de klankkast van een akoestische gitaar, wordt het geluid niet echt doorgegeven.
Een instrument zou op die manier nogal onhandelbaar zijn, denk ik, elk klein stootje, of een beltbuckle die constant tegen de klakkast tikt zou dan mee in het signaal genomen worden ...



s.

Ibanez RuleZ
26 januari 2014, 15:44
Ah, praktijk trumps theory. Goed om te weten.

Zijn er meer methoden anders dan die piezo saddles die een min of meer akoestisch geluid produceren met een solid body gitaar? Ik ben niet op zoek naar Taylor achtige super sounds maar naar iets dat praktisch bruikbaar is.

H.

stijnkenens
26 januari 2014, 15:52
Piezo geeft de snaar weer, het akoestische aspect zit in de drager van die snaar: een vol hout instrument klinkt anders dan een laminaat.
Ook de bebalking zal de klank kleuren, maar dat komt enkel omdat de snaar anders vibreert net omwille van die facetten van de gitaar, en niet andersom.

Als je met pickups en piezo werkt, kan je de 2 sounds in elkaar mengen, dichter bij een akoestische feel ga je niet komen.

Want piezo is wel het slechtste dat je kan gebruiken om een gitaar 'akoestisch' te versterken, dat klinkt nergens naar !



s.

fred dons
26 januari 2014, 15:57
shadow heeft een aantal magnetische pickups (nanomag) die ook erg akoestisch klinken, sport is dan wel om de goede amp er bij te nemen (over een normale amp verlies te je veel hoog)
http://us.shadow-electronics.com/products/sh_nmg-ep
http://www.youtube.com/watch?v=Z9-7nLWUBjo

teunallica
27 januari 2014, 12:22
Vet project! Dit wil ook al een hele tijd gaan aanpakken, met een piezo dus. Echter, je kan zo ruim tweehonderd euro toevoegen aan de materiaal kosten van de gitaar. Voor mij wat prijzig momenteel.

Toch denk ik dat het hout wel degelijk invloed heeft op het geluid wat de piezo gaat opvangen en doorgeven aan de amp. Simpelweg omdat een unplugged gitaar altijd anders klinkt met verschillende houtsoorten.
Misschien zit er een kronkel in mijn gedachten... geen idee:P Voor mij klinkt het zo logisch

HaroldA
27 januari 2014, 13:18
Ik heb redelijk goedkoop een Fishman TOM-brug kunnen bemachtigen. Leuk maar ook niet meer dan dat. Het gezeur met de 2 uitgangen/splitsen naar DI, etc zorgt ervoor dat ik het eigenlijk niet gebruik.

https://lh5.googleusercontent.com/-3SZuDFQBpKk/Ug9PCNApgxI/AAAAAAAAGbI/RfrTfovNwFc/w958-h719-no/IMG_20130817_122209.jpg

Ibanez RuleZ
29 januari 2014, 08:39
ik merk dat de ervaringen gemixt zijn. Dank allen voor de input. Dat element dat Fred aanraadt lijkt mij niet eens zo'n verkeerde gedachte als alternatief.

Zit nog een beetje te hinken op wat het gaat worden, maar ik heb iig geen zin om €200+ uit te geven aan iets dat niet zo goed werk. Kan ik beter een gitaar kopen waar het al op zit, want dan ben ik goedkoper uit (ibanez uit de S...x serie, weet niet of dat nog wordt gemaakt). anyway, genoeg stof tot denken :)

H